Tekisi mieli hankkia nykyisen näytön tilalle laajemman väriavaruuden näyttö ja jättää tämä kakkosnäytöksi.
Vaan saako tietokoneen (windows 10) ymmärtämään helposti näyttöjen erilaiset väriavaruudet.
Entä osaavatko ohjelmat vaihtaa väriprofiilia sen mukaan millä näytöllä ikkuna sattuu sijaitsemaan?
Wide gamut ja sRGB -näytöt yhdessä
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
-
- Viestit: 1464
- Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13
Re: Wide gamut ja sRGB -näytöt yhdessä
Lyhyesti: voi käyttää.
Mutta kummatkin näytöt pitää kalibroida erikseen ja näytönohjaimen on myös tuettava laajempaa väriavaruutta. Esim Spyder5Prolla kalibrointi hoituu. Windows siis tietää millaisella profiililla kumpikin näyttö toimii. Mutta en usko, että kuvankäsittelyohjelma tietää. Todennäköisesti ne näyttävät jonkin verran erilaisilta.
Vanhemmilla kalibrointilaitteilla joutuu näyttöjen profiilit kertomaan windowsille erikseen. Mutta se on pieni homma.
Mutta kummatkin näytöt pitää kalibroida erikseen ja näytönohjaimen on myös tuettava laajempaa väriavaruutta. Esim Spyder5Prolla kalibrointi hoituu. Windows siis tietää millaisella profiililla kumpikin näyttö toimii. Mutta en usko, että kuvankäsittelyohjelma tietää. Todennäköisesti ne näyttävät jonkin verran erilaisilta.
Vanhemmilla kalibrointilaitteilla joutuu näyttöjen profiilit kertomaan windowsille erikseen. Mutta se on pieni homma.
-
- Viestit: 22641
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Wide gamut ja sRGB -näytöt yhdessä
Hommaa rautakalibroitava näyttö niin ei tarvi mitään naurettavia Spidereita vaan voit laittaa mihkä tahansa laitteeseen kiinni näytön ja on sit kohdillaan. Mulla meni ainakin hermot ton Spyderin kera ja seuraava näyttö on rautakalibroitava vekotin.
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
Re: Wide gamut ja sRGB -näytöt yhdessä
Kuinka se rautakalibroitava sitten kalibroidaan?
Eihän spyder sen huonompi ole kuin x-ritet tai muutkaan. Ellei satu omistamaan jotakin rampautettua lite-mallia.
Tuosta wide gamutin ja tavallisen yhdistämisestä: Ongelmaksi kai sitten jäisi se, että ohjelmat eivät välttämättä osaisi käynnistyä oikeaan väriavaruuteen.
Tosin, mitä nyt luin, niin esimerkiksi AdobeRGB eroaa vain saturaation osalta sRGB:stä, joten sRGB-näytöllä kaikki näkyisi sitten vähemmän saturoituneena.
Toisaalta alkoi mietityttämään sekin, kuinka usein noilla erittäin saturoituneilla väreillä on oikeasti merkitystä tulostusvaiheessa kun en kuitenkaan omista printteriä itse eikä tulostuspalveluista aina tiedä kuinka laajalle ne pystyvät printtailemaan (osa ei suostu edes ottamaan kuin sRGB:tä vastaan).
Mustavalkoisessa työskentelyssä wide gamut ei eroa yhtään sRGB:stä.
Eihän spyder sen huonompi ole kuin x-ritet tai muutkaan. Ellei satu omistamaan jotakin rampautettua lite-mallia.
Tuosta wide gamutin ja tavallisen yhdistämisestä: Ongelmaksi kai sitten jäisi se, että ohjelmat eivät välttämättä osaisi käynnistyä oikeaan väriavaruuteen.
Tosin, mitä nyt luin, niin esimerkiksi AdobeRGB eroaa vain saturaation osalta sRGB:stä, joten sRGB-näytöllä kaikki näkyisi sitten vähemmän saturoituneena.
