EN-EL15

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
jupasierra

EN-EL15

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Onko kokemuksia tuosta Nikonin EN-EL15 akusta tarvikkeena, mikä mahtaisi olla mahdollisimman hyvä. Digitarvike myy 2500Mha aika edullisesti, mutta mikä mahtaa olla oikeat ampeerit?!
Terv. Juha
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Jos meinaat joskus ostaa D500:n (tai jonkun muun uuden Nikonin), niin pysy originaaleissa. Ilmeisesti tunnistaa akun, eikä suostu toimimaan muuta kuin orkkisakuilla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
jupasierra

Mihin perustat väitteesi, onko kokemuksia vai? Minulla ollut nikoneissa aina sekä alkuperäisiä että tarvikkeita eikä koskaan ongelmia.
Viimeksi 2kpl D7200 joissa molemmissa sekä tarvikkeet että orkkis ja hyvin toimi. Minusta Nikonin pitäisi miettiä vähän tuon alkuperäisen törkeää hintaa uudelleen, ehkä niitä piraatteja ei silloin tarvitsisi ostaa?!
Terv. Juha
mremonen
Viesti:

Ihan omalla tyylillä. Osta mun puolesta mitä haluat. Mun mielestä originaaliakun ja piraatin välillä on kokonaisuuden kannalta niin pieni ero, etten jaksa asian kanssa urheilla. Vähän sama kuin muistikorttien kanssa.
Mihin perustat väitteesi, onko kokemuksia vai? Minulla ollut nikoneissa aina sekä alkuperäisiä että tarvikkeita eikä koskaan ongelmia.
http://lmgtfy.com/?q=nikon+d500+3rd+party+batteries

Tai
http://www.dslrbodies.com/cameras/the-d ... ation.html

Uudella Nikonilla tarkoitin D5/D500. Esimerkiksi Sony on ollut videopuolella jo vuosia kuuluisa siitä, että muut kuin omat akut eivät käy.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Tervo

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Hih, nämä muistuttaa kovasti moottoripyora.org:in Delvac -keskustelua. Useimmilla toimii, puristit ovat sitä mieltä, että jos öljypurkin kyljessä ei ole moottoripyörän kuvaa ja hintalappu vähintään tuplat autopuolen öljyistä, niin pyörä särkyy pelkästä ajatuksesta!
Ja muusikoiden.net, jossa aloittelijan halpiskyselyihin yleisin vastaus on, kymmenkertaista budjetti, ja osta custom-shopin kitara, jos aiot nauttia soittamisesta.
Ja pienoismallit.net:in ruiskuhankintakyselyt, aloittelijan ei kannata sitä yhtä ruiskukokeilua varten ostaa Bilteman kolmenkympin ruiskua, vaan kolmensadan deVilbiss.

Välineurheilua,sanoisin :)
Fifty-forty
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Tarvikeakuissa ja alkuperäisissä on kyse hieman konkreettisemmasta ja huomionarvoisesta asiasta kuin lapsellisesta välineurheilusta. Tiedetään, että kamerat kykenevät tunnistamaan alkuperäisen ja tarvikeakun, ja joissakin tapauksissa esimerkiksi kameran firmware-päivitys on poistanut tuen tarvikeakuille. Tarvikeakkujen virransyöttökyky ja kuormitusprofiilit voivat olla varsin poikkeavia alkuperäisakuista ja kameran alkuperäinen laturi ei välttämättä lataa tarvikeakkuja - ja niin edespäin.

Toisaalta monet tarvikeakut, ne nimettömät idän ihmeetkin joita ebay:stä saa puupennillä kappale, toimivat hyvin.

Kun kameran rungon ja optiikan hinta kuitenkin voi olla helposti tuhansia euroja, tuntuu hölmöltä säästää joitakin kymppejä niinkin tärkeässä kohteessa kuin akut. Ilman virtaa kamera kun ei toimi, ja akkujen luotettavuus myös paloturvallisuusmielessä ja muutenkin rakenteellisesti on ainakin minulle myös tärkeää.

Kyse ei ole välineurheilusta.
Sapere aude.
---
flickr
samnyrhi

Viesti Kirjoittaja samnyrhi »

Matkapuhelinhommissa törmäsin joitain kertoja tilanteisiin, joissa tarvikeakku oli rikkonut puhelimen ja pahimmassa tapauksessa aiheuttanut vaaraa käyttäjälle. Tarvikeakuissa, ehkä just niissä halvimmissa nimettömissä, ei ollut kunnollista suojaa mm. oikosulun varalle. Nämä sitten pullistuivat ja pahimmassa tapauksessa räjähtivät.

