ammattilainen/harrastaja

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
cedricfan

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

vekenoma kirjoitti:mikähän on "pieni, marketissa myytävä lehti", sellainen city-tyylinen tabloid, jota eri kaupungeissa väsätään?

Joskus katsonut, kun tilaisuudessa pyörii paikallisen lehden kuvaaja, pokkarinsa kanssa. Ja hyvä kuva lehteen. Ja sitten on ukkoja isot putket kynsissä ja laukku olkapäällä ja otsanahka kurtussa ja tulokset huonoja. Eli monelle pokkari riittää, jos vain myyntikanava on auki ja taitoa on. Siksipä säästyviä rahoja voi sijoittaa vaikka ohjelmaan, omaan kotisivustoon, käyntikortteihin tai muuhun. Ja eipä kukaan ole vielä kirjoittanut tärkeimmäksi asiaksi järjestelmäkameraa.
Sitten kun on pokkarilla tienannut peruskapitaalia, niin vaikka sitten se järkkäri.

Jospa joka ammattilainen kertoisi suomeksi, mihin saakka pärjää pokkarilla? Sanomalehtikuviin? Nettikuviin?

Hienoa, että tulee verotusta ja matkakulujakin viesteissä, koska ovat niitä ammatinharjoittamisen riemuja. Realismia. Ammattilainen elää valokuvilla. Hyviä pointteja tähän saakka tullut esille niille, jotka ovat vakavasti harkitsemassa siirtymistä harrastajasta seuraavaan vaiheeseen, sivutoimiseen kuvaamiseen tai jopa ihan työkseen kuvaavaksi. Kiitos näistä. Ja jatketaan.

Mikähän on kameran poistojen aikataulu, viisi vuotta?
Onkohan toiminimi sopivin aloitusvaihtoehto?
1) Ei, valtakunnallinen aikakausilehti. En kerro tässä nimiä.
2) Kuten sanoin jopa muutamankympin Zenit riittää jos ominaisuudet riittää. Mutta yritäpä esim ahtaissa tiloissa pokkarin 35-38mm (siis kinovastaavuus) "laajakulmalla" tai sillä naurettavalla pikkusalamalla sisällä niin huomaat että ei wörki. Riippuu paljon siitäkin mitä kuvaat!
3) Kaluston poistot kolme vuotta, eli jos vero-% on 30 niin karkeasti 10% ostohinnasta per vuosi selvää rahaa takaisin.
4) Itse olen "vakituinen avustaja" ja toimin ihan verokirjalla palkansaajana. Ja lähden reissuun muutaman tunnin päästä, eli tuleepi taukoa...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
vekenoma
Viesti:

tarkennus

Viesti Kirjoittaja vekenoma »

Oskulle:
sun infon yhteydessä oleva www-linkki ei toimi.
Varsinainen kotisivustosi kyllä. Eli levityskanavat kuntoon :)
Hyvää jälkeä teet. Kuinkas pisnekset sujuneet?

Ainakin kameravarustus sulla hyvin runsas, runkoja vaikka mulle jakaa...Olisko kamera sun listalla se numero 1?
kestän hyvinkin rajua kehumista!
OskuK

Re: tarkennus

Viesti Kirjoittaja OskuK »

vekenoma kirjoitti: Oskulle:
sun infon yhteydessä oleva www-linkki ei toimi.
Varsinainen kotisivustosi kyllä. Eli levityskanavat kuntoon :)
Hmm, ei ole minusta kiinni, jos ei toimi. Pitääpä palveluntarjoajalle laittaa taas noottia...eipäs kun onkin tosiaan väärä oso! Hyvä huomio.
vekenoma kirjoitti:
Hyvää jälkeä teet. Kuinkas pisnekset sujuneet?
Kitos vaan. Hyvin pisnekset sujuu, näyttelyistä ei ole tule itse maksettavaksi kuin ~1200e
vekenoma kirjoitti:
Ainakin kameravarustus sulla hyvin runsas, runkoja vaikka mulle jakaa..
Juu, osta pari pois tuota hyllyltä.

vekenoma kirjoitti: .Olisko kamera sun listalla se numero 1?
Ammattilaiseksi ryhtymisessä? Ei, vaan työpaikan saanti, niillä on yleensä kamerat sieltä tarjolla kyllä. Järjestelmäkamerasta on minulle kuvaustilanteessa usein hirveästi haittaa. Kaikenmaailman kyselijät ja poisajajat ovat kimpussa. Mittaetsinkameralla jos kuvaisin, eivät pelkäisi joutuvansa lehteen.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
antti10

Viesti Kirjoittaja antti10 »

Koulun (valokuvaus) penkille muutamaksi vuodeksi. Siellä kyllä kerrotaan mitä pitää tehdä, että olisi edes pientä toivoa alalla. Tosin sieltäkin puolet lentää suoraan kortistoon, mutta taitavimmat työllistyvät/työllistävät itsensä. Itselläni "tuomiopäivä" on edessä parin vuoden päästä.

