Valovuoto.fi taas opettaa
-
- Viestit: 671
- Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03
Valovuoto.fi taas opettaa
Mitähän tällä halutaan ilmaista?
"...kinoformaatin isomman kennon keräämä valon määrä on täsmälleen kroppikertoimen neliön verran suurempi. "
Kapa
"...kinoformaatin isomman kennon keräämä valon määrä on täsmälleen kroppikertoimen neliön verran suurempi. "
Kapa
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Olettaisin että tuolla halutaan sanoa, että kennojen pinta-alojen suhteet suhteessa fullframe-kennoon menee kroppikertoimen neliön mukaisesti. Eli 1,5x kropilla pinta-alojen suhde on 2,25 ja 1,6x kropilla 2,56. Pitänee suunnilleen paikkansa ainakin tän mukaan: https://photo.stackexchange.com/questio ... full-frame" onclick="window.open(this.href);return false;
1,5x ja 1,6x kroppikertoimet lienee pyöristettyjä lukuja, joten tarkoilla luvuilla tuo täsmää.
1,5x ja 1,6x kroppikertoimet lienee pyöristettyjä lukuja, joten tarkoilla luvuilla tuo täsmää.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 671
- Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Halutaan sanoa. Miksei sitten sanota?
Minulla on pyöreä käsipeili, jonka kuva on naamastani ympyrän verran rajatumpi, kuin kylppärin peilistä näkemäni. Molemmat keräävät valoa saman verran saman kokoiseen pinta-alaan nähden, olettaisin.
Vähän sama, kun joku valokuvaajaksi itseään nimittävä kertoi, että valo kulkee neliöissä. Valaisusta oli puhe.
Kapa
Minulla on pyöreä käsipeili, jonka kuva on naamastani ympyrän verran rajatumpi, kuin kylppärin peilistä näkemäni. Molemmat keräävät valoa saman verran saman kokoiseen pinta-alaan nähden, olettaisin.
Vähän sama, kun joku valokuvaajaksi itseään nimittävä kertoi, että valo kulkee neliöissä. Valaisusta oli puhe.
Kapa
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Molemmat keräävät valoa saman verran pinta-alayksikkö kohti, eli isompi kenno kerää enemmän valoa kokonaisuudessaan. Pinta-alojen suhde saadaan tuosta kroppikertoimen neliöstä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Voiskos joku tietämätöntä valistaa, että kumpi tekee kuvan, tallentavalle pinnalle tuleva kokonaisvalomäärä vai tallentavan pinnan pinta-alayksikköä kohti tuleva valomäärä? Ja jos se kokonaisvalomäärä vaikuttaa, niin mihin?
JL Anttola
JL Anttola
-
- Viestit: 671
- Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Kyllä minä tuon luulen ymmärtäväni. Lasini pöydällä kerää vettä vähemmän kuin ämpäri jalkojeni juurella. Näin ainakin olettaisin. Onko tämä nyt näin vaikeaa. Pitäisikö testata?Rockford kirjoitti:Molemmat keräävät valoa saman verran pinta-alayksikkö kohti, eli isompi kenno kerää enemmän valoa kokonaisuudessaan. Pinta-alojen suhde saadaan tuosta kroppikertoimen neliöstä.
Kapa
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Suoraan ei kumpikaan.JL Anttola kirjoitti:Voiskos joku tietämätöntä valistaa, että kumpi tekee kuvan, tallentavalle pinnalle tuleva kokonaisvalomäärä vai tallentavan pinnan pinta-alayksikköä kohti tuleva valomäärä? Ja jos se kokonaisvalomäärä vaikuttaa, niin mihin?
JL Anttola
Kuvan perusyksikkö senseli kerää valoa ja sen koko määrää kuinka paljon fotoneita siihen osuu. Kuvan on sitten senselit yhdessä järjestäytyneenä joukkona.
Jos meillä on FF ja kroppi tallentavina yksikköinä ja molemmissa on sama määrä senseleitä, niin kropissa senselin koko (fotoneita keräävä pinta) pienempi. Tummissa kohteissa, joista tulee vähän fotoneita saattaa tästä johtuen näkyä kropissa kohinaa enemmän.
Tähtikuvauksessa on otettu jopa viikkojen valotuksia ja saapuvien fotonien määrää on melkein sormin laskettavissa:)
-
- Viestit: 370
- Liittynyt: Maalis 01, 2005 21 : 46
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Senseli on kuvan perusyksikkö? Just. Ihan selkeästi taas sotketaan simppeleitä asioita. Ja tällä samalla logiikalla siis 4x4 antaa paremman kuvan kuin samankokoinen 1200x1200. Lisäksi fotonin nopeus on sitä luokkaa, että valokuvauksessa nyt ei edes kannata puhua jostain fotoneista yhtään mitään, fotoni on meinaan enempi tähtitieteellisiin etäisyyksiin ajateltu hiukkanen, kuin valo valokuvauksessa. Isompi kenno ei ota valoa yhtään enemmän vastaan, se ottaa vain isommalle alueelle sitä valoa.jaava kirjoitti:Suoraan ei kumpikaan.JL Anttola kirjoitti:Voiskos joku tietämätöntä valistaa, että kumpi tekee kuvan, tallentavalle pinnalle tuleva kokonaisvalomäärä vai tallentavan pinnan pinta-alayksikköä kohti tuleva valomäärä? Ja jos se kokonaisvalomäärä vaikuttaa, niin mihin?
