Värit haltuun (X-Rite ColorChecker Passport)
-
- Viesti:
Värit haltuun (X-Rite ColorChecker Passport)
X-Rite ColorChecker Passport oli erinomainen hankinta. Ostin tämän jo hyvän tovin sitten. Tämä pieni, nimensänkin mukaisesti passin kokoinen taskuun sopiva väline värien hallintaan on rahansa arvoinen. Profiilien tekeminen on helppoa kuin heinänteko, ja ColorCheckeristä on muutakin hyötyä. Kannattaa tutustua. http://xritephoto.com/colorchecker-passport-photo
http://xritephoto.com/colorchecker-passport-photo
Teen profiilit eri kameroille ja optiikoille, useimmin käyttämilleni ISO arvoille, ja tietysti eri valaistusolosuhteille. Vertailen joskus myöhemmin muuttuuko valon laatu väreihin vaikuttavasti vuodenaikojen mukaan, jos oletetaan vaikka aurinkoinen päivä. Erot lienevät hyvin pieniä, mutta nyt asiaa voi tutkia. Onko kokemuksia?
Kamera kalibroituna, monitori kalibroituna ja profiloituna ja värit ovat kohdallaan. Tässä joitakin päiviä takaperin kävelyreissulla mukana.
X-Rite ColorChecker Passport by Mika Latokartano, on Flickr
http://xritephoto.com/colorchecker-passport-photo
Teen profiilit eri kameroille ja optiikoille, useimmin käyttämilleni ISO arvoille, ja tietysti eri valaistusolosuhteille. Vertailen joskus myöhemmin muuttuuko valon laatu väreihin vaikuttavasti vuodenaikojen mukaan, jos oletetaan vaikka aurinkoinen päivä. Erot lienevät hyvin pieniä, mutta nyt asiaa voi tutkia. Onko kokemuksia?
Kamera kalibroituna, monitori kalibroituna ja profiloituna ja värit ovat kohdallaan. Tässä joitakin päiviä takaperin kävelyreissulla mukana.
X-Rite ColorChecker Passport by Mika Latokartano, on Flickr
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Jos saat värit samanlaisiksi joka paikassa, on valon värin vaihtelu poissa. Eli tavallaan se valokuvauksen valon kuvaus.
Tähän on muuten omakin osio:
http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=26
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Pahus totta tosiaan, niin onkin. Tämän voi ylläpito siirtää joutaessaan. Kuinka en tuota muistanut?OskuK kirjoitti:Jos saat värit samanlaisiksi joka paikassa, on valon värin vaihtelu poissa. Eli tavallaan se valokuvauksen valon kuvaus.
Ei tarkka sävyntoisto vie mitään värinvaihtelusta. Värissä on kuitenkin sävyn, saturaation ja kirkkauden komponentit. Kalibrointi vain varmistaa, että sävyt ovat toistettavissa ja standardinmukaisia. Oletetaan, että kuvataan maisemaa ja vaihdetaan välissä optiikkaa tai jopa runkoa. Kalibroinnilla sävyt ovat yhdenmukaiset näiden otosten välillä.
Lightroomissa on kätevä valita Camera Calibration pudotusvalikosta oikea profiili ja päästä värierottelussa ja tarkkuuteen ja toistettavuuteen, näin olen kokenut.
Olen huomannut, että profiilia käyttäessäni kuvissa sävyjen erottuvuudet ovat selkeämpiä. Kuvissa, joissa on paljon saman sävyn variaatioita olen havainnut aistittavan värin jäsentyvän kuvassa paremmin kun värikontrastit selkeytyvät. Sävyihin tulee puhtautta, selkeyttä ja erottuvuutta, mikä kokemukseni mukaan hyödyttää kuvaa.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
-
Noo, kyllä mä taas luulen, että jos tuossa mallikuvassasi olisi jääkaappi, olisi sen puhtaan valkoinen. Eikä siis sen värinen kuin millainen se oli.Kryptos kirjoitti:Pahus totta tosiaan, niin onkin. Tämän voi ylläpito siirtää joutaessaan. Kuinka en tuota muistanut?OskuK kirjoitti:Jos saat värit samanlaisiksi joka paikassa, on valon värin vaihtelu poissa. Eli tavallaan se valokuvauksen valon kuvaus.
