Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

tjn kirjoitti:Effective resolution kuuluu samaan hömppään kuin microcontrast ja muut vastaavat snobbailut, vaikka googlessa olisi kuinka monta miljardia resulttia.
Paitsi että effective resolution on hyvinkin mitattavissa, varsinkin sensori+objektiivi kombinaatiolle. Aika heikosti se siis osuu hömppään.

Kyseinen termi kelpaa myös peer-reviewed tutkimuksiin, ja löytyy tieteellisestä aineistosta, joihin on myös jatkoviitattu (osaan tuhansia kertoja seuraavissa tutkimuksissa). Kelpaavat siis mainiosti lähdeaineistoksi tieteelliseen tutkimukseenkin.

Jätetään siis bokehit ja micro-contrastit omaan kategoriaansa vielä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 22639
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pixel shift kyllä määrittää mikrokontrastin uudelleen. Eikä se varsinkaan ole hömppää. Tosin suttuzoomilla hyöty jää kuvan keskiosaan.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Maffer kirjoitti:Pixel shift kyllä määrittää mikrokontrastin uudelleen. Eikä se varsinkaan ole hömppää. Tosin suttuzoomilla hyöty jää kuvan keskiosaan.
Olis kyllä kiinnostavaa nähdä edes yks 100 % kroppi, jossa se hyöty näkyy kiistattomasti, ja nimenomaan sellainen, jossa on puun lehtien liikettä tms. Tähänastiset kropit sen enempää dpreview:ssä kuin aikaarskan tänne laittamat ei ole mua vakuuttaneet, että se ero olis niin merkittävä, etteikö normaalia RAW:ta riittävästi terävöittämällä vois päästä melkein samaan.

Mulla oli nääs viime vuonna vähän aikaa K-3 II kokeiltavana, ja otin muutaman pixelshift vertailukuvan DA* 1.4/55 -lasilla. Tuli veitsenterävää jälkeä, mutta pieninkin puiden lehtien liike teki kuvasta käyttökelvottoman. Ja normiRAWia reilusti terävöittämällä pääsin melkein samaan yksityiskohtien tarkkuuteen.

Sen sijaan high-ISO kohinaa se siisti silminnähden hienosti. Senkin käytännön hyöty mulle tuntui silti kutakuinkin nollalta, kun eihän korkeita ISOja tarvittaessa kohteet ole sellaisia, että niistä vois ottaa 4 kuvaa peräkkäin jalustalla...
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Maffer
Viestit: 22639
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Postasin aiemmin 100% kropin toiseen lankaan.

Kuva

Terävöinti pois käytöstä.

Normaalit ruudut näyttävät sellaisen samean verhon takaa otetuilta vrt. PS ruutu. Kameran takanäytölläkin näkee jo eron. Lightroomissa linear curve riittää kontrastisäädöksi.

Liikkeen kanssa toimintoa ei voi käyttää yhtään. Täytyy katsoa kun palaan reissuilta että miten normiruudun maskaaminen liikekohtiin toimii pitkällä juoksulla. Koitin sitä joitain viikkoja sitten pariin kuvaan eikä ongelmia ollut.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Maffer kirjoitti:Terävöinti pois käytöstä.

Normaalit ruudut näyttävät sellaisen samean verhon takaa otetuilta vrt. PS ruutu. Kameran takanäytölläkin näkee jo eron. Lightroomissa linear curve riittää kontrastisäädöksi.
Jaa tuo on niitä 100 % kroppeja, jotka menee sellaisinaan kuvana eikä kukaan huomaa mitään? Samahan on just tuollaisena kotisivuillasi. Arvelin tietysti olevan täys ruutu nettikokoon pienennettynä. Veitsenterävä on, totta. Varsinkin jos tosiaan on ilman terävöintiä.

Mutta mutta... kohteessa ei ole mitään liikkuvaa. Aikaarskan ekoissa DA 35 fullres-kuvissa näkyi lehdissä just sitä kamalaa artefaktia, joka on mun mielestä pahempi juttu kuin pixelshift terävyyshyöty. Siinä ei kylläkään ollut mainintaa, oliko motion correction päällä vai ei.