JL Anttola
Kuvan perusyksikkö senseli kerää valoa ja sen koko määrää kuinka paljon fotoneita siihen osuu. Kuvan on sitten senselit yhdessä järjestäytyneenä joukkona.
Jos meillä on FF ja kroppi tallentavina yksikköinä ja molemmissa on sama määrä senseleitä, niin kropissa senselin koko (fotoneita keräävä pinta) pienempi. Tummissa kohteissa, joista tulee vähän fotoneita saattaa tästä johtuen näkyä kropissa kohinaa enemmän.
Tähtikuvauksessa on otettu jopa viikkojen valotuksia ja saapuvien fotonien määrää on melkein sormin laskettavissa:)
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Vaikka fotoni etenee tyhjössä valon nopeudella, niin sillä on myös varaus. Tuon varauksen senseli tunnistaa ja osaa varastoida odottamaan lukukäskyä.ilmari1970 kirjoitti:Senseli on kuvan perusyksikkö? Just. Ihan selkeästi taas sotketaan simppeleitä asioita. Ja tällä samalla logiikalla siis 4x4 antaa paremman kuvan kuin samankokoinen 1200x1200. Lisäksi fotonin nopeus on sitä luokkaa, että valokuvauksessa nyt ei edes kannata puhua jostain fotoneista yhtään mitään, fotoni on meinaan enempi tähtitieteellisiin etäisyyksiin ajateltu hiukkanen, kuin valo valokuvauksessa. Isompi kenno ei ota valoa yhtään enemmän vastaan, se ottaa vain isommalle alueelle sitä valoa.jaava kirjoitti:Suoraan ei kumpikaan.JL Anttola kirjoitti:Voiskos joku tietämätöntä valistaa, että kumpi tekee kuvan, tallentavalle pinnalle tuleva kokonaisvalomäärä vai tallentavan pinnan pinta-alayksikköä kohti tuleva valomäärä? Ja jos se kokonaisvalomäärä vaikuttaa, niin mihin?
JL Anttola
Kuvan perusyksikkö senseli kerää valoa ja sen koko määrää kuinka paljon fotoneita siihen osuu. Kuvan on sitten senselit yhdessä järjestäytyneenä joukkona.
Jos meillä on FF ja kroppi tallentavina yksikköinä ja molemmissa on sama määrä senseleitä, niin kropissa senselin koko (fotoneita keräävä pinta) pienempi. Tummissa kohteissa, joista tulee vähän fotoneita saattaa tästä johtuen näkyä kropissa kohinaa enemmän.
Tähtikuvauksessa on otettu jopa viikkojen valotuksia ja saapuvien fotonien määrää on melkein sormin laskettavissa:)
Parhaat senselit pytyy tunnistamaan jopa yhden vastaanotetun fotonin, eli kätännössä senselistä luettu arvo (joka siis tallennetaan sellaisenaan raw-tiedostoon) on suoraan verrannollinen senseliin osuneiden fotnien määrään.
Pikselithän taas lasketaan vierekkäisten senselien arvoista l. fotonimääristä.
Logiikkatesti:
Jos laitat sateeseen neliömetrin aukolla varustetun astian ja senttimetrin aukkoisen (vrt. senselin pinta-ala). Kumpaan tulee aikayksikössä enemmän vettä.
Analogia toimii myös fotonien ja sadepisaroiden tiheyteen: Joka kohdassa ne eivät ole jatkuvasti yhtä tiheässä. Hyvin tummissa kohteissa (vain vähän ripotellessa) vaihtelu saattaa näkyä mittausarvoissa.
-
- Viestit: 671
- Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
"Jos laitat sateeseen neliömetrin aukolla varustetun astian ja senttimetrin aukkoisen (vrt. senselin pinta-ala). Kumpaan tulee aikayksikössä enemmän vettä."
Saman verran, jos pilvi pudottaa pisaroita yhteneväisesti. Veden määrä riippuu pinta-alasta.Pisaroita tulee kuitenkin sama määrä per pinta-ala.
Kapa
Saman verran, jos pilvi pudottaa pisaroita yhteneväisesti. Veden määrä riippuu pinta-alasta.Pisaroita tulee kuitenkin sama määrä per pinta-ala.
Kapa
-
- Viestit: 370
- Liittynyt: Maalis 01, 2005 21 : 46
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Näin käy, kun pyörittelee fotoneita valonnopeudella, asiat menee sotkuun. Jos vaihdetaan tämä kenno nyt siihen säkkiin, niin silloin ehkä aukeaa tämä valoasia paremmin: isompaan säkkiin mahtuu enemmän valoa > isompi säkki on parempi.
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Tarkoitat pinta-ala yksikkö ... esim. neliömillimetri (Siis: Pisaroita tulee kuitenkin sama määrä per pinta-ala yksikkö). Näitä yksiköitä taas neliömetrissä ja neliösenttimetrissä on eri määrä. Kerätyn veden määrä riippuu astoiden suun kokonaispinta-alasta.Kapama kirjoitti:"Jos laitat sateeseen neliömetrin aukolla varustetun astian ja senttimetrin aukkoisen (vrt. senselin pinta-ala). Kumpaan tulee aikayksikössä enemmän vettä."
Saman verran, jos pilvi pudottaa pisaroita yhteneväisesti. Veden määrä riippuu pinta-alasta.Pisaroita tulee kuitenkin sama määrä per pinta-ala.