Ei tarkka sävyntoisto vie mitään värinvaihtelusta. Värissä on kuitenkin sävyn, saturaation ja kirkkauden komponentit. Kalibrointi vain varmistaa, että sävyt ovat toistettavissa ja standardinmukaisia. Oletetaan, että kuvataan maisemaa ja vaihdetaan välissä optiikkaa tai jopa runkoa. Kalibroinnilla sävyt ovat yhdenmukaiset näiden otosten välillä.
Lightroomissa on kätevä valita Camera Calibration pudotusvalikosta oikea profiili ja päästä värierottelussa ja tarkkuuteen ja toistettavuuteen, näin olen kokenut.
Olen huomannut, että profiilia käyttäessäni kuvissa sävyjen erottuvuudet ovat selkeämpiä. Kuvissa, joissa on paljon saman sävyn variaatioita olen havainnut aistittavan värin jäsentyvän kuvassa paremmin kun värikontrastit selkeytyvät. Sävyihin tulee puhtautta, selkeyttä ja erottuvuutta, mikä kokemukseni mukaan hyödyttää kuvaa.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Ei se niin mene.OskuK kirjoitti: Noo, kyllä mä taas luulen, että jos tuossa mallikuvassasi olisi jääkaappi, olisi sen puhtaan valkoinen. Eikä siis sen värinen kuin millainen se oli.
Ei kalibrointi muuta joitakin värikombinaatioita toisiksi, tai jääkaapin murrettua valkoista -- jossa todennäköisesti on joitakin muitakin sävyjä valkoisen lisäksi -- puhtaan valkoiseksi. Ne sävyt jotka kuvassa esiintyvät asetetaan vastaamaan tiettyä standardia, ei sen ihmeellisempää. Ei hieman kermaan vivahtavasta jääkaapin ovesta tule yksisävyistä valkoista. Niiden pikseleiden sävyt raakaprosessissa Bayer-matriisin metatiedon perusteella laskettuina, joista jääkaapin "valkoinen" muodostuisi, vain asetetaan standardia vastaaviksi. Sävy olisi edelleen jokin näihin pohjautuva murrettu valkoinen.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Tuo X-Riten colorchecker tosiaankin on ihan hyödyllinen kapistus, mutta vielä hyödyllisempi jos sitä käyttää oikein. Kuvaan itse paljon ruokakuvia, jolloin mahdollisimman autenttisesti toistuvat värit ovat tärkeitä. En suosittele profiilin tekoon X-riten omaa ohjelmaa, mielestäni se ylisaturoi värit jolloin esim. kirkkaan punaiset kohteet palavat helposti puhki. Saturoidut värit kun tunnetusti ovat myrkkyä tällä foorumilla ;) Adoben DNG Profile Editorilla saa aikaan parempaa jälkeä, lisäksi tuloksia voi vielä muokata vapaammin.
Adobella on käytössään melko kehittyneet menetelmät profiilien luomiseen ja en millään jaksa uskoa, että colorcheckerillä saisi itse profiloimalla aikaan parempaa jälkeä. Ainoastaan silloin, jos lähdetään siitä olettamuksesta, että saman kameramallin välillä olisi yksilöeroja tuossa voisi olla ideaa. En tiedä onko niillä – saattaa ollakin.
Colorcheckerin ongelma on siinä, että se on kehitetty filmiaikana ja nuo sen 18 + 6 sävyä eivät ole mitenkään optimoitu profiilien luomiseen digikameralla.
Käyttökelpoiseksi tuo muuttuu nimenomaan silloin, jos valaistus on ”vaikea”, kuten loisteputki- led tai muu valonlähde, jonka spektri on kaikkea muuta kuin täydellinen. Silloin omat, juuri kyseistä valaistusta varten tehdyt profiilit ovat perusteltuja. Eri ISO-arvoille omien profiilien tekeminen on täydellistä ajanhukkaa.