Toinen mutta. Millainen tuo olis normiruudusta hyvin terävöitettynä? Eroa olis varmasti pixelshiftin hyväksi, mutta minkä verran?
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Maffer
Viestit: 22639
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eroa on ihan helvetisti. Sama kuin vertaa Foveon kennon matskua tavalliseen paitsi että PS on vielä parempi. Moirea ei myöskään ole.

Vaatii vaan optiikalta aika paljon ja eipä tämä zoomi ainakaan koko kuva-alalla etua tuo. Paljon on digivekottimia ollut lapasissa mutta yksikään ei ole tuottanut samanlaista jälkeä toistaiseksi. Siksi tämä vähän harmittaa kun ei meinaa sitä kunnollista optiikkaa saada mistään. Joko on uudet loppu joka paikasta tai vanhoja hyviä ei ole missään myytävänä (lähinnä Pentaxin K-sarjan primet).

Sigma vie tän kisan voiton toki jos tuleepi FF-Foveon. Siihen kun saa Art-sarjan ainakin kiinni.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Maffer kirjoitti:Siksi tämä vähän harmittaa kun ei meinaa sitä kunnollista optiikkaa saada mistään. Joko on uudet loppu joka paikasta tai vanhoja hyviä ei ole missään myytävänä (lähinnä Pentaxin K-sarjan primet).
No löytyyhän ebaysta vaikka mitä uutta ja vanhaa Pentaxillekin. Tilasin just hiljattain Sigma DC EX 2.8/50-150 II -mallin sieltä, jota ei ainakaan Suomesta ole saanut aikoihin, ja vaikuttais olevan melkein yhtä loistava lasi kuin A 1.8/18-35. Ja kroppikennon edut näkyy just tuollaisilla linsseillä parhaimmillaan. Kummatkin selvästi parempia kuin Pentaxin omat noilla polttovälialueilla (sääsuojauksen puute Sigmoissa ainoa miinus).

Vanhoista K-sarjalaisista mulla on 2.8/24, ei mun mielestä mitenkään erikoinen (muutamia kertoja käytin takavuosina), mutta pitääpä joskus verrata A-Sigmaan. Pentax A 2/35 on täydellä aukolla surkea kontrasti, mutta paranee jo 2.2. Pitää verrata sitäkin joskus kunnon lasiin eli Sigmaan...
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Maffer
Viestit: 22639
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Etsiskelin 28 ja 35mm f/3.5 primejä. Ne näyttävät ovat ns. rusinat pullassa. Eipä niin vaan löydykään. K-sarjaa siis.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Maffer kirjoitti:Etsiskelin 28 ja 35mm f/3.5 primejä. Ne näyttävät ovat ns. rusinat pullassa. Eipä niin vaan löydykään. K-sarjaa siis.
Eikös ne ole just näitä?

http://www.ebay.com/itm/Pentax-35-3-5-S ... SwepJXYjrQ

http://www.ebay.com/itm/SMC-Pentax-28mm ... Swvg9XXlgC
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
aikaarska
Viestit: 12952
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Scope66 kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Etsiskelin 28 ja 35mm f/3.5 primejä. Ne näyttävät ovat ns. rusinat pullassa. Eipä niin vaan löydykään. K-sarjaa siis.
Eikös ne ole just näitä?

http://www.ebay.com/itm/Pentax-35-3-5-S ... SwepJXYjrQ

http://www.ebay.com/itm/SMC-Pentax-28mm ... Swvg9XXlgC
Niitähän ne. Tosin muitakin löytyy.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 22639
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Näköjään tullut uusia listauksia. Tuo eka on ilmeisesti modattu Canoniin sopivaksi mutta löytyi sieltä toinenkin 35mm.
aikaarska
Viestit: 12952
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Scope66 kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Terävöinti pois käytöstä.

Normaalit ruudut näyttävät sellaisen samean verhon takaa otetuilta vrt. PS ruutu. Kameran takanäytölläkin näkee jo eron. Lightroomissa linear curve riittää kontrastisäädöksi.
Jaa tuo on niitä 100 % kroppeja, jotka menee sellaisinaan kuvana eikä kukaan huomaa mitään? Samahan on just tuollaisena kotisivuillasi. Arvelin tietysti olevan täys ruutu nettikokoon pienennettynä. Veitsenterävä on, totta. Varsinkin jos tosiaan on ilman terävöintiä.

