#Taide: Sommittelu

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

#Taide: Sommittelu

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tärkein asia kun valokuvauksen tekniikka on jo hallussa:
Mä olen miettinyt mikä on mun seuraava askel ymmärtää, kun/jos osaan teknisesti ottaa laadukkaita (sellaisia kuin haluan) valokuvia ja osaan jälkikäsitellä ne perstuntumalta asiallisiksi (Kuvankäsittelyn työkalut on hallussa).
Tulin siihen tulokseen, että sommittelu on se tärkein, vaikka on olemassa tyylisuuntia, joissa siitä (sommittelusta) tieten tahtoen yritetään päästä eroon. Mutta kuinka voisit päästä eroon jostain, mitä et edes ymmärrä. Siis ymmärrystä on hankittava.

Joten sommittelusta tulee tietää muutakin, kuin mitä perstuntuma sanoo. Kaikillahan sekään ei sano mitään. Paras olisi kaiketi jonkinlainen hallittu tunteen ja rationaalisen ajattelun symbioosi.
Alue on laaja, vaikka kyseessä on vain niin yksinkertainen asia, kuin miten sijoittaa kuvan elementit kuva-alaan. Tästähän on kirjoitettu kirjoja. Kaiketi osa perustuu tutkimuksiin ... ja osa perstuntumaan.

Voiko taidetta edes tehdä, jos ei ymmärrä kuinka perustellusti sommittelee. Edes niitä tyylisuuntia, joiden filosofiaan kuuluu kaikesta sommittelusta irti päästäminen.

Ennen kuin tulevaisuudessa syvennyt taiteen tyylisuuntiin, meinaankin tutustua ainakin sommittelun alkeisiin. Tällaisiin asioihin:
  • Mitä elementtejä kuvassa tulee olla ja minkä värisiä
  • Jokaisessa kuvassa tulisi olla pääkohde (yksi tai useampi)
  • Kultainen leikkaus vai jokin muu
  • Katseen ohjaus (linjat ja rytmi)
  • Kuvan rajaaminen
  • Pääkohteen erottuminen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pan
Viestit: 1464
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: #Taide: Sommittelu

Viesti Kirjoittaja Pan »

Nuo yleiset sommittelusäännöt ovat hyviä. Jotta niitä voisi tietoisesti rikkoa, niin nehän pitää ensin hallita. Ja kun sääntöä rikkoo tietoisesti, niin kyllä ilmaisuun pitää silloin saada jokin uusi ulottuvuus. Jos kuva ei parane sääntöä rikkomalla, niin miksi tehdä se?

Tuohon listaa voisi myös lisätä liikkeen suunnan merkitys. Minulle on aikoinaan valokuvausharrastukseni alkuaikoina opetettu, että liike lukusuuntaa vastaan hidastaa suhteellista liikettä ja lukusuuntaan menevän liikkeen suhteellinen vauhti lisääntyy. Eli katselijan äidinkielen kirjoitustapakin saattaa vaikuttaa kuvan ilmaisun tulkintaan.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: #Taide: Sommittelu

Viesti Kirjoittaja olli R »

Sommittelusääntöjä tärkeämpää olisi löytää ne asiat, mihin nämä sommittelut, tietyt värit tms vaikuttavat kuvassa. Niitä harvemmin esitetään sääntöjen yhteydessä.

Miten selkeä pääkohde vaikuttaa kuvassa, mitä tapahtuu, jos sitä ei ole? Entäpä pääkohteen toisto?
Minkälaiseksi kuva menee kun pääkohde on kultaisessa leikkauksessa? Mitä sillä yritetään sanoa?
Jos kuvassa on linja alaviistoon, niin miten se yleensä tulkitaan verrrattuna linjaan yläviistoon?
Miten lämmin punainen eroaa kylmästä punaisesta kuvaa vastaanottaessa? Entäpä vihreän kanssa?
Jne.

Kysymys ei oikeastaan olekaan "säännöstä" vaan tietyistä esitetyistä kahtiajaoista, joiden arvioidaan vaikuttavan eri tavoin kuvassa. Ja nämä tosiaan ovat kulttuurisidonnaisia, esimerkiksi lukusuunta ja symboliset värit.

Näistäkin on kursseja Työväenopistoissa, useimmiten kuvataiteiden puolella.
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: #Taide: Sommittelu

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mä etsin kuvasta vasta peruselementtejä (nämä löysin joltain sivulta):
  • Piste: Piste on kaiken lähtökohta - se voi toimia alkuna, loppuna tai tyhjän tilan rytmittäjänä.
  • Viiva: Viiva on ilmaisultaan hyvin monipuolinen: se voi olla matemaattinen tai romanttinen, paksu tai ohut, tylsä tai kiinnostava.
  • Pinta: Pinnan laajuuden määrittävät sen perusmitat leveys ja pituus. Pinnan muoto vaikuttaa tulkintaamme koon ohella.
  • Volyymi: Volyymilla tarkoitetaan tilavuutta, ja se voikin olla yhtä hyvin massaa tai tyhjyyttä. Volyymillä on kolme ulottuvuutta: leveys, pituus ja syvyys. Esimerkiksi rakennuksen oviaukolla on oma volyyminsa, samoin kuin sen kiinteillä osilla.
  • Peruspinta (koko kuva-ala): Pinnan alaosa (maa) on yläosaan (taivas) nähden painavampi, sekä tuntuu olevan yläosaa lähempänä ja koetaan helposti etualaksi, kun taas yläosa taustaksi. Peruspinnan kulmat ovat hyvin aktiiviset, ne vetävät katsetta itseensä.
Noiden peruselementtien ominaisuuksilla, paikoilla, suhteilla toisiinsa, määrillä jne. pääsee sitten tekemään jo enemmän sommitteluanalyysiä.
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: #Taide: Sommittelu

Viesti Kirjoittaja jaava »

Melko hyvä taiteilija on sanonut:
Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.” –Pablo Picaso

Nyt pitäis opiskella noihin eo. viestin peruselementteihin liittyviä parametreja.

Muutamia peruspinnan sommitteluun liittyviä vinkkejä (voiko niitä oikein kutsua säännöiksi) on myös ihmetelty:
  • Rule of thirds
  • Keskitetty sommittelu
  • Diagonaalinen sommittelu
  • Golden Ratio (Kultainen leikkaus)
  • Leading lines
  • Balancing elements
  • Patterns
  • Viewpoint
  • Cropping
  • Rule of Odds
  • Negative Space
  • Simplicity and Minimalism
  • Isolated subject and depth of field
  • Color
  • Rule of Space and move
  • Left to Right Rule
  • Juxtaposition
  • Golden Triangles
  • Vastakkain asetettu (kontraposto)
  • Foreground Interest and Depth of field
  • Frame Within the Frame
  • Fill the Frame
  • Background
  • Symmetry
  • Golden Spiral
Näitähän näyttää olevan niin paljon, että näin vanhan miehen muisti alkaa jo tehdä tenän:)
Vastaa Viestiin