Kuvien laskutus firmalta?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Dailunch

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

kapama-7 kirjoitti:
BasicDude kirjoitti:
Dailunch kirjoitti:Vielä helpompaa ja halvempaa on laittaa firmalle verokortti.
Ei se niin vain käy. Firma kun muuttuu sitten tuossa työnantajaksi jolloin tulee muutkin velvollisuudet. Tietysti jos firma tuohon suostuu....

Tosiaan joku ukko tai eezy laskutuspalvelu on varmaan helpoin ellei itse halua yrittäjäksi ryhtyä.
Entä jos laskuttaa kuvien käyttöoikeudesta ja verokortilla? Ei kai silloin firma voi olla työnantaja?

Kapa
Tämä tapa on kaikista helpoin, mutta kannattaa huomata että tässä tapauksessa kuvaajalle ei esimerkiksi kerry eläkettä eikä kuvaaja ole vakuutettu työnantajan puolesta. Jos puolestaan tekee sen sopparin, ei firma enää ostakaan sinulta hyödykkeitä vaan on työnantajasi, jonka mukana tulee kasa velvollisuuksia. Todennäköisesti tämän takia osa firmoista ei halua palkata kuvaajaa yksityishenkilönä vaan ostaa palvelun yritykseltä, mutta kyseistä porsaanreikää kannatta käyttää. Toisaalta se toiminimen perustaminen ei maksa kuin satasen, mutta ainakaan itse en ole sitä vielä kokenut tarpeelliseksi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

"Kuvaajalle ei kerry eläkettä"? Voi olkaa, huoleti, teette niin tai näin, kuvanmyyntituloista ei teille eläkettä pääse kertymään. Paljon ennen tuohon tilanteeseen pääsemistä se kuvien tilaaja on vaihtanut teidän johonkin nuorempaan ja innokkaampaan harrastelijaan, joka tekee homman paljon halvemmalla.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Entäs Ky?
Itse laitoin aikoinaan firman pystyyn niin ky oli paras ratkaisu. Mulla toiminimi ei tullut kysymykseenkään.
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Dailunch kirjoitti:Tämä tapa on kaikista helpoin, mutta kannattaa huomata että tässä tapauksessa kuvaajalle ei esimerkiksi kerry eläkettä
_Kannattaa_ muistaa, että maailmassa on monenlaisia tilanteita. Tässä ketjussa oli kysymyksenä: "Minulla ei (vielä) ole toiminimeä ja eräs firma pyysi kuvaamaan tapahtumaansa." Tällainen tilanne tulee monille vastaan muutaman kerran elämässä.

Harvassa asiassa on vähemmän tolkkua kuin eläkkeestä huolehtimisessa yhden kuvaustyön vuoksi tai yrityksen perustamisessa sen laskuttamista varten.
Matti Vuori
Dailunch

mvuori kirjoitti:
Dailunch kirjoitti:Tämä tapa on kaikista helpoin, mutta kannattaa huomata että tässä tapauksessa kuvaajalle ei esimerkiksi kerry eläkettä
_Kannattaa_ muistaa, että maailmassa on monenlaisia tilanteita. Tässä ketjussa oli kysymyksenä: "Minulla ei (vielä) ole toiminimeä ja eräs firma pyysi kuvaamaan tapahtumaansa." Tällainen tilanne tulee monille vastaan muutaman kerran elämässä.

Harvassa asiassa on vähemmän tolkkua kuin eläkkeestä huolehtimisessa yhden kuvaustyön vuoksi tai yrityksen perustamisessa sen laskuttamista varten.
Tarkoituksenani oli vain kertoa yleisesti. Ei minuakaan juuri näillä tuloilla eläkkeet kiinnosta, ja toisaalta en edes vielä ole 18-vuotias joten eläkettä ei vielä kerry.

