Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Re: södeä

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

temama kirjoitti:söpöä. voi hellanlettas sentään kun pippelsphifti temppu on ny kova. ostakeehan Sony A7RII ja saatte kunnon määrän kunnon pikseliä ihan aikuisten oikeesti, eikä leikisti.
Kenelläs just tuo oli pitkään käytössä ja haukuttavana? Eipä ole kuulunut samanlaisia haukkuja K-1:stä häneltä vaan se tuottaa kuulemma sellaista jälkeä, jota ei yksikään digivempele ennen sitä... kun vaan suttuzoomi ei suttais reunoja.

Mutta ei muakaan sais minkään pixelshiftin takia vaihtamaan merkkiä CaNikoSonysta, kun ei taida saada oikeasti kiinnostumaan siitä edes saman merkin sisällä. K-1:n hyvä käytettävyys kun löytyy jo K-3:sta, mutta paljon halvemmalla ja mukavammassa koossa. Harvoin olen kaivannut enemmän kuin 24 Mpix, lyhyempää terävyysaluetta tai vielä parempaa high-ISO suorituskykyä. Jatkuva AF sais olla selvästi parempi, mutta eipä K-1 kuitenkaan toisi siihen ratkaisevaa parannusta.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska
Viestit: 12950
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Scope66 kirjoitti:No pitipä ihan kaivaa esille ne viimevuotiset K-3 II pixelshift kokeilut. Mutta eihän Lightroom tietenkään tunnista niiden DNG-tiedostoista kuin yhden ruudun normivalotuksen, mutta on niistä kuitenkin kameran tekemät jpg:t vertailuksi.

Eli en päässyt kokeilemaan, miten terävää siitä neljän valotuksen pixelshift DNG:stä vois saada aikaan, mutta erittäin riittävän terävää tuli normitiedostostakin. Väitän, että Lightroomilla säädetyn K-3 II kuvan jälki on vielä terävämpää ja yksityiskohtaisempaa kuin arskan edellissivulle laittamassa K-1 pixelshift kuvassa (ja ilman mitään artefakteja)!

Riittääkö terävyys reunasta reunaan kaikkeen kuviteltavissa olevaan käyttöön vai ei:
http://anttipartanen.jalbum.net/pentax/ ... 28_Lr.html
Siellä ylälaidassa on siis nappi, josta kuvan voi suurentaa 1:1 kokoon. Voi ladata koneellekin täyskokoisena. Ja ellei kärsivällisyys riitä odottaa latautumista, siinä seuraavana on 100 % kroppi siitä.

Katsokaa tarkkaan raatihuoneen vaakunan ja patsaiden yksityiskohtia, Curia Arctopolis -tekstin alla olevaa koristejonoa, karhupatsaan alla olevan kiviaidan yksityiskohtia, ruohoa, puunrunkoa, puiden lehtiä... Mä en osaa kuvitella enkä kaivata enää tuon terävämpää. Ja linssinä siis Pentax-DA* 1.4/55.
Pentax-DA* 1.4/55 on huippuobjektiivi varsinkin APS-C kennolle.

Minä otin edelliset kuvat halpis DA 35/2.4 objektiivilla kinokennolle (joka kuitenkin yllättävän käyttökelpoinen, kuten näkyy), eikä kuvieni ollut tarkoitus olla mitään huipputerävyyden malliesimerkkejä, vaan lähinnä osoittamaan jotain eroja tavallisen valotuksen ja pixelshiftin välillä...

