Phlearn:in "Photography 101" kurssi julkaistu

Kirjat/lehdet, näyttelyt, TV-ohjelmat, messut, kurssit, opiskelu ...
Vastaa Viestiin
Kryptos
Viesti:

Phlearn:in "Photography 101" kurssi julkaistu

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

(Vastuuvapauslauseke: minulla on ainoastaan asiakassuhde Phlearniin. Allaoleva vaikuttaa mainokselta, mutta kehun Phlearnia koska se on mielestäni kehunsa ansainnut, monin verroin, ja haluan jakaa kokemukseni ja suositukseni niille, joille Phlearn ei ole tuttu. Olen oppinut Phlearnilta ns. aivan per*eleesti.)

Sitten asiaan.

Olen aiemminkin suositellut Phlearnin kuvankäsittelytutoriaaleja. Olen hankkinut lähes kaikki Phlearnin PRO-tutoriaalit, katsonut melko varmasti kaikki ilmaiset (noin 600 https://www.youtube.com/user/PhlearnLLC" onclick="window.open(this.href);return false;) ja opetellut Photoshopin käytön käytännössä alusta nykyiseen tasooni, jonka uskallan väittää olevan jo ammattitasoisen. On siihen mennyt aikaakin, useita satoja tunteja ja olen toki oppinut muualtakin, kuin vain Phlearnilta. Phlearn on kuitenkin kaikista näkemistäni kouluttajista yleisesti ottaen korkeatasoisin ja monipuolisin, ja siksi suosittelen sitä lämpimästi. Aaron Nacen tyyli on rento, havainnollinen, hauska ja mukaansatempaava.

Phlearn julkaisi eilen "Photography 101" kurssin, joka nimensä mukaisesti käsittelee valokuvaamisen perusasioita, tietysti Phlearnin tyylin mukaisesti korkealaatuisesti tuotettuna ja toteutettuna. Kurssin pituus on lähes 15 tuntia. Intro on tässä: https://www.youtube.com/watch?v=4cgvzK61QHc" onclick="window.open(this.href);return false;

Wanhana Phlearnin asiakkaana sain kuukausitilauksen alennettuun hintaan ja tartuin siihen, kun kerran olen tähän saakka kuitenkin ostanut jokaisen uuden PRO-tutoriaalin. Tämä on minulle halvempi malli. Pääsin siis heti katsomaan myös Photography 101:n. Mikäli olisin valokuvausharrastuksen alkutaipaleella, tämä olisi ollut kurssi, jonka olisin halunnut silloin nähdä. Kaikki tärkeät asiat käydään läpi havainnollisesti ja käytännöllisesti. Tuotantoarvot ovat korkeat ja kurssi on mielenkiintoinen, vaikka asiat ovatkin minulle tuttuja.

Erikseen ostettuna Photography 101 maksaa $99.99. Phlearn esitteli hiljattain myös tilauspohjaisen kuukausihinnoittelun, jolla saa pääsyn kaikkiin Phlearnin maksullisiin tutoriaaleihin, mukaanlukien uuteen Photography 101-kurssiin. Kuukausitilaus maksaa $9.95/kk

https://phlearn.com/tutorial/photography-101/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kurssin sisältö:

PH.101 Chapter 01 1 Videos (6:31m)
01 - What You'll Learn

PH.101 Chapter 02 7 Videos (46:00m)
01 - Introduction: Art of Photography
02 - What is Photography?
03 - What Makes a Great Photo?
04 - A Mirror Between Worlds
05 - Developing a Style
06 - Passion vs. Business
07 - Standing Out

PH.101 Chapter 03 10 Videos (1:25h)
01 - Introduction: Exposure
02 - What is Exposure?
03 - No Correct Exposure
04 - How is Light Measured?
05 - How Light Enters a Camera
06 - How the Settings Relate
07 - How the Settings Affects an Image
08 - Histogram
09 - Dynamic Range
10 - Conclusion: Exposure

PH.101 Chapter 04 14 Videos (2:34h)
01 - Introduction: Camera Basics
02 - The Physical Camera (Exterior)
03 - The Physical Camera (LCD Pt. 1)
04 - The Physical Camera (LCD Pt. 2)
05 - Inside the Camera
06 - Sensor Size, Full vs. Crop
07 - Megapixels
08 - Image Quality
09 - White Balance
10 - Histogram
11 - Drive Modes
12 - Auto Focus Modes
13 - Metering Modes
14 - Conclusion: Camera Basics

