Sony dsc-f717 vai Nikon 5700 vai Minolta 7hi

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
rintalah

Viesti Kirjoittaja rintalah »

Olen ostamassa kameraa, mutta en tiedä minkä ostaisin.
Tuossa vaihtoehdot mitä olen miettinyt:

Voisiko joku auttaa valinnassa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

Minoltassa on erinomainen polttovälialue 28-200mm, manuaalizoomi, reaaliaikainen histogrammi, hyvin toimiva käsitarkennus, hämärässä "valonvahvistus" etsimen ja LCD:n kuvassa. (auttaa osaltaan tarkentamaan hämärässä), iso puskurimuisti (taitaa olla 64MB, eli voit ottaa monta kuvaa peräkkäin myös RAWina tai TIFFinä), ei tarvitse käyttää valikoita säätöjen tekoon, takuuvarmasti riittävästi säätöjä.

Sulkisin Sonyn pois jo pelkästään sen käyttämän muistitikun takia.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
JuhaL

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

E.T kirjoitti:Sulkisin Sonyn pois jo pelkästään sen käyttämän muistitikun takia.
Memorystickin ainoa vika on kallis hinta verrattuna muihin.

Jos ei ihan hengenhätä kameran hankinnalla ole niin nyt ehkä kannattaisi malttaa odottaa Sonyn DSC-F828 -mallia johon käy myös CF-kortit.
rintalah

Jos ei ihan hengenhätä kameran hankinnalla ole niin nyt ehkä kannattaisi malttaa odottaa Sonyn DSC-F828 -mallia johon käy myös CF-kortit.
Kameran hankinnan kanssa on kyllä aika kiire. Myin nimittäin juuri vanhan pois ja luulen että tuon uuden Sonyn hinta on aika "mahtava" kun se tulee markkinoille.

Nikonista haluisin kuulla vähän kokemuksia. Nimittäin olen kallistunut vähän siihen....

Miten muuten on tuossa Minoltassa makrokuvaus. Mielestäni Nikon 5700 on parempi makrokuvaukseen. Kertokaas te viisaammat.
jtni
Viesti:

Sonyn hinta

Viesti Kirjoittaja jtni »

Uuden Sonyn hinta näytti olevan 1099 euroa (http://www.pixxass.de) saksassa eli samoissa hinnoissa kuin Minoltan A1 ja Nikon 5700. Kyseisessä kaupassa oli Nikon noista kolmesta kallein.

Itse olen myöskin kameran vaihtoaikeissa ja tällähetkellä näyttäisi Minolta vievän voitoin muista. Nikon oli yhdessä vaiheessa varteenotettava vaihtoehto mutta hinta on kuitenkin mielestäni aika kova ominaisuuksiin nähden. Sony on myös todella mielenkiintoinen mutta iso miinus on sen paino.

Minolta 7Hi on ainakin speksien perusteella pätevä kamera ja sen hintakin on laskusuunnassa koska uusi malli (A1) on tulossa ensi kuussa myyntiin.
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

rintalah kirjoitti:Miten muuten on tuossa Minoltassa makrokuvaus. Mielestäni Nikon 5700 on parempi makrokuvaukseen. Kertokaas te viisaammat.
Minoltan makrokuvaustilassa lähin tarkennusetäisyys on 13cm sekä laajakulma- että telepäässä, jolloin kuvaan saa telepäätä käyttäen tuolta etäisyydeltä noin. 4-5cm levyinen alueen.

Kannattaa muuten lukea Dpreviewin testit ja vertailla ominaisuuksia myös käyttäen tätä:
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Tuota Nikonia ei ole enkä ole päässyt kokeilemaan mutta Dpreviewin foorumilla on ollut että sen tarkennus toimii kolmikosta huonoiten himmeässä valaistuksessa/hämärässä.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
rintalah

vaikea päättää

Kyllä on vaikea päättää. Ei täällä olis ketään jolla on tuo Nikonin 5700 kamera.