Lisäksi ne oli konvertoitun Adoben softalla maltillisilla terävöitys asetuksilla. Silkypix tekee varsinkin Pixelshift tiedostoista selkeästi parempaa kuvaa kuin Adoben softat tällähetkellä.
Tässä nyt sitten Pentaxin DCU ohjelmalla (silkypix moottori) konvertoitu samainen Pixelshift kuvani, DCU:n automaattiasetuksilla, terävöitys valittu "SFine"):
https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3487315

Jos katsoo kivikellarin pintaa, ja etualalla olevia neulasia, niin kyllä siellä paikoin näkyy mielestäni melkoisen yksityiskohtainen terävyys jo.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 22635
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Adobe > SilkyPix. Juju on käyttää ronskisti Amount slideria mikä ei suinkaan räjäytä kuvaa vaan posauttaa detailit kunnolla esiin kun siellä on mitä näyttää. Tavallisella fileellä sen sijaan amount tuo vaan pikselimössöä esiin.
aikaarska
Viestit: 12950
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Adobe > SilkyPix. Juju on käyttää ronskisti Amount slideria mikä ei suinkaan räjäytä kuvaa vaan posauttaa detailit kunnolla esiin kun siellä on mitä näyttää. Tavallisella fileellä sen sijaan amount tuo vaan pikselimössöä esiin.
Täytynee kokeilla Amounttia lisää, kenties jopa "yksityiskohta" slideria lisää?
Olen oppinut soveltamaan edellämainittuja suht. hillitysti, mutta kenties tosiaan Pixel shift kuvien kanssa niistä voisi olla enemmän hyötyä.

Muuten olen kyllä ollut tyytyväinen silkypixin moottorin tuottamaan jälkeen. Adoben softaa taas tykkään käyttää muutoin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Terävöintiin ei löydy nyrkkisääntöjä, ne pitää katsoa kuvakohtaisesti. Amount määrää kuinka paljon kuvaa terävöidään, mutta Radius (säde), Detail (yksityiskohdat), sekä Masking (peitto) määräävät miten ja minne terävöinti kohdistuu.

Korkeataajuuksisille (high-frequency) kuville, jotka siis sisältävät paljon kapeareunaisia yksityiskohtia, kannattaa valita pienempi säde, alle 1.0. Freemanin mukaan Process 2010 ja 2012:ssa terävöintisäteen arvot 0.5-1.0 välillä tuottavat hienovaraisemman halon kuin aiemmissa prosessiversioissa. High-frequency kuvissa, kuten esim. maisemat ja arkkitehtuurikuvat, pieni säde tuottaa siistimpää terävöintijälkeä kun käytetään sädettä 0.5-<1.0.

Kuviin, joissa on enemmän pehmeäreunaisia yksityiskohtia, kuten muotokuvat, terävöintisäteet yli 1.0 tuottaa paremman lopputuloksen.

Amount ja Radius ovat kuitenkin vasta lähtökohdat, ja Detail ja Masking ovat keskeisen tärkeitä esiterävöinnin onnistumisen kannalta. Detail algoritmi on toteutettu siten, että se pyrkii vaimentamaan terävöinnistä syntyvän haloefektin. Oletuksena se on asetuksessa 25. Tämän alle Detail toimii halosuppressorina, halojen vaimentajana, pyrkien pehmentämään terävöinnistä johtuvaa reunakontrastin kasvamista. Arvot yli 25 kohdistavat terävöinnin määrän enenevässä määrin korkeataajuuksisiin kuvaelementteihin.

Hyvin korkeat Detail-arvot alkavat terävöittää jo kohinaa. Maski analysoi kuvan tonaalisen sisällön ja osaa muodostaa peiton, jossa terävöinti kohdistuu korkeampikontrastisiin elementteihin kuvassa, kun taas tonaalisesti tasaisemmat alueet peitetään. Freemanin mukaan peittoalgoritmin kehitti Bruce Fraser ja sitä on jatkokehittänyt Jeff Schewe, jotka ovat kirjoittaneet myös terävöintiä perusteellisesti käsittelevän kirjan "Real World Image Sharpening with Adobe Photoshop, Camera Raw, and Lightroom", jota lämpimästi suosittelen. Terävöinti on laaja, monipuolinen ja monimutkainenkin alue kuvankäsittelyä, ja jokainen kuvaaja hyötyisi sen paremmasta ymmärtämisestä. Minullakin opetteleminen on kesken, mutta tuon sekä Freemanin kirjan kautta ymmärrän nyt paljon paremmin terävöinnin merkityksen kuvankäsittelyssä, läpi koko prosessin.

