Värit haltuun (X-Rite ColorChecker Passport)

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Värit haltuun (X-Rite ColorChecker Passport)

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

X-Rite ColorChecker Passport oli erinomainen hankinta. Ostin tämän jo hyvän tovin sitten. Tämä pieni, nimensänkin mukaisesti passin kokoinen taskuun sopiva väline värien hallintaan on rahansa arvoinen. Profiilien tekeminen on helppoa kuin heinänteko, ja ColorCheckeristä on muutakin hyötyä. Kannattaa tutustua. http://xritephoto.com/colorchecker-passport-photo

http://xritephoto.com/colorchecker-passport-photo

Teen profiilit eri kameroille ja optiikoille, useimmin käyttämilleni ISO arvoille, ja tietysti eri valaistusolosuhteille. Vertailen joskus myöhemmin muuttuuko valon laatu väreihin vaikuttavasti vuodenaikojen mukaan, jos oletetaan vaikka aurinkoinen päivä. Erot lienevät hyvin pieniä, mutta nyt asiaa voi tutkia. Onko kokemuksia?

Kamera kalibroituna, monitori kalibroituna ja profiloituna ja värit ovat kohdallaan. Tässä joitakin päiviä takaperin kävelyreissulla mukana.

Kuva
X-Rite ColorChecker Passport by Mika Latokartano, on Flickr
Sapere aude.
---
flickr
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jos saat värit samanlaisiksi joka paikassa, on valon värin vaihtelu poissa. Eli tavallaan se valokuvauksen valon kuvaus.

Tähän on muuten omakin osio:
http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=26

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Pan
Viestit: 1464
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

Käyttökelpoinen apu sekavalaistuksessa, mutta ei muuten
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Pan kirjoitti:Käyttökelpoinen apu sekavalaistuksessa, mutta ei muuten
Arkkitehtuurikuvaus, niin interiööri, kuin eksteriööri, teoskuvaukset tilassa (museot, galleriat) jne... Käyttökelpoinen muutenkin, kuin sekavalossa.

Kapa
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

OskuK kirjoitti:Jos saat värit samanlaisiksi joka paikassa, on valon värin vaihtelu poissa. Eli tavallaan se valokuvauksen valon kuvaus.

Tähän on muuten omakin osio:
http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=26
Pahus totta tosiaan, niin onkin. Tämän voi ylläpito siirtää joutaessaan. Kuinka en tuota muistanut?

Ei tarkka sävyntoisto vie mitään värinvaihtelusta. Värissä on kuitenkin sävyn, saturaation ja kirkkauden komponentit. Kalibrointi vain varmistaa, että sävyt ovat toistettavissa ja standardinmukaisia. Oletetaan, että kuvataan maisemaa ja vaihdetaan välissä optiikkaa tai jopa runkoa. Kalibroinnilla sävyt ovat yhdenmukaiset näiden otosten välillä.

Lightroomissa on kätevä valita Camera Calibration pudotusvalikosta oikea profiili ja päästä värierottelussa ja tarkkuuteen ja toistettavuuteen, näin olen kokenut.

Olen huomannut, että profiilia käyttäessäni kuvissa sävyjen erottuvuudet ovat selkeämpiä. Kuvissa, joissa on paljon saman sävyn variaatioita olen havainnut aistittavan värin jäsentyvän kuvassa paremmin kun värikontrastit selkeytyvät. Sävyihin tulee puhtautta, selkeyttä ja erottuvuutta, mikä kokemukseni mukaan hyödyttää kuvaa.
Sapere aude.
---
flickr
-Jani-
Viestit: 183
Liittynyt: Joulu 10, 2008 19 : 41
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jani- »

Datacolorilla oli spyder 5 jossain tarjouksessa tässä joku aika takaperin. Pro mallin sai 139€ ja mukaan sai valita vähän saman tyyppisen colorchck väriläpyskän.
Aivan soiva peli ;)
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Kryptos kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Jos saat värit samanlaisiksi joka paikassa, on valon värin vaihtelu poissa. Eli tavallaan se valokuvauksen valon kuvaus.

Tähän on muuten omakin osio:
http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=26
Pahus totta tosiaan, niin onkin. Tämän voi ylläpito siirtää joutaessaan. Kuinka en tuota muistanut?

Ei tarkka sävyntoisto vie mitään värinvaihtelusta. Värissä on kuitenkin sävyn, saturaation ja kirkkauden komponentit. Kalibrointi vain varmistaa, että sävyt ovat toistettavissa ja standardinmukaisia. Oletetaan, että kuvataan maisemaa ja vaihdetaan välissä optiikkaa tai jopa runkoa. Kalibroinnilla sävyt ovat yhdenmukaiset näiden otosten välillä.

Lightroomissa on kätevä valita Camera Calibration pudotusvalikosta oikea profiili ja päästä värierottelussa ja tarkkuuteen ja toistettavuuteen, näin olen kokenut.

Olen huomannut, että profiilia käyttäessäni kuvissa sävyjen erottuvuudet ovat selkeämpiä. Kuvissa, joissa on paljon saman sävyn variaatioita olen havainnut aistittavan värin jäsentyvän kuvassa paremmin kun värikontrastit selkeytyvät. Sävyihin tulee puhtautta, selkeyttä ja erottuvuutta, mikä kokemukseni mukaan hyödyttää kuvaa.
Noo, kyllä mä taas luulen, että jos tuossa mallikuvassasi olisi jääkaappi, olisi sen puhtaan valkoinen. Eikä siis sen värinen kuin millainen se oli.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

OskuK kirjoitti: Noo, kyllä mä taas luulen, että jos tuossa mallikuvassasi olisi jääkaappi, olisi sen puhtaan valkoinen. Eikä siis sen värinen kuin millainen se oli.
Ei se niin mene.

