Sama täällä. AWB osuu yleesä riittävän lähelle, RAW-konvertoinnissa on helppo hienosäätää jos on pielessä.tareone kirjoitti:Minulla on käytännössä aina AWB päällä ja suht harvoin joutuu värilämpötilaa korjailemaan. Näin ne tottumukset eroaa.Loitto kirjoitti:En koskaan käytä automaattista valkotasapainoa, niin en osaa sen toiminnasta paljon sanoa. Sen sijaan ihmettelen, miksi sellainen on ylipäänsä olemassa?
Nikon D70 vai Canon EOS 350D
-
- Viesti:
insinöörikuvaaja | Flickr | Kuvaajat.com | fb
Joo, AWB -2 on antanut ihan asiallista tulosta. Heijastettu salama on yleensä se mikä on vaatinut käsin asetuksen ja mittauksen mutta sitten sekin on ollut kohdillaan.tareone kirjoitti:Minulla on käytännössä aina AWB päällä ja suht harvoin joutuu värilämpötilaa korjailemaan. Näin ne tottumukset eroaa.Loitto kirjoitti:En koskaan käytä automaattista valkotasapainoa, niin en osaa sen toiminnasta paljon sanoa. Sen sijaan ihmettelen, miksi sellainen on ylipäänsä olemassa?
-
- Viesti:
Riittävän lähelle sopivaa, sellaista mikä näyttää silmään oikealle ;)OskuK kirjoitti:Riittävän lähelle mitä? ;-)harrin kirjoitti: AWB osuu yleesä riittävän lähelle, RAW-konvertoinnissa on helppo hienosäätää jos on pielessä.
insinöörikuvaaja | Flickr | Kuvaajat.com | fb
-
- Viesti:
Mulla on kuvatessa yleensä salaman WB-asetus. Silloin värit tulee suunnilleen niinkuin diafilmille tulisi. RAW:na kun kuvaa niin jälkikäsittelyssä sitten säädetään jos on tarvetta. Pilvi/aurinko-asetukset on vähän liian työläitä vaihdella ulkona kuvatessa, tuo salama-asetus on sopivasti siitä välistä. Puhtaassa keinovalossa tarvitsen keinovaloaseutusta jotta näen kameran ruudulla värit suunnilleen oikein.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Aivan, vähän samaan tapaan kuin noisekillerit kasvokuvissakin ;-)harrin kirjoitti:Riittävän lähelle sopivaa, sellaista mikä näyttää silmään oikealle ;)OskuK kirjoitti:Riittävän lähelle mitä? ;-)harrin kirjoitti: AWB osuu yleesä riittävän lähelle, RAW-konvertoinnissa on helppo hienosäätää jos on pielessä.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Kuka tietää onko D350:ssä...
... langatonta salamaohjausta.
Siis vastaavaa kuin D70:ssä.
Tuo D350 kyllä kiinnostaisi ja näyttää ihan hyvältä tuotteelta, mutta tämän asian kohdalla en ole päässyt vertailemaan.
D70 kohdalla tuo, että salaman voi sijoittaa miten haluaa ja käyttää langatonta laukaisua (kameran oma pikkusalama siis commander modessa ja SB-600 tai SB-800 Remotena) on joissakin tilanteissa pelastanut päivän.
Siis vastaavaa kuin D70:ssä.
Tuo D350 kyllä kiinnostaisi ja näyttää ihan hyvältä tuotteelta, mutta tämän asian kohdalla en ole päässyt vertailemaan.
D70 kohdalla tuo, että salaman voi sijoittaa miten haluaa ja käyttää langatonta laukaisua (kameran oma pikkusalama siis commander modessa ja SB-600 tai SB-800 Remotena) on joissakin tilanteissa pelastanut päivän.
-------------------------------
MarkoH
MarkoH
-
Heips!
Joskus tulin ostaneeksi tuon Nikonin D70 rugon. Mitään valittamista en siitä ole vielä keksinyt, mutta suosittelen miettimään rungonvalintaa siltä kantilta, että jos aiot kuvata lintuja niin Canonin leiristä taitaa löytyä vakaajaputket halvemmalla. Jos harrastat makrokuvausta, niin D70:ssä on pienin herkkyys 200, itse olisin kaipaillut vähintään ISO 100. Tosin, tuo 200 kohisee sen verran vähän, että ei ole suurta merkitystä. Ja mitä kohinaan tulee, niin kaikki digikamerat kohisee enemmän tai vähemmän. Sitä kohinaa voi sitten poistella vaikka markkukakkosen kuvista, jos siltä tuntuu, mutta sillä kohinalla on kyllä mielestäni hyvin vähän mitään tekemistä kuvan sisällön kanssa ellei sitten croppaile kuvista jotain 100% pikkurajauksia. Suosittelen siinä tapauksessa vaihtamaan linssin toiseen, jotta voi kameralla rajata kuvan kohdilleen kuvatessaan. Ja mitä johonkin akkukahvaan tulee, niin itse en ole vielä keksinyt syytä sellaisen tarpeelle, vaikka kantelen metsässä 1,5kg obiskaa reissujen keston ollessa esim. 5h. Jos kädet tärrää liikaa pystykuvaukseen niin kannattaa mennä puntille pattia hankkimaan tai sitten kantaa mukanaan yksjalkaa tms. ;)
Ainoa asia mitä ehkä jäin kaipailemaan, on peilinlukitus yläasentoon kuvaushommissa. Tarve voi tulla esiin kuvattaessa 1:1 tai suuremmilla suurennussuhteilla sopivan pituisilla ajoilla.
t:Paccio
Joskus tulin ostaneeksi tuon Nikonin D70 rugon. Mitään valittamista en siitä ole vielä keksinyt, mutta suosittelen miettimään rungonvalintaa siltä kantilta, että jos aiot kuvata lintuja niin Canonin leiristä taitaa löytyä vakaajaputket halvemmalla. Jos harrastat makrokuvausta, niin D70:ssä on pienin herkkyys 200, itse olisin kaipaillut vähintään ISO 100. Tosin, tuo 200 kohisee sen verran vähän, että ei ole suurta merkitystä. Ja mitä kohinaan tulee, niin kaikki digikamerat kohisee enemmän tai vähemmän. Sitä kohinaa voi sitten poistella vaikka markkukakkosen kuvista, jos siltä tuntuu, mutta sillä kohinalla on kyllä mielestäni hyvin vähän mitään tekemistä kuvan sisällön kanssa ellei sitten croppaile kuvista jotain 100% pikkurajauksia. Suosittelen siinä tapauksessa vaihtamaan linssin toiseen, jotta voi kameralla rajata kuvan kohdilleen kuvatessaan. Ja mitä johonkin akkukahvaan tulee, niin itse en ole vielä keksinyt syytä sellaisen tarpeelle, vaikka kantelen metsässä 1,5kg obiskaa reissujen keston ollessa esim. 5h. Jos kädet tärrää liikaa pystykuvaukseen niin kannattaa mennä puntille pattia hankkimaan tai sitten kantaa mukanaan yksjalkaa tms. ;)
Ainoa asia mitä ehkä jäin kaipailemaan, on peilinlukitus yläasentoon kuvaushommissa. Tarve voi tulla esiin kuvattaessa 1:1 tai suuremmilla suurennussuhteilla sopivan pituisilla ajoilla.
t:Paccio
-
Itse kamppailen kans näiden kahden kameran valinnan kanssa.
toisaalta jopa toi 300D on vielä jokseenkin mukana kuvioissa lähinnä halvan hintansa puolesta... ainakin käytettynä.
Kun en ole ennemmin järjestelmää omistanut niin olen kovasti joutunut miettimään tässä että kannattako tässä panostaa ekaan järkkäriin 1kilo euroa vai kokeilisiko alaa tällaisella 500 e:n käytetyllä kun sehän ei ole ollenkaan varmaa vielä onko kameralla oikeasti käyttöä tuon rahan edestä enää vuoden kuluttua.
no sitten tässä on pakkaa sekoittamassa vielä tuo kohina ....
nikonissahan on enemmän kohinaa mutta toissaalta taas se, että nikon tuntuu käteen paremmalta vaikeuttavat entisestään valintaa.
Entä arvon laskeminen. Nikon 70D:n arvo tulee varmaan laskemaan samalla mitalla kuin mitä noiden 300D:n hinnat ovat tippuneet kunhan Nikon vain julkaisee uudet mallinsa. Onki kellään mitään aavistusta koska tämä tulee tapahtumaan?