Kapa
Jos senttimetrin aukkoiseen astiaan tuli senttimetrin syvyydeltä vettä, niin veden tilavuus on kuutiosentti (veden tilavuus vastaa varausta tässä analogiassa). Neliömetrin aukolla varustettuun astiaan tulee myös senttimetri vettä, mikä on kuutiosenteissä 100 x 100 x 1 = 10000 kuutiosenttiä. Tähän jälkimmäiseen tuli siis pisaroita huomattavasti enemmän.
Samoin käy kokonaisvaraukselle FF ja kroppi-senseleissä: FF-senselin diagonaali on luokkaa 1,5 x kropin senselin diagonaali. Siis senselien pinta-ala ei ola sama ja suurempaan ehtii valotusaikana enemmän fotoneita.
Senseliin valotusaikana kertynyt kokonaisvaraushan on se luku mikä muunnetaan jännitteksi A/D-muuntimelle ja lopuksi biteiksi uP puolelle ja lopuksi raw-tiedostoon senselin arvoksi. (Oletus oli: FF kokoinen kenno ja kroppikokoinen kenno, kennoissa sama määrä senseleitä -> kropin senselikoon on oltava pienempi)
-
- Viestit: 370
- Liittynyt: Maalis 01, 2005 21 : 46
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
[quote="jaava"
Samoin käy kokonaisvaraukselle FF ja kroppi-senseleissä: FF-senselin diagonaali on luokkaa 1,5 x kropin senselin diagonaali. Siis senselien pinta-ala ei ola sama ja suurempaan ehtii valotusaikana enemmän fotoneita.
Senseliin valotusaikana kertynyt kokonaisvaraushan on se luku mikä muunnetaan jännitteksi A/D-muuntimelle ja lopuksi biteiksi uP puolelle ja lopuksi raw-tiedostoon senselin arvoksi. (Oletus oli: FF kokoinen kenno ja kroppikokoinen kenno, kennoissa sama määrä senseleitä -> kropin senselikoon on oltava pienempi)[/quote]
Ja edelleen fotonit ja senselit :) Ei se auta, että tekstiin lisätään uP (mikä tämä edes on?) jos olennainen ymmärrys tuo valoa tupaan säkillä. Kennon koko ei vaikuta tulevan valon määrään, eikä kennon pikseleiden fyysinen koko tarkoita koskaan "enemmän valoa", vain ja ainoastaan erikokoisia pikseleitä. Pikseleiden laatu vaikuttaa, lisäksi tekninen toteutus. Muu on huuhaata.
Samoin käy kokonaisvaraukselle FF ja kroppi-senseleissä: FF-senselin diagonaali on luokkaa 1,5 x kropin senselin diagonaali. Siis senselien pinta-ala ei ola sama ja suurempaan ehtii valotusaikana enemmän fotoneita.
Senseliin valotusaikana kertynyt kokonaisvaraushan on se luku mikä muunnetaan jännitteksi A/D-muuntimelle ja lopuksi biteiksi uP puolelle ja lopuksi raw-tiedostoon senselin arvoksi. (Oletus oli: FF kokoinen kenno ja kroppikokoinen kenno, kennoissa sama määrä senseleitä -> kropin senselikoon on oltava pienempi)[/quote]
Ja edelleen fotonit ja senselit :) Ei se auta, että tekstiin lisätään uP (mikä tämä edes on?) jos olennainen ymmärrys tuo valoa tupaan säkillä. Kennon koko ei vaikuta tulevan valon määrään, eikä kennon pikseleiden fyysinen koko tarkoita koskaan "enemmän valoa", vain ja ainoastaan erikokoisia pikseleitä. Pikseleiden laatu vaikuttaa, lisäksi tekninen toteutus. Muu on huuhaata.
-
- Viestit: 1040
- Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
- Paikkakunta: Tampere
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Juu - lähtökohtaisesti sadeanalogia on hankala, koska siinä oletetaan jonkinlainen vuo (siis pinta-alayksikön läpi kulkeva "fotoni"-virta), mutku se sade ei tule suoraan. Eli jos camera obscuran taakse laittaa neliösentin kennon sentin päähän ja neliömetrin kennon metrin päähän niin samat fotonit menee pinta-alasta läpi - ja tösähtää ilmasimeen jos ei osu ilmasimien väleihin. Ja fotonin energia säilyy kyllä tolla matkalla jos ei ihan hirveen lujaa liikuta (siis suhteessa valon lähteeseen), mutta punasiirtymää tähän ei vielä olekaan sotkettu eli se kandee seuraavaksi laittaa soppaan.ilmari1970 kirjoitti:
Ja edelleen fotonit ja senselit :) Ei se auta, että tekstiin lisätään uP (mikä tämä edes on?) jos olennainen ymmärrys tuo valoa tupaan säkillä. Kennon koko ei vaikuta tulevan valon määrään, eikä kennon pikseleiden fyysinen koko tarkoita koskaan "enemmän valoa", vain ja ainoastaan erikokoisia pikseleitä. Pikseleiden laatu vaikuttaa, lisäksi tekninen toteutus. Muu on huuhaata.
Toi paras vitsi on fotonien varaus - kvanttielektrodynamiikka on pantu sit kerralla uusiksi. Eli kuten ilmari1970 tossa jo mainitsi - vain ilmasimilla on merkitystä. Sinänsä oikeaa on se, et ilmasimet todella ovat fotonilaskureita, mutta sitä tietoa harvemmin tarvitsee kuvatessa. Linssillä taas on kokonaisuuden kanssa paljonkin tekemistä - eli se määrää lopulta reiän mistä se valo sisään tulee (yhdessä aukon kanssa). Ja linssillä (kuvakulmalla) on jotain tekemistä sen sensorin kanssa - josta tulee toi suurempi kenno on parempi jos vakioidaan muut.