Terävöinti on siis aina kuvakohtaista, eikä mitään varsinaisia oikopolkuja ole. Noiden asetusten säädöistä ja niiden toiminnasta kirjoittaa hyvin myös Michael Freeman kirjassaan "The Adobe Photoshop Lightroom 5 Book: The Complete Guide for Photographers", jota käytin edellä referenssinä. Suosittelen sitäkin lämpimästi.

Terävöintisäädöt kannattaa aina tietenkin tehdä 1:1 koossa ja pitää säätöjen aikana alt pohjassa, jolloin terävöinnin vaikutuksen näkee harmaasävykuvana. Lightroom kohdistaa terävöinnin aina vain kuvan luminanssiarvoihin. Radius ja Detail säätöjä tehdessä alt näyttää niiden vaikutuksen eriytettynä kokonaisterävöinnistä, so. kaikkien terävöintisäätimien vaikutuksesta. Alt ja Amount näyttää harmaasävynä kaikkien terävöintisäätöjen yhteisvaikutuksen.

Tämä oli kyllä aika paljon off-topic, mutta kun asiasta tuli puhetta niin ajattelin kirjoittaa lyhyttä yhteenvetoa niille, joille Lightroomin terävöinti ei ole ehkä vielä kovin tuttua.
Viimeksi muokannut Kryptos, Heinä 27, 2016 13 : 35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sapere aude.
---
flickr
nsamppa
Viestit: 6502
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hyvää turinaa vaikka vähän aiheen viereen kopsahtikin.
Maffer
Viestit: 22635
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pixel-Shift kuvaan tuo ei toimi. En tiedä miten Adobe on tuon nyt hanskannut, ja tuki PS:lle tuli vasta äskettäin kesäkuussa, mutta niiden käsittely LR:ssä on n. 4x hitaampaa kuin normiruudun. Amount sliderin arvot 80+ tuovat ison hyppäyksen yksityiskohtien määrään vs. normifile jossa säätövivut toimivat kuten yllä on selitetty.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

aikaarska kirjoitti:
Scope66 kirjoitti:No pitipä ihan kaivaa esille ne viimevuotiset K-3 II pixelshift kokeilut. Mutta eihän Lightroom tietenkään tunnista niiden DNG-tiedostoista kuin yhden ruudun normivalotuksen, mutta on niistä kuitenkin kameran tekemät jpg:t vertailuksi.

Eli en päässyt kokeilemaan, miten terävää siitä neljän valotuksen pixelshift DNG:stä vois saada aikaan, mutta erittäin riittävän terävää tuli normitiedostostakin. Väitän, että Lightroomilla säädetyn K-3 II kuvan jälki on vielä terävämpää ja yksityiskohtaisempaa kuin arskan edellissivulle laittamassa K-1 pixelshift kuvassa (ja ilman mitään artefakteja)!

Riittääkö terävyys reunasta reunaan kaikkeen kuviteltavissa olevaan käyttöön vai ei:
http://anttipartanen.jalbum.net/pentax/ ... 28_Lr.html
Siellä ylälaidassa on siis nappi, josta kuvan voi suurentaa 1:1 kokoon. Voi ladata koneellekin täyskokoisena. Ja ellei kärsivällisyys riitä odottaa latautumista, siinä seuraavana on 100 % kroppi siitä.

Katsokaa tarkkaan raatihuoneen vaakunan ja patsaiden yksityiskohtia, Curia Arctopolis -tekstin alla olevaa koristejonoa, karhupatsaan alla olevan kiviaidan yksityiskohtia, ruohoa, puunrunkoa, puiden lehtiä... Mä en osaa kuvitella enkä kaivata enää tuon terävämpää. Ja linssinä siis Pentax-DA* 1.4/55.
Pentax-DA* 1.4/55 on huippuobjektiivi varsinkin APS-C kennolle.

