Haidan suodinten aiheuttamat heijastumat

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
hupppu

Haidan suodinten aiheuttamat heijastumat

Viesti Kirjoittaja hupppu »

Helou,

Ostin sammyn 14 milliseen laajikseen Haidan suodintelineen ja Haidan suotimia mm. (150x150 polarizer) ja (150x150 ND1.8), joiten kanssa kuvattaessa on ilmennyt ongelmia.

Kuviin on ilmestynyt ikäviä heijastumia joko vastavalossa tai sivuvalossa kuvattaessa. Osaan kuvista heijastui vinjenttireunoja sisemmäs joko suodinteline ja/tai linssi. Olen ymmärtänyt että polarizer poistaisi heijastumia, mutta niitä on kyllä sen kanssa tullut enemmän kuin ilman suodinta kuvaettaessa.

Huomasin jossain kohtaa, että polarizerissa lukee toisella puolella "lens side". Muissa suotimissa tällaista ei lue. Olen laittanut välillä polarizerin ensin ja sitten ND:n ja välillä toisin päin.

Ensinnäkin kysymykseni kuuluu, onko näissä jokin tietty järjestys miten suotimet ladotaan ja pitäisikö sillä olla merkitystä lopputulokseen? Vinjentoinnin hyväksyn kun se on tiedossa, mutta nuo kaiken maailman heijastukset ovat käsittämättömiä.

Apuja? Alla muutama esimerkkikuva kesän Norjan reissulta :(

https://sakenjapaivin.kuvat.fi/kuvat/Vi ... ijastumat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaeaetee

Re: Haidan suodinten aiheuttamat heijastumat

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

hupppu kirjoitti:Kuviin on ilmestynyt ikäviä heijastumia joko vastavalossa tai sivuvalossa kuvattaessa. Osaan kuvista heijastui vinjenttireunoja sisemmäs joko suodinteline ja/tai linssi. Olen ymmärtänyt että polarizer poistaisi heijastumia, mutta niitä on kyllä sen kanssa tullut enemmän kuin ilman suodinta kuvaettaessa.

Huomasin jossain kohtaa, että polarizerissa lukee toisella puolella "lens side". Muissa suotimissa tällaista ei lue. Olen laittanut välillä polarizerin ensin ja sitten ND:n ja välillä toisin päin.

Ensinnäkin kysymykseni kuuluu, onko näissä jokin tietty järjestys miten suotimet ladotaan ja pitäisikö sillä olla merkitystä lopputulokseen? Vinjentoinnin hyväksyn kun se on tiedossa, mutta nuo kaiken maailman heijastukset ovat käsittämättömiä.
Hmm itse en ole levysuotimissa mikään pro (lähinnä käyttänyt Cokinin gradualia ja polaa ns. käsivaralta joskus), mutta sanoisin että noin laajakulmainen lasi + muovilevysuotimet (vielä useampi..) = takuuvarmaa heijastumaongelmaa. Lisäksi polarisaattorihan ei poista mitään optiikan heijastumia vaan helposti jopa lisää niitä. Polalla on tarkoitus poistaa kohteen heijastumia, kuten lasista ja vedestä jne. Ja tummentaa taivasta.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

hupppu kirjoitti:Helou,

Ostin sammyn 14 milliseen laajikseen Haidan suodintelineen ja Haidan suotimia mm. (150x150 polarizer) ja (150x150 ND1.8), joiten kanssa kuvattaessa on ilmennyt ongelmia.
Ongelmaa ilmenee suorassa auringon paisteessa jos valo osuu levysuodattimen nurkkiin. Vaikka esim Nisi käyttää solumuovia estääkseen heijastumia niin silti heijastumia voi syntyä.
Ainut toimiva ratkaisu on varjostaa suotimia suoralta valolta.

https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... _nano.html" onclick="window.open(this.href);return false;
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Jos ND:ssä on solumuovit toisella puolella, niin laita se aina ensimmäiseksi filtteriksi, eli lähimmäksi objektiivin etulinssiä. Niiden solumuovien tarkoitus on pitää hajavaloa ja heijastuksia poissa filtterin ja etulinssin välistä.
Polassa on se merkintä ihan syystä, sillä se toimii tarkoitetulla tavalla vain oikein päin asennettuna :)
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Levysuodattimissa (kuluttajaversiot) on harvoin mitään heijastuksen estopinnoitteita. Haidan taitaa olla kiinanpojan tekeleitä, niin niissä tuskin on pinnoitteita. Eli heijastukset johtuu siitä.