Enemmän tässä painaa siis työnantajan vastuut, joita ei minun tietämykseni mukaan tule jos työsopparia ei tehdä vaan tilaaja ainoastaan ostaa kuvien käyttöoikeudet jälkikäteen.
Hannu KH kirjoitti:Entäs Ky?
Itse laitoin aikoinaan firman pystyyn niin ky oli paras ratkaisu. Mulla toiminimi ei tullut kysymykseenkään.
Miksi kommandiittiyhtiö? Minulle ei tule muuta hyötyä mieleen kuin helppo muuttaminen osakeyhtiöksi sekä tietyt verohelpotukset esimerkiksi liikunta/kulttuuriseteleissä. Huonona puolena vaatii kaksinkertaisen kirjanpidon.
MjrPayne

Viesti Kirjoittaja MjrPayne »

Tuli samankaltainen tilanne vastaan teatteripuolella eli vaimoni kirjoittaman käsikirjoituksesta saama korvaus. Harrastajateatteri ei oikein halunnut toimia työnantajana eikä vaimoni halunnut "yrittäjäksi". Kun asiaa selvitettiin, kävi ilmi että tekijänoikeuspalkkiosta pidätetään vain ennakkoverot, muita sivukuluja kuten eläke ja sairausvakuutusmaksuja ei teatterille tule. Eli voisiko valokuvan kanssa toimia samoin eli käyttöoikeusmaksu verrattaisiin tekijänoikeusmaksuun?
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Jos on sattunnaisia valokuvaustuloja, niin vois etsiä jonkin osuuskunnan jonka kautta pyörittää rahansa.

Ky on vähän niinkuin toiminimi, mutta sillä pystyy erittelemään ALV-koukeroita toisinkuin toiminimellä. Kunnon kirjanpitäjä on joka tapauksessa yrittäjän hyvä kaveri.....jos ei satu itse olemaan kirjanpitäjä.

Oy:tä en ymmärrä pienimuotoisessa yksinyrittämisessä.
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Hannu KH kirjoitti:
Oy:tä en ymmärrä pienimuotoisessa yksinyrittämisessä.
Kyllä sille on paikkansa yksinkin yrittämisessä. Jos puuhastelu tuottaa tarpeeksi, niin se on paras laajojen vähennysten ja "halvan" rahansiirron yrityksen kassasta omistajan kassaan takia.
Raha siirtyy osinkoverolla ja verotta kilometrikorvauksin ja päivärahoin. Oy voi maksaa vakuutuksia, terveydenhuoltoa, liikuntaa, lentolippuja, hotelleja ja TYKY-juttuja (Työkyvyn ylläpito).

Hyvin suosittu juttu josta mm. juuri yhtä ministeriä mollattiin. Terveydenhuollossa työskentelevä vaimoni sanoi, että n. 80% yksityiselle terkkarille palvelujaan myyvistä keikkalääkereistä tekee juuri noin. Luulen, että melkoisen harva keikoilla elävä juristi on työsuhteessa.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

MjrPayne kirjoitti:...Eli voisiko valokuvan kanssa toimia samoin eli käyttöoikeusmaksu verrattaisiin tekijänoikeusmaksuun?
Käsittääkseni kyllä.

Kapa
heikkipekk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heikkipekk »

mtala kirjoitti:
onninpoika kirjoitti:Mihin linkin esimerkissä katosi ALV 24%?
Jostain iästä alkaen, oliko se 50v yrittäjäeläkemaksu on 24,8% esimerkissä pienempi?
[--] Laskutuspalvelun kautta toimittaessa jotkin kulut, kuten isommat työkaluhankinnat (kamera, tietokone) arvonlisäveroineen on esitettävä omassa verotuksessaan vähennettävinä tulonhankkimiskuluina. Näin olen asian ymmärtänyt
Kannattaa vain pitää mielessä, että vähennyksiä ei välttämättä saa tehtyä laitteista joiden voidaan katsoa kuuluvan myös yksityiseen käyttöön, kuten siis vaikka juuri kamera ja tietokone. Asia on todella hankala ja paljon helpompi yrityksen kirjanpidossa kuin yksityishenkilön tulonhankkimiskuluissa.
Dailunch

heikkipekk kirjoitti:
mtala kirjoitti:
onninpoika kirjoitti:Mihin linkin esimerkissä katosi ALV 24%?
Jostain iästä alkaen, oliko se 50v yrittäjäeläkemaksu on 24,8% esimerkissä pienempi?
[--] Laskutuspalvelun kautta toimittaessa jotkin kulut, kuten isommat työkaluhankinnat (kamera, tietokone) arvonlisäveroineen on esitettävä omassa verotuksessaan vähennettävinä tulonhankkimiskuluina. Näin olen asian ymmärtänyt
Kannattaa vain pitää mielessä, että vähennyksiä ei välttämättä saa tehtyä laitteista joiden voidaan katsoa kuuluvan myös yksityiseen käyttöön, kuten siis vaikka juuri kamera ja tietokone. Asia on todella hankala ja paljon helpompi yrityksen kirjanpidossa kuin yksityishenkilön tulonhankkimiskuluissa.
Voi vähentää 50% jos on näyttöä työkäytöstä, ja jos käyttö on pääasiallisesti työhön liittyvää niin 100%. Alle 1000€ laitteen saa vähintää kerralla, muuten 25% vuosittain.
mtala

