Polttomoottorikäyttöinen Drone?
-
- Viestit: 22638
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Polttomoottorikäyttöinen Drone?
Oletteko tuollaiseen törmänneet? Ajattelin vakavissani siirtyä ajelemaan kauko-ohjattavilla lennokeilla.
Vai kiiinnitänkö suoraan lennokkiin kameran?
Vai kiiinnitänkö suoraan lennokkiin kameran?
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Linkki katkeaa väkisin:
http://gisuav.net/petrol%20multirotor%20(df-m02).html
http://gisuav.net/petrol%20multirotor%20(df-m02).html
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Jos nämä polttomoottoriset nelikopterit ovat samalla lailla äänekkäitä kuin polttomoottoriset lennokit, pitävät ne silloin niin helvetillistä mökää, ettei sitä kyllä jaksa kuunnella. Kutsuu paikalle kaikki uteliaat kauempaakin.
Edit: asiaa sivuten, Tony Northrupilla oli tavalliseen tapaan perusteellinen ja asiallisen oloinen tutoriaali nelikopterin hankintaa miettivälle: DJI Phantom 4 & Phantom 4 Pro https://www.youtube.com/watch?v=q3YXfsV1vIc
Edit: asiaa sivuten, Tony Northrupilla oli tavalliseen tapaan perusteellinen ja asiallisen oloinen tutoriaali nelikopterin hankintaa miettivälle: DJI Phantom 4 & Phantom 4 Pro https://www.youtube.com/watch?v=q3YXfsV1vIc
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 22638
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Jokos niitä rajoitettiin. Taajamissa on kielletty, vai tuliko sitä.
Suomeenhan on perustettu paljon lennätysalueita ja kaiketi ollaan menossa siihen suuntaan, että vain siellä.
Suomeenhan on perustettu paljon lennätysalueita ja kaiketi ollaan menossa siihen suuntaan, että vain siellä.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 1010
- Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27
Näistä "faktoista" nyt vaan sit ei pitänyt yksikään paikkaansa. Hyvää mutua taas.Jovala kirjoitti:Jokos niitä rajoitettiin. Taajamissa on kielletty, vai tuliko sitä.
Suomeenhan on perustettu paljon lennätysalueita ja kaiketi ollaan menossa siihen suuntaan, että vain siellä.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Ei kai ne silloin olleet multikoptereita kuten tuo minkä linkkasin?villeh kirjoitti:Näitä polttomoottori vehkeitä rakennettiin kuvauskäyttöön n. 10v sitten..
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 460
- Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15
Multikopterissa polttomoottorin käyttämisessä on luotettavuuskysymys. Kun yksi moottori syystä tai toisesta sammuu, niin peli on pelattu. Tuo on ollut ihan kiinteäsiipisissä lennokeissa monimoottoristen perisynti. Perinteinen kopteri tai lennokki on kuitenkin ihan hallittavissa vaikka ainoakin kiuas heittää lusikan nurkkaan.
Toinen asia on tärinä ja sen vaimentaminen. Erityisesti metanolimoottorien kanssa tulee sitten vielä öljy -- polttoaineesta on 15...20 % öljyä ja se tulee suurelta osin palamattomana moottorista läpi, saahan sillä toki kuvaan automaattisesti "soft focus" -filtterin...
Ja vielä lisäksi melu. Lennättäminen missään ihmisasumusten lähellä voisi herättää pahennusta.
Ilmailumääräykset sanelevat maksimikorkeudeksi valvomattomassa ilmatilassa 150 metriä. Lentoasemien lähialueilla (esim. suuri osa pk-seutua) korkeusraja on 50 m. Alle 5 km kiitotiestä 0 metriä. Lennättäminen täytyy tapahtua näköyhteydellä ts. fpv-homma on kiellettyä. Ja kuten missä tahansa ilmailulajissa, poikkeamista (sääntöjen rikkomukset, vaaratilanteet) on hyvä tehdä Trafille poikkeamailmoitus.
...toisaalta jos haluaisi olla oikein uskottava, niin rakentaisi quadin suihkuturbiineilla.
Toinen asia on tärinä ja sen vaimentaminen. Erityisesti metanolimoottorien kanssa tulee sitten vielä öljy -- polttoaineesta on 15...20 % öljyä ja se tulee suurelta osin palamattomana moottorista läpi, saahan sillä toki kuvaan automaattisesti "soft focus" -filtterin...
Ja vielä lisäksi melu. Lennättäminen missään ihmisasumusten lähellä voisi herättää pahennusta.
