Milla hinnalla myydään?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
tehodia

Re: Milla hinnalla myydään?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

mremonen kirjoitti:
niko_a kirjoitti:Milla hinnalla myydään?

Muistan, että joskus se oli sääntö, että suhteellisen uusia tuotteita myydään yksityisesti 3/4 alkuperäisestä (tai nykyisestä) uudesta hinnasta.
Kuten täällä on jo todettu, ei käytetyllä tavaralla ole muuta kuin suoraan markkinoilla muodostuva hinta, joka korreloi myytävän tavaran haluttavuuden kanssa aika suoraan.

Ei ole olemassa mitään laskukaavaa, jolla käytetyn tavaran voi hinnoitella ja kuvitella, että se on nyt se hinta. Hinta on se, millä joku haluaa tavaran ostaa. Ei se sen vaikeampaa ole.
Kyllä tuo 3/4 on melko hyvä lähtökohta melko uuden laitteen hinnoittelulle. Mutta monissa tuotteissa se putoaa puoleen hyvinkin nopeasti, viimeistään takuuajan lopulla/loputtua.

Osittain olet oikeassa, että markkina määrää hinnan. Mutta se hintahan tiedetään aina vasta kaupan jälkeen. Eikä aina silloinkaan. Jos rahan tarpeessa tarjoan 1000 euron käytettyä laitetta 750 eurolla (sinulle), ja haluat sen sillä ostaa, mutta myynkin pikaisesti kaverille 500 eurolla, niin mikä se hinta silloin on? 1000, 750 vai 500 euroa? Ei tuo velvoita muita vastaavaa tuotetta kauppaavia asettamaan hintapyynnöksi 500 euroa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Sanoinkin (kirjoitin), että markkina määrää. Ei yksittäinen kauppa. Yksittäisen kaupan kohdalla on niin monta muuttujaa, että se ei voi millään määrätä hintaa.

Sitten joku erikoisempi tuote on aina vaikeampi hinnoitella ja niissä kauppa saattaakin käydä nihkeämmin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

niko_a kirjoitti:Kysyn täältä kokemuksestasi ja yhteiskunnan nykyisistä suuntauksista. Millä hinnoilla ilmoittaisit tavaraa myytäväksi ?

Jokainen, joka haluaa osallistua tähän keskusteluun, voi vastata.
No vastataan. Minun valinta riippuisi paljon tilanteesta miksi olen myymässä. Käytännössä inhoan kaupankäyntiä ja pidän yleensä romut loppuun tai annan vanhat ilmaiseksi tai nimellistä korvausta vastaan jollekin sukulaiselle tai jätän varastoon lojumaan. Jos se on niin kallis, että myyn, myyn jonkun verran yleistä tasoa alemmalla hinnalla, että saan myytyä mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman pieneen renkaanpotkijajoukkoon tutustuen.

Mutta tunnen kavereita, jotka pitävät kaupankäynnistä osana harrastuksiaan. He laittavat kovemmat hinnat ja yrittävät käyttää supliikkiaan ja saada jonkun maksamaan se. Jos se on harrastus, niin silloin ei yleensä ole mitään kiirettä. Monet heistä saavat vanhasta tavarasta, jopa autonromuista, usein sen minkä itse maksoivat ja joskus ylikin. Myymisessä on aina valittava haluaako optimoida ajan ja vaivan vai myyntihinnan. Jos haluaa parhaan hinnan, se vaatii kärsivällisyyttä ja työtä.

Varmaan valkuvauskamoille se 3/4 uudenveroisen käytetyn pyyntihintana on aika lähellä sitä mistä voi alkaa miettiä mitä lähtee optimoimaan. Ainakin Suomessa vanhasta elektroniikasta maksetaan minusta kovia hintoja. Ainakin minä päädyn aika usein uuteen tavaraan sen sijaan että alkaisin nähdä vaivaa ja ottamaan riskejä käytetyn kanssa, koska hintapyynnöt ovat niin kovia. Sitten jos joukossa on keskihintaa halvempi tarjous, sitä jää miettimään onko se joku pommi, vaikka luultavasti joku vain yrittää päästä nopeasti eroon. Mutta ilmeisesti toisella tavalla ajattelevia on paljon, koska kauppa käy ja määrää keskihinnat siksi mitä ne ovat.
Hannu
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

mremonen kirjoitti:Sanoinkin (kirjoitin), että markkina määrää. Ei yksittäinen kauppa. Yksittäisen kaupan kohdalla on niin monta muuttujaa, että se ei voi millään määrätä hintaa.
Markkina voi määrätä jonkinlaisen keskihinnan, mutta se on aika suuntaa-antava. Ainakin minä olen kiinnostuneempi siitä mitä mahdollisuuksia juuri silloin siinä tuotteessa on, jota olen ostamassa, ja ei niitä kovin montaa ole yleensä kerrallaan myynnissä.
Hannu
niko_a

Viesti Kirjoittaja niko_a »

Esimmerkit:

https://kameratori.fi/sigma-35mm-f14-dg-hsm-art_10" onclick="window.open(this.href);return false;
535 eur

