Erillinen kuvien arkistointi
-
Erillinen kuvien arkistointi
Haluaisin edelleen erillisen ja yksinkertaisen arkistoinnin, josta kuvat löytyisivät hakusanoilla nopeasti. Sovellustarjonta näyttää kulkevan toiseen suuntaan, pilvipalveluihin sekä arkistoinnin ja editoinnin massiivisiin yhdistelmiin. Harrastelija ei oikeastaan niitä tarvitse. Pidin aikoinaan kuva-arkistoni iView Pro:lla. Se on käytettävissä vieläkin, tosin hitaanlainen ja fiksattu menneisiin win versioihin. Pystyykö enää arkistoinnissa elämään omillaan, onko verkkopalveluille, Googlelle ja Lightroomille käypäistä vaihtoehtoa?
-
-
Ajatuksenani on säilyttää kuvat massamuistissa, saada arkistosta halutut esiin ja siirtää tarvittaessa otokset kuhunkin tapaukseen sopivaan editointiohjelmaan, usein kameranvalmistajan (Nikon) ohjelmiin. Kokeilujen jälkeen erittäin mukavalta hallintaohjelmalta tuntuu linuxin shotwell, mutta valitettavasti kameranvalmistajan ohjelmat eivät linuxissa pelitä. Nyt olen kokeilemassa kuvien organisointiin XnViewMPiä ja Corel AfterShotia. Nämä molemmat toimivat myös linuxin puolella, huomionarvoinen etu win&linux-käyttäjälle.
-
Mulla on kuvat kotiverkon Linux-serverillä, mutta hakemistot ym. ovat pöytäkoneen LR:ssä. Kun viitsii nähdä vaivan hakusanojen käyttämisessä importtauksessa, niin kuvat löytyvät helposti jatkokäsittelyyn. Toki hakusanoja voi päivittää myöhemminkin, mutta ne peruskategoriat kannattaa tehdä heti.
Ja erittäin tärkeää on miettiä hakusanahierarkia, IPCT-luokitus on hyvä pohja.
-
Pan kirjoitti:
Löytyykö tuollaista suomenkielistä pohjaa muuten valmiina jostakin?
LR:ään on sinänsä helppo importata hakusanoja jos niitä vain jostakin saa.
Mihin hierarkioihin sopisivat esimerkiksi hakusanat:
- kylmä
- liukumäki
- rautatieasema
- aamukaste
Zone VI
-
Hei!zone6 kirjoitti: Mihin hierarkioihin sopisivat esimerkiksi hakusanat:
- kylmä
- liukumäki
- rautatieasema
- aamukaste
Minä olen keksinyt hakusanat oman tarpeen mukaan. Olen niitä laajentanut, kun uusia kohteita, jotka eivät ole sopineet vanhoihin, on tullut mukaan. Kun rakentaa systeemin itse itselle sopivaksi, sen myös hallitsee hyvin. Ylätaso kannattaa pitää suppeana ja vältttää mahdollisuuksien mukaan päällekkäisiä hakusanoja. Vaikeimpia hakusanoittaa ovat juuri ominaisuudet, kuten kylmä.
Mielestäni näitä hierargioita ei voi luoda toiselle, vaan ne on kehitettävä omaan käyttöön itse.
Mikko
-
YSA - Yleinen suomalainen asiasanastozone6 kirjoitti: Löytyykö tuollaista suomenkielistä pohjaa muuten valmiina jostakin?
https://finto.fi/ysa/fi/
-
Re: Erillinen kuvien arkistointi
Tämä kysymys oli kuin omasta suusta. :)lasse849 kirjoitti:Haluaisin edelleen erillisen ja yksinkertaisen arkistoinnin, josta kuvat löytyisivät hakusanoilla nopeasti. Sovellustarjonta näyttää kulkevan toiseen suuntaan, pilvipalveluihin sekä arkistoinnin ja editoinnin massiivisiin yhdistelmiin... Pystyykö enää arkistoinnissa elämään omillaan, onko verkkopalveluille, Googlelle ja Lightroomille käypäistä vaihtoehtoa?
Onko tähän tullut jotain uutta tarjolle, vai onko se Lightroom vastaus kaikkiin ongelmiin?
Ps. Onko kokemuksia Elements 15:n katalogi-osiosta?
Nikonien kanniskelua metsässä vuodesta -91 lähtien.
-
No, ostinpa hätäpäissäni tuon Elements 15 -ohjelmapläjäyksen.
Ja olinkin yllättynyt kuinka liukkaasti se katalogi toimi tavallisessa vanhassa marketti-läppärissä. Yhden yön se ruksutti sitä tiedostoaan, mutta sen jälkeen se näytti ihan toimivalta.
Ja hyvin löyti kaikki vanhat eri ohjelmilla tehdyt tagit. :)
Ja olinkin yllättynyt kuinka liukkaasti se katalogi toimi tavallisessa vanhassa marketti-läppärissä. Yhden yön se ruksutti sitä tiedostoaan, mutta sen jälkeen se näytti ihan toimivalta.
Ja hyvin löyti kaikki vanhat eri ohjelmilla tehdyt tagit. :)
Nikonien kanniskelua metsässä vuodesta -91 lähtien.