Toisaalta alkoi mietityttämään sekin, kuinka usein noilla erittäin saturoituneilla väreillä on oikeasti merkitystä tulostusvaiheessa kun en kuitenkaan omista printteriä itse eikä tulostuspalveluista aina tiedä kuinka laajalle ne pystyvät printtailemaan (osa ei suostu edes ottamaan kuin sRGB:tä vastaan).
Mustavalkoisessa työskentelyssä wide gamut ei eroa yhtään sRGB:stä.
Zone VI
-
- Viestit: 22641
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Wide gamut ja sRGB -näytöt yhdessä
No sen rautakalibraation teet kerran eikä tarvi miettiä onko oikea LUT ladattu käyttöön näytönohjaimelle. Ja tän Spyderin tarkkuus on mitä on (3 sarjan malli itellä). Nyt jos vaikka välillä innostun pelaamaan jotain peliä koneella se softakalibraatio heittää voltin ja värit on mitä sattuu pelissä. Tai jos haluan vaihtaa näytön väliaikaisesti työläppäriin ja tehdä etätöitä kotona niin kas vain värit on taas viturallaan suunnitteluohjelmistossa.
Onhan niillä väreillä merkitystä, hyvät vedostuspajat ottaa mielellään sen ProPhoto RGB tiedoston sisään. Perusvalokuvatulostimet ja musteet tänä päivänä jo piisaa AdobeRGB tasoon. Ilta/aamukuvissa punaiset ja keltaiset kosahtelee sRGB:llä heti nurin ja vaikkapa joku tunturipuron sininen Abiskossa menee ihan paskaksi. Soft Proofingilla voi koittaa katsella photoshopissa nopsaan miten värit tulostuu jos näyttö on kalibroitu ja löytyy se paperin profiili.
Onhan niillä väreillä merkitystä, hyvät vedostuspajat ottaa mielellään sen ProPhoto RGB tiedoston sisään. Perusvalokuvatulostimet ja musteet tänä päivänä jo piisaa AdobeRGB tasoon. Ilta/aamukuvissa punaiset ja keltaiset kosahtelee sRGB:llä heti nurin ja vaikkapa joku tunturipuron sininen Abiskossa menee ihan paskaksi. Soft Proofingilla voi koittaa katsella photoshopissa nopsaan miten värit tulostuu jos näyttö on kalibroitu ja löytyy se paperin profiili.
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
Re: Wide gamut ja sRGB -näytöt yhdessä
Googleteltuani jälleen asiota törmäsin tällaiseen:
"NVIDIA Geforce graphics cards have offered 10-bit per color out to a full screen Direct X surface since the Geforce 200 series GPUs. Due to the way most applications use traditional Windows API functions to create the application UI and viewport display, this method is not used for professional applications such as Adobe Premiere Pro and Adobe Photoshop. These programs use OpenGL 10-bit per color buffers which require an NVIDIA Quadro GPU with DisplayPort connector. A small number of monitors support 10-bit per color with Quadro graphics cards over DVI."
Eli GeForce -sarjalla ei irtoaisi 10-bittisiä värejä näytölle?
Jatkokysymys kuuluukin, millaisia näytönohjaimia teillä ylipäätänsä on jotta kalliista näytöistä saa värit irti?
Oma on joku GeForce GT640 -tason mopo :D
"NVIDIA Geforce graphics cards have offered 10-bit per color out to a full screen Direct X surface since the Geforce 200 series GPUs. Due to the way most applications use traditional Windows API functions to create the application UI and viewport display, this method is not used for professional applications such as Adobe Premiere Pro and Adobe Photoshop. These programs use OpenGL 10-bit per color buffers which require an NVIDIA Quadro GPU with DisplayPort connector. A small number of monitors support 10-bit per color with Quadro graphics cards over DVI."
Eli GeForce -sarjalla ei irtoaisi 10-bittisiä värejä näytölle?
Jatkokysymys kuuluukin, millaisia näytönohjaimia teillä ylipäätänsä on jotta kalliista näytöistä saa värit irti?
Oma on joku GeForce GT640 -tason mopo :D
Zone VI