Mutta mutta... kohteessa ei ole mitään liikkuvaa. Aikaarskan ekoissa DA 35 fullres-kuvissa näkyi lehdissä just sitä kamalaa artefaktia, joka on mun mielestä pahempi juttu kuin pixelshift terävyyshyöty. Siinä ei kylläkään ollut mainintaa, oliko motion correction päällä vai ei.

Toinen mutta. Millainen tuo olis normiruudusta hyvin terävöitettynä? Eroa olis varmasti pixelshiftin hyväksi, mutta minkä verran?
Kun kerran puhe on, niin otin juuri äsken pari kuvaa. Pixel shiftillä (ilman motion correctioninia) ja normaali valotuksen, f/8 aukoilla, K-1 ja DA 35/2.4 kombolla.

Eli tässä Pixel shift kuvassa ei ollut tarkoituskaan jäädyttää "motionia" vaan lähinnä tuoda esille Pixel shiftin etua resoluution erottekyvyssä...

100% keskicropit:

https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3487188

Ilman pixel shiftiä:

Kuva

Täysreso:

https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3487189

PIXEL SHIFT:

Kuva

https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3487190

...RAW kuvia, ja konvertoitu ACR ohjelmalla, identtiset terävöitykset molemmissa.

Juuh. Meilläpäin kasvaa rypäleetkin koivussa...

Kuva

https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3487191

(K-1+ DA 35/2.4, f/8, HSS salama)

Täytyy kyllä sanoa, että pienen totuttelun jälkeen Pentax K-1 tuntuu oikein mukavalta DSLR kameralta. Hemmetin asiallinen peli jolla on miellyttävä kuvailla!

Hyvää kesää kaikille!!

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 12952
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Näköjään tullut uusia listauksia. Tuo eka on ilmeisesti modattu Canoniin sopivaksi mutta löytyi sieltä toinenkin 35mm.
Ja muista: Nimenomaan K35/3.5, ei M 35/3.5...Ja uusi FA35/2 on myös vähintään K35/3.5 tasoinen! Kehutta ei jää myöskään tämä halpis DA 35/2.4 jonka sanotaan perustuvan FA 35/2 optiseen konstruktioon:

http://www.northcoastphotographer.net/b ... 0ff-6.html

Mitä 28 millisiin tulee, niin olet ehkä lukenutkin jo tämän:

http://www.northcoastphotographer.net/b ... fae-5.html

Mutta edelleen, uudempi FA 28/2.8 on ilmeisen hyvä myös:

http://www.pentaxforums.com/lensreviews ... -Lens.html

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Juu onhan se arskan pixelshift ruutu terävämpi, mutta mun mielestä ihan auttamatta pilalla siellä, missä on ollut vähänkään liikettä eli puiden lehdissä. Eikä se ero PS:n hyväksi ole likimainkaan niin näkyvä kuin Mafferin kuvissa ilmeisesti on.

Sori, ette ole onnistuneet vakuuttamaan mua pixelshiftin käytännön hyödyistä muussa kuin täysin liikkumattoman kuvaamisessa. Dpreview:n motion correction on -vertailuruuduissa tuota karmeaa väriruudukkoartefaktia näkyi aika vähän, mutta silti liikaa, jos tarkkoja ollaan kuten pixelshift kuvia katsoessa pitäis olla.

Toistaiseksi mun kiinnostus K-1:tä kohtaan on edelleen aika vähäistä, vaikka Pentax on, on ollut ja pysyy mun merkkinä... 2 kpl K-3 + riittävän hyvä (kroppi ja FF) lasikokoelma on mulle paljon käytännöllisempi setti monessa suhteessa.

Mutta onhan se oikein kiva kuulla, että K-1 täyttää runkona Mafferin huippukorkeat laatuvaatimukset...! (Vaan mahtaisko täyttää, jos myös AF:n tarttis toimia samalla tasolla? Selvä tapaus: ei.)

Onnistuneita kuvauksia vaan arskallekin K-1:n kanssa! Mutta ala käyttää sitä motion correctionia, niin pixelshiftit on vähemmän pilalla liikkuvissa kohdissa.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
aikaarska
Viestit: 12952
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Scope66 kirjoitti:Juu onhan se arskan pixelshift ruutu terävämpi, mutta mun mielestä ihan auttamatta pilalla siellä, missä on ollut vähänkään liikettä eli puiden lehdissä. Eikä se ero PS:n hyväksi ole likimainkaan niin näkyvä kuin Mafferin kuvissa ilmeisesti on...
Siitä en tiedä, tämä oli vain yksi esimerkki. Mutta se on aivan selvää, että Pixel shift tuo selkeän eron kuvan yksityiskohtien parempaan toistoon. ..On myös aivan selvää, että Pixel shift ei pysty jäädyttämään liikettä täydellisesti, vaikka olisi motion correction päällä.
Pixel shift sopii stattisiin (tai lähes staattisiin) kuvausaiheisiin.
Vaikka motion correction onnistuisikin korjaamaan liikkeen vaikka puiden lehdissä, niin silloin erottelukyky on niissä lehdissä tavanomaista resoa, ei pixel shift resoa!
Scope66 kirjoitti:Sori, ette ole onnistuneet vakuuttamaan mua pixelshiftin käytännön hyödyistä muussa kuin täysin liikkumattoman kuvaamisessa. Dpreview:n motion correction on -vertailuruuduissa tuota karmeaa väriruudukkoartefaktia näkyi aika vähän, mutta silti liikaa, jos tarkkoja ollaan kuten pixelshift kuvia katsoessa pitäis olla..
dpreviewn pixel shift testit voi suosiolla unohtaa, ne oli alunalkaenkin aika hanurista. Netistä löytyy parempiakin pixel shift testejä...Ja Adoben ohjelmistot ei osaa edelleenkään käsitellä pixel shiftin motion correctinon toimintoa.
Kuten kirjoitin, niin parhaimillaan pixel shift etu on erittäin selvä. Mutta kuinka tarpeellinen se on sinulle tai jollekin toiselle, onkin aivan toinen juttu...Joku ei tarvitse Canonin uuden kinokennoisen +50mp resoa, vaan 20mp riittää jne. Jollekin jopa riittää 12mp tavanomaiset bayer kinoresot.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Tervo
Viestit: 579
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja Tervo »

aikaarska kirjoitti:Mutta kuinka tarpeellinen se on sinulle tai jollekin toiselle, onkin aivan toinen juttu...Joku ei tarvitse Canonin uuden kinokennoisen +50mp resoa, vaan 20mp riittää jne. Jollekin jopa riittää 12mp tavanomaiset bayer kinoresot.
Ja joku saa terävöittämällä melkein saman tuloksen, ota näistä sitten selvää!
Fifty-forty
Maffer
Viestit: 22639
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

PS kuvaa pitää ajatella kokonaisuutena eikä kroppeina...

Tommosen onnistuneen PS ruudun voi isona vedoksena laittaa 645Z:n puskeman matskun rinnalle eikä se ainakaa häviä missään. En ennen tajunnutkaan kuinka paljon bayer kusimatriisi sotkee kuvaa. Mahtaa olla härö vehje joku phase 65MP mv-perä...
aikaarska
Viestit: 12952
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Tervo kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Mutta kuinka tarpeellinen se on sinulle tai jollekin toiselle, onkin aivan toinen juttu...Joku ei tarvitse Canonin uuden kinokennoisen +50mp resoa, vaan 20mp riittää jne. Jollekin jopa riittää 12mp tavanomaiset bayer kinoresot.
Ja joku saa terävöittämällä melkein saman tuloksen, ota näistä sitten selvää!
Terävöittämällä ei ikinä saa esille sellaista yksityiskohtaa mitä kuvassa ei ole olemassa.... Terävöittämällä saa kyllä terävän näköistä kuvaa jonkun kokoisiin esityksiin, mutta sillä ei loihdita oikeita yksityiskohtia lisää, mitä taas pixel shift tekniikalla saa parhaimmillaan tehtyä (vs. bayer natiivireso).