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
On turha puhua ihmisten ymmärryksestä, kun se herättää helposti vaan pahaa verta. Kunkin on kuitenkin taaplattava omallaan.ilmari1970 kirjoitti: Ja edelleen fotonit ja senselit :) Ei se auta, että tekstiin lisätään uP (mikä tämä edes on?) jos olennainen ymmärrys tuo valoa tupaan säkillä.
Mitä tarkoitat valon määrällä?ilmari1970 kirjoitti: Kennon koko ei vaikuta tulevan valon määrään, eikä kennon pikseleiden fyysinen koko tarkoita koskaan "enemmän valoa", vain ja ainoastaan erikokoisia pikseleitä.
Kennon koko ja senselien (kennolla ei ole varsinaisia pikseleitä yleensä kuin mustavalkokennoissa ja muutamissa poikkeuksissa. Senseli on se osa joka kerää fotoneiden varauksia) määrä vaikuttavat siihen mikä on senselin koko. Isompi kenno ja vähemmän senseleitä, niin senselin koko on isompi.
Laadusta ja toteutuksesta tässä ei varmastikaan ole kyse nyt ollenkaan.ilmari1970 kirjoitti:Pikseleiden laatu vaikuttaa, lisäksi tekninen toteutus. Muu on huuhaata.
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Olisko pitänyt määritellä normisade testitarkoituksiin:)ttuplai kirjoitti: Juu - lähtökohtaisesti sadeanalogia on hankala, koska siinä oletetaan jonkinlainen vuo (siis pinta-alayksikön läpi kulkeva "fotoni"-virta), mutku se sade ei tule suoraan.
Mistä tässä tässä on kyse ... viittaako johonkin säikeen tekstinosaan?ttuplai kirjoitti:Eli jos camera obscuran taakse laittaa neliösentin kennon sentin päähän ja neliömetrin kennon metrin päähän niin samat fotonit menee pinta-alasta läpi - ja tösähtää ilmasimeen jos ei osu ilmasimien väleihin.
Sama kysymys kuin edellä. Onko mun tulkittu kirjoittaneen jostain tällaisesta?ttuplai kirjoitti:Ja fotonin energia säilyy kyllä tolla matkalla jos ei ihan hirveen lujaa liikuta (siis suhteessa valon lähteeseen), mutta punasiirtymää tähän ei vielä olekaan sotkettu eli se kandee seuraavaksi laittaa soppaan.
Vaikka mä olen kirjoittanut fotonin varaus, siis oikonut selostuksessani (tää oli alkujaankin liian mutkikas), niin fotoni kykenee aiheuttamaan senseliin osuessaan ilmiön, jonka seurauksena syntyy varus, jonka senseli pitää tallessa. Kun siihen osuu toinen fotoni, on senselissä sitten jo kahden fotonin aiheuttama varaus.ttuplai kirjoitti:Toi paras vitsi on fotonien varaus - kvanttielektrodynamiikka on pantu sit kerralla uusiksi.
Tuohon ei tarvita kavanttielektrodynamiikkaa - ihan peruskoulun fysiikalla pitäis pärjätä.
Minusta täällä pitäis pääsääntöisesti yrittää saada sanottavansa siihen malliin, ettei tarvitse teoreettisen fysiikan jatkokursseja, eikä edes hallita akateemista sivistyssanarepertuaaria. Kaikkien pitäisi ymmärtää ja kaikkien pitäisi voida osallistua.
(Jos joku ei ole opiskellut laajasti teoreettista fysiikkaa, niin kvanttielektrodynamiikkasta on hyvä kirja taviksille: QED The Strange Theory of Light and Matter, Richard P. Feynman ISBN 0-691-02417-0. Mulla on vaan Englanninkielinen, mutta siitä taitaa olla suomeksikin käännetty versio.)
Fotonit nyt vaan rinnastuivat mukavasti sadepisaroihin tuossa analogiassa. Minusta asian ymmärtäminen energiapakkauksina (tai varauspakkauksina kuten paheksuttavasti käytin - vesipisalallahan on tilavuus, fotonilla varaus .. eiku energia) on selkeämpää kuin puhua teoreettisen fysiikan termein.ttuplai kirjoitti:Eli kuten ilmari1970 tossa jo mainitsi - vain ilmasimilla on merkitystä. Sinänsä oikeaa on se, et ilmasimet todella ovat fotonilaskureita, mutta sitä tietoa harvemmin tarvitsee kuvatessa.
Minusta objektiivien ominaisuuksien tai rakenteen sekottaminen tähän on turhaa.ttuplai kirjoitti:Linssillä taas on kokonaisuuden kanssa paljonkin tekemistä - eli se määrää lopulta reiän mistä se valo sisään tulee (yhdessä aukon kanssa). Ja linssillä (kuvakulmalla) on jotain tekemistä sen sensorin kanssa - josta tulee toi suurempi kenno on parempi jos vakioidaan muut.
Aloitusviestissähän oli lainaus:
Siis väite kennon kyvystä kerätä valoa, ei optiikan vaikuksesta valonkeräykseen.kinoformaatin isomman kennon keräämä valon määrä on täsmälleen kroppikertoimen neliön verran suurempi.