Uutena 645 eur

https://kameratori.fi/sigma-24mm-f14-dg-hsm-art_1" onclick="window.open(this.href);return false;
549 eur

Uutena 549 (585) eur

Ei kovin paljon putoa liikessä joka ostaa puolen hinnalla. Käytettynä taas vaikea löydä ja samalla vaikeakin myydä. Kukan haluaa erottaa omasta puolen hinnalla (varmaksi)
niko_a

Toisena, kun aloitin tätä keskustelua, tuli mieleen että 18 v. sitten (silloin ei edes ollut käytetty mitä muuta kuin keltainen pörssi ja huutonet.fi) oli itse asiaa selvä se hinnoitelu prosessi. Kun myin oma Canonin kaluston pois, minulle ole tarjouttu 3/4 täällä Suomessa ja oli aina sanottu että se on melkein sääntö. Linsseja (eri mallit) markinassa ei ollut nain paljon kuin nyt. Laiteet pitaisi olla erinomaisessa kunnossa, melkein uusi, se on totta, niin kuin minul laiteet olivat. Kotikäytössä, kun oli oikein mainittu, ne eivat kovin kuluu, jos on hyvässä kädessä. Minulta, se 2/3 pohjahinta "rule" pitaisi olla oikea. Jotkut tosinsa haluavat eroon omasta laitteesta niin nopeasti että myysivät tosi halvaalla. Se vaikuttaa huonosti. Myös se ei ole ikea että Suoemssa hinnat ovat korkeat. Saksassa, Englannissa, Itavallassa, jne. käytety Art sarjan Sigmat menee eBayilla samalla hinnalla mitän tässä nyt kupassa. Karkkaine nyt myy myös valokuvaustuoteita ja hinta on ihan alhainen.

Kiitos vastauksesta kaikille.
niko_a

Muuten

Sigma EOS 24/1.4 A DG HSM Canon objektiivi, 549 eur

jos joku kinnostaisi

----
Jossakin nähnyt tällä forumilla paikka missä voin kirjoitta jos olen nahnyt hyvän tarjouksen, mutta en muista missa???
niko_a

hkoskenv, luulen, että olet oikeassa. Kiitos hyvästä neuvosta. Joten kävi näin, että minulla oli joitain laitteita, joita en enää tarvinnut. Tarvitsen kuitenkin hieman erilaisen ja eri tyyppisiä laitteita. Se saa minut myymään vanhan ja ostamaan uuden. Vanha kaikki yhdessä maksaa vaikuttavasti, ja siis ei voi olla vain varastossa. Ja mitä voit antaa sukulaisille, olen jo antanut pois. Toiset eivät ole vielä saavuttaneet sellaista tasoa, että he tarvitsevat muita.

Kuitenkin jotain vanhaa on löytänyt uuden käyttön. Se on totta. Mutta sitten keskellä oleviä, esimerkiksi Nikon 24-120 F4 ja Nikon 50 1.4G, ne ovat liian kalliita päästä eroon niistä juuri näin. Heidän on myytävä.

Niko
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

mremonen kirjoitti:Sanoinkin (kirjoitin), että markkina määrää. Ei yksittäinen kauppa. Yksittäisen kaupan kohdalla on niin monta muuttujaa, että se ei voi millään määrätä hintaa.

Sitten joku erikoisempi tuote on aina vaikeampi hinnoitella ja niissä kauppa saattaakin käydä nihkeämmin.
Vastauksessani lähdin siitä, mikä laitettaisiin hintapyynnöksi, kun jotain käytettyä laitetta aletaan kauppaamaan. Silloin, jos samasta tuotteesta on tiedossa jo aiemmin tehtyjä kauppoja, on niiden hinnat lähtökohtana. Mutta sitten on aina niitä harvinaisempia tuotteita ja niitä tuotteita, joita vasta ensimmäistä kertaa tulee käytettynä myyntiin.

Ja tosiaan on niitä erikoisempia/kalliimpia tuotteita, joiden ostajat harkitsevat hankkimista kauemmin. Niiden myyntiajat ovat pidempiä, ja myyjän onkin pidettävä pää kylmänä pitäessän hintaa markkinatasolla. Sekä myyjällä myyminen ja ostajalla ostaminen ovat pidemmän harkinnan tulosta. Ja kenties ostajan pitää ensin myydä oma vanha pois rahoittaakseen uudemman/paremman laitteen hankinnan.
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

niko_a kirjoitti:Muuten

Sigma EOS 24/1.4 A DG HSM Canon objektiivi, 549 eur

jos joku kinnostaisi

----
Jossakin nähnyt tällä forumilla paikka missä voin kirjoitta jos olen nahnyt hyvän tarjouksen, mutta en muista missa???
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... start=1155" onclick="window.open(this.href);return false;

Elikkä tuonne hintavinkkeihin voit laittaa hyvät tarjoukset jos näet.
Siellä on myös 20mm art ollu hyvissä hinnoissa.. ja myös Tamronin linsseistä osa..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Vastaa Viestiin