Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Maffer
Viestit: 22638
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Oletteko tuollaiseen törmänneet? Ajattelin vakavissani siirtyä ajelemaan kauko-ohjattavilla lennokeilla.

Vai kiiinnitänkö suoraan lennokkiin kameran?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Jos nämä polttomoottoriset nelikopterit ovat samalla lailla äänekkäitä kuin polttomoottoriset lennokit, pitävät ne silloin niin helvetillistä mökää, ettei sitä kyllä jaksa kuunnella. Kutsuu paikalle kaikki uteliaat kauempaakin.

Edit: asiaa sivuten, Tony Northrupilla oli tavalliseen tapaan perusteellinen ja asiallisen oloinen tutoriaali nelikopterin hankintaa miettivälle: DJI Phantom 4 & Phantom 4 Pro https://www.youtube.com/watch?v=q3YXfsV1vIc
Sapere aude.
---
flickr
Maffer
Viestit: 22638
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ai perkele! Juuri tuollainen lentävä ruohonleikkuri!

$16,189.01

No onhan tuo jo askel oikeaan suuntaan. Ei noita akkuromuja kukaan jaksa.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

No nih, saadaan kopukatkin kiellettyä, kun riittävän moni vaihtaa kuution BabeBeet nurkkiin :D
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Jokos niitä rajoitettiin. Taajamissa on kielletty, vai tuliko sitä.

Suomeenhan on perustettu paljon lennätysalueita ja kaiketi ollaan menossa siihen suuntaan, että vain siellä.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
villeh
Viestit: 1010
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Viesti Kirjoittaja villeh »

Näitä polttomoottori vehkeitä rakennettiin kuvauskäyttöön n. 10v sitten.. harrastajakuntaa näille ei käytännössä enää ole ollenkaan.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
villeh
Viestit: 1010
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Viesti Kirjoittaja villeh »

Jovala kirjoitti:Jokos niitä rajoitettiin. Taajamissa on kielletty, vai tuliko sitä.

Suomeenhan on perustettu paljon lennätysalueita ja kaiketi ollaan menossa siihen suuntaan, että vain siellä.
Näistä "faktoista" nyt vaan sit ei pitänyt yksikään paikkaansa. Hyvää mutua taas.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

villeh kirjoitti:Näitä polttomoottori vehkeitä rakennettiin kuvauskäyttöön n. 10v sitten..
Ei kai ne silloin olleet multikoptereita kuten tuo minkä linkkasin?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Kirjoittaja tvap »

Multikopterissa polttomoottorin käyttämisessä on luotettavuuskysymys. Kun yksi moottori syystä tai toisesta sammuu, niin peli on pelattu. Tuo on ollut ihan kiinteäsiipisissä lennokeissa monimoottoristen perisynti. Perinteinen kopteri tai lennokki on kuitenkin ihan hallittavissa vaikka ainoakin kiuas heittää lusikan nurkkaan.

Toinen asia on tärinä ja sen vaimentaminen. Erityisesti metanolimoottorien kanssa tulee sitten vielä öljy -- polttoaineesta on 15...20 % öljyä ja se tulee suurelta osin palamattomana moottorista läpi, saahan sillä toki kuvaan automaattisesti "soft focus" -filtterin...

Ja vielä lisäksi melu. Lennättäminen missään ihmisasumusten lähellä voisi herättää pahennusta.

Ilmailumääräykset sanelevat maksimikorkeudeksi valvomattomassa ilmatilassa 150 metriä. Lentoasemien lähialueilla (esim. suuri osa pk-seutua) korkeusraja on 50 m. Alle 5 km kiitotiestä 0 metriä. Lennättäminen täytyy tapahtua näköyhteydellä ts. fpv-homma on kiellettyä. Ja kuten missä tahansa ilmailulajissa, poikkeamista (sääntöjen rikkomukset, vaaratilanteet) on hyvä tehdä Trafille poikkeamailmoitus.

...toisaalta jos haluaisi olla oikein uskottava, niin rakentaisi quadin suihkuturbiineilla.
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Kirjoittaja tvap »

Tuohon korkeusrajoitukseen lisänä vielä, että poikkeuksen muodostavat lentotiedotusjärjestelmään kirjatut lennätyspaikat. Niillä voi olla korkeampi yläraja.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

villeh kirjoitti:
Jovala kirjoitti:Jokos niitä rajoitettiin. Taajamissa on kielletty, vai tuliko sitä.