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

södeä

Viesti Kirjoittaja temama »

söpöä. voi hellanlettas sentään kun pippelsphifti temppu on ny kova. ostakeehan Sony A7RII ja saatte kunnon määrän kunnon pikseliä ihan aikuisten oikeesti, eikä leikisti.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

aikaarska kirjoitti:
Tervo kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Mutta kuinka tarpeellinen se on sinulle tai jollekin toiselle, onkin aivan toinen juttu...Joku ei tarvitse Canonin uuden kinokennoisen +50mp resoa, vaan 20mp riittää jne. Jollekin jopa riittää 12mp tavanomaiset bayer kinoresot.
Ja joku saa terävöittämällä melkein saman tuloksen, ota näistä sitten selvää!
Terävöittämällä ei ikinä saa esille sellaista yksityiskohtaa mitä kuvassa ei ole olemassa.... Terävöittämällä saa kyllä terävän näköistä kuvaa jonkun kokoisiin esityksiin, mutta sillä ei loihdita oikeita yksityiskohtia lisää, mitä taas pixel shift tekniikalla saa parhaimmillaan tehtyä (vs. bayer natiivireso).
No pitipä ihan kaivaa esille ne viimevuotiset K-3 II pixelshift kokeilut. Mutta eihän Lightroom tietenkään tunnista niiden DNG-tiedostoista kuin yhden ruudun normivalotuksen, mutta on niistä kuitenkin kameran tekemät jpg:t vertailuksi.

Eli en päässyt kokeilemaan, miten terävää siitä neljän valotuksen pixelshift DNG:stä vois saada aikaan, mutta erittäin riittävän terävää tuli normitiedostostakin. Väitän, että Lightroomilla säädetyn K-3 II kuvan jälki on vielä terävämpää ja yksityiskohtaisempaa kuin arskan edellissivulle laittamassa K-1 pixelshift kuvassa (ja ilman mitään artefakteja)!

Riittääkö terävyys reunasta reunaan kaikkeen kuviteltavissa olevaan käyttöön vai ei:
http://anttipartanen.jalbum.net/pentax/ ... 28_Lr.html
Siellä ylälaidassa on siis nappi, josta kuvan voi suurentaa 1:1 kokoon. Voi ladata koneellekin täyskokoisena. Ja ellei kärsivällisyys riitä odottaa latautumista, siinä seuraavana on 100 % kroppi siitä.

Katsokaa tarkkaan raatihuoneen vaakunan ja patsaiden yksityiskohtia, Curia Arctopolis -tekstin alla olevaa koristejonoa, karhupatsaan alla olevan kiviaidan yksityiskohtia, ruohoa, puunrunkoa, puiden lehtiä... Mä en osaa kuvitella enkä kaivata enää tuon terävämpää. Ja linssinä siis Pentax-DA* 1.4/55.

Kuten muistelin, normi-RAWia terävöittämällä pääsee parempaan tulokseen kuin millainen kameran tekemä pixelshift jpg on. Tuon kuvan edellä on ensin pixelshift off ja sitten pixelshift on jpg:t käsittelemättöminä. On niissä iso ero jälkimmäisen hyväksi, mutta pahoja ongelmia näkyy kaikkialla, missä tuuli on heiluttanut lehtiä ja lippuja.

Tuon jälkeen siellä on vielä samanlaiset 3 kuvan sarjat ISO 6400 ja 12800 arvoilla. Harmi, kun en päässyt käsittelemään noista pixelshift DNG:tä vaan vain tavalliset normiruudut. Mutta jälleen selvä etu jpg-kuvissa pixelshiftin hyväksi (paitsi ne kamalat väriruudukot).

P.S. Yritin tuolla muutama sivu aiemmin liittää kuvia viestiin, mutten onnistunut ohjeen avullakaan. No ketä asia kiinnostaa, klikatkoon linkkiä.
P.S.2. Maffer vois laittaa samalla tavoin kauttaaltaan vesileimatun täyskokoisen 645Z-tasoisen tai paremman pixelshift maisemakuvan (eikä vaan kroppia) ihmeteltäväksi?
Viimeksi muokannut Scope66, Heinä 27, 2016 0 : 11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Vastaa Viestiin