PH.101 Chapter 05 9 Videos (1:10h)
01 - Introduction: Camera Modes
02 - Full Auto Mode
03 - Program Mode
04 - Aperture Priority Mode
05 - Shutter Speed Priority Mode
06 - Manual Mode
07 - Bulb Mode
08 - Custom Settings
09 - Conclusion: Camera Modes

PH.101 Chapter 06 11 Videos (2:35h)
01 - Introduction: Lens Basics
02 - Focal Length and Aperture
03 - Physical Properties
04 - Lens Focal Lengths
05 - Prime Lenses vs. Zoom Lenses
06 - Kit Lenses vs. Pro Lenses
07 - Image Quality
08 - Image Stabilization
09 - Lens Filters
10 - Buying Advice
11 - Conclusion: Lens Basics

PH.101 Chapter 07 9 Videos (1:39h)
01 - Introduction: Focus
02 - Manual Focus vs. Automatic Focus
03 - Focus Methods
04 - Auto Focus Modes
05 - Auto Focus Drives
06 - Focus Techniques
07 - Depth of Field
08 - Focus Stacking
09 - Conclusion: Focus

PH.101 Chapter 08 9 Videos (1:12h)
01 - Introduction: Camera Types
02 - Film
03 - Smartphone
04 - Point and Shoot
05 - Mirrorless
06 - Entry Level DSLR
07 - Pro Level DSLR
08 - Medium Format
09 - Conclusion: Camera Types

PH.101 Chapter 09 3 Videos (2:47h)
01 - On Set: 1st NEON Look
02 - On Set: 2nd NEON Look
03 - On Set: 3rd NEON Look

PH.101 Chapter 10 3 Videos (26:03m)
01 - On Set: 1st MIRROR Look
02 - On Set: 2nd MIRROR Look
03 - On Set: 3rd MIRROR Look
Sapere aude.
---
flickr
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viesti:

Re: Phlearn:in "Photography 101" kurssi julkaistu

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kiitos mainoksesta, minusta on hyvä nostaa näitä täälläkin esiin. Itellä on ollut aivan liiankin kiireinen kevät omien kuvien läpikäynnin suhteen, mutta toivottavasti joskus löytyis myös aikaa uuden opiskeluun.

Sellainen peruskyssäri tuli mieleen, että kun itteä kiinnostais lähinnä LR:n opiskelu eikä niinkään PS:n, niin miten paljon siihen löytyy tuolta apuja? $9.95/kk ei kuulosta mitenkään mahdottomalta jos oikeasti oppis jotain sellaista mitä ei oman tekemisen ja virheiden kautta kovin helposti opi. Tai sais edes kehitettyä omaa workflow:ta ajankäytön osalta vähän tehokkaammaksi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Kryptos
Viesti:

Ajattelin samaa, eli foorumin otsikon mukaisia ehdotuksia näkisi mielellään enemmänkin ja siksi ajattelin ehdottaa jotakin, josta minulla on kokemusta ja jonka olen kokenut hyödylliseksi.

Kyllä Phlearnilla löytyy Lightroom-tutoriaalejakin, vaikka painopiste on selvästi Photoshopin puolella. PRO-tutoriaaleista löytyy Lightroom 101-201 https://phlearn.com/tutorial/lightroom-101-201-bundle/" onclick="window.open(this.href);return false; (Behind the Scenes https://www.youtube.com/watch?v=GvKEASSnVSo" onclick="window.open(this.href);return false; ) ja YouTubesta suosittelen hakemaan Phlearnin kanavalta hakusanalla Lightroom, joka löytää useita ilmaisia tutoriaaleja, joissa Lightroom on joko pää- tai sivuosassa.
https://www.youtube.com/user/PhlearnLLC ... =lightroom" onclick="window.open(this.href);return false;
Sapere aude.
---
flickr
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Olin ensin että meh... en ole mikään videokoulutusten ystävä. Mutta sitten katsoin noita juutuupissa olevia ilmaisnäytteitä ja tajusin, että olen jo pariakin hyödyntänyt menestyksekkäästi.