Ilmailumääräykset sanelevat maksimikorkeudeksi valvomattomassa ilmatilassa 150 metriä. Lentoasemien lähialueilla (esim. suuri osa pk-seutua) korkeusraja on 50 m. Alle 5 km kiitotiestä 0 metriä. Lennättäminen täytyy tapahtua näköyhteydellä ts. fpv-homma on kiellettyä. Ja kuten missä tahansa ilmailulajissa, poikkeamista (sääntöjen rikkomukset, vaaratilanteet) on hyvä tehdä Trafille poikkeamailmoitus.
...toisaalta jos haluaisi olla oikein uskottava, niin rakentaisi quadin suihkuturbiineilla.
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Toivottavasti tuli kuitenkin selväksi myös mun viestistä, etten tiedä tän hetken tilannetta.villeh kirjoitti:Näistä "faktoista" nyt vaan sit ei pitänyt yksikään paikkaansa. Hyvää mutua taas.Jovala kirjoitti:Jokos niitä rajoitettiin. Taajamissa on kielletty, vai tuliko sitä.
Suomeenhan on perustettu paljon lennätysalueita ja kaiketi ollaan menossa siihen suuntaan, että vain siellä.
Olin joitakin vuosia sitten kiinnostunut aiheesta ja pari quatroa tuli hommattuakin, sekä simulaatio-ohjelma.
Silloin ei ollut tietoa vielä juuri mistään rajoituksista, mutta kohistiin kovasti. Ja odotettiin ensimmäistä onnettomuutta.
Siihen aikaan alkoi joku suomalainen khittää laskuvarjosysteemiä, jolla saa rikkoutuneen/hallitsemattoman koneen maahan. Järjestelmä on kuulemaa nykyään myynnissäkin.
Viimeksi muokannut Jovala, Tammi 11, 2017 9 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Siihen aikaan (jokunen vuosi sitten) alkoi joku suomalainen kehittää laskuvarjosysteemiä, jolla saa rikkoutuneen/hallitsemattoman koneen maahan. Järjestelmä on kuulemaa nykyään myynnissäkin.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
[quote="tvap"
Ja vielä lisäksi melu. Lennättäminen missään ihmisasumusten lähellä voisi herättää pahennusta.
[/quote]
Pahennus taitaa olla kevyt termi tässä. Sähköiset himmelitkin pitävät sellaista metakkaa ettei sitä kukaan mielellään kuuntele tai joudu yhtäkkiä lentävän kameran alueelle.
Viime kesänä löysin kivan peltopaikan josta sai hyvin kytättyä luonnon eläviä kameran eteen rauhassa. Vaan sitten kun paikan keksi myös joku dronepää jonka oli juuri siinä pakko ajaa matalalla liitäen edes takaisin.
Ja vielä lisäksi melu. Lennättäminen missään ihmisasumusten lähellä voisi herättää pahennusta.
[/quote]
Pahennus taitaa olla kevyt termi tässä. Sähköiset himmelitkin pitävät sellaista metakkaa ettei sitä kukaan mielellään kuuntele tai joudu yhtäkkiä lentävän kameran alueelle.
Viime kesänä löysin kivan peltopaikan josta sai hyvin kytättyä luonnon eläviä kameran eteen rauhassa. Vaan sitten kun paikan keksi myös joku dronepää jonka oli juuri siinä pakko ajaa matalalla liitäen edes takaisin.
Zone VI
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Kaverin koptereita olen pari kertaa katsonut/kuvannut ja minusta ainakaan vanhasta Phantomista ei kuulunu paljon mitään edes lähietäisyydeltä eikö reilusti isompikaan heksakopteri paria kymmentä metriä kauempaa kuulunut ollenkaan.zone6 kirjoitti:Sähköiset himmelitkin pitävät sellaista metakkaa ettei sitä kukaan mielellään kuuntele tai joudu yhtäkkiä lentävän kameran alueelle.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 22638
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Pakkanen lienee ongelma ainoastaan akuille (jos nyt unohdetaan potkurien jäätyminen yms. mikä koskee yhtälailla polttomoottoristakin koptreria). Tuntuis näin 100% mutu-pohjalta, että ois paljon helpompi/halvempi/yksinkertaisempi rakentaa (vaikka sitten erillisellä pikkuakulla toimiva) akkujen lämmitys sähköiseen multikopteriin kuin alkaa asentamaan siihen tuollaista polttomoottoriagregaattia virtalähteeksi.Maffer kirjoitti:Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.
LiPo-akuissa taitaa sisäinen vastus olla niin pieni, että akkujen purkaminen suurellakaan virralla ei hirveästi niitä itsestään lämmitä. RC-autolla muistelen aikoinaan ajelleeni muutaman kerran myös pakkasilla, mutta joku -10°C tai enemmän tuntui jäädyttävän kuskin sormet ja lyhentävän myös akkujen kestoa selvästi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB