Maffer kirjoitti:... Sen sijaan pitäisi keskittyä tarjoamaan sisällöntuotannon apuvälineitä. ...
No siis niitä nuo Sonyt mulle nimenomaan on. Ne tarjoaa mulle mahdollisuuden kantaa mukanani hyvin laadukas setti. Kevyt ja pieni koko (linsseineen)-> kelkat, gimbalit jalustat ym. kevyitä. Kaiken saa pakattua kahteen laukkuun aika kivasti. Se antaa valtavasti mahdollisuuksia. Puhumattakaan nykyään riittävän ärhäkästä tarkennuksesta videoidessa. Oon nyt vuosikausien jälkeen alkanut taas reenaa AF-linssien käyttöä kun on havainnu että nehän pirulaiset on aika käteviä. Kohta kun uus musavideo valmistuu, näkyy siinä A7RII:n todella tehokas tarkennus aika hyvin. Joskin vähän se laahaa vähän jäljessä niin ottaen huomioon kuinka vaikea juttu se oli, olen todella ihmeissäni vieläkin että se onnistu ylipäätään.
Videon luominen on hyvin pitkälti kaikkea muuta kuin kuvaamista. Kuvaaminen muodostaa siitä n. 5%. Silloin toki on kriittistä että kaikki toimii, ei täydellisesti, vaan niin kuin tiedät niiden toimivan. Mulla on usein aika antaa se kymmenys siellä, puol sekuntia täällä. Sen sijaan puolta kiloa mun ei oo varaa laittaa lisää kelkan päälle tai koko hökötys kaatuu tms. Jos kyse ei ole tilannekuvaamisesta, oon hyvin pitkälti tehny kaikki ratkaisut jo kauan ennen kuvaamista. Voisin väittää että siinä vaiheessa kun kamera käynnistyy, on työstä tehty yli 70%. Silmät kiinni, katsoo sieltä mitä näkyy, kirjoittaa ylös ja sitten ährää niin maan peevelisti että saa kaiken rullaamaan ja sitten kuvaamaan. Lähes täysin se on aivan kaikkea muuta kuin kuvaamista. Pätee myös haastatteiluihin. Valmistelua siinä on 1-2h ja yleensä haastis kestää sen 15min. Sen jälkeen leikkaus ja jälkityö noin päivässä.Maffer kirjoitti:...Kuvan luominen on visuaalista suunnittelua ja laitteen tulee tukea sitä tavoitetta...
Jokainen tekee omat kompromissinsa. Se mikä on toiselle fail, voi olla toiselle juurikin se paras kompromissi. Ja päinvastoin toki.