Ja Anttola teki lisäkysymyksiä:
Johon vastasin:kumpi tekee kuvan, tallentavalle pinnalle tuleva kokonaisvalomäärä vai tallentavan pinnan pinta-alayksikköä kohti tuleva valomäärä? Ja jos se kokonaisvalomäärä vaikuttaa, niin mihin?
Senselin ko'olla tarkoitin pinta-alaa, sen läpihän fotonit joutuvat kulkemaan ennen osumistaan senselin aktiiviselle osalle.Kuvan perusyksikkö senseli kerää valoa ja sen koko määrää kuinka paljon fotoneita siihen osuu. Kuva on sitten senselit yhdessä järjestäytyneenä joukkona.
Ja fotoneita tässä nyt oletetaan tulevan tasaisena virtana, sekä luminanssin olevan vakio koko tallentavan pinnan alueella.
En halunnut kayttää senselin kohdalla edes "pikseli" sanaa, koska sitä ei vielä ole kennolla (tavallisissa kameroissa). Pikselit lasketaan vasta raw-muuntimessa (kameran omassa tai ulkoisen tietokoneen).
-
- Viestit: 1040
- Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
- Paikkakunta: Tampere
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Ei pitäs sekoittaa linssejä jos vastaus ei olis juuri linsseissä eli taivaan alle levitetyt kennot toimivat aika huonosti. Jos halutaan tarkkailla avaruuden (siis tila mielessä) aluetta kulmassa x, kennon koko määrää tarvittavan polttovälin, aukko on laskennallisesti sidottu polttoväliin ja aukon pinta-ala on ainoa tarvittava tekijä tässä asiassa. Jos oletetetaan, et pidetään kennoteknologia vakiona eli muutetaan vain kennon pinta-alaa (on aika hyvä lähtökohta). Eli camera obscura oli esimerkkinä siksi, et siinä kennon koolla ei ole vaikutusta jos pidetään kuvakulma samana eli vaihdetaan etäisyyttä kennon koon muuttuessa (etäisyys reikään ei muuta mitään jos oletetaan ilman on riittävän puhdasta ja toi kohteen nopeus pidetään aisoissa - juu se pirun vektori pyörii, mut sitä ei tarvii tässä tarkastelussa - tää oli siis se fotonisaivarteluosuus). Ainoa mikä vaikuttaa on reiän koko (exit pupil). Toivottavasti tämä oli riittävän selkokielellä, mutta asian ymmärtämiseen ei todellakaan tarvita senseleitä, fotoneita, sadepisaroita - ei edes Feynmanin kirjaa - sadepisaroissa piilee jopa melkoinen väärinymmärryksen vaara. Toki kirjaa suosittelen ja Feynmanin puolesta on sanottava, et hää osas asiansa, joka on vaatimus asian toiselle opettamiselle (ei välttämättä riittävä).
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
No eihän tää nyt näin mene kaikilta osin, mutta en mä jaksa vääntääkään. Höh.ttuplai kirjoitti:Ei pitäs sekoittaa linssejä jos vastaus ei olis juuri linsseissä eli taivaan alle levitetyt kennot toimivat aika huonosti. Jos halutaan tarkkailla avaruuden (siis tila mielessä) aluetta kulmassa x, kennon koko määrää tarvittavan polttovälin, aukko on laskennallisesti sidottu polttoväliin ja aukon pinta-ala on ainoa tarvittava tekijä tässä asiassa. Jos oletetetaan, et pidetään kennoteknologia vakiona eli muutetaan vain kennon pinta-alaa (on aika hyvä lähtökohta). Eli camera obscura oli esimerkkinä siksi, et siinä kennon koolla ei ole vaikutusta jos pidetään kuvakulma samana eli vaihdetaan etäisyyttä kennon koon muuttuessa (etäisyys reikään ei muuta mitään jos oletetaan ilman on riittävän puhdasta ja toi kohteen nopeus pidetään aisoissa - juu se pirun vektori pyörii, mut sitä ei tarvii tässä tarkastelussa - tää oli siis se fotonisaivarteluosuus). Ainoa mikä vaikuttaa on reiän koko (exit pupil). Toivottavasti tämä oli riittävän selkokielellä, mutta asian ymmärtämiseen ei todellakaan tarvita senseleitä, fotoneita, sadepisaroita - ei edes Feynmanin kirjaa - sadepisaroissa piilee jopa melkoinen väärinymmärryksen vaara. Toki kirjaa suosittelen ja Feynmanin puolesta on sanottava, et hää osas asiansa, joka on vaatimus asian toiselle opettamiselle (ei välttämättä riittävä).
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Kyllä koolla on merkitystä, kysykää vaikka vaimolta tai tyttöystävältä. Ei aina se pituus, myös paksuus ratkaisee. (Miehiä te olette kuitenkin, kuka nainen nyt tällaisesta väittelisi.)
Jos nyt lähdetään asiasta, josta ehkä tämän keskustelun osallistujatkin ovat yhtä mieltä: Mitä isompi optiikan himmentimen aukko on, sitä enemmän valoa filmille/kennolle tulee per valotuksen aikayksikkö. Tässä on ihan selkeä esimerkki siitä, että valosta puhuttaessa pinta-alalla on merkitystä.
Olen itsekin käyttänyt tuota vesiesimerkkiä, mutta ajattelen sitä mittalasin avulla.. Sillä on ominaisuutena se suuaukon pinta-ala, mutta myös mittalasin tilavuus ja se sivussa oleva mitta-asteikko. Lisäksi voitaisiin myös miettiä sen mittalasin reunan vaikutusta.