Viesti Kirjoittaja mtala »

Dailunch kirjoitti:Voi vähentää 50% jos on näyttöä työkäytöstä, ja jos käyttö on pääasiallisesti työhön liittyvää niin 100%. Alle 1000€ laitteen saa vähintää kerralla, muuten 25% vuosittain.
Korostan, että kannattaa laatia huolelliset perustelut, joista käy ilmi asiaan liittyvät työtehtävät sekä kunkin verovuonna hankitun laitteen, ohjelmiston tai esim. kirjan tarpeellisuus työtehtävien kannalta.

Olen vuosien varrella todennut perustelut niihin käytetyn vähäisen vaivan arvoisiksi. Mikäli jokin vähennyskohta on jätetty hyväksymättä, olen tehnyt muistutuksen. Joskus on pyydetty lisäselvitystä työkaluvähennysten suhteellisen suuruuden takia, mutta selvitykseksi on riittänyt puhelu.

Kerran olen viitannut erääseen aiempien vuosien laitehankintaan, joka ei juuri hankintavuonna tuonut tuottoa, mutta joka laitteen mahdollistaman ammattitaidon kehittymisen ansiosta realisoitui todistettavasti tulonmuodostuksena myöhempinä verovuosina ja siten lisäsi veronsaajan verovelvolliselta saamaa verotuottoa.

Totta kuitenkin on, että jos ei saa erityistä nautintoa edellisen kappaleen kaltaisten ilmaisujen sommittelusta, yhtiö on usein kätevä vaihtoehto, mikäli freelance-tyyppisiä tuloja on säännöllisesti.

Mtala
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Vielä yksi huomio. Yritys voi myydä alle 8500€/vuosi ilman alvia. Tämä on merkittävä asia jos kyseessä on harrastuksen myynti yksityisille ihmisille.
Dailunch

onninpoika kirjoitti:Vielä yksi huomio. Yritys voi myydä alle 8500€/vuosi ilman alvia. Tämä on merkittävä asia jos kyseessä on harrastuksen myynti yksityisille ihmisille.
Mutta tässä on taas huomioitava että vähennyksetkin jäävät samalla tekemättä.
maikuli
Viesti:

Valokuvamyynnin laskuttaminen

Viesti Kirjoittaja maikuli »

Hei, tarvisin nyt pikaista apua ja viisaampien neuvoa. Olen ensimmäistä kertaa myymässä valokuviani suoraan yritykselle. Kuinka laskutus siis kannattaa hoitaa? Katselin ukko.fi yms. palveluja, onnistuuko tuo niillä? Siis onko eroa sillä, että myyn valokuvien käyttöoikeuksia kuin että tekisin valokuvauskeikkaa? Ukkohan ainakin ilmoittaa että voi laskuttaa vain työstä, ei tavaroiden myynnistä. Kumpaan siis käyttöoikeudet menevät? Ja jos myy valokuvia firmoille yksityisenä, niin päätyykö joka tapauksessa maksamaan valtiolle muutakin kuin veron ja mahdollisen alvin? Ja kuinka tuon alvin kanssa sitten pitäisi toimia, jos en ole alv-velvollinen?

Eli lyhyesti: osaisiko joku neuvoa kuinka teen laskun yritykselle muutamasta valokuvasta. Minulla ei itsellä ole hirveästi tietoa ja kokekumsta aiheesta, enkä ole onnistunut yksiselitteisiä neuvoja löytämään :/

Kiitoksia neuvoista!
Dailunch

Kuvien myynti ei täytä työsuhteen tunnusmerkkejä, joten maksu voidaan yksinkertaisimmin hoitaa työkorvauksena.

Käyttöