Spege, onnellinen nikonisti (valokuvamarsalkan testamentti)
-
Spege, onnellinen nikonisti (valokuvamarsalkan testamentti)
Hei rakkaat DC.netin kansalaiset, hyvät naiset ja herrat, toverit!
Tasan kymmenen vuotta sitten, vuonna 2006 Kälviän Kameraseura ry:n hallitus nimitti minut ylimääräisessä kokoontumisessaan valokuvamarsalkan arvoon, perusteena äärimmäisen ansioitunut työskentelyni suomalaisen luonnonvalokuvauksen tason edistämiseksi ja kohottamiseksi kansainväliselle huipputasolle.
Tästä nimitystilaisuudesta lähtien olen tavoitellut täydellistä luonnonvalokuvaa, mutta ennen kaikkea täydellistä luonnonvalokuvauskalustoa. Seuraavina vuosina käytin, metsärahoja säästämättä, kymmeniä tuhansia euroja Canonin parhaisiin EOS-1 sarjan kameroihin ja L-sarjan EF-objektiiveihin.
Usko siihen, että todelliset huippuluontokuvat otetaan Canonin kuvauskalustolla alkoi kuitenkin horjua jo syksyllä 2007, kun Nikon esitteli D3 ja D300 kamerat sekä joukon ensiluokkaisia nanokalvopinnoitettuja AF-S Nikkor objektiiveja. Tästä huolimatta jatkoin sitkeästi uusimpien EOS-runkojen ja EF L-objektiivien hankkimista. Olihan Hannu Hautalakin saanut varsin kelvollisia luontokuvia Canonin kalustolla.
Mutta vuodet vierivät ja tuska lisääntyi. Canon polki paikoillaan kennoteknologiassa, samaan aikaan kun Nikon esitteli entistä paremmilla kuvakennoilla varustettuja runkoja ja uusia upeita Nikkor-objektiiveja. Canonin kennojen vähäinen sävydynamiikka, karsea banding-juovilla ryyditetty värilaikkukohina sekä epäkeskot ja pehmytpiirtoiset L-objektiivit alkoivat aiheuttaa yö toisensa perään raskaita painajaisunia.
Vuoden 2013 kesällä ajauduin Canon-kalustoni kanssa niin suuren henkisen epätoivon valtaan, että päätin itku kurkussa päättää päiväni hirttäytymällä vaatekomerooni Canon EOS Digital-kamerahihnalla. Olin jo sovittamassa komerossa hihnaa kaulaani, kun eteeni ilmestyi Taivaan Enkeli, jolla oli hasselin kasvot. Tämä hassel-kasvoinen enkeli sanoi minulle, että vielä on mahdollisuus, koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa Nikonin valokuvauskalustoon.
Siltä seisomalta poistin EOS Digital-hihnan kaulastani ja vapisevin käsin otin pöydältä käteeni iPhone-puhelimeni ja etsin tutun Rahalan sedän puhelinnumeron. Saatuani setään yhteyden, käskin lähettää välittömästi, pikapakettina kaksi Nikonin kamerarunkoa ja kolme Nikkor-objektiivia. Seuraavana päivänä sain Rahalasta ison paketin, jonka tiesin olevan täynnä Nikonia. Yhä vapisevin käsin avasin paketin ja suureksi yllätykseksi pahvilaatikosta ei pöllähtänyt ilmoille sellainen kitkerä virtsan haju, mitä olin pelännyt.
Seuraavat päivät menivätkin sitten uuteen järjestelmään perehtyessä ja testikuvia räpsiessä. Kun sitten pääsin tutkimaan kuvia iMac-tietokoneeni ruudulta, niin voi sitä Valtavaa Onnen Tunnetta! Kuvissa oli mahtava sävydynamiikka, eikä tietoakaan Canonin kamalasta värilaikku-bandingjuova kohinasta! Nikkor-objektiivien mahtava terävyys, mikrokontrasti ja 3D-efekti tekivät myös välittömästi syvän vaikutuksen.
Nyt, kolme vuotta myöhemmin olen tyyni, tasapainoinen ja ennen kaikkea onnellinen nikonisti! Alkuperäinen Nikon-kalustoni on vaihtunut useampaan otteeseen, mutta tänä päivänä olen vakuuttunut siitä, että hallussani on nyt niin täydellinen Nikon-valokuvauskalusto, että paremmalla ei ole mitään väliä. Otan halutessani tällä oheisella kalustolla sellaisia mikrokontrastia ja 3D-efektiä tursuavia maisemavalokuvia ja ensiluokkaista terävyyttä, kontrastia ja bokehia uhkuvia sorsavalokuvia, että sekä Mafferilla, että tonskuluksella menee molemmilla paskat housuun!
Nikon D810 + MB-D12
Nikon D7200 + MB-D15
AF-S Nikkor 14-24/2,8 G ED
AF-S Nikkor 24-70/2,8 E ED VR
AF-S Nikkor 80-400/4,5-5,6 G ED VR
Kuten sanoin, halutessani kyykytän tällä kevyellä ja huippumodernilla mahtikalustolla niin Mafferin, tonskuluksen kuin ylipäätään kaikki DC.netin luontokuvaussankarit! Mutta se, että DC.netin luontokuvauskuningas, LL-joukkojen jalkaväenkenraali elmar (ex-veshut) kukistui luonnonvalokuvieni edessä jo pari vuotta sitten, riittää minulle. Se oli kovan ja armottoman työskentelyn tulos, pääasiallinen elämäntehtäväni.
Luonnonvalokuvaus on niin hikistä hommaa, että olen päättänyt, että minulle riittää vastaisuudessa PELKKÄ TIETOISUUS siitä, että kykenen niin halutessani asettamaan luun kenen tahansa DC.netin nykyisen luontokuvaussankarin kurkkuun. Olen antanut varmasti oman osuuteni ja panokseni suomalaisen valokuvauskulttuurin eteen. Pelkästään tänne DC.nettiin, suomalaisen valokuvauskulttuurin kehtoon, olen kirjoittanut viimeisen runsaan 12 vuoden aikana yli 10.000 viestiä ja julkaissut täällä lukuisia unohtumattomia luonnonvalokuvia.
Näin ollen olen päättänyt hakeutua valtion taiteilijaeläkkeelle ja vetäytyä viettämään rauhallisia eläkepäiviä onnellisena nikonistina. Ikääkin on jo 35 vuotta. Hankin jo kiikkutuolin pirttini tupaan, josta voin ihastella Epson Pro 3880 tulostimellani luontokuvistani tekemiäni A2-kokoisia printtejä, joita olen kehystänyt tupani seinälle. Samalla voin seurata rennosti, kiikkutuolissa keinuen tabletista, kuinka Maffer, tonskulus ja monet muut yhä kipuilevat luontokuvauksen käytännön ongelmien kanssa maastossa ja DC.netin foorumeilla.
:)
Tasan kymmenen vuotta sitten, vuonna 2006 Kälviän Kameraseura ry:n hallitus nimitti minut ylimääräisessä kokoontumisessaan valokuvamarsalkan arvoon, perusteena äärimmäisen ansioitunut työskentelyni suomalaisen luonnonvalokuvauksen tason edistämiseksi ja kohottamiseksi kansainväliselle huipputasolle.
Tästä nimitystilaisuudesta lähtien olen tavoitellut täydellistä luonnonvalokuvaa, mutta ennen kaikkea täydellistä luonnonvalokuvauskalustoa. Seuraavina vuosina käytin, metsärahoja säästämättä, kymmeniä tuhansia euroja Canonin parhaisiin EOS-1 sarjan kameroihin ja L-sarjan EF-objektiiveihin.
Usko siihen, että todelliset huippuluontokuvat otetaan Canonin kuvauskalustolla alkoi kuitenkin horjua jo syksyllä 2007, kun Nikon esitteli D3 ja D300 kamerat sekä joukon ensiluokkaisia nanokalvopinnoitettuja AF-S Nikkor objektiiveja. Tästä huolimatta jatkoin sitkeästi uusimpien EOS-runkojen ja EF L-objektiivien hankkimista. Olihan Hannu Hautalakin saanut varsin kelvollisia luontokuvia Canonin kalustolla.
Mutta vuodet vierivät ja tuska lisääntyi. Canon polki paikoillaan kennoteknologiassa, samaan aikaan kun Nikon esitteli entistä paremmilla kuvakennoilla varustettuja runkoja ja uusia upeita Nikkor-objektiiveja. Canonin kennojen vähäinen sävydynamiikka, karsea banding-juovilla ryyditetty värilaikkukohina sekä epäkeskot ja pehmytpiirtoiset L-objektiivit alkoivat aiheuttaa yö toisensa perään raskaita painajaisunia.
Vuoden 2013 kesällä ajauduin Canon-kalustoni kanssa niin suuren henkisen epätoivon valtaan, että päätin itku kurkussa päättää päiväni hirttäytymällä vaatekomerooni Canon EOS Digital-kamerahihnalla. Olin jo sovittamassa komerossa hihnaa kaulaani, kun eteeni ilmestyi Taivaan Enkeli, jolla oli hasselin kasvot. Tämä hassel-kasvoinen enkeli sanoi minulle, että vielä on mahdollisuus, koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa Nikonin valokuvauskalustoon.
Siltä seisomalta poistin EOS Digital-hihnan kaulastani ja vapisevin käsin otin pöydältä käteeni iPhone-puhelimeni ja etsin tutun Rahalan sedän puhelinnumeron. Saatuani setään yhteyden, käskin lähettää välittömästi, pikapakettina kaksi Nikonin kamerarunkoa ja kolme Nikkor-objektiivia. Seuraavana päivänä sain Rahalasta ison paketin, jonka tiesin olevan täynnä Nikonia. Yhä vapisevin käsin avasin paketin ja suureksi yllätykseksi pahvilaatikosta ei pöllähtänyt ilmoille sellainen kitkerä virtsan haju, mitä olin pelännyt.
Seuraavat päivät menivätkin sitten uuteen järjestelmään perehtyessä ja testikuvia räpsiessä. Kun sitten pääsin tutkimaan kuvia iMac-tietokoneeni ruudulta, niin voi sitä Valtavaa Onnen Tunnetta! Kuvissa oli mahtava sävydynamiikka, eikä tietoakaan Canonin kamalasta värilaikku-bandingjuova kohinasta! Nikkor-objektiivien mahtava terävyys, mikrokontrasti ja 3D-efekti tekivät myös välittömästi syvän vaikutuksen.
Nyt, kolme vuotta myöhemmin olen tyyni, tasapainoinen ja ennen kaikkea onnellinen nikonisti! Alkuperäinen Nikon-kalustoni on vaihtunut useampaan otteeseen, mutta tänä päivänä olen vakuuttunut siitä, että hallussani on nyt niin täydellinen Nikon-valokuvauskalusto, että paremmalla ei ole mitään väliä. Otan halutessani tällä oheisella kalustolla sellaisia mikrokontrastia ja 3D-efektiä tursuavia maisemavalokuvia ja ensiluokkaista terävyyttä, kontrastia ja bokehia uhkuvia sorsavalokuvia, että sekä Mafferilla, että tonskuluksella menee molemmilla paskat housuun!
Nikon D810 + MB-D12
Nikon D7200 + MB-D15
AF-S Nikkor 14-24/2,8 G ED
AF-S Nikkor 24-70/2,8 E ED VR
AF-S Nikkor 80-400/4,5-5,6 G ED VR
Kuten sanoin, halutessani kyykytän tällä kevyellä ja huippumodernilla mahtikalustolla niin Mafferin, tonskuluksen kuin ylipäätään kaikki DC.netin luontokuvaussankarit! Mutta se, että DC.netin luontokuvauskuningas, LL-joukkojen jalkaväenkenraali elmar (ex-veshut) kukistui luonnonvalokuvieni edessä jo pari vuotta sitten, riittää minulle. Se oli kovan ja armottoman työskentelyn tulos, pääasiallinen elämäntehtäväni.
Luonnonvalokuvaus on niin hikistä hommaa, että olen päättänyt, että minulle riittää vastaisuudessa PELKKÄ TIETOISUUS siitä, että kykenen niin halutessani asettamaan luun kenen tahansa DC.netin nykyisen luontokuvaussankarin kurkkuun. Olen antanut varmasti oman osuuteni ja panokseni suomalaisen valokuvauskulttuurin eteen. Pelkästään tänne DC.nettiin, suomalaisen valokuvauskulttuurin kehtoon, olen kirjoittanut viimeisen runsaan 12 vuoden aikana yli 10.000 viestiä ja julkaissut täällä lukuisia unohtumattomia luonnonvalokuvia.
Näin ollen olen päättänyt hakeutua valtion taiteilijaeläkkeelle ja vetäytyä viettämään rauhallisia eläkepäiviä onnellisena nikonistina. Ikääkin on jo 35 vuotta. Hankin jo kiikkutuolin pirttini tupaan, josta voin ihastella Epson Pro 3880 tulostimellani luontokuvistani tekemiäni A2-kokoisia printtejä, joita olen kehystänyt tupani seinälle. Samalla voin seurata rennosti, kiikkutuolissa keinuen tabletista, kuinka Maffer, tonskulus ja monet muut yhä kipuilevat luontokuvauksen käytännön ongelmien kanssa maastossa ja DC.netin foorumeilla.
:)
Viimeksi muokannut spege, Touko 27, 2016 20 : 07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
no... tota... hyviä eläkepäiviä sitten vaan.
Onko se Sony sitten seuraavaksi vuorossa?
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
- Viesti:
Joo, joko moto on mennyt lunastukseen tai Kuopion Rahala ei ota enää leimikkoa vaihdossa.Jappee kirjoitti:(Taka)Metsät parturoitu loppuun?
Eikö täydellinen sorsanpersekuvasto muka riitä? Onhan siellä kaikenlaisia naamanvääntelijöitä ja muita komeljanttareitakin.Taitelijaeläkkeeseen pitää olla kai jotain kansallisesti tunnustettuja ansioita taiteen alalla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Mutta Mafferilla on kaikki nuo + Canonin ja Sonyn vermeet sekä Zeissit sun muut mukaan lukien halu ja ennen kaikkea kyky toteuttaa ne visiot toteen . Tonskulusilla myös tahto, taito ja tinkimättömyys sekä laitteet jotka hän tuntee paremmin kuin omat taskunsa ja osaa ottaa niistä kaiken irti. Puhumattakaan hänen hirvi-, metso-, sun muiden eläintenkuiskaajan taidoista 😵Otan halutessani tällä oheisella kalustolla sellaisia mikrokontrastia ja 3D-efektiä tursuavia maisemavalokuvia ja ensiluokkaista terävyyttä, kontrastia ja bokehia uhkuvia sorsavalokuvia, että sekä Mafferilla, että tonskuluksella menee molemmilla paskat housuun!
-
-
- Viesti:
En yhtään epäile, etteikö spege tee comabackiä tai kahta... jos pääsee letkuista irti.pt. kirjoitti:Monikin artisti onneksi tehnyt comaback:n comeback:n jälkeen, joten eletään toivossa :D
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Usko nyt jo nsamppa hyvällä, ettei Sonyn lelukameroita tule tähän taloon! Sonyn A7-sarja soveltuu vakavahenkiseen valokuvaustyöskentelyyn yhtä huonosti kuin ilmakivääri sodankäyntiin. Kyllä asia on nyt niin, että tällä edellä mainitulla Nikonin huippuluokan kevytkalustolla harrastetaan valokuvausta sen minkä kaikkensa valokuvauskulttuurin eteen antanut vanha valokuvamarsalkka jaksaa harrastaa, toisin sanoen muutaman kerran vuodessa aurinkoisina päivinä.nsamppa kirjoitti:no... tota... hyviä eläkepäiviä sitten vaan.
Kiitos. En voi kuitenkaan Maffer ymmärtää tuota sinun päähänpinttymääsi, että 80-400 VR Nikkor on "suttuzoomi". Mielestäni objektiivi piirtää ensiluokkaisen terävästi ja se omaa erinomaisen kontrastin sekä prime-luokan bokehin, huippunopeaa AF:ää unohtamatta.Maffer kirjoitti:Leppoisia kiikkustuolipäiviä vaan herra Marsalkalle. Tosin edelleenkään ei ymmärrä tuota suttuzoomia. Tonskulus kepittää sen vaikka 4x telejatkeella ja 80-luvun 300/4 FD-telellä.
Kuvasin muutama päivä sitten aikani kuluksi D7200 croppirungolla ja 80-400:lla työhuoneeni hyllyn päällä lojuvaa vanhaa ulkoisen kovalevyn pakkauslaatikkoa. Polttoväli täydet 400 (600) mm, täysi aukko f/5,6 ja salama, käsivaralta roiskaistu.
Rajaamaton (24 mp) kuva.
Ja tässä 1:1 (100%) croppi samasta valokuvasta.
Eikö Maffer 80-400 VR "suttuzoomin" piirto riitä ??!
Viimeksi muokannut spege, Touko 27, 2016 20 : 36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
En kuvatuotoksia muista, mutta verbaalinen kyvykkyys on jäänyt mieleen...pt. kirjoitti:Noo, varmaan kaikenlaista mielipidettä aloittaja jakaa ihmisten keskuudessa, näin sivusta seuranneena, mutta kyllähän kuvatuotoksia enemmän kuin mieluusti katselisi täst'edespäinkin..
Tarkoitatko, että jos pääsee irti lepositeistä(/raudoista) ja karkuun?mremonen kirjoitti:En yhtään epäile, etteikö spege tee comabackiä tai kahta... jos pääsee letkuista irti.
Munt:kin voisi tehdä come back:n, jos sitten syynä ei ollut se täydellisesti toistunut tiiliseinä siitä seurannut "slaaki".
-
- Viesti:
-
Parahin Maffer, hyvässä luonnonvalokuvausobjektiivissa on muitakin tärkeitä ominaisuuksia kuin maksimaalinen 1:1 terävyys 24 mp croppikennolle. Haluaisin painottaa edelleen sitä, että 80-400 VR tuottaa kuviin erinomaisen kontrastin ja bokehin. AF on objektiivissa myös sangen nopea, ottaen huomioon sen, että kyseessä on f/5,6 zoomobjektiivi. Lisäksi kuvanvakaajan toiminta on esimerkillistä myös liikkuvien kohteiden kuvaamisessa.Maffer kirjoitti:Spege kyllä kittilinssikin toistaa noita pahvilaatikoita aivan yhtä hyvin. Sun joutsenpönökropit mitä laitoit jokin aika sitten eivät kovin kummoisia olleet.
Kehoittaisin sinua Maffer ajattelemaan huolellisesti, miten äärimmäisen tarkkaan harkittu tämä minun kahden Nikon-kamerarungon ja kolmen Nikkor-zoomobjektiivin luonnonvalokuvaussetti on. Polttovälit lähes portaattomasti 14 mm superlaajakulmasta 400 mm superteleeseen, D7200:n croppikenno huomioiden 600 millimetriin. Mahdollisuus operoida kaluston kanssa uskomattoman laajalla säteellä Mercedes-kulkuneuvostani. Katso Maffer mitä DxoMark sanoo näistä kolmesta zoomobjektiivistani, eikö ne ole laadullisesti melko hyvin linjassa keskenään?
http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/S ... 3_1130_963
Ja mitä kamerarunkoihini tulee, niin voiko paljoa tämän parempaa vaatia, kun verrokkina on Nikonin uusi PRO-runko D5?
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/ ... 2_1020_963
Enkö Maffer saa olla kaikkien takavuosien levottomien, raskaiden ja helvetin kalliiksi käydeiden Canon-vuosieni jälkeen vihdoin ja viimein onnellinen nikonisti, jolla on syvä tietoisuus siitä, että sinun ja tonskuluksen kukistaminen on vain ajan ja halun kysymys!
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Älä Spege multa kysele mielipiteitä kalustostasi. En koske zoomeihin pitkällä parrullakaan jos ei ole aivan pakko, sillä ne tappavat kaiken ajattelun kuvaamisesta. 14-24 tekee ehkäpä poikkeuksen mutta siitäkin oli yleensä käytössä 14mm tai 18mm.
Ole toki onnellinen mutta mikäli ylipäätänsä haluat kunniaa ja mainetta niin vaihda se mersu vaikka Lada Nivaan että pääset sinne mistä polut lähtee. Tai polut loppuu ja metsä alkaa.
Ole toki onnellinen mutta mikäli ylipäätänsä haluat kunniaa ja mainetta niin vaihda se mersu vaikka Lada Nivaan että pääset sinne mistä polut lähtee. Tai polut loppuu ja metsä alkaa.
-
Kunniasta en tiedä, mutta uskoisin, että mainetta minulla on vaikka muille jakaa täällä DC.netissä, suomalaisen valokuvauskulttuurin kehdossa. Olenhan kuitenkin hoitanut täällä valokuvamarsalkan tehtäviä varsin ansiokkaasti jo vuosikymmenen ajan!Maffer kirjoitti:Ole toki onnellinen mutta mikäli ylipäätänsä haluat kunniaa ja mainetta niin vaihda se mersu vaikka Lada Nivaan että pääset sinne mistä polut lähtee. Tai polut loppuu ja metsä alkaa.
Mitä tulee tuohon autoasiaan, niin etkö hyvä Maffer ymmärrä, ettei marsalkan arvoinen valokuvausupseeri voi ajaa muulla kuin Mercedes-Benzillä, johtotähdellä. Toyotallakin ajaminen olisi varsin tahditonta, jostakin Ladasta puhumattakaan! En sitä paitsi hevin luovu SLK-mersuni 3,2 litraisen, kuusisylinterisen bensiinimoottorin suorituskyvystä ja ennen kaikkea sähköllä takakonttiin painuvasta katosta, mikä mahdollistaa auton käyttämisen varsin toimivana liikkuvana piilokojuna.
Tietty minnekään metsäautoteille ei matalalla roadsterilla ole asiaa, mutta kuten oheisesta valokuvasta näkyy, niin kyllä ajoneuvoni soveltuu varsin hyvin vakavahenkiseenkin luonnonvalokuvaustyöskentelyyn.
-
- Viesti:
-
-
Löytyy. Ainakin minun mielestäni se on kaikilla tavoilla armottomilla luontokuvausrintamilla ansioituneen marsalkan arvolle sopivampi auto kuin joku urheilurimpula.spege kirjoitti:Ei löydy sellaista, josta katon saisi alas.Maffer kirjoitti:Meseltä löytyy maasturi.
[/url]
Hannu