Kuvankäsittelyohjelma MAC

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
juhakok

Kuvankäsittelyohjelma MAC

Viesti Kirjoittaja juhakok »

Olen käyttänyt joitakin ilmaisia ohjelmia kuvien pienimuotoiseen käsittelyyn. Mikä olisi Mac:n sopiva kevyt vaikka maksullinen ohjelma. Olen jostain kuullut että Lightroomia ei kannata enää ostaa n 12 ekee kuussa, koska se olisi poistumassa. tai sitä ei enää päivitetä jtn. Teen jotakin pieniä sävytyksiä kuviin sekä timelapsejä.

Juha Kokkinen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rolsen

Re: Kuvankäsittelyohjelma MAC

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Mulla ei ainakaan ole mitään tietoa siitä, että Lightroom olisi poistumassa, joten mielelläni kuulisin asiasta lisää jos on jotain lähteitä tälle asialle. Vanha Lightroom 6.x on viimeisin päivitys mitä sai ns. työasemaversioon (vaikka tuo LR Classic CC on myös työasemalle asennettava, mutta lisenssi on kk-/vuosimaksullinen) ja CC on menossa versiossa 7.3.1.

Itselläni on tuo Creative Cloudin valokuvajäsenyys, Lightroom Classic CC ja Photoshop, hinta sen 12-13e/kk. Päivityksiä on tullut tasaiseen tahtiin koko tilaukseni ajan.

Mac on käytössä enkä nyt Lightroomia mitenkään kevyeksi voi kehua, jos sellainen on etusijalla. Tietty jos koneessa on paukkua, niin sehän ei teetä ongelmia.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

juhakok kirjoitti:Olen jostain kuullut että Lightroomia ei kannata enää ostaa n 12 ekee kuussa, koska se olisi poistumassa. tai sitä ei enää päivitetä jtn.
Lightroom ei ole poistumassa, vaan ainoastaan sen versio, jonka saa hankittua kertakorvauksella.
Jäljelle jää siis kuukausivuokrattava versio, joka kustantaa noin 12 x 12,39 €/vuosi (148,68€).

Adobe:n markkinointi on tehnyt urakalla töitä saadakseen pidettyä käyttäjäkannan tyytyväisenä ja siirtymään vuokrattavaan. Hyvin on uponnut mm. tuo "Päivityksiä tulee tiuhaan" ja "Vuokralainen saa useamman ohjelman".

Minä en hyyryläiseksi ala enkä varsinkaan maksa siitä mitä en tarvitse (tiuhat päivitykset ja ohjelmat joita en käytä) ja etsinkin paraikaa korvaavaa työkalua.
Viimeksi muokannut jaava, Touko 18, 2018 19 : 07. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Lightroom ei ole poistumassa mihinkään.

Kumpaakin versiota, Lightroom CC Classic ja Lightroom CC kehitetään aktiivisesti. Lightroom CC on uusi Lightroom versio, jonka käyttöfilosofia rakentuu pilvipalveluiden varaan. Se ei vastaa vielä ominaisuuksiltaan Lightroom CC Classic:ia, joka on se ns. vanha, perinteinen Lightroom ja niin sanottu työpöytäversio.

Kertalisenssiin perustuvia Lightroom versioita ei enää päivitetä.

Suosittelen ehdottomasti Adobe Creative Cloud valokuvajäsenyyttä, johon kuuluu Lightroom CC, Lightroom Classic CC, Photoshop CC ja 20 gigatavua pilvitallennustilaa.

Päivityksiä, parannuksia ja uusia ominaisuuksia tulee tasaiseen tahtiin. €12,39/kk on melko edullinen hinta tuosta paketista.
Sapere aude.
---
flickr
Toli

Viesti Kirjoittaja Toli »

Omassa käytössä Capture 1 (vastaa pitkälti Lightroomia) ja Affinity Photo (Photoshopin korvike). Molemmat kertamaksullisia ja löytyy ilmaiset trialit. Capture 1:llä lisäksi Sonylle oma edullisempi versio, jos sattuu Sonylle kuvaamaan.
juhakok

Viesti Kirjoittaja juhakok »

Varmaan käsitin väärin eli pitää ottaa tuo kuukausimaksuihin perustuva paketti. Se oli varmaan kertamaksulla otettava paketti, mitä ei päivitetä. Ehkä sitten harkitsen tuota lightroomia kuitenkin . Kiitos mielipiteistä.

Juha Kokkinen
jaava

juhakok kirjoitti:Varmaan käsitin väärin eli pitää ottaa tuo kuukausimaksuihin perustuva paketti. Se oli varmaan kertamaksulla otettava paketti, mitä ei päivitetä. Ehkä sitten harkitsen tuota lightroomia kuitenkin . Kiitos mielipiteistä.
Juha Kokkinen
Minulla on tuo lightroom:n kertamaksullinen viimeinen versio (6.14) ja se toimii mun kameroilla sekä käyttöjärjestelmällä edelleen hyvin. Mutta päivityksiä ei tule.