Tarkoittaako tämä nyt sitä että Nikon 5700 ei olisi hyvä... kun ketään ei sitä omista ;)

Tuolla valokuva.netissä ylistetään Sony f717:kaa.
adapteri
Viesti:

Re: vaikea päättää

Viesti Kirjoittaja adapteri »

rintalah kirjoitti:Kyllä on vaikea päättää. Ei täällä olis ketään jolla on tuo Nikonin 5700 kamera.

Tarkoittaako tämä nyt sitä että Nikon 5700 ei olisi hyvä... kun ketään ei sitä omista ;)

Tuolla valokuva.netissä ylistetään Sony f717:kaa.
Tämä kysymyksesi on Sony-foorumissa. Täällä tavoitat todennäköisesti hieman enemmän Sonyn käyttäjiä kuin muualla. Jos haluat mielipiteitä Nikonista, kysäise Nikon-foorumilla.
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

Nikonin "käyttöliittymä" kuulostaa lievästi sanoen sotkuiselta kun on tottunut Minoltan 7i:n säätöjen selkeyteen. (tavallisten säätöjen tekoon ei tarvitse selata valikoitakaan)
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5700/page6.asp

Ja käsitarkennuskin vaikuttaa kömpelöltä verrattuna Minoltaan joka näyttää myös tarkennusetäisyyden selkeästi. (http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5700/page8.asp, http://www.dpreview.com/reviews/minolta ... /page7.asp)

Kannattaa lukaista läpi seuraavat: (ja katsoa erityisesti ominaisuudet joita tarvitsee)
http://www.dpreview.com/reviews/minolta ... /page2.asp
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5700/page2.asp

Ja itse en tosiaan koskisi Sonyn 717:an sen surkean laajakulman (vai pitäisikö sanoa, sen puutteen) takia. (aina ei voi peruuttaa, taloissakin kun on yleensä seinät)
-George Bernard Shaw
rintalah

E.T kirjoitti: Kannattaa lukaista läpi seuraavat: (ja katsoa erityisesti ominaisuudet joita tarvitsee)
http://www.dpreview.com/reviews/minolta ... /page2.asp
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5700/page2.asp
Joo, olen katsonut nuo.
Tulin juuri kaupungilta ja tiedättekös mitä?

Menin ja tilasin Nikon 5700:sen ;)
Että pian nähdään onko siitä mihinkään. Tulee kuulemma lauantaiksi.

Mutta jos tosiaan on joitain Nikon asiantuntioita niin kertokaas...
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Itselläni on 5700:n pikkuveli 5000.
Kuvan laatu on erinomainen.
Käyttöliittymä toimii niin nappuloista kuin menunkin kautta. Aluksi kannattaa manuaalia selata ahkeraan, niin oppii jipot.
Hyvä valinta. Onnittelen.
uljas

Viesti Kirjoittaja uljas »

Minulla taas on tuo Sonyn 717 kamera ja hieman ihmetyttää tuo E.T:n suhtautuminen siihen. Kenties jotain henk koht ongelmia Sonyn kanssa vai? Itse täytyy sanoa, että aivan loistava kamera ollut. Kuvan laatu on erinomainen ja käytettävyys hyvä. Myös makrokuvaus onnistuu hyvin, lähin tarkennusetäisyys 2 cm.

Katso nyt myös tämä:
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf717/

Muutenkin kummastuttaa tämä Suomessa oleva ilmiö Sonyn kameroiden väheksymisestä. Kuitenkin esim. Canon, Minolta ja Nikon käyttävät Sonyn kennoja! Paitsi Canonin DSLR:t.
hhedman

Viesti Kirjoittaja hhedman »

Kyllähän tuon Sony 717:n kuvanlaatua on yleisesti
kehuttu kovasti.