Ja vielä, onko kellään mitään tietoa kauanko toi nikonin kitti tarjous on voimassa?
toisaalta jopa toi 300D on vielä jokseenkin mukana kuvioissa lähinnä halvan hintansa puolesta... ainakin käytettynä.
Kun en ole ennemmin järjestelmää omistanut niin olen kovasti joutunut miettimään tässä että kannattako tässä panostaa ekaan järkkäriin 1kilo euroa vai kokeilisiko alaa tällaisella 500 e:n käytetyllä kun sehän ei ole ollenkaan varmaa vielä onko kameralla oikeasti käyttöä tuon rahan edestä enää vuoden kuluttua.
nikonissahan on enemmän kohinaa mutta toissaalta taas se, että nikon tuntuu käteen paremmalta vaikeuttavat entisestään valintaa.
Entä arvon laskeminen. Nikon 70D:n arvo tulee varmaan laskemaan samalla mitalla kuin mitä noiden 300D:n hinnat ovat tippuneet kunhan Nikon vain julkaisee uudet mallinsa. Onki kellään mitään aavistusta koska tämä tulee tapahtumaan?
Ja vielä, onko kellään mitään tietoa kauanko toi nikonin kitti tarjous on voimassa?
-
- Viesti:
En ala aavistelemaan, oman runkoni osalta lasken homman niin, että kahden vuoden kuvaamisen jälkeen rungon arvo on pyöreästi 0 €. Siinä vaiheessa olen ottanut sillä toivottavasti vajaa 30 000 kuvaa, jos tahti ei tästä pahemmin hyydy. Siitä tulikin mieleen että menenpäs heti kuvaamaan... :-)liidi kirjoitti:Entä arvon laskeminen. Nikon 70D:n arvo tulee varmaan laskemaan samalla mitalla kuin mitä noiden 300D:n hinnat ovat tippuneet kunhan Nikon vain julkaisee uudet mallinsa. Onki kellään mitään aavistusta koska tämä tulee tapahtumaan?
Viimeksi muokannut Rockford, Huhti 04, 2005 19 : 35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
On tuo jännä tuo kohinajuttu, olen kuvannut tuhansia kuvia ja yhdessäkään paperitulosteessa sitä ei ole näkynyt. Mutta ehkä vika on siinä, etten kuvaa testitauluja ja vastaavia.liidi kirjoitti:Itse kamppailen kans näiden kahden kameran valinnan kanssa.
Olennaista valinnassa lienee tuo käteensopivuus, koska sehän ratkaisee käytössä. Toinen tärkeä on objektiivit, mieti ensin, mitä objektiiveja hankit nyt, mitä parin vuoden sisällä ja valitse runko niihin sopivaksi. Niiden arvo myös pitää.
-
- Viesti:
Ihan vain ihmettelen, että mistä ostit runkosi tammikuussa 2004? Minä sain omani ekasta Suomessa myyntiin tulleesta erästä hiukan maaliskuun puolivälin jälkeen.kaptah kirjoitti:Oman D70 runkoni hinta on laskenut 15kk aikana mitä siitä maksoin ja siihen millä sitä nyt myyn noin 700€.
-
- Viesti:
Kyllä sitä kohinaa näkyy ihan oikeillakin kohteilla 20x30 cm kokoisessa 1600 ISO kuvassa, mutta ei se kuvasta todellakaan tee käyttökelvotonta.mannja-1 kirjoitti:On tuo jännä tuo kohinajuttu, olen kuvannut tuhansia kuvia ja yhdessäkään paperitulosteessa sitä ei ole näkynyt. Mutta ehkä vika on siinä, etten kuvaa testitauluja ja vastaavia.
-
Siis mitäh? Eikö tuo kampanja ollutkaan sellainen että sen teleen saa kaupanpäälle?Reijol kirjoitti:
Silloin sai vielä maahantuojan tarjouksena toisen pidemmän halpisobiskan mukaan yhteensä 1200 hinnalla, pelkällä kittizoomilla tuo olisi lähtenyt tonnilla. Ei kaduta pätkääkään, en ole tosin vielä saanut sitä pidempää putkea...
-