Kun aikanaan vaihdan kameran, on todennäköistä, ettei uudet raw-tiedostot enää kelpaa tälle mun LR:lle, eikä tukea löydy myöskään uusille objektiiveille. Samoin kun tulee uusia (PC/MAC) käyttöjärjestelmäversioita, niin saattaa koko LR lopettaa toimintansa.
Huomionarvoinen seikka on myös se, että LR:n tietokanta, jonka se tekee importatuista kuvista ja niihin tehdyistä editoinneista, ei siirry aikanaan uuteen kuva-editoriin: Adobe:n tietokannan rakenne ei ole siis julkinen. Joten myöhemmin tehty siirtyminen toiseen työkaluun aiheuttaa melkoisen työn.

Toisin kuin Kryptos, mä suosittelen pysymään erossa kaikista Adoben tuotteista.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

jaava kirjoitti:Huomionarvoinen seikka on myös se, että LR:n tietokanta, jonka se tekee importatuista kuvista ja niihin tehdyistä editoinneista, ei siirry aikanaan uuteen kuva-editoriin: Adobe:n tietokannan rakenne ei ole siis julkinen. Joten myöhemmin tehty siirtyminen toiseen työkaluun aiheuttaa melkoisen työn.
Huomioida kannattaa se, että siihen kantaan pääsee varsin hyvin käsiksi, koska se on täysin avoin SQLLite -kanta. Haet haluamasi selaimen tuolle kannalle (niitä on useita ilmaisia), ja kaikki tiedot ovat rakenteineen käytettävissäsi. Ja tietty Lightroomista saa metatiedot myös kuvaan sidecar-tiedostoiksi ja kuvan IPTC-metatiedoiksi, josta ne ovat siirrettävissä eteenpäin.

Editointien siirtäminen eteenpäin on siksi hankalaa, että jos tuolta datasta löytyykin joku editointi (vaikka Clarify = +40), niin mikään ei sano, mitä se tarkoittaa. Ei Lightroomissa, eikä tietenkään siinä seuraavassa kuvankäsittelyohjelmassakaan. Raw-säädöt ovat vielä varjellumpia. Nuo kuvankäsittelyalgoritmit ovat niitä ei-julkisia, paitsi ehkä jossain vapaan koodin ohjelmissa (gimp).

Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni:
Sinulla on vaatimuksena keveys, sävytykset, timelapset. Timelapset taitaa vaatia omat erikoisohjelmansa, vaikka toki niitä Photoshop:llakin tekee. Sävytykset ovat melkein missä vaan ohjelmassa, keveyttä saa joskus etsiä.

Luminar ja Pixelmator tälläisia jo alun alkaen Mac:lle tehtyjä keveitä editoreja. Mac:n mukana tuleva Photos voi olla myös ihan riittävä. Photoshop Elements on kertahintainen ison Photoshopin korvaaja.

Kuukausimaksullinen Lightroom ja Photoshop -paketti on standardi. Sen suurin etu on siinä, että netti ja kirjakaupat ovat täynnä tutoriaaleja ja oppaita asioiden tekemiseen. Vastapuolena on hinta. Kuukausimaksu on pieni, siitä kuitenkin hiljalleen kertyy. Jos käytät näitä mihinkään ammattimaiseen tai edes vakavaan harrastuksen, niin maksu kyllä korvautuu siinä, että aikaasi ei kulu ratkaisujen etsimiseen.

Jota kuinkin kaikki nämä softat ovat sellaisia, että voit ladata ne esim. kuukaudeksi kokeiluusi. Et löydä yhtäkään sellaista, joka tekisi puolestasi kuvankäsittelyn opettelun, joten joudut kuitenkin kokeilemaan ohjelmia ja kaikilla saa lisää kokemusta asiasta. Kokeile yhtä (sen LR:n ja Photarin muutaman kuukaudenkin kokeilu on suhteellisen halpaa) ja sitten vertaile muihin. Sieltä se oma valinta löytyy.
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

juhakok kirjoitti:Olen käyttänyt joitakin ilmaisia ohjelmia kuvien pienimuotoiseen käsittelyyn. Mikä olisi Mac:n sopiva kevyt vaikka maksullinen ohjelma. Olen jostain kuullut että Lightroomia ei kannata enää ostaa n 12 ekee kuussa, koska se olisi poistumassa. tai sitä ei enää päivitetä jtn. Teen jotakin pieniä sävytyksiä kuviin sekä timelapsejä.

Juha Kokkinen
Yksi suuri menetys Macin kohdalla on, että Applen oma Aperture lopetettiin. Minä tosin käytän sitä vanhoilla koneilla niin kauan kuin mahdollista. Se on selailuun ja kuvankäsittelyyn nopein, helppokäyttöisin ja selkein käytöltään. Se tekee oman kirjaston kuvista, minkä vuoksi sen nopeus on käytössä moninkertainen muihin verrattuna. Vastapainona se edellyttäisi, että kuvat saattaisi joutua tallentamaan kahteen paikkaan, jos haluaa käyttää muitakin kuvankäsittelyohjelmia (kuin plugineina toimivia).

Riittäisiköhän sinulle Photos/Kuvat, joka on tullut Macin mukana? Siinä on itsessään "kevyet" kuvankäsittelyominaisuudet, ja lisää saa plugineina. Viimeisintä versiota en ole edes kokeillut, mutta jo aiemmilla pärjää melko pitkälle. Ja välillä tuntuu, että ellei käytä Applen omia ohjelmia kannattaisi hankkia jokin muu kone ja käyttöjärjestelmä. Sen verran tahmaavilta ne muiden valmistajien ohjelmat vaikuttavat Macissa.

Timelapseja olen tehnyt iMoviella. En tosin nyt muista, onko se nykyään ilmainen vaiko maksullinen.
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Kryptos kirjoitti:Lightroom ei ole poistumassa mihinkään.

Kumpaakin versiota, Lightroom CC Classic ja Lightroom CC kehitetään aktiivisesti. Lightroom CC on uusi Lightroom versio, jonka käyttöfilosofia rakentuu pilvipalveluiden varaan. Se ei vastaa vielä ominaisuuksiltaan Lightroom CC Classic:ia, joka on se ns. vanha, perinteinen Lightroom ja niin sanottu työpöytäversio.

Jostain olen saanut käsityksen, ettei tuo kk-maksullinen työpöytäversio poistu koneelta, vaikka sen tilauksen lopettaisikin. Päivitykset vaan loppuisivat eikä uusia ominaisuuksia saisi käyttöön. Mutta jääkö se koneelle jo yhden kuukauden maksun jälkeen? Vai onko jutussa mitään perää?
jaava

tehodia kirjoitti:Jostain olen saanut käsityksen, ettei tuo kk-maksullinen työpöytäversio poistu koneelta, vaikka sen tilauksen lopettaisikin. Päivitykset vaan loppuisivat eikä uusia ominaisuuksia saisi käyttöön. Mutta jääkö se koneelle jo yhden kuukauden maksun jälkeen? Vai onko jutussa mitään perää?
Ei se poistu, mutta moodia, missä varsinainen kuva-editointi tehdään, ei voi enään käyttää.
Olli R kirjoitti:Huomioida kannattaa se, että siihen kantaan pääsee varsin hyvin käsiksi, koska se on täysin avoin SQLLite -kanta. Haet haluamasi selaimen tuolle kannalle (niitä on useita ilmaisia), ja kaikki tiedot ovat rakenteineen käytettävissäsi. Ja tietty Lightroomista saa metatiedot myös kuvaan sidecar-tiedostoiksi ja kuvan IPTC-metatiedoiksi, josta ne ovat siirrettävissä eteenpäin.
Miksi kannattaisi huomioida: Vaikka SQL-tietokantojen rakenne tunnetaan ja sille löytyy editoreita pilvin pimein, ei itse tietokannan datasta ymmärrä hölkäsen pöläystä (Vertaa: tsetsuan kielinen kirja, jossa on kappaleita, sivuja ja kannet - muusta ei sitten ymmärräkään).
Joskus katselin ja mietin kuinka suuri homma olisi yhden miehen kirjoittaa ohjelma, joka muuntaa tuon tiedon muotoon, jolle löytyy määrittely (määrittelykin täytyisi itse tehdä). No arvioni mukaan minun makuun aivan liian suuritöinen. Onko joku (ryhmä tai yritys) innostunut tekemään tällaisen projektin (siis Lightroom tietokannan tulkin)?

Sen sijaan noilla sidecar-tiedostoilla saa ehkä jotain metatietoja siirrettyä. Mutta sitä, kuinka kuvat on säädetty (metatietoa myös) ei saa. Eihän ole edes tiedossa kuinka sitä (millaisilla algoritmeilla) säätötietoa käytetään. Kuitenkin säätötietojen siirto uuteen editoriin olisi melkein ykkösjuttu. Joillakin ehkä "collectionit", joilla kuvia on ryhmitelty. Onko siellä juuri muuta tärkeää. Ai niin hakusanoja, nehän voi olla suuritöisiä ja merkityksellisiä vaikka kuvaavalle arkkitehdille. Ja naamantunnistuskin saattaa merkitä jollekin - siitäkin jäänee tietokantaan parametrit.

Kyllä se on niin, että kun myyt sielusi Adobelle, niin irti et muutaman vuoden jälkeen pääse ihan vähällä tuskalla.
Olli R kirjoitti:Sen suurin etu on siinä, että netti ja kirjakaupat ovat täynnä tutoriaaleja ja oppaita asioiden tekemiseen.
Näitä löytyy myös muille kuva-editoreille. Paljon.
Tässä esimerkiksi Affinity Photo (No subscription. Only €54.99) (joka on minulla Adobe:n Photoshop:n korvaaja):
https://affinity.serif.com/en-us/photo/
ja sen tutoriaaleja (hyvällä ja selkeällä englanninkielellä esitettyjä yksityiskohtaisia videoita):
https://forum.affinity.serif.com/index. ... rials-200/
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

tehodia kirjoitti:
Kryptos kirjoitti:Lightroom ei ole poistumassa mihinkään.

Jostain olen saanut käsityksen, ettei tuo kk-maksullinen työpöytäversio poistu koneelta, vaikka sen tilauksen lopettaisikin. Päivitykset vaan loppuisivat eikä uusia ominaisuuksia saisi käyttöön. Mutta jääkö se koneelle jo yhden kuukauden maksun jälkeen? Vai onko jutussa mitään perää?
Jää.

Ainoastaan Develop ja Map osiot lakkaavat toimimasta. Lisäksi synkronointi Lightroom Mobileen lakkaa toimimista. Kuvia voi edelleen tuoda tietokantaan ja jopa Library osion Quick Develop toiminnot toimivat, joten kuville voi jopa tehdä yksinkertaisia perussäätöjä tarvittaessa. Kuvia voi viedä (export) ulos tietokannasta. Kuvien synkronointi Lightroom Mobileen lakkaa myös toimimista.

Pääsy kuviin ja Lightroomin arkistointiominaisuuksiin säilyy, joten siltä osin ei ole huolta.
Sapere aude.
---
flickr
harry3man

Viesti Kirjoittaja harry3man »

Affinity Photo on minun suosikki, kertamaksu. Ostin heti eka version ja päivitykset ovat tulleet ilman.
Macissa myös uusien kameroiden raw tuki tulee automaattisesti käyttispäivityksen mukana.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

jaava kirjoitti:Vaikka SQL-tietokantojen rakenne tunnetaan ja sille löytyy editoreita pilvin pimein, ei itse tietokannan datasta ymmärrä hölkäsen pöläystä (Vertaa: tsetsuan kielinen kirja, jossa on kappaleita, sivuja ja kannet
Kannattaa joskus käydä katsomassa jollain graafisella SQL-editorilla. Ei ole kovin vaikea tulkittava, koska kentät on nimetty ihan kohtuullisen järkevästi. Se editori on se haluamasi tulkki, data on ihan täysin luettavaa esim. kuvan metadatan osalta. Sen verran pitää ymmärtää relaatiotietokannoista, että miten tiedot linkkaatuvat toisiinsa. Itsekin olen esimerkiksi hakenut käyttämiäni kuvausarvoja tai muuta statistiikkaa (Myönnetään, että SQL on varsin tuttua).

Ongelma ei ole datan lukeminen, vaan kuten itsekin sanoit, se mitä kukin lukuarvo tarkoittaa, jos katsotaan editoinnin säilyttäviä kenttiä. Mitä siis tarkoittaa, jos on Brightness +20? Ihan sama ongelma olisi Affinityssäkin, jos se edes tallettaisi nuo tehdyt muutokset.

Hyppäsin itse Adoben kelkkaan noin vuonna 2003, kun aloitin Elementsin käytön. Sen jälkeen on esim. Applen Aperture ja Googlen Picasa (jota käytin ennen Lightroomia) kuolleet puhumattakaan monesta pikku firman kuvankäsittelohjelmasta. DXO taitaa olla menossa seuraavaksi. Ikävästi tänä päivänä, jos ohjelmaa ei enää tueta, niin muutaman käyttöjärjestelmäpäivityksen jälkeen se ei enää toimi. Niinpä siis markkinajohtajan pysyvyydessä saattaa olla myös etunsa.

Itse tykkään, että kuvien säätö on ihan yhtä oleellista kuin kameran olemassaolo, joten jos maksan
kamerasta pari tonnia muutaman vuoden välein, niin saa se kuvankäsittelykin maksaa. Harrastaminen on ikävän kallista, ammattilaisena kuvaamisella voisi sentään ansaitakin.
Vastaa Viestiin