Minä otin edelliset kuvat halpis DA 35/2.4 objektiivilla kinokennolle (joka kuitenkin yllättävän käyttökelpoinen, kuten näkyy), eikä kuvieni ollut tarkoitus olla mitään huipputerävyyden malliesimerkkejä, vaan lähinnä osoittamaan jotain eroja tavallisen valotuksen ja pixelshiftin välillä...

Lisäksi ne oli konvertoitun Adoben softalla maltillisilla terävöitys asetuksilla. Silkypix tekee varsinkin Pixelshift tiedostoista selkeästi parempaa kuvaa kuin Adoben softat tällähetkellä.
Tässä nyt sitten Pentaxin DCU ohjelmalla (silkypix moottori) konvertoitu samainen Pixelshift kuvani, DCU:n automaattiasetuksilla, terävöitys valittu "SFine"):
https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3487315

Jos katsoo kivikellarin pintaa, ja etualalla olevia neulasia, niin kyllä siellä paikoin näkyy mielestäni melkoisen yksityiskohtainen terävyys jo.
DCU versio on terävämpi, mutta mun silmääni vain enemmän terävöitetyn näköinen, ei juurikaan enemmän yksityiskohtia sisältävä. Ja totta, pitäishän DA* 55 ollakin piirroltaan parempi kuin DA 35 (joka toimii kinokennollakin yllättävän hyvin, kun unohdetaan täyden aukon vinjetointi).

Otetaanpa huomioon myös se, että K-3 II 24 Mpix kroppikennon pikselitiheys on huomattavasti tiheämpi kuin K-1 36 Mpix täyskennon, jolla vastaava kroppirajaus tuottaa 15 Mpix. Eli 24 Mpix kroppikenno vaatii vastaavaa kroppirajausta käytettäessä linssiltä parempaa erottelukykyä kuin täyskenno, kun kuvaa katsotaan 100 % koossa, eikö vaan. DA* 55 ja Pentaxin 24 Mpix yhdistelmän erottelukyky selvästikin riittää, vaikka tutkittaisiin sitä per pixel tasolla.

Mutta sainpa kuitenkin tehtyä Lightroomilla myös pixelshift on -versiot DNG-tiedostoista. Latasin uudemman DCU-ohjelmaversion, sillä kaikki asetukset nollaan, Fine sharp vaihdoin normaaliksi (FS teki yliterävöitetyn näköistä sahalaitaa kalteviin ääriviivoihin), tallennus 16 bit tif, Lightroomissa copypaste asetukset normi-DNG:stä, terävöityksen hienosäätöä (radius piti ISO 100 pudottaa arvoon 0.5, muuten sattui silmiin) ja vielä WB korjaus.

Ja kas tässä tulos, siis pixelshift file:
http://anttipartanen.jalbum.net/pentax/ ... on_Lr.html
Normifilehän on tässä (sama tiedosto, mutta Lightroom 5 tunnistaa siitä vain yhden valotuksen, ei neljää):
http://anttipartanen.jalbum.net/pentax/ ... 28_Lr.html

Nyt päästäänkin pikselipiippaamaan, ja miltä näyttää (muistakaa siis klikata 1:1 kokoon tuolla)? Pixelshift kuva on vielä aavistuksen terävämpi, mutta mun mielestä se näyttää vain hiukan enemmän terävöitetyltä, ei enemmän yksityiskohtia sisältävältä. Vai näkeekö joku enemmän detaljia jossain kohtaa PS-kuvaa???

Ja ne tosiaan on PS on/off fileistä tehtyjä, minkä huomaa siitä, että PS kuva on auttamatta pilalla siellä, missä puiden lehdet ja liput ovat tuulessa heiluneet. Mutta näköjään jo K-3 II:ssa on ollut jonkinlainen liikkeen korjaus, kun laidassa oleva kävelijä ei olekaan monistunut neljäksi (EXIF-tiedoissa lukee Pixel Shift Resolution On (Motion Correction On)).

Entä näkeekö joku normikuvassa jossain kohdassa sitä Mafferin kertomaa terävöitettyä pikselimössöä, jota K-1:n normifilestä kuulemma tulee terävöityksen amountia lisäämällä? Veikkaanpa, että ei. Varmemmaksi vakuudeksi vielä toinen ISO 100 DNG, joka edellisistä poiketen on myös kuvattu pixelshift off-asetuksella (näkyy EXIF-tiedoissa, Pixel Shift Resolution Off):
http://anttipartanen.jalbum.net/pentax/ ... ff_Lr.html

Entäs se high ISO sitten? Ensin 6400 ja pixelshift on:
http://anttipartanen.jalbum.net/pentax/ ... on_Lr.html
6400 ja pixelshift off (jälleen sama tiedosto, mutta Lightroom 5 ei tunnista neljää valotusta):
http://anttipartanen.jalbum.net/pentax/ ... 22_Lr.html
12800 ja pixelshift on:
http://anttipartanen.jalbum.net/pentax/ ... on_Lr.html
12800 ja pixelshift off:
http://anttipartanen.jalbum.net/pentax/ ... 23_Lr.html

Pixelshift versiot on hiukkasen siistimpiä ja vähemmän yksityiskohtia tuhonneita, mutta ero on silti jokseenkin pieni. Näkyy esim. raatihuoneen vasemmassa laidassa olevassa liikennemerkissä, jonka oikeat värit on, kas kummaa, häipyneet nimenomaan PS-filestä! Senhän piti olla värien osalta niin päin, että ne on paremmat pixelshiftissä.

Että näin. Kameran tekemissä jpg-kuvissa ero on hyvin selvä, mutta noiden perusteella näyttää siltä, että kun säädetään RAWia, ero on mitätön. Tämä ei ole kuitenkaan siltä osin virallisesti pätevää, että nuo on otettu K-3 II esituotantokappaleella, ei sarjatuotantosellaisella (tuskinpa pixelshiftin toimintaan tuli mitään näkyvää muutosta). Silti pikaisellakin kokeilulla näin pixelshiftin hyödyn mulle nollaksi, joten toiseksi rungoksi ostinkin saman K-3 enkä siihen aikaan 350 € kalliimpaa K-3 II -mallia.

Silti en vieläkään jaksa uskoa ilman entistä pätevämpää näyttöä, että käytännön kuvaustilanteissa K-1 pixelshift tuottaisi merkittävästi parempaa tulosta kuin normi RAW. Esim. kun laitan vierekkäisille välilehdille Mafferin 100 % pixelshift kropin ja tuon tokassa tai kolmannessa linkissä olevan normifilen 100 % koossa, en vaan näe juurikaan enemmän detaljia kiven pinnan hienorakenteessa, sitä kun löytyy erittäin riittävästi myös raatihuoneen alla olevasta kiviaidasta. Vai mitä?

Heitän siis haasteen: laittakaa näytille fullres pixelshift maisemakuva, jossa on oikeasti silminnähden enemmän yksityiskohtia 100 % koossa kuin noissa ISO 100 pixelshift off raatihuonekuvissa! Ja nimenomaan sellaista, joka ei näytä yliterävöitetyltä. Vaikka sitten jostain netistä jos ei muuten onnistu.

Tähän mennessä ainoat vertailukuvat, joissa olen nähnyt merkittävän hyödyn, on dpreview:n studiotestikuvat, joissa pixelshift on selvästi parempi kuin normi RAW ja tosiaan moire hienosti poissa kuten Maffer sanoi. Jaa niin, pitääpä ladata RAWit sieltä ja katsoa, mikä se ero on kun terävöitetään normifileä riittävästi...