Tuo $9.95 tilausmalli ei kyllä kuulosta pahalta. Tilauksenhan voi sitten päättää, kun on kaiken opiskellut :)
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Syksyllä iltojen pimentyessä voisi ottaa prepata vähän Photari-osaamista. Olen Youtubesta katsonut aina joskus Aaron Nacen esimerkkejä ja täysin vakuuttunut videoissa esiteltyjen proseduurien hyödyllisyydestä.
Kryptos
Viesti:

mremonen kirjoitti: Tuo $9.95 tilausmalli ei kyllä kuulosta pahalta. Tilauksenhan voi sitten päättää, kun on kaiken opiskellut :)
Presiis. Kuukaudessa ennättää käydä läpi aika monta PRO-tutoriaalia, jotka jokainen yksistään maksavat muutamasta kympistä vähän kalliimpaan. Jos oppimaansa ei heti unohda, kympillä saa todella hyvin vastinetta rahalleen.

Me kaikki opimme eri tavoin. Minulle kurssit harjoituksineen ovat tervan juontia. Haluan lukea, kuuulla ja ymmärtää teorian, nähdä esimerkin, jonka jälkeen sovellan oppimaani. Väkinäiset kurssien harjoitukset ovat ajan hukkaa. Senkin takia videotutoriaalit - hyvät sellaiset - ovat minulle täydellisiä. Voin käydä ne läpi omaan tahtiini ja soveltaa samalla omiin kuviini.
Sapere aude.
---
flickr
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

En ota nyt kantaa tuohon sisältöön mutta laakapöntön hankinta oli ihan kiva herätys sen osalta että kuinka digi vie kaiken ymmärryksen valokuvaamisesta. Suosittelen ihan jokaiselle jos ei kameralla tarvi nykymaailmassa leipäänsä tienata.
Kryptos
Viesti:

Sikäli varmasti totta, että onhan digikuvaus jo lähtökohdiltaan kovasti teknologiapainotteista. Toki siinäkin on kyse pohjimmiltaan samasta asiasta, eli valosta, aiheesta, sommittelusta ja narratiivista, mutta laakafilmikuvauksessa palataan tietyllä tavalla perusasioihin, mikä epäilemättä opettaa valokuvasta paljon. Vaikka onhan niissäkin omat kommervenkkinsä ja paljon säätämistä ennen ja jälkeen itse valokuvan ottamisen.
Sapere aude.
---
flickr
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Itselle suurin ylläri oli että miten eri materiaalit heijastavat valoa. Pistemittarilla näkee kaikenlaista jännää mitä ei uskoisi ensinäkemältä todeksi.
Kryptos
Viesti:

Varmasti.

Suosittelen tähän liittyen lämpimästi kirjaa 'Light Science & Magic: An Introduction to Photographic Lighting'. Erittäin mielenkiintoinen ja yksityiskohtainen kirja valosta, materiaaleista, heijastuksista, pinnoista, muodoista, ja kaikesta, mikä liittyy valoon ja valokuvaukseen.
https://www.amazon.de/Light-Science-Mag ... 0415719402" onclick="window.open(this.href);return false;

Yksi parhaista hankinnoistani. Arvelen, että pitäisit siitä.
Sapere aude.
---
flickr
Kryptos
Viesti:

Lähestyn Phlearnin Photography 101 -kurssin loppua ja vaikka asia onkin minulle tuttua, on tätä silti ollut mukava katsoa. Halusin katsoa kurssin voidakseni - toivoakseni - suositella sitä, ja tässä vaiheessa voin jo sanoa, että hyvää työtä on Phlearn jälleen tehnyt ja suosittelen kurssia lämpimästi. Kurssi on todella perusteellinen ja havainnollinen, ja tuotantoarvot ovat korkeat. Jos olisin harrastuksessani alkutaipaleella, tämä olisi kullan arvoinen.

Tämä pitäisi saada suomeksi tekstitettynä. Tästä olisi valtavasti hyötyä niin monelle harrastustaan aloittelevalle tai sen alkutaipaleella olevalle.

Pitäisiköhän tarjota Aaronille tekstittäjän palveluita...
Sapere aude.
---
flickr
Vastaa Viestiin