Itse käytän 105mm Sigman normi polarisaatiosuodinta(monipinnoiteversio) ulommaisena ja sen takana on levysuotimet(Lee tai Formatt). Tuossa pola estää joitakin heijastumia, mutta kuvauskulmia pitää joskus vaihdella, että ei tule heijastumia levysuotimissa.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Levysuodattimissa on mielestäni aina sama ongelma: Suodattimien ja linssin väliin (sekä päällekkäin olevien suodattimien väliin) pääsee valoa jonka heijastukset nousevat näkyviin erityisesti ND-suotimilla pitkällä valotuksella kuvatessa.

Hyvä esimerkki on objektiivin etureunan valkoisen tekstin heijastuminen ND-suotimesta.

Ratkaisu on käyttää jotakin kompendi-tyyppistä vastavalosuojaa ja yleensä niihinkin joutuu itse virittämään jonkun mustan paperin/kankaan itse suodinaukon peitoksi tai koko paketin ympärille.

Monesti ihmettelen kuinka pro-kuvaajien ja leffakuvaajien kameroissa levysuotimet ovat vapaasti ja mahdollistavat valon heijastelun sinne tänne. Ehkä heillä sitten itse kohde on vaan niin kirkas, ettei heijastuksilla ole merkitystä...
Zone VI
PAP

Viesti Kirjoittaja PAP »

Luultavasti jostain vuotaa valoa suotimien väliin. Käytätkö pitkiä valotuksia ja onko takaetsin peitetty valotuksen aikana? Haidan Pro-sarjassa on pinnoitteet.

Haidan Pro-sarjassa pyöröpola tulee lähimmäksi optiikka, sitten ladotaan tasaharmaat ja liut viimeiseksi. Samaa suosittaa myös Nisi. Eikä noita oikein muutenpäin voi laittaa kun pyöröpola tulee kiinni eri osaan kuin levysuotimet.
hupppu

Viesti Kirjoittaja hupppu »

Kiitokset tähän astisista vastauksista.

Melko vähän tuntui löytyvän näiden käytöksestä ja toimivuudesta eri tilanteissa tietoa, joten muiden kuvaajien (ammattikuvaajienkin) suosittelun persusteella tehnyt hankinnat. Katsoin että HND0.9 on ProII-versio ja muissa tuota Prota ei lue. Kyllä nämä kaikki ihan lasisuotimia kuitenkin ovat.

Taitaa pääongelma nyt olla se valon pääseminen läpi. Takaetsin ei ole ollut peitettynä, joten se täytyy tehdä heti seuraavalla kerralla. Niitä muita peittämisiä täytyy katsoa sitten tilanteen mukaan. Suotimet ostin pidempiä valotuksia varten, jotta veden pinnan saa erilaiseksi. Noissa olosuhteissa kesällä ja päivällä se kuitenkin pystyi olemaan vain n. 1-2 sek.

Kuvaustilanteessa tein myös itse havainnon, että kameraa siirrettäessä heijastumatkin vaihtelivat. En kuitenkaan saanut niitä millään kokonaan poistumaan, joten johtui nyt saadun tiedon perusteella kahden suotimen väliin päässeestä sivuvalosta.

Jos polarizerissa on kerran se ns. väärä puoli, voisiko sen laittaminen väärin päin aiheuttaa sen pahimman heijastuman linssin puolelta? Todennäköisesti olen vielä tuolloin esimerkkikuvia ottaessa laittanut sen sattumanvaraisesti kiinni tietämättä oikeasta ja väärästä puolesta.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Tässä on esimerkki kuinka heijastukset syntyy kun suora auringonvalo osuu takaviistosta levysuodattimien suojaamattomiin nurkkiin. Tämä pitäisi aina huomata varjostaa pois.
Suotimet ovat Nisi 150 pidin, puoliharmaa, nd suodin ja pyöröpola sisimmäisenä.
https://www.ebay.com/itm/NISI-150mm-Fil ... Sw~jJapgXg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Vastaa Viestiin