P.S. Stickl on ollut ketjussa erikoisen hiljaa sen jälkeen kun kertoi, ettei ole K-1:stä mitään pahaa sanottavaa? Ja muistaakseni kehui pixelshiftin toimivan käsivaraltakin luontokuvissa?
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Maffer
Viestit: 22635
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kai nyt muistatte että PS ei tuo suurta resoluutiohyötyä jos diffraktio astuu kuvioihin...

K-1:llä f/8 on jo siinä rajoilla.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Maffer kirjoitti:Kai nyt muistatte että PS ei tuo suurta resoluutiohyötyä jos diffraktio astuu kuvioihin...
Mikä on muuten outoa, sillä PS:n kanssa pitäisi pystyä laskemaan enemmän tarkkuutta nimenomaan diffraktion osuessa kohdalle (kohdat joissa tulisi confusion pitäisi pystyä neljästä samplesta päättelemään paremmin). Selvästi Pentaxilla vielä tekemistä softansa kanssa siis.
Maffer
Viestit: 22635
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siinä on joku LR-konversio mistä kyllä näkee myös zoomin vajavaisuuden...

http://mjkoski.1g.fi/kuvat/Miscellaneou ... /_full.jpg
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Maffer kirjoitti:Siinä on joku LR-konversio mistä kyllä näkee myös zoomin vajavaisuuden...

http://mjkoski.1g.fi/kuvat/Miscellaneou ... /_full.jpg
Eihän tuosta tule kuin paha mieli. Kuvan yläosaa kohden pökkelö menee tosiaan ihan sutuksi. Eikä alalaitakaan mitenkään huima ole. Hyvä objektiivi ja 12mpx kenno antaisivat ihan käytännössä saman lopputuloksen.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

No niin, kyllä mä nyt näin sen pienen eron dpreview:n K-3 II pixelshift on/off DNG-kuvissa oman Lightroom-terävöityksen jälkeenkin. Tarkkaan katsomalla sen huomaa tosi pienipiirteisissä yksityiskohdissa, joita siitä uudesta testitaulusta löytyy. Saattaapa olla just sitä mikrokontrastia.

Mutta ero kaventuu terävöittäessä paljon siitä, mitä se siellä sivuilla suoraan katsottuna näyttää olevan (terävöitykset on siellä nollassa). ISO 12800 ero jokseenkin pieni terävöityksen/kohinanpoiston jälkeen.

Dpreview:n K-1 pixelshift on -testikuvat ei toiminu mun ohjelmaversioilla niinku pitäis, tarttis kai olla Lr 6/CC eikä Lr 5, joten se hyöty jäi näkemättä. Normi-DNG terävöityy kyllä ihan kivasti. Ja ISO 12800 on parempi kuin kroppikennolla, totta.

Mutta nyt tämä pikselipiippaus saa riittää mun osalta. Herää kysymys, mikä sen viimeisiin pikku yksityiskohtiin asti menevän terävyyden merkitys on...? Näyttää tietysti kivalta 100 % koossa katsottuna, mutta eiköhän se siihen jää.

Kuten yks lehtikuvaaja mulle sanoi (kun ihmetteli mun liiallista kuvien terävyyden tarkistamista kameran näytöltä), että "unohda se terävyys, kuvan sisältö siinä merkitsee". Häntä ei kiinnostanut edes kohinanpoisto omista high-ISO kuvistaan, selvästi näkyväkään värikohina ei häirinnyt... se kuvan sisältö nääs ei siitä muutu. Ammattilaisen erottaa harrastelijasta kuulemma just tämmöisissä asioissa, mihin kiinnittää kuvassa huomion... tämä siis tosiammattilaisen suusta kuultuna.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Maffer kirjoitti:Siinä on joku LR-konversio mistä kyllä näkee myös zoomin vajavaisuuden...

http://mjkoski.1g.fi/kuvat/Miscellaneou ... /_full.jpg
Ja Mafferille kiitokset testikuvasta! Onhan pökkelön kuviointi huiman yksityiskohtaista, mutta yläosa tosiaan kamala siitä kohdasta alkaen, minne terävyys loppuu. Voiko se piirto yhtäkkiä loppua noinkin kaukana nurkista? Vai loppuisko siinä kuitenkin terävyysalue? Vaikka olis näinkin, se siirtymä terävyysalueen ulkopuolelle ei kyllä ole yhtään nätti. Tai sitten siinä on pahaa field curvaturea.

Ja männynoksissa näkyy aina vaan sitä liikkeen aiheuttamaa pixelshift-ruudukkoa, josta mä en tykkää sitten yhtään. Taisi tulla kerrassaan allergia moista kohtaan noista omista viimevuotisista pixelshift-kokeiluista... Ei ole mun juttu se, ei.

Pienen terävyyshyödyn takia en myöskään alkais maskaamaan noita artefakteja pois, vaan mieluummin unohtaisin suosiolla koko pixelshiftin kaiken vähänkin liikkuvan kuvaamisessa. Se sopii selvästikin erikoistarkoituksiin, jos kuvataan täysin elotonta ja halutaan sitä viimeiseen asti menevää yksityiskohtien terävyyttä.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Maffer
Viestit: 22635
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä se piirto vaan loppuu reunoja kohden. Pökkelössä tosin on kuvattu yläviistoon joten siitä tarkennusalue kusahtaa ylöspäin mentäessä. Alaosassa taas näkyy zoomin vajavaisuus eli ei irtoa lähellekään sitä mitä keskellä. Toisaalta näkyy myös Tamronin design bokehin osalta, se on ihan karmea. Kaiken kaikkiaan Pentax mokasi 24-70:n ihan totaalisesti.

Tässä pari lisää.

Toinen pökkelö
http://mjkoski.1g.fi/kuvat/Miscellaneou ... /_full.jpg

Lampi
http://mjkoski.1g.fi/kuvat/Miscellaneou ... /_full.jpg

Lampikuvassa näkyy varsinkin Tamppoonin suttu reunoja kohden. Ei vaan riitä piirto kaukana. Sama suttu näkyy kelokuvassakin mutta lievempänä koska kohde on lähellä. Toisaalta lampikuvassa näkyy myös mitä PS tekee kun lasin piirto riittää - kaukana rinteillä olevat puut piirtyvät tavalla jota tavallinen moodi ei mahdollista. Sen osalta detailit ovat juurikin verrattavissa 645Z:n jälkeen kuten muissakin kuvissa missä piirto lasilla on kohdallaan.

Makrokuvissa taitaa olla suurin hyöty mitä PS tuottaa. Kun en yleensä montaa ruutua vaivaudu ottamaan per aihe niin tulen kyllä maskaamaan tavallisen ruudun PS-ruutuun joka ikinen kerta jos se sitä vaatii. Ajallisesti kyse on vaan minuuteista per kuva.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Kiitoksia lampikuvasta! Otit haasteen vastaan, just tuollaista viiltävän terävää fullres maisemakuvaa mä kaipasin näytöksi pixelshiftistä!

En ala enää väittää vastaan, etteikö siellä terävimmillä alueilla olevat puut tosiaan ole sitä tasoa, jossa se ero 36/42 Mpix normikuviin näkyy. Ja terävyyden väheneminen reunoilla on kuitenkin tuossa aika lievää, keskivertokatsoja ei huomais mitään vikaa sillä kohtaa.

Aika monesta kohtaa saat kuitenkin siinäkin pixelshift-ruudukon maskata pois ennen kuin kuva on käyttökelpoinen.

Toisessa pökkelössä en huomaa puutteita terävyydessä vaan terävyysalueessa? Bokeh ei ole nätti, muttei mun mielestä niin pahakaan. Muistan nähneeni paljon pahempaakin siinä suhteessa.