Suomeenhan on perustettu paljon lennätysalueita ja kaiketi ollaan menossa siihen suuntaan, että vain siellä.
Näistä "faktoista" nyt vaan sit ei pitänyt yksikään paikkaansa. Hyvää mutua taas.
Toivottavasti tuli kuitenkin selväksi myös mun viestistä, etten tiedä tän hetken tilannetta.

Olin joitakin vuosia sitten kiinnostunut aiheesta ja pari quatroa tuli hommattuakin, sekä simulaatio-ohjelma.
Silloin ei ollut tietoa vielä juuri mistään rajoituksista, mutta kohistiin kovasti. Ja odotettiin ensimmäistä onnettomuutta.

Siihen aikaan alkoi joku suomalainen khittää laskuvarjosysteemiä, jolla saa rikkoutuneen/hallitsemattoman koneen maahan. Järjestelmä on kuulemaa nykyään myynnissäkin.
Viimeksi muokannut Jovala, Tammi 11, 2017 9 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Tupla
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Siihen aikaan (jokunen vuosi sitten) alkoi joku suomalainen kehittää laskuvarjosysteemiä, jolla saa rikkoutuneen/hallitsemattoman koneen maahan. Järjestelmä on kuulemaa nykyään myynnissäkin.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

[quote="tvap"

Ja vielä lisäksi melu. Lennättäminen missään ihmisasumusten lähellä voisi herättää pahennusta.

[/quote]

Pahennus taitaa olla kevyt termi tässä. Sähköiset himmelitkin pitävät sellaista metakkaa ettei sitä kukaan mielellään kuuntele tai joudu yhtäkkiä lentävän kameran alueelle.

Viime kesänä löysin kivan peltopaikan josta sai hyvin kytättyä luonnon eläviä kameran eteen rauhassa. Vaan sitten kun paikan keksi myös joku dronepää jonka oli juuri siinä pakko ajaa matalalla liitäen edes takaisin.
Zone VI
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

zone6 kirjoitti:Sähköiset himmelitkin pitävät sellaista metakkaa ettei sitä kukaan mielellään kuuntele tai joudu yhtäkkiä lentävän kameran alueelle.
Kaverin koptereita olen pari kertaa katsonut/kuvannut ja minusta ainakaan vanhasta Phantomista ei kuulunu paljon mitään edes lähietäisyydeltä eikö reilusti isompikaan heksakopteri paria kymmentä metriä kauempaa kuulunut ollenkaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Kirjoittaja tvap »

Käytetyillä potkureilla, ja niiiden tasapainotuksella, on todella suuri merkitys melutasossa.
Maffer
Viestit: 22638
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Kirjoittaja tvap »

Ellei tavoite ole pelata polttomoorien kanssa, niin on vaikea nähdä mitään järkeä, kiinteäsiipisissäkään (pl. isommat lennokit bensamoottorilla). Multikoptereista puhumattakaan. Semminkin jos tarkoituksena on liikuttaa kameraa.
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.
Pakkanen lienee ongelma ainoastaan akuille (jos nyt unohdetaan potkurien jäätyminen yms. mikä koskee yhtälailla polttomoottoristakin koptreria). Tuntuis näin 100% mutu-pohjalta, että ois paljon helpompi/halvempi/yksinkertaisempi rakentaa (vaikka sitten erillisellä pikkuakulla toimiva) akkujen lämmitys sähköiseen multikopteriin kuin alkaa asentamaan siihen tuollaista polttomoottoriagregaattia virtalähteeksi.

LiPo-akuissa taitaa sisäinen vastus olla niin pieni, että akkujen purkaminen suurellakaan virralla ei hirveästi niitä itsestään lämmitä. RC-autolla muistelen aikoinaan ajelleeni muutaman kerran myös pakkasilla, mutta joku -10°C tai enemmän tuntui jäädyttävän kuskin sormet ja lyhentävän myös akkujen kestoa selvästi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Vastaa Viestiin