Haluan taas viedä harrastusta eteenpäin ja laajentaa jatkuvan valon ja valoteltan kanssa valokuvaamista käsisalamoihin ja jonkinlaiseen pienimuotoiseen studiokuvauskokoonpanoon.
Salamalaitteiksi ajattelin 2x YongNuo YN-650 IV, sekä YongNuo YN560-TX radiolaukaisinta.
Sitten tarvittaisiin salamajalustoja ja sateenvarjoja. Näitähän saa vaikka minkälaisia erillisinä, sekä jonkinlaisina paketteinakin.
Nämä eBay-paketit lienevät rimpuloita, mutta olisiko niistä harrastuskäyttöön? Esimerkiksi jokin tällainen:
http://www.ebay.com/itm/Photo-Studio-Co ... 487c547dea
Periaatteessa minulle riittäisi pari jalustaa ja niihin läpiampuvat sateenvarjot ja yksi heijastava - niillä pääsisin varmasti jo harjoittelemaan melko monipuolisesti - mutta tuossa eBay-paketissa olisi muutakin käyttökelpoista. Hankin aiemmin halvan valoteltan ja pari valaisinta eBaysta, ja niiden laatu oli mielestäni varsin riittävä tarpeisiini. Halvalla ei varmasti saa laatumerkkien tasoista kalustoa, mutta saako edes harrastajalle kelpaavaa?
Ei tuossa tietenkään omaisuuksia ole pelissä vaikka laatu olisikin hieman sitä sun tätä, mutta sattuuko kenelläkään olla kokemuksia näistä edullisista paketeista?
Studiokuvaamisen peruspakettia harkitsemassa
-
- Viesti:
Studiokuvaamisen peruspakettia harkitsemassa
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
Mä ostin myös aluksi läpiammuttavat varjot, mutta niiden käyttö on kotistudiossa melko rajallista koska se valo lentää aivan jokapaikkaan. Itse ehkä kahtelisin heijastavia varjoja jos nyt kasaisin vastaavaa :)
Mun mielestä noi halvan hintaluokan kamat oli ihan hyvät. Mulla on ne vieläkin mut käyttö on jääny vähälle koska oon kaatanu niitä ja ne sontsat on ihan soikeita (epäsymmetrisesti).
Mun mielestä noi halvan hintaluokan kamat oli ihan hyvät. Mulla on ne vieläkin mut käyttö on jääny vähälle koska oon kaatanu niitä ja ne sontsat on ihan soikeita (epäsymmetrisesti).
-
- Viesti:
Unohtui vastata tähän ja kiittää Villeä kommentoinnista.
En ole vielä hankkinut mitään, mutta olen katsonut vaihtoehtoja; Saksan Amazonista tällä kertaa tällaista peruspakettia.
http://www.amazon.de/BPS-Studioleuchte- ... 010DH44V0/
Mietin mahtavatko tällaiset edulliset paketit salamalaitteiden kiinnikkeiden osalta olla yhteensopivia minkään ns. merkkituotteiden vastaavien kanssa, kuten Elinchrom, Godox ym. Jos sarjaa päättää joskus laajentaa, olisi tietysti eduksi mikäli osat olisivat yhteensopivia edes sovittimilla.
Verkkokauppa.com:sta saisi rakennettua myös kohtuullisella rahalla harjoittelusarjan edustamansa Falcon Eyes tuotemerkin tarvikkeista. Falcon Eyesin jotakuinkin vertailtava studiopaketti on tosin huomattavasti kalliimpi kuin tuo BPS:n sarja. Lieneekö laadussa merkittäviäkin eroja, mene ja tiedä.
Tarpeeni ei ole täsmällinen, vaan haen hinta-laatusuhteeltaan tyydyttävää peruspakettia, jolla voin harjoitella ja kuvata monipuolisesti. Tähän hankin joka tapauksessa lisäksi aiemmin mainitsemani YongNuon salamat ja triggerin.
En ole vielä hankkinut mitään, mutta olen katsonut vaihtoehtoja; Saksan Amazonista tällä kertaa tällaista peruspakettia.
http://www.amazon.de/BPS-Studioleuchte- ... 010DH44V0/
Mietin mahtavatko tällaiset edulliset paketit salamalaitteiden kiinnikkeiden osalta olla yhteensopivia minkään ns. merkkituotteiden vastaavien kanssa, kuten Elinchrom, Godox ym. Jos sarjaa päättää joskus laajentaa, olisi tietysti eduksi mikäli osat olisivat yhteensopivia edes sovittimilla.
Verkkokauppa.com:sta saisi rakennettua myös kohtuullisella rahalla harjoittelusarjan edustamansa Falcon Eyes tuotemerkin tarvikkeista. Falcon Eyesin jotakuinkin vertailtava studiopaketti on tosin huomattavasti kalliimpi kuin tuo BPS:n sarja. Lieneekö laadussa merkittäviäkin eroja, mene ja tiedä.
Tarpeeni ei ole täsmällinen, vaan haen hinta-laatusuhteeltaan tyydyttävää peruspakettia, jolla voin harjoitella ja kuvata monipuolisesti. Tähän hankin joka tapauksessa lisäksi aiemmin mainitsemani YongNuon salamat ja triggerin.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
Oma systeemini toimii YN-560:n ympärillä. Kaikki varjot, softboxit ym. olen hankkinut sitä silmällä pitäen, että voin laajentaa tarvittaessa valoja Elinchromeilla. Niitä näyttää saavan myös käytettyinä, joten laajennus onnistuisi kohtalaisen helposti. Olennaisena pidän kuitenkin sitä, että kaikki tavarat saa mahtumaan yhteen laukkuun, niin että kuljetus ja pystytys sujuvat kätevästi. Jalustat tietysti tarvitsevat oman laukun.
-
- Viesti:
Kävin tässä välissä Sulannon Valaisutyöpajakurssin ja teoriaosaaminen täydentyi käytännöllisillä harjoituksilla. Sain lisää näkemystä ja kokemusta valaisuun, valotukseen ja kalustoon; studiosalamoiden käyttöön, käsisalamoihin ja erilaisiin valonmuokkaimiin. Antoisa päivä. Jos Sulanto pitää kurssin uudelleen, kuten varsin mahdollista puheista päätellen on, suosittelen osallistumista jos on laillani käsisalamalaitteiden ja yleisesti valaisun osalta viemässä harrastustaan eteenpäin.
Nyt minulla on melko hyvä näkemys siitä, minkälainen kalusto on minulle tässä vaiheessa riittävä.
Rakennan kotistudion ensin YongNuo YN560 IV salamalaitteiden ympärille. Yksi on hankittu Verkkokauppa.com:sta ja kaksi lisää on tulossa eBaystä puoleen hintaan, sekä YN560-TX triggeri niiden säätämiseksi ja laukaisemiseksi. Kolme salamalaitetta, jotta saan päävalon, tasoitusvalon ja takavalon.
Hankin jo hieman epähuomiossa RF-603 II radiolaukaisin/lähettimen, mutta sille tulee käyttöä kun jossakin vaiheessa laajennan myös studiosalamalaitteisiin. Näitä paketteja olen edelleen arvioinut, ja tässä on taas yksi mahdollinen:
http://www.amazon.de/gp/product/B00EH3NABW
Paketista näyttää tulevan jotakuinkin tällainen:
3 x YongNuo 560 IV
YongNuo RF-603 II trigger/lähetin
YongNuo YN560-TX triggeri
Roguegrid2 3-in-1 hunajakenno salamalaitteille + geelit, tai vastaava.
Sateenvarjot, läpiammuttava ja heijastavat, sekä yli 2m korkeat jalustat ja tarvittavat pidikkeet.
Walimexin (tai vastaava) 180x210 kokoontaittuvia kuvaustaustoja, valkoinen/harmaa/musta. Lastolite on liian kallis harrastajalle.
Kenties erillinen taustakangasteline.
Näillä pääsen jo aika pitkälle ja budjettikin pysyy jotenkuten kohtuullisena.
Nyt minulla on melko hyvä näkemys siitä, minkälainen kalusto on minulle tässä vaiheessa riittävä.
Rakennan kotistudion ensin YongNuo YN560 IV salamalaitteiden ympärille. Yksi on hankittu Verkkokauppa.com:sta ja kaksi lisää on tulossa eBaystä puoleen hintaan, sekä YN560-TX triggeri niiden säätämiseksi ja laukaisemiseksi. Kolme salamalaitetta, jotta saan päävalon, tasoitusvalon ja takavalon.