Jos haluaa asian kanssa hifistellä, niin suosittelen QpCardin tätä varten kehitettyä värikarttaa ja profilointiohjelmaa. Sillä saa mukavasti esim. eri kameroilla otetut kuvat lähes täydellisesti saman sävyisiksi.
Adobella on käytössään melko kehittyneet menetelmät profiilien luomiseen ja en millään jaksa uskoa, että colorcheckerillä saisi itse profiloimalla aikaan parempaa jälkeä. Ainoastaan silloin, jos lähdetään siitä olettamuksesta, että saman kameramallin välillä olisi yksilöeroja tuossa voisi olla ideaa. En tiedä onko niillä – saattaa ollakin.
Colorcheckerin ongelma on siinä, että se on kehitetty filmiaikana ja nuo sen 18 + 6 sävyä eivät ole mitenkään optimoitu profiilien luomiseen digikameralla.
Käyttökelpoiseksi tuo muuttuu nimenomaan silloin, jos valaistus on ”vaikea”, kuten loisteputki- led tai muu valonlähde, jonka spektri on kaikkea muuta kuin täydellinen. Silloin omat, juuri kyseistä valaistusta varten tehdyt profiilit ovat perusteltuja. Eri ISO-arvoille omien profiilien tekeminen on täydellistä ajanhukkaa.
Jos haluaa asian kanssa hifistellä, niin suosittelen QpCardin tätä varten kehitettyä värikarttaa ja profilointiohjelmaa. Sillä saa mukavasti esim. eri kameroilla otetut kuvat lähes täydellisesti saman sävyisiksi.
Valokuvaupseerin sotilasarvo: Valokuvainsinööriyliluutnantti
-
- Viesti:
Miksi?
Clarity on dynaaminen, paikallinen keskisävyjen kontrastisäätö, hieman kuin korkeasäteinen Unsharp Mask vaikka Photoshopissa, joka sekin nostaa paikallista kontrastia ja terävöittää kuvaa. Clarity on oikein hyödyllinen - oikein käytettynä. Se parantaa tonaalista erottuvuutta ja korostaa tekstuureja. Kontrasti Lightroomissa on ongelmallisempi käyttää, koska se vaikuttaa värien saturaatioon ja koko kuvaan. Teenkin sen usein Photoshopissa Luminosity blend -tilalla tai kuvasta ja käsittelyprosessista riippuen Lab -tilassa.
Kalibroinnissa puhutaan lähtökohdan asettamisesta oikeaksi, so. tiettyjen standardien mukaisiksi. Kuvankäsittelytoimet jotka vaikuttavat kuvan sävyihin tietenkin muuttavat prosessoidun raakakuvan sävyjä, mutta ei Clarityn käyttäminen tee kalibrointia tarpeettomaksi.
Clarity on dynaaminen, paikallinen keskisävyjen kontrastisäätö, hieman kuin korkeasäteinen Unsharp Mask vaikka Photoshopissa, joka sekin nostaa paikallista kontrastia ja terävöittää kuvaa. Clarity on oikein hyödyllinen - oikein käytettynä. Se parantaa tonaalista erottuvuutta ja korostaa tekstuureja. Kontrasti Lightroomissa on ongelmallisempi käyttää, koska se vaikuttaa värien saturaatioon ja koko kuvaan. Teenkin sen usein Photoshopissa Luminosity blend -tilalla tai kuvasta ja käsittelyprosessista riippuen Lab -tilassa.
Kalibroinnissa puhutaan lähtökohdan asettamisesta oikeaksi, so. tiettyjen standardien mukaisiksi. Kuvankäsittelytoimet jotka vaikuttavat kuvan sävyihin tietenkin muuttavat prosessoidun raakakuvan sävyjä, mutta ei Clarityn käyttäminen tee kalibrointia tarpeettomaksi.
Viimeksi muokannut Kryptos, Loka 13, 2016 16 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-