Ei kalibrointi muuta joitakin värikombinaatioita toisiksi, tai jääkaapin murrettua valkoista -- jossa todennäköisesti on joitakin muitakin sävyjä valkoisen lisäksi -- puhtaan valkoiseksi. Ne sävyt jotka kuvassa esiintyvät asetetaan vastaamaan tiettyä standardia, ei sen ihmeellisempää. Ei hieman kermaan vivahtavasta jääkaapin ovesta tule yksisävyistä valkoista. Niiden pikseleiden sävyt raakaprosessissa Bayer-matriisin metatiedon perusteella laskettuina, joista jääkaapin "valkoinen" muodostuisi, vain asetetaan standardia vastaaviksi. Sävy olisi edelleen jokin näihin pohjautuva murrettu valkoinen.
Sapere aude.
---
flickr
Guzmo
Viestit: 2055
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Omien kokemusten perusteella Colorcheckerin ja profiilin käyttö on ihan kiva, mutta harvoin pystyy yhdellä klikkauksella pelastamaan sitä tuhoa mitä esim. Lightroom tekee pahimmillaan RAW kuvien sävyille.
Experte
Viestit: 87
Liittynyt: Syys 07, 2011 11 : 02

Viesti Kirjoittaja Experte »

Tuo X-Riten colorchecker tosiaankin on ihan hyödyllinen kapistus, mutta vielä hyödyllisempi jos sitä käyttää oikein. Kuvaan itse paljon ruokakuvia, jolloin mahdollisimman autenttisesti toistuvat värit ovat tärkeitä. En suosittele profiilin tekoon X-riten omaa ohjelmaa, mielestäni se ylisaturoi värit jolloin esim. kirkkaan punaiset kohteet palavat helposti puhki. Saturoidut värit kun tunnetusti ovat myrkkyä tällä foorumilla ;) Adoben DNG Profile Editorilla saa aikaan parempaa jälkeä, lisäksi tuloksia voi vielä muokata vapaammin.

Adobella on käytössään melko kehittyneet menetelmät profiilien luomiseen ja en millään jaksa uskoa, että colorcheckerillä saisi itse profiloimalla aikaan parempaa jälkeä. Ainoastaan silloin, jos lähdetään siitä olettamuksesta, että saman kameramallin välillä olisi yksilöeroja tuossa voisi olla ideaa. En tiedä onko niillä – saattaa ollakin.

Colorcheckerin ongelma on siinä, että se on kehitetty filmiaikana ja nuo sen 18 + 6 sävyä eivät ole mitenkään optimoitu profiilien luomiseen digikameralla.

Käyttökelpoiseksi tuo muuttuu nimenomaan silloin, jos valaistus on ”vaikea”, kuten loisteputki- led tai muu valonlähde, jonka spektri on kaikkea muuta kuin täydellinen. Silloin omat, juuri kyseistä valaistusta varten tehdyt profiilit ovat perusteltuja. Eri ISO-arvoille omien profiilien tekeminen on täydellistä ajanhukkaa.

Jos haluaa asian kanssa hifistellä, niin suosittelen QpCardin tätä varten kehitettyä värikarttaa ja profilointiohjelmaa. Sillä saa mukavasti esim. eri kameroilla otetut kuvat lähes täydellisesti saman sävyisiksi.
Valokuvaupseerin sotilasarvo: Valokuvainsinööriyliluutnantti
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

QPCard ei ollut tuttu - kiitos vinkistä. Siihen voi jossakin välissä tutustua, mutta nykyisen ratkaisun lisäarvo on jo minulle huomattava.
Sapere aude.
---
flickr
janne.
Viestit: 2529
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja janne. »

tuolla kalibroinnilla voi heittää vesilintua heti kun koskee clarity-säätimeen.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Miksi?

Clarity on dynaaminen, paikallinen keskisävyjen kontrastisäätö, hieman kuin korkeasäteinen Unsharp Mask vaikka Photoshopissa, joka sekin nostaa paikallista kontrastia ja terävöittää kuvaa. Clarity on oikein hyödyllinen - oikein käytettynä. Se parantaa tonaalista erottuvuutta ja korostaa tekstuureja. Kontrasti Lightroomissa on ongelmallisempi käyttää, koska se vaikuttaa värien saturaatioon ja koko kuvaan. Teenkin sen usein Photoshopissa Luminosity blend -tilalla tai kuvasta ja käsittelyprosessista riippuen Lab -tilassa.

Kalibroinnissa puhutaan lähtökohdan asettamisesta oikeaksi, so. tiettyjen standardien mukaisiksi. Kuvankäsittelytoimet jotka vaikuttavat kuvan sävyihin tietenkin muuttavat prosessoidun raakakuvan sävyjä, mutta ei Clarityn käyttäminen tee kalibrointia tarpeettomaksi.
Viimeksi muokannut Kryptos, Loka 13, 2016 16 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sapere aude.
---
flickr
Experte
Viestit: 87
Liittynyt: Syys 07, 2011 11 : 02

Viesti Kirjoittaja Experte »

janne. kirjoitti:tuolla kalibroinnilla voi heittää vesilintua heti kun koskee clarity-säätimeen.
Tämä ei nyt minulle auennut? Clarity vaikuttaa jonkin verran värien sävyihin, mutta niin vaikuttaa lähes kaikki muutkin Lightroomin namiskat.
Valokuvaupseerin sotilasarvo: Valokuvainsinööriyliluutnantti
Vastaa Viestiin