Hankin jo hieman epähuomiossa RF-603 II radiolaukaisin/lähettimen, mutta sille tulee käyttöä kun jossakin vaiheessa laajennan myös studiosalamalaitteisiin. Näitä paketteja olen edelleen arvioinut, ja tässä on taas yksi mahdollinen:
http://www.amazon.de/gp/product/B00EH3NABW
Paketista näyttää tulevan jotakuinkin tällainen:
3 x YongNuo 560 IV
YongNuo RF-603 II trigger/lähetin
YongNuo YN560-TX triggeri
Roguegrid2 3-in-1 hunajakenno salamalaitteille + geelit, tai vastaava.
Sateenvarjot, läpiammuttava ja heijastavat, sekä yli 2m korkeat jalustat ja tarvittavat pidikkeet.
Walimexin (tai vastaava) 180x210 kokoontaittuvia kuvaustaustoja, valkoinen/harmaa/musta. Lastolite on liian kallis harrastajalle.
Kenties erillinen taustakangasteline.
Näillä pääsen jo aika pitkälle ja budjettikin pysyy jotenkuten kohtuullisena.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
Se mikä tässä Kryptoksen paketin harkinnassa oli parasta/opettavaisinta, oli tuo kurssin käynti. Asiat helpottuu kummasti kun ei tarvitse lyödä omaa päätään kiviseinään jatkuvasti, vaan joku näyttää vähän alkua kädestä pitäen. Ehdottomasti suosittelen järjestetyn valon tekemisen kursseja tavalla tai toisella jo ennen kuin hankitte omaa kalustoa.
Ja seuraavaksi kannattaa miettiä jotain mallinohjaukseen liittyvää opastusta. Jo pienetkin jutut lisäävät sitä omaa varmuutta.
Toinen mitä voisin kommentoida: harkitse Kryptos vahvasti tämän näköisiä salamapidikkeitä:
http://www.digitarvike.fi/godox_s-type_ ... ket_bowens
Noissa siis salama vain puristetaan valopäästään kiinni tuohon pidikkeeseen. Renkaaseen saa kiinni studiosalaman softboxeja ja muita valohajottimia, myös sateenvarjon. Näitä saa maailmalta edullisempinakin ja myös esim. elinchromen sovitteella. Noissa on hyvin triggerille tilaa ja kaikki pikkusalamat sopivat. Kun tuo sovite on joku standardi, niin voi hommata kiinalaisiakin perusboxeja ja valikoimaa riittää vaikka mille valonhajottimelle. Ja kolmanneksi, jos joskus hankit studiosalamat samalla sovitteella, voit käyttää hajottimia ristiin.
Jos joskus tarvitset isomman boxin ja enemmän valotehoa, niin tällaisella voi tuohon kytkeä useammankin salaman:
http://prophotographygear.com/products/ ... pe-bracket
Ja seuraavaksi kannattaa miettiä jotain mallinohjaukseen liittyvää opastusta. Jo pienetkin jutut lisäävät sitä omaa varmuutta.
Toinen mitä voisin kommentoida: harkitse Kryptos vahvasti tämän näköisiä salamapidikkeitä:
http://www.digitarvike.fi/godox_s-type_ ... ket_bowens
Noissa siis salama vain puristetaan valopäästään kiinni tuohon pidikkeeseen. Renkaaseen saa kiinni studiosalaman softboxeja ja muita valohajottimia, myös sateenvarjon. Näitä saa maailmalta edullisempinakin ja myös esim. elinchromen sovitteella. Noissa on hyvin triggerille tilaa ja kaikki pikkusalamat sopivat. Kun tuo sovite on joku standardi, niin voi hommata kiinalaisiakin perusboxeja ja valikoimaa riittää vaikka mille valonhajottimelle. Ja kolmanneksi, jos joskus hankit studiosalamat samalla sovitteella, voit käyttää hajottimia ristiin.
Jos joskus tarvitset isomman boxin ja enemmän valotehoa, niin tällaisella voi tuohon kytkeä useammankin salaman:
http://prophotographygear.com/products/ ... pe-bracket
olli Rinne http://www.digifaq.info/