Eikö tuo lasi kannattais vaihtaa Tampax 2.8/15-30:een? Sen pitäis olla parempi, vaikkakin on rankasti ylihinnoiteltu?
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Maffer
Viestit: 22635
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu, 24-70 vaihtuu johonkin toiseen. Täytyy nyt funtsia mihin. 900e ylimääräistä normi-tamppaan nähden on vähän hapokasta.
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Scope66 kirjoitti:En ala enää väittää vastaan, etteikö siellä terävimmillä alueilla olevat puut tosiaan ole sitä tasoa, jossa se ero 36/42 Mpix normikuviin näkyy. Ja terävyyden väheneminen reunoilla on kuitenkin tuossa aika lievää, keskivertokatsoja ei huomais mitään vikaa sillä kohtaa.

Aika monesta kohtaa saat kuitenkin siinäkin pixelshift-ruudukon maskata pois ennen kuin kuva on käyttökelpoinen.

Toisessa pökkelössä en huomaa puutteita terävyydessä vaan terävyysalueessa? Bokeh ei ole nätti, muttei mun mielestä niin pahakaan. Muistan nähneeni paljon pahempaakin siinä suhteessa.
uu. eiköhän maffers ole taas liian vaativa tän zuumin suhteen. se kun ei ole prime niin se ei ole. vaan se on 24-70 yleiszuumi. eli ei täydellinen. ja bokeh? Hei halloo, bo´kehia saadaan näillä zuumeilla täydellä aukolla oli kino tai ei. ei böökeh ole kummoista CaNikon ns. huippuzuumeillakaan.

herää myös kymysys, että mitä tolla pippelsPhifht bonusextraresolla oikein tekee, jos sitä ei oikein voi käyttää mihinkään noiden virhe artiFAXien pelossa??!!
no oikei, ehkä kallion huikaisevan mielenkiintoisten uurteiden kucvaamiseen. tai 100 vuotta samassa paikkaa pönöttävän kelon kuvaamiseen, edellyttäen, että taustalla sijaitsee se rocksteady kallio tai pilvetön taivas.
sorry, mutta olis saanut sillä 42mp sonylla ton lammenkin kuvattua lähes samalla tasolla kun mitä penatxia parhaimmillaan tossa esittää!
Maffer
Viestit: 22635
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sony ei tule edes lähelle. 1:1 on sitä baked RAWia parhaillaan.

PS:n oikea hyöty jää isoihin vedoksiin ja isoihin retinanäyttöihin. Mitään hyötyä siitä ei tietenkään ole nettikuvissa. Normaalimoodissa kamera toimii kuitenkin vähintään yhtä hyvin kuin D810 käsintarkennettuna joten win-win. Mikäli tän lasipuolen saa taklattua.

Pentax lähti mielestäni soitellen sotaan. Lasitavaran saatavuus huono kaiken kaikkiaan.
Viimeksi muokannut Maffer, Heinä 27, 2016 18 : 54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

temama kirjoitti:sorry, mutta olis saanut sillä 42mp sonylla ton lammenkin kuvattua lähes samalla tasolla kun mitä penatxia parhaimmillaan tossa esittää!
No jos rehellisiä ollaan, niin "lähes samalla tasolla" noi kuvat saa otettua ihan millä kohtuullisen kelvokkaalla kameralla. Kuvat vahvistavat alkuperäiskäsitystäni - pixel shiftin järki murenee liike-epätevyyden huonoon sietoon sekä artefakteihin. Nimellisestä resoluutiosta ei ole mitään hyötyä jos perusasiat eivät ole kunnossa. Ja sitten vielä nämä Pentaxin optiikat... Muistelen jonkun Pena-fanin tässä nimenomaisessa ketjussa hehkuttaneen pixel shif tekee hyvää jälkeä heikommankin objektiivin kanssa. Ei näytä asia olevan aivan noin :-)

Jos Nikon ei kelpaa Mafferille niin edessä on varmaan sen 646Z:n ostaminen. Joka tapauksessa kannattaa keskittyä kuvaamiseen. Hyvän kuvan ottaminen on aivan tarpeeksi hankalaa ilman pixel shift -kikkailuakin.
Vastaa Viestiin