Voisi kuitenkin kuvitella, että pitkään omalla nimellä myyvät tarvike merkit olisivat laadultaan lähes vastaavia kuin alkuperäiset. Voivat tulla jopa samasta tehtaasta.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ainakin D500:n tapauksessa on keskusteltu paljon siitä, että tarvikeakut eivät toimi oikein. Kamera tulkitsee ne tyhjiksi vaikka akussa on vielä sähköä. Havainnon todenperäisyyttä lienee turha kyseenalaistaa.

Nämä elektroniikkaan liittyvät ongelmat ovat yleisempiä tarvikeakkujen kohdalla. Itse en ole koskaan huomannut, että itse akkutekniikan puolesta originaaleilla ja tarvikeakuilla olisi sen suurempaa eroa.
mremonen
Viesti:

Tervo kirjoitti:Hih, nämä muistuttaa kovasti ...
Muistuttaa siltä osin, että itse hankkisin vaikkapa Ferrariini orkkis jarrulevyt ja -palat kuin Bilteman lähes samanlaiset.

Jos akun kanssa tulee joku ongelma, ja jos minulla on Nikonin laturi ja Nikonin akku, niin aika lailla tietäisin, keneen olisin yhteydessä. Piraattiakun kyseessä ollen vastuukysymys on hankalampaa.

Enivei, jos runko maksaa kaksi tonnia ja orkkisakku saksasta kuusikymppiä vs. piraatti kolmekymppiä, niin aika lailla taivun tuon orkkisakun puolelle.

---
Niin ja Nikoninkin akkujen kyseessä ollessa pitää tarkistaa, että akussa lukee "Li-ion20" ei "Li-ion01". Piraattiaskussa voi sitten lukea tai olla lukematta mitään. Mistään ei voi tietää sen luokitusta tai käyttäytymistä D500:ssa. En tiedä onko sama ongelma myös D5:ssä, voi olla, mutta kun ne menevät käytännössä ammattikäyttöön, niin ehkä tuo akkuasia ei ole niin akuutti.

Edittiä: D5:ssähän on se norsuakku, joten eipä siitä mitään.
---
blogi
burmanm

Viesti Kirjoittaja burmanm »

nomad kirjoitti:Ainakin D500:n tapauksessa on keskusteltu paljon siitä, että tarvikeakut eivät toimi oikein. Kamera tulkitsee ne tyhjiksi vaikka akussa on vielä sähköä. Havainnon todenperäisyyttä lienee turha kyseenalaistaa.
Tosin eikös sama havainto tehty Nikonin omillakin akuilla, jos olivat vain vanhempaa revisiota?

Eli osti tarvike tai originaalin, niin suohon meni.
Tervo

mremonen kirjoitti:
Tervo kirjoitti:Hih, nämä muistuttaa kovasti ...
Muistuttaa siltä osin, että itse hankkisin vaikkapa Ferrariini orkkis jarrulevyt ja -palat kuin Bilteman lähes samanlaiset.
Jeps, ja yllättävän paljon noita Fefejä on myynnissä odottaen nokkahihnojen vaihtoa, aika monessa kun tarkoittaa korin nostamista sen koneen päältä, ja hintaa kohtuukokoisen perheauton verran.
Joku suomalainen autolehti teki vuonna miekka ja kirves vertailun, paljonko noita Fefen osia löytyi paikallisen Fiat-liikkeen hyllyltä, eri hintaan, vähän erinäköisessä paketissa, ja tulos oli, että yllättävän paljon.

Joku juuri oli pärrään ostavinaan saksalaiset Metzellerit, ja kyseli, tuliko huijatuksi kun renkaan kyljessä lukee "Made in China". Metzeller ei ole tainnut DDR-aikojen jälkeen (jos silloinkaan loppuun asti) tehdä noita renkaita Euroopassa.

Tietysti, jos sulla usean tonnin uusi kamera, ja hintaero on noinkin pieni, niin mikä ettei. Mulla Rahalan hinta tuolle BP511A:lle on 125 euroo, eBaystä kaksi kiinalaista 15 euroo. Jos orkkis akku maksaa kameran verran, niin kyllä minä tyydyn tarvikkeeseen.
Fifty-forty
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Tervo kirjoitti:Jos orkkis akku maksaa kameran verran, niin kyllä minä tyydyn tarvikkeeseen.
+1, mutta Nikonin alkuperäinen EN-EL15 maksoi aikoinaan paikallisen kauppiaan tapahtumatarjouksena 59 tai 69 euroa, joten ei sillä kovin kaksista kameraa taida saada.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Tervo

Rockford kirjoitti:
Tervo kirjoitti:Jos orkkis akku maksaa kameran verran, niin kyllä minä tyydyn tarvikkeeseen.
+1, mutta Nikonin alkuperäinen EN-EL15 maksoi aikoinaan paikallisen kauppiaan tapahtumatarjouksena 59 tai 69 euroa, joten ei sillä kovin kaksista kameraa taida saada.
Nämä sai aikanaan jostain tarjouksesta kannattaa unohtaa, ja keskittyä päivän hintaan?
Toki, ei tuolla 79 eurollakaan vielä kummoista runkoa saa.
Fifty-forty
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Tervo kirjoitti:Nämä sai aikanaan jostain tarjouksesta kannattaa unohtaa, ja keskittyä päivän hintaan?
Toki, ei tuolla 79 eurollakaan vielä kummoista runkoa saa.
Tai 71e: http://www.ebay.de/itm/NIKON-EN-EL15-Or ... SwwbdWNPPg
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
mremonen
Viesti:

No, itse tilasin juuri 2 x EN-EL15 Saksasta hintaan 125 EUR. Varmistin vielä ennen tilausta, että ovat Li-ion20. Jos eivät ole, mulla on sähköposti todisteena ja laitan akut sitten takaisin.

Tietysti ei tuossa nyt säästöä tullut edes rahalan hintaan kuin se 35 EUR...
---
blogi
Turmio

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Ei kai kukaan Rajalaan noita netissä olevia hintoja maksa..
Tervo

Turmio kirjoitti:Ei kai kukaan Rajalaan noita netissä olevia hintoja maksa..
Ei varmaan, jos vinguttaa virman alvitonta visaa...
Tavan tallaaja varmaan joutuu, jos ei ota riskiä, ja saakin eBaystä tarvikkeen alkuperäisen hinnalla ;-)
Fifty-forty
mremonen
Viesti:

Tervo kirjoitti:Ei varmaan, jos vinguttaa virman alvitonta visaa...
Tavan tallaaja varmaan joutuu, jos ei ota riskiä, ja saakin eBaystä tarvikkeen alkuperäisen hinnalla ;-)
Miten joku alvittomuus liittyy Saksassa olevaan nettikauppaan? Tai eBay? Tai firman luottokortti?

Mulle tulee fillarointikamaakin, jos ei viikottain, niin kerran pari kuussa Saksasta. Ihan vaan sen tähden, kun siellä valikoimat on aika lailla eri kuin Suomessa. Hinnoista puhumattakaan. Kauden vaihtuessa saa poistuvan kauden varusteita -70% alennuksella.

---
Jaa-nii, ymmärsin väärin. Eli tietysti jos on yrittäjä ja ostaa Rahalasta, niin siinä saa sitten sen alvin vähentää.

Mutta joo, ei se ulkomailta ostaminen sitä tarkoita, että tavara olisi aina varastettua tai muuten viallista.
---
blogi
Tervo

Joo, kyllä minäkin olen pyrkinyt kaiken mahdollisen ostamaan juurikin muualta kuin Suomesta. Mulle riittää se, että puolet kuukausipalkasta niistetään päältä jonkun hyvinvointivaltion nimissä, parempi kun ostaa tavarat pienemmillä veroilla.

Ja eihän se tosiaan Rahalastakaan ostaminen takaa, että alkuperäinen on alkuperäistä, eikö tuossa juurikin joku aika sitten joku merkkiliike/huolto narahtanut tarvikeakkujen myymisestä alkuperäisinä?
Fifty-forty
jupasierra

No jaa, en ole D500 enkä D5 ostamassa jos olisi niin pullea lompakko en katselisi akkuja tarvikkeina. Nikonin "alkuperäisissä" akuissa ja rungoissakin lukee Made In China, eli orkkis tuote. Ja eikös tuo CE merkki jotain paina, vai onko sekin myyntikikka...
Terv. Juha
Vastaa Viestiin