Enemmän ikää, vähemmän millejä

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
jaeaetee

Enemmän ikää, vähemmän millejä

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Mietin tuossa, että mitä vanhemmaksi on tullut, sitä vähemmän teleputkien käyttö kiinnostaa. 20-vuotiaana piti olla ainakin 300mm kinovastaavaa kamerassa, että sai zoomattua maisemasta jotain mukamas jännittävää. Nyt 13 vuotta myöhemmin ei tule käytettyä edes sataa milliä. Tällä vauhdillahan sitä kuvaa pelkkiä maisemia jollain Laowan 7,5-millisellä muutaman vuoden päästä.

Muilla samaa kokemusta?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Re: Enemmän ikää, vähemmän millejä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ihan päin vastoin käynyt. Aluksi Sigma 10-20mm oli kiva ja 14-24 nikkor. Nyt normilasi ja 100mm.
Jyrki Auti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrki Auti »

Kuka sitä ny samalla polttovälillä kuvais koko ikäänsä, joko millejä tulee lisää tai lähtee.
http://autiotravelguide.kuvat.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/jyrki66/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sony A7r2, Fe 2/28, Fe 1,8/55, Fe 1,8/85, MB-t4, M, 70-200II, 100IS, 580....
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Suosittelen kuitenkin vaihtamaan kameraan missä on natiivi 4:3. Se jos mikä aiheuttaa ahaa-elämyksen.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jaeaetee kirjoitti:Mietin tuossa, että mitä vanhemmaksi on tullut, sitä vähemmän teleputkien käyttö kiinnostaa. 20-vuotiaana piti olla ainakin 300mm kinovastaavaa kamerassa, että sai zoomattua maisemasta jotain mukamas jännittävää. Nyt 13 vuotta myöhemmin ei tule käytettyä edes sataa milliä. Tällä vauhdillahan sitä kuvaa pelkkiä maisemia jollain Laowan 7,5-millisellä muutaman vuoden päästä.

Muilla samaa kokemusta?
On samaa. Mutta lähinnä sen takia, etten enää jaksa/ehdi kytätä lintuja tuntitolkulla .

Ja myös minulla laajikset nousseet vahvempaan asemaan. Tosin jurri tällä hetkellä minulla on sellainen 24mm jakso. Eli 24/1.4+kino yhdistelmällä tykkään kokeilla.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
kairaba

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Olen 68 vuotias ja ajattelin ostaa Sony FE 100-400mm f/4.5–5.6 GM OSS obiskan 24-105mm zoomin rinnalle. Aika näyttää miten jaksan sitä matkoilla kannella?
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Minulla käytetyn optiikan millit ja muut ominaisuudet riippuvat siitä, mitä olen valokuvaamassa. Ikä, hiusten määrä päälaella, auringonpilkut tmv. seikat eivät vaikuta tähän valintaan millään tavalla.
Sapere aude.
---
flickr
jaeaetee

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Kryptos kirjoitti:Minulla käytetyn optiikan millit ja muut ominaisuudet riippuvat siitä, mitä olen valokuvaamassa. Ikä, hiusten määrä päälaella, auringonpilkut tmv. seikat eivät vaikuta tähän valintaan millään tavalla.
Niin, no se on tietysti aivan ok :) Tässä nyt oli enemmänkin taustalla yleisesti ottaen kohteiden valinnan ja perspektiivien muutos laajempaa kuvaa kohti.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Minulle ensimmäinen järjestelmäkamera oli - on se vieläkin kaapissa - Canon AE-1 Program. Olisikohan ollut vuosi 1980 kun sen ostin... ja Canonin 70-210/4.0 zuumi tuli mukana (sekin on kaapissa). Kovasti seurasin ja yritin kuvatakin silloin moottoripyöräurheilua, mutta myös lintujen kuvaaminen kiinnosti. Silloin ihmettelin, miksi joku ostaa laajakulmaobjektiivejä, mihin niitä tarvitsee? Ja miksi objektiivin aukko on säädettävä; kaikki kuvat otetaan täydellä aukolla, että saadaan mahdollisimman nopea suljinaika. Kun kohde yleensä liikkuu, tai vaikka ei liikkuisikaan, niin kamera kuitenkin tärähtää... vakaajista ei osattu edes unta nähdä, ja jalustaa en silloin omistanut ollenkaan.

Digijärkkärin olen nyt omistanut reilut kaksi vuotta. Hankinnassa vielä painoivat nuo neljänkymmenen vuoden takaiset käsitykset; pienellä kennolla millit riittävät paremmin, ja vakaajan laatu on kaikki kaikessa.

On tässä kuitenkin vanhat käsitykset jonkun verran muuttuneet. Toisaalta lohduttavaa, että vielä 70 ikävuoden lähestyessä pystyy käsityksiään muuttamaan. Nyt on laajakulmille löytynyt oma käyttönsä, ja aukkokin on aika usein muualla kuin täysin auki... ainoastaan noitten siipiveikkojen kanssa on edelleen sama ongelma, ikinä ei ole tarpeeksi millejä eikä valoa! Fyysinen budjettirajoitin on ehkä pikkuisen helpottanut, mutta toisaalta sekä oma että ympäristön aiheuttama henkinen budjettirajoitin on entistäkin tiukempi...

Kohde vaikuttaa, ja kohteet vaihtuvat. Kryptoksen mainitsemia auringonpilkkuja en tosin vielä ole yrittänyt kuvata...

JL Anttola
jopisalo

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Anttola kirjoitti
budjettirajoitin on ehkä pikkuisen helpottanut, mutta toisaalta sekä oma että ympäristön aiheuttama henkinen budjettirajoitin on entistäkin tiukempi... (miten tuo näkyy lainattuna ?)

Vastuu on tietenkin lukijalla etenkin siltä suunnalta tulevissa teksteissä, kuitenkin joku laatikkokuva tuolla -muut- osiolla saattaa antaa vaikutelman ettei tuo rajoitus ylettömän tiukka ole...?
75-300:sella saat auringonpilkkuja kuvattua kun ostat siihen mylar-kalvoa eteen, teknofokus tai ursa myyvät. Samalla voit valmistautua harvinaisempaan kuvauskohteeseen, seuraava tilaisuus 11.11.2019.
Tässä linkki edelliseen ylikulkuun:
https://drive.google.com/file/d/10snND7 ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvattu diy-osion puujalalla olevalla kaukoputki/pen yhdistelmällä, kaukoputkessa mylaria laadukkaampi lasille höyrystetty suodatin. Ero satunnaiskäytössä lähinnä värissä.
Sillä sun lintuputkella pääsee tuohon samaan kun on suodatin nokalla.
En sitten yllyttänyt....
Otsikon aiheeseen: enemmän millejä kun nuorena ei ollut varaa, otetaan vahinkoa takaisin
Nim. "kellarissa odottaa 4000mm omatekoinen valokuvauskokeita"
Alex

Viesti Kirjoittaja Alex »

Olen palannut takaisin juurille.

Alussa oli Leica M2 ja vajotettava 50mm.
Välissä oli jos jonkinmoista töttöröä. Oli 6*9, 6*6 ja 6*4,5, Oli 600mm ja superlaajakulmia.

Nyt on kino-Nikonissa 35/1.4, sillä tulee kuvattua suurin osa ruuduista.
Primet rulaa!
Vastaa Viestiin