aikaarska kirjoitti:Andep kirjoitti:aikaarska kirjoitti:
Tekeeköhän Tamron kyseistä objektiivia enää, edes Pentaxille? Olisiko niin, että nyt myydään vanhaa varastoa pois.
Mikäli nettikirjoitteluun ja kauppiaisiin on uskominen, niin varastoja myyvät pois. Omakin oli pitkään Topshotin hyllyllä pölyttynyt, viimeinen kappale siis eikä täten löydy enää verkkosivuilta. Hankin joskus alkuvuodesta.
Harmin paikka. Tuossa objektiivissa on hinta/laatusuhde kohdillaan. No, onneksi sitä saa vielä ainakin ulkomailta - ja käytettynä.
No sehän on mainioon piirtoonsa nähden melkein naurettavan halpa. Ja siinä on varsinkin zoomiksi hieno, pehmeä bokeh. Mulla on ollut se muutaman vuoden, tilasin Hollannista cameranu.nl (jossa näkyy olevan varastossa uutena samaan mukavaan hintaan kuin silloin).
Tarkennus jättää kyllä toivomisen varaa ainakin K-3:ssa. Paikallaan olevaan kohteeseen toimii kyllä, mutta liikkuvaan aika toivoton. Ja käsitarkennukseen ihan liian lyhyt tarkennusrenkaan liike, pitää olla tositositarkkana suurennetulla livenäytölläkin focuspeakingin avulla tarkentaessa. Ja onhan siinä ruuvisysteemissä melkoinen ääni, vaikkakin pitäis toimia K-1:ssä vähemmällä sirinällä.
Mulla on nyt jo jonkun verran vertailukohtaa Tamronin 2.8/70-200 ja Sigman 2.8/50-150 välillä. Jälkimmäinen on tosinäppärä, APS-C parhaimmillaan, aika pieni ja kevyt, polttovälialue vastaa silti suunnilleen Tamronia kinokoossa. Sigma tarkentaa nopeammin, liikkuvaankin kohteeseen melkein kelvollisesti ja jokseenkin äänettömästi. Käsitarkennuskin toimii hienosti. Molemmat piirtävät suunnilleen yhtä terävästi täydelläkin aukolla, mutta Tamron voittaa bokehin pehmeydessä ihan selvästi.
Mun Tamron sai pienen kolahduksen, vaikka oli sen tapahtuessa linssin mukana tulleessa suojapussissa, ja jonkunlaisista pehmusteista huolimatta taisi kärsiä hiukkasen, kun tarkennustaso ei näytä enää olevan ihan kohtisuorassa. Reunapiirto heikkeni ehkä muutenkin vähäsen. Jotta tuokin syy houkutti tilaamaan Sigman, jonka bokeh tuotti kyllä jonkinasteisen pettymyksen (terävän siirtymisalue epäteräväksi näyttää "tärähtäneeltä", ei samalla lailla pehmeältä kuin Tamronissa).