DSC-F828:n hinnasta:

www.ny-camera.net: 999e
www.computeruniverse.net: 999e

www.camera-disount:de: ei vielä hintaa, mutta
kun tulee voi olla halvempi kuin ylhäällä
mainitut.

Hannu Hedman
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

uljas kirjoitti:Minulla taas on tuo Sonyn 717 kamera ja hieman ihmetyttää tuo E.T:n suhtautuminen siihen. Kenties jotain henk koht ongelmia Sonyn kanssa vai?
Ei vaan kuten jo sanoin: muistitikku nimisen rahastusautomaatin ja surkean laajakulman/sen puutteen takia. (plus mieluummin säädöt ulkoisilla napeilla kuin valikoilla, ja säätöjäkin löytyy vähemmän)

Sonyn uutuus 828 onkin jo erittäin houkutteleva kamera. Mukaan on otettu juuri Minoltan 7-sarjan parhaimpia ominaisuuksia: kunnollinen laajakulma, käsizoomi ja jopa CF-tuki joista varsinkin tuo viimeinen oli erittäin positiivinen yllätys. (lieneeköhän joku nielaissut fiksuuspillerin Sonylla?) Myöskin videokuvaustila kuulostaa hyvältä. (640x480 30fps)

Ikävää vain Sonyn kannalta että minulle Minoltan A1:n kuvanstabilointi olisi paljon houkuttelevampi ja hyödyllisempi ominaisuus kuin 3 megapikseliä lisää, mikäli olisin nyt hankkimassa kameraa.
-George Bernard Shaw
jiiällä

Sonyä nöösitään ?

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Minä päädyin Nikoniin. Tutkin nämä samat kameravaihtoehdot loppuvuonna 2002. Sony jäi rannalle vimekädessä muistitikun vuoksi. Eipä ollut tietoa Pro-tikuista, joten silloin tiedossa ollut maksimikuvamäärä tuntui akunakkamaisen pieneltä. Sonyn hämäräkuvausmahdollisuudet ja nivelöity runko tuntuivat ihan hyviltä jutuilta. Laajakulman suppeus kyllä hiukan ihmetytti, mutta eihän se ero Nikoniin niin kovin suuri ole. Nikoniin oli salama valmiina ja sekin vaikutti asiaan.

Uljas kirjoitti
Minulla taas on tuo Sonyn 717 kamera ja hieman ihmetyttää tuo E.T:n suhtautuminen siihen. Kenties jotain henk koht ongelmia Sonyn kanssa vai? Itse täytyy sanoa, että aivan loistava kamera ollut. Kuvan laatu on erinomainen ja käytettävyys hyvä. Myös makrokuvaus onnistuu hyvin, lähin tarkennusetäisyys 2 cm.
Se mikä joskus tuntuu Sonyn nöösimiseltä on vain sitä etteivät Sonynkään tuotteet ole niin jumallallisen hyviä etteikö niistäkin löydy jotakin kritiikin paikkaa. Samaa kritiikkiähän täällä on jatkuvasti muitakin merkkejä kohtaan. Minullakin olisi valmiina muutama painava lausunto Nikonin tyypeille.

Vaikka japsit ovat jyränneet monella alalla ja lukemattomissa tuotteissa ei se kuitenkaan tarkoita sitä etteikö järkevämpiä tuotteita olisi ihan helppo ideoida. Japsit ovat nujertaneet kilpailijat jo vuosikymmeniä sitten pitkälti tehokkaasti organisoidun tuotannon ja sitä kautta edullisten hintojen avulla. Tuoteinnovoinnissa on älliä muuallakin (vrt. oma iso N) - jopa ihan tavallisilla käyttäjilläkin. Asiakaspalaute ei japsien systeemissä ei näytä merkitsevän juuri mitään. Siellä on sellaista omituisen korostunutta suunnittelijan ylpeyttä - sen minkä piirsin niin piirsin enkä muuta. Sehän on jo ihan hyvä.
Vastaa Viestiin