Suuaukon pinta-ala kertoo minkälainen vesivuo "mahtuu" kerralla sisään. Tilavuus kertoo, miten suuren vesimäärän lasi voi mitata, ennen kuin se vuotaa yli. Mitta-asteikolla voidaan arvioida, miten pienen" valotuksen voi mitata ja miten tarkkaan. Reuna on sillä lailla merkittävä, että jos näitä mittalaseja laitetaan vierekkäin, niin kuinka suuri osa vuosta menee hukkaan, kun se osuu reunaan tai lasin ulkopuolelle.
Senselillä tarkoitetaan siis sitä kennon yksittäistä osaa, joka osaa mitata siihen osuvan valon määrää. Tässä pyritään välttämään sanaa "pikseli", koska se syntyy vasta lopulliseen kuvaan ja pikselin ominasuus on väri (ei oikeastaan suoraan valoisuus). Yksittäisen senselin mittaustuloksesta ei suoraan muodosteta pikselin väriä lopullisessa kuvassa. Senseli on siis anturi, joka mittaa valon määrää.
Kennoissa senselin koko tai siis sen valoa keräävä pinta-ala on yleensä myös määrittänyt sen "tilavuuden", siis oikeastaan sen maksimi määrän valoa, jota se voi kerätä, ennen kuin se "täyttyy". Senselin valon keruu on tallennettu kondensaattoriin, jossa merkittävää on sen pinta-ala. Tämä on jossain määrin kennon valmistustekninen asia ja siinä ollaan kehitytty ja siksi kennon ikä tai tekniikka vaikuttaa paljon.
Samalla koko myös on jossakin määrin vaikuttanut mittaustarkkuuteen. Valo kertyy "palasina", on olemassa pienin määrä valoa, joka kertyy senseliin kerralla. Mitä enemmän senselissä on tilaa kerätä näitä palasia, sitä tarkemmin voidaan mitata (jos meillä on skaala 1-10000, niin se on tarkempi kuin 1-1000, ei sen monimutkaisempaa). Mittauksen tarkkuus vaikuttaa "kohinaan". Jos meillä on yhden yksikön häiriö, niin se näkyy pahempana 1-10 asteikolla kuin 1-100 asteikolla.
Käytännössä siis yksittäisen senselin koko vaikuttaa dynamiikkaan, maksimivaloisuuden erotukseen sellaiseen minimivalotukseen, jossa kohina on vielä järkevällä tasolla. Se näkyy parempana kestona ylivalotukseen tai kohinan vähyytenä tummissa pinnoissa.
Ja kyllä, jos samankokoissa kennoissa on 4 senseliä tai miljoona senseliä, niin siinä 4:n senselin kennossa on parempi sävyntoisto. Kuvan terävyydessä on tietenkin toivomisen varaa.
Kennon kokonaiskoko on sitten vähän hankalampi. Siitä voidaan johtaa useita eri tuloksia, riippuen siitä, mitä asioita pidetään vertailussa vakioina.
Jos ajatellaan asia niin, että meillä on objektiivi, jolla piirtoympyrä on sen verran iso, että siihen voidaan laittaa tarkennusetäisyydelle kinokokoinen kenno. Jos kuvataan sekä kinokennolla että pienemmällä ja näissä on sama senselitiheys, niin tilanne on sama kuin rajattaisiin siitä kinokennon keskeltä pienempi kuva ja verrataan sitä koko kennon muodostamaan kuvaan. Lienee pedantillekin selvää, että koko kennolle on kertynyt yhteensä suurempi kokonaisvalonmäärä kuin siihen keskeltä rajattuun kuvaan.
Nyt jotta tästä saataisiin kuvanlaatuun vaikuttava lopputulos, niin tehdään tästä koko kennon kuvasta ja rajatusta kuvasta saman kokoinen vedos paperille. Tällöin rajatun kennon kuva näyttää tietenkin pienemmän kuva-alan kohteesta, ja lisäksi tietysti kohde suurenee (ei mennä nyt syvätarkkuuteen tässä). Seurauksena myös kuvassa olevat häiriöt tulevat paremmin esille (nousevat siis silmän näkötarkkuuden näkyvälle puolelle) - kohina kasvaa, tarkkuuden ja optiikan häiriöt tulevat paremmin esille. Eli kuten aina, kun kuvaa suurennetaan, sen näkyvä laatu kärsii.
Ja tämä on se, että kroppikertoimen suhteessa kuvan laatu heikkenee. Tässä ei suoraan ole merkitystä käytettyjen kennojen pikselimäärilä, vaikka pienemmässä kennossa olisi enemmän pikseleitä tms. Kyse on lopullisesta kuvasta, siitä mikä on paperilla kädessä. Voidaan sanoa, että kennolle tulevan kokonaisvalonmäärän suurentaminen parantaa kuvaa. Ja tässä ei ole sen enemmästä kyse kuin siinäkään, että suuremman formaatin kameroissa käytetään suurempia valoa kerääviä optiikoita ja lopullista kuvaa ei tarvitse suurentaa niin paljon (filmin rakeet näkyvät huonommin).
Tästä voidaan sitten lähteä tutkimaan eri suuntiin, miten asiaa voidaan kompensoida. Esimerkiksi kun valovuon määrä kasvaa, niin sen suhteellinen häiriömäärä (kohina) vähenee. (Näin se on, ottakaa selvää jos haluatte.) Eli voidaan lisätä optiikan valovoimaa ja parantaa näin pienemmän kuvan laatua. Tai suuremmalla kennolla voidaan lisätä valonvahvistusta (herkkyyttä), ja saada pienemmällä valomäärällä sama lopputulos kuin pienemmällä kennolla. Ja voidaan ottaa huomioon haluttu syväterävyys tai kompensoida kuva-alan muutos eri polttovälillä ja samalla eri valovoimalla.
Voidaan väitellä ihan minkä tahansa muuttuvan asian vaikutuksesta. Ja se on ihan sama, koska vain lopputulos ratkaisee. Ja siinä se katsojan mielipide kuva-aiheen esittämisestä on paljon tärkeämpi kuin mikään tekninen seikka. Jos katsoja ostaa kuvan, niin kuvaaja rikastuu.
Jos nyt lähdetään asiasta, josta ehkä tämän keskustelun osallistujatkin ovat yhtä mieltä: Mitä isompi optiikan himmentimen aukko on, sitä enemmän valoa filmille/kennolle tulee per valotuksen aikayksikkö. Tässä on ihan selkeä esimerkki siitä, että valosta puhuttaessa pinta-alalla on merkitystä.
Olen itsekin käyttänyt tuota vesiesimerkkiä, mutta ajattelen sitä mittalasin avulla.. Sillä on ominaisuutena se suuaukon pinta-ala, mutta myös mittalasin tilavuus ja se sivussa oleva mitta-asteikko. Lisäksi voitaisiin myös miettiä sen mittalasin reunan vaikutusta.
Suuaukon pinta-ala kertoo minkälainen vesivuo "mahtuu" kerralla sisään. Tilavuus kertoo, miten suuren vesimäärän lasi voi mitata, ennen kuin se vuotaa yli. Mitta-asteikolla voidaan arvioida, miten pienen" valotuksen voi mitata ja miten tarkkaan. Reuna on sillä lailla merkittävä, että jos näitä mittalaseja laitetaan vierekkäin, niin kuinka suuri osa vuosta menee hukkaan, kun se osuu reunaan tai lasin ulkopuolelle.
Senselillä tarkoitetaan siis sitä kennon yksittäistä osaa, joka osaa mitata siihen osuvan valon määrää. Tässä pyritään välttämään sanaa "pikseli", koska se syntyy vasta lopulliseen kuvaan ja pikselin ominasuus on väri (ei oikeastaan suoraan valoisuus). Yksittäisen senselin mittaustuloksesta ei suoraan muodosteta pikselin väriä lopullisessa kuvassa. Senseli on siis anturi, joka mittaa valon määrää.
Kennoissa senselin koko tai siis sen valoa keräävä pinta-ala on yleensä myös määrittänyt sen "tilavuuden", siis oikeastaan sen maksimi määrän valoa, jota se voi kerätä, ennen kuin se "täyttyy". Senselin valon keruu on tallennettu kondensaattoriin, jossa merkittävää on sen pinta-ala. Tämä on jossain määrin kennon valmistustekninen asia ja siinä ollaan kehitytty ja siksi kennon ikä tai tekniikka vaikuttaa paljon.
Samalla koko myös on jossakin määrin vaikuttanut mittaustarkkuuteen. Valo kertyy "palasina", on olemassa pienin määrä valoa, joka kertyy senseliin kerralla. Mitä enemmän senselissä on tilaa kerätä näitä palasia, sitä tarkemmin voidaan mitata (jos meillä on skaala 1-10000, niin se on tarkempi kuin 1-1000, ei sen monimutkaisempaa). Mittauksen tarkkuus vaikuttaa "kohinaan". Jos meillä on yhden yksikön häiriö, niin se näkyy pahempana 1-10 asteikolla kuin 1-100 asteikolla.
Käytännössä siis yksittäisen senselin koko vaikuttaa dynamiikkaan, maksimivaloisuuden erotukseen sellaiseen minimivalotukseen, jossa kohina on vielä järkevällä tasolla. Se näkyy parempana kestona ylivalotukseen tai kohinan vähyytenä tummissa pinnoissa.
Ja kyllä, jos samankokoissa kennoissa on 4 senseliä tai miljoona senseliä, niin siinä 4:n senselin kennossa on parempi sävyntoisto. Kuvan terävyydessä on tietenkin toivomisen varaa.
Kennon kokonaiskoko on sitten vähän hankalampi. Siitä voidaan johtaa useita eri tuloksia, riippuen siitä, mitä asioita pidetään vertailussa vakioina.
Jos ajatellaan asia niin, että meillä on objektiivi, jolla piirtoympyrä on sen verran iso, että siihen voidaan laittaa tarkennusetäisyydelle kinokokoinen kenno. Jos kuvataan sekä kinokennolla että pienemmällä ja näissä on sama senselitiheys, niin tilanne on sama kuin rajattaisiin siitä kinokennon keskeltä pienempi kuva ja verrataan sitä koko kennon muodostamaan kuvaan. Lienee pedantillekin selvää, että koko kennolle on kertynyt yhteensä suurempi kokonaisvalonmäärä kuin siihen keskeltä rajattuun kuvaan.
Nyt jotta tästä saataisiin kuvanlaatuun vaikuttava lopputulos, niin tehdään tästä koko kennon kuvasta ja rajatusta kuvasta saman kokoinen vedos paperille. Tällöin rajatun kennon kuva näyttää tietenkin pienemmän kuva-alan kohteesta, ja lisäksi tietysti kohde suurenee (ei mennä nyt syvätarkkuuteen tässä). Seurauksena myös kuvassa olevat häiriöt tulevat paremmin esille (nousevat siis silmän näkötarkkuuden näkyvälle puolelle) - kohina kasvaa, tarkkuuden ja optiikan häiriöt tulevat paremmin esille. Eli kuten aina, kun kuvaa suurennetaan, sen näkyvä laatu kärsii.
Ja tämä on se, että kroppikertoimen suhteessa kuvan laatu heikkenee. Tässä ei suoraan ole merkitystä käytettyjen kennojen pikselimäärilä, vaikka pienemmässä kennossa olisi enemmän pikseleitä tms. Kyse on lopullisesta kuvasta, siitä mikä on paperilla kädessä. Voidaan sanoa, että kennolle tulevan kokonaisvalonmäärän suurentaminen parantaa kuvaa. Ja tässä ei ole sen enemmästä kyse kuin siinäkään, että suuremman formaatin kameroissa käytetään suurempia valoa kerääviä optiikoita ja lopullista kuvaa ei tarvitse suurentaa niin paljon (filmin rakeet näkyvät huonommin).
Tästä voidaan sitten lähteä tutkimaan eri suuntiin, miten asiaa voidaan kompensoida. Esimerkiksi kun valovuon määrä kasvaa, niin sen suhteellinen häiriömäärä (kohina) vähenee. (Näin se on, ottakaa selvää jos haluatte.) Eli voidaan lisätä optiikan valovoimaa ja parantaa näin pienemmän kuvan laatua. Tai suuremmalla kennolla voidaan lisätä valonvahvistusta (herkkyyttä), ja saada pienemmällä valomäärällä sama lopputulos kuin pienemmällä kennolla. Ja voidaan ottaa huomioon haluttu syväterävyys tai kompensoida kuva-alan muutos eri polttovälillä ja samalla eri valovoimalla.
Voidaan väitellä ihan minkä tahansa muuttuvan asian vaikutuksesta. Ja se on ihan sama, koska vain lopputulos ratkaisee. Ja siinä se katsojan mielipide kuva-aiheen esittämisestä on paljon tärkeämpi kuin mikään tekninen seikka. Jos katsoja ostaa kuvan, niin kuvaaja rikastuu.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 1040
- Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
- Paikkakunta: Tampere
Re: Valovuoto.fi taas opettaa
Kyllä koolla on väliä - meinaan reiän koolla. Edelleenkään se kenno ei piittaa kokonaisvalosta eli yksittäisen fotoni ilmasun kannalta vain mihin se osuu on väliä (keskelle osuva fotoni ei piittaa vasempaan yläkulmaan osuvasta fotonista) - tässä piilee se linssin hienous. Sillä taas on merkitystä mitä reittiä se fotoni/valoaalto kulkee - ja siinä aukon koko ratkaisee (reittien määrän). Kuvan koon muuttaminen ei vaikuta kohinan voimakkuuteen - aivan kuten kuvassa olevan Maikin kasvot eivät muutu kirkkaammiksi isommassa kuvassa. 24 Mpikseliä on 24 Mpikseliä riippumatta siitä minkä suuruisesta kennosta ne lähtevät. Eri pikselimäärällä on merkitystä kohinan amplitudiin jos ilmaisimet ovat identtiset (keskiarvo) - siksi dxomark käyttää myös sitä standardi A4:sta eli normalisoidaan pikselimäärät. Toki raekoko muuttuu ja saattaa tuntua et kohina kasvaa, mutta näin ei todellakaan käy.
Sadepisarat on ihan hyviä jos tietää mitä tekee, mutta sadepisaroiden mentaalinen malli voi johtaa äkkiä harhaan - aivan kuten se, et valokuvaajille helposti 24 1.4 iso 100 on sama kuin 35 1.4 iso 100 (kuvakulmaa lukuunottamatta). Eli se fundamentaalinen ero kennokokojen välillä tulee ekvivalentista aukosta (muutenkin kuin doffin suhteen) eli pidetään sen pinta-ala vakiona ja kennon koolla ei ole merkitystä. Ja täyskennosesta voi käydä lohkasemassa puolet pois ja kuvan laatu kohinamielessä ei muutu (kuvasta ny vähän uupuu, mut siitä uupuu just puolet). Tässä asia aika hyvin esitettynä myös sadepisaroiden kera.
http://www.clarkvision.com/articles/doe ... ze.matter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sadepisarat on ihan hyviä jos tietää mitä tekee, mutta sadepisaroiden mentaalinen malli voi johtaa äkkiä harhaan - aivan kuten se, et valokuvaajille helposti 24 1.4 iso 100 on sama kuin 35 1.4 iso 100 (kuvakulmaa lukuunottamatta). Eli se fundamentaalinen ero kennokokojen välillä tulee ekvivalentista aukosta (muutenkin kuin doffin suhteen) eli pidetään sen pinta-ala vakiona ja kennon koolla ei ole merkitystä. Ja täyskennosesta voi käydä lohkasemassa puolet pois ja kuvan laatu kohinamielessä ei muutu (kuvasta ny vähän uupuu, mut siitä uupuu just puolet). Tässä asia aika hyvin esitettynä myös sadepisaroiden kera.
http://www.clarkvision.com/articles/doe ... ze.matter/" onclick="window.open(this.href);return false;