- Antti
raoulch

Viesti Kirjoittaja raoulch »

Tämä on laskettu suurinpiirtein päässä...
Jotta tienaisi käteen 1500 euroa kuussa, laskutuksen tulisi olla jotakuinkin seuraavanlaista. Ja jos tienaisi käteen vaikka 700 euroa, ei loppusumma tuosta juuri muutu.
Entä kuukaudet, joina tuloa ei olisi?
Repikää siitä.

Palkka työstä 1500 e käteen
Vero 500 e
Sotumaksut yums. 100 e
Työeläkemaksut 330
Lakimääräiset vakuutukset 60 e
Työhuone 300 e
Puhelin-, netti, kännykkä yms. -kulut 100 e
Materiaalikustannukset digikameralla (paperit, musteet, cd-, dvd-levyt yms.) 50 e
Välinehankinnat/korjaukset (kamerat, tietokoneet) yms. 200 e (2400 e vuodessa)
Auton kulut (työajoa 250 km) 175 e
Kirjanpitokulut 150 e
Yhteensä 3465 e.

Arvonlisävero 762,3 e
Laskutus 4227,3 e
vekenoma
Viesti:

repijä

no me revitään: summa nousee tonnilla koska siitä puuttui edustuskulut.

Nuo kulujen osuus vaihtelee tapauksittain. Niitä voi siis lisätä ja vähentää, kumpikin mahdollisia.

Katsoisinpa, että olisi valtava apu, jos voisi olla vakiokuvaaja vaikka sanomalehdelle tai mainostoimistolle. Jotain tulisi melko varmasti joka kuukausi. Eli listalla "suhteet" voisivat nousta hieman...
OskuK

Re: repijä

vekenoma kirjoitti:no me revitään: summa nousee tonnilla koska siitä puuttui edustuskulut.

Nuo kulujen osuus vaihtelee tapauksittain. Niitä voi siis lisätä ja vähentää, kumpikin mahdollisia.

Katsoisinpa, että olisi valtava apu, jos voisi olla vakiokuvaaja vaikka sanomalehdelle tai mainostoimistolle. Jotain tulisi melko varmasti joka kuukausi. Eli listalla "suhteet" voisivat nousta hieman...
Kyllä, suhteet ovat tärkeitä, mutta ilman näyttöä ei suhteilla saa aikaan kuin pahaa mieltä. Paikalliseen sanomalehteen on helppo soittaa ja kysyä tarvitaanko viikonloppukuvaajaa. Jos kyllä, niin kuvakansion kanssa paikalle itseä kehumaan. Ei silloin tarvitse olla ketään nuolemassa jos kuvat puhuvat puolestaan ..ja jos ne puhuvat, ei nuoleminenkaan auta ;-)

Mainostoimisto onkin vaikeampi juttu, enkä suosittele ilman mitään koulutusta/kunnon näyttöä edes koittamaan.

Jos taasen on ympäristökin yhtä varma kuin kuvaajakin kyvyistänsä, on niitä kuvia yritetty kuvaajalta pois ostaa ..ja siinähän ammattilaisuus jo häämöttääkin...niin yksinkertaista se on ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

ExC

Viesti Kirjoittaja ExC »

antti10 kirjoitti:Koulun (valokuvaus) penkille muutamaksi vuodeksi. Siellä kyllä kerrotaan mitä pitää tehdä, että olisi edes pientä toivoa alalla. Tosin sieltäkin puolet lentää suoraan kortistoon, mutta taitavimmat työllistyvät/työllistävät itsensä. Itselläni "tuomiopäivä" on edessä parin vuoden päästä.

- Antti
No, enpä nyt tiedä... Yrittämistä kun ei opi kuin käytännössä. Eli mieluummin oppipojaksi.
raoulch

Viesti Kirjoittaja raoulch »

Mites kunnianarvoisat amatöörit nyt ajattelevat, että valokuvaus on businessidea? Onkin kovat halut kuulua diletantteihin. :)
antti10

ExC kirjoitti:
antti10 kirjoitti:Koulun (valokuvaus) penkille muutamaksi vuodeksi. Siellä kyllä kerrotaan mitä pitää tehdä, että olisi edes pientä toivoa alalla. Tosin sieltäkin puolet lentää suoraan kortistoon, mutta taitavimmat työllistyvät/työllistävät itsensä. Itselläni "tuomiopäivä" on edessä parin vuoden päästä.

- Antti
No, enpä nyt tiedä... Yrittämistä kun ei opi kuin käytännössä. Eli mieluummin oppipojaksi.
Tapoja on monia. Oppipojaksi pääsemiseen tarvitaan myös hyviä suhteita ja olet koko oppipoika-ajan yhden opettajan (tyylin ja opetustavan) "armoilla". Toki, jos oikein hyvän opettajan löytäisin, saattaisin lopettaa jopa koulun siihen paikkaan. Varma tapa on kuitenkin hankkia opetus/kokemus koulun penkillä. Koulussa on kuitenkin työharjoittelut, näytöt ja pientä keikkaa voi heittää koulun ohella. Kyllä siinäkin kokemusta karttuu samalla.

On kuitenkin totta, että yrittämistä ei liikaa koulussa opeteta (jossain määrin kuitenkin), mutta itse luotan aiemmin hankittuihin merkonomin papereihini ;)

- Antti
vekenoma
Viesti:

oppipoika

Rakkaat lukijani!

olipa liian mairea aloitus, myönnetään :)

kyllä me harrastelijavipeltäjät toki tiedämme, että ammattikuvaajan työ ei ole pelkkää juhlaa. Se on välillä myös ruusuilla tanssimista.

Nyt tiedämme senkin, että ei ole olemassa yhtä tärkeintä asiaa vaan niitä on kerrallaan noin viisi. Vähintään. Ja lähtökohdista riippuen nekin voivat vaihdella toiseen viiteen.

Oppisopimuskoulutus paikallislehden valokuvaajaharjoittelijaksi on kai aika lyhyt tie ammattilaiseksi. Jos ei muuta duunia silloin voi tehdä ja palkankin saa, niin sehän on täysammattilaisuutta.

Omalla loisteliaalla urallani olen voittanut paikallisen kameraseuran kuukausikilpailussa toisen palkinnon vuonna 1977. Uusin tuon legendaarisen tittelin välittömästi vuonna 1983. Sen jälkeen on ollut hiljaisempaa ja kolmatta kiinnitystä tuohon luuserilusikkaan ei ole tullut vaan se edelleen leijailee tuolla otsonikerroksen tasolla...

Voidaan jatkaa rupattelua ja kiitän kuitenkin jo tässä vaiheessa keskustelijoita. Hyödyllisiä seikkoja olleet.
OskuK

Re: oppipoika

vekenoma kirjoitti: Oppisopimuskoulutus paikallislehden valokuvaajaharjoittelijaksi on kai aika lyhyt tie ammattilaiseksi. Jos ei muuta duunia silloin voi tehdä ja palkankin saa, niin sehän on täysammattilaisuutta.
Oppisopimuskoulutusmahdoillisuus pitää toki myös selvittää, kaikki työnantajathan eivät sitä suosi. Tai kouluttamista yleensäkään, vaan haluavat ammattilaisen tai ainakin ohjausta vaatimattoman työntekijän. Oppisopimuskoutuksen palkkakin pitää selvittää, itse olen ollut aikoinaan 70-luvulla moisessa ja palkka oli sama kuin muillakin työpaikkani oppilailla, mutta esim. teoreettisten koulutusjaksojen aikana monelle saman kurssin oppilaalle selvisi että heidän kuuluisi saada siltäkin ajalta palkka, eikä kaikki saaneet kuin sen valtion osuuden.
Ei silti, nykyään onkin jo huonommin, kun työantaja noudattaa sopimuksia vain soveltuvin osin....
vekenoma kirjoitti:
Omalla loisteliaalla urallani olen voittanut paikallisen kameraseuran kuukausikilpailussa toisen palkinnon vuonna 1977.
Kas, no et olekaan sitten niin nuori kuin kuvittelin...

Waldo's Peoplen Waldo:

vekenoma
Viesti:

selitys

olin silloin 2-vuotias :)))

hyvä putki oli aluillaan, mutta sitten puuttuu piiii-iiitkä pätkä, noin 20 vuotta....
antti10

Re: oppipoika

vekenoma kirjoitti: Nyt tiedämme senkin, että ei ole olemassa yhtä tärkeintä asiaa vaan niitä on kerrallaan noin viisi. Vähintään. Ja lähtökohdista riippuen nekin voivat vaihdella toiseen viiteen.
Mä en vieläkään ymmärrä miten tämä matematiikka liittyy tähän työllistymis- / alalla pärjäämis -asiaan.

- Antti
vekenoma
Viesti:

kertaus

alussa kysyin yhtä (1) tärkeintä asiaa siirtymisessä amatööristä ammattilaiseksi. Meillä ei ole syntynyt sitä konsensusta siitä yhdestä vaan on tullut perusteluineen useita tärkeitä seikkoja, jotka pitäisi olla kaikki kunnossa jo uran alkuvaiheissa. Näin olen antanut itseni ymmärtää.

Miten sitten ammattilainen työllistyy ja alalla pärjää? Se lieneekin se luonteva jatkokysymys kunhan tämä alkuperäinen kysymys saadaan tässä käsiteltyä ja nuijittua päätös. Malttia, antti10.

Jospa, Antti, kysyisitkin tuota asiaasi ihan erillisenä kysymyksenäsi niin saat toivottavasti hyviä ehdotuksia ja voit ohjailla hieman keskustelua toivomaasi suuntaan. Seuraan myös sitä keskustelua sitten. Olen harras harrastaja eikä oikein neuvoja ole.
vekenoma
Viesti:

Antille

vielä jatkaisin Antille, jos teille muille sopii. Kiitos.

Katsoin sivustoasi ja kun kyseessä on henkilökohtainen kotisivusto, niin kuvat ovat persoonallisia. Tekijänsä näköisiä, sanoisin. Niin pitääkin olla.

Jos alkaisit nyt ammattilaiseksi, niin sinulta puuttuu se "kohderyhmä", jolle kuvia otat eli puuttuvat ne maksavat "asiakkaat", jotka ovat valmiita ostamaan kuvaamiasi teoksia. Olisko tuossa vinkki siihen työllistymiskysymykseen....

En minä osaa edes kuvitella kuka olisi valmis maksamaan minun ottamistani kuvista. Mutta mietin joskus ehkä varmaankin luultavasti.
antti10

Re: kertaus

vekenoma kirjoitti:alussa kysyin yhtä (1) tärkeintä asiaa siirtymisessä amatööristä ammattilaiseksi.
No, esimerkiksi pelkällä järkkärillä ei kovin pitkälle pötkitä. Mun mielestä tuo alkuperäinen kysymys on täysin turha. Vieläkin olen sitä mieltä, että se on naurettava provokaatio.
vekenoma kirjoitti:Meillä ei ole syntynyt sitä konsensusta siitä yhdestä vaan on tullut perusteluineen useita tärkeitä seikkoja, jotka pitäisi olla kaikki kunnossa jo uran alkuvaiheissa. Näin olen antanut itseni ymmärtää.
Tuo on aivan itsestäänselvyys.
vekenoma kirjoitti:Miten sitten ammattilainen työllistyy ja alalla pärjää? Se lieneekin se luonteva jatkokysymys kunhan tämä alkuperäinen kysymys saadaan tässä käsiteltyä ja nuijittua päätös. Malttia, antti10.
Kuvat ratkaisee. Ja se, että pystyy tuottamaan alalla jotain, mitä ei ole aiemmin nähty. Pärjäämistä ei voi etukäteen suunnitella laskemalla yhteen jotain prinsiippejä. Joko sitä pärjää tai sitten ei.
vekenoma kirjoitti:Jospa, Antti, kysyisitkin tuota asiaasi ihan erillisenä kysymyksenäsi niin saat toivottavasti hyviä ehdotuksia ja voit ohjailla hieman keskustelua toivomaasi suuntaan. Seuraan myös sitä keskustelua sitten. Olen harras harrastaja eikä oikein neuvoja ole.
En ole tosissani kysynyt yhtään mitään vaan ainoastaan ihmetellyt. Lähtisin siitä, että kuvailmaisua pitää kehittää ja ainoa tapa kehittymisessä on laittaa kuviansa esille, saada niistä kommenttia, oppia niistä jotain ja samalla muistaa myös toimia vastavuoroisesti.

- Antti

EDIT: kirjoitusvihreet
Viimeksi muokannut antti10, Huhti 14, 2005 22 : 25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
antti10

Re: Antille

vekenoma kirjoitti:.
Katsoin sivustoasi ja kun kyseessä on henkilökohtainen kotisivusto, niin kuvat ovat persoonallisia. Tekijänsä näköisiä, sanoisin. Niin pitääkin olla.

Jos alkaisit nyt ammattilaiseksi, niin sinulta puuttuu se "kohderyhmä", jolle kuvia otat eli puuttuvat ne maksavat "asiakkaat", jotka ovat valmiita ostamaan kuvaamiasi teoksia.
Olen havaitsevinani pienen ristiriidan. Miksi laittaa asiakaskuvia "henkilökohtaiselle kotisivustolle?"

Aika salapoliisi olet, jos osaat pelkän sivuston perusteella sanoa, että minulta puuttuu kohderyhmä. Ja myös, että kuvani on itseni näköisiä, vaikka tunnet minut ainoastaan tämän threadin perusteella. ;)

- Antti
e-z0r

Viesti Kirjoittaja e-z0r »

Alkakaa nyt tapella vielä, perkele.
antti10

e-z0r kirjoitti:Alkakaa nyt tapella vielä, perkele.
Heh. Ei tässä tappelusta ole kyse. Olen aina vierastanut netti- ja muitakin tappeluita. Tässä käydään vaan keskustelua siitä miten saa valokuvaus-uran nousujohteeseen :)

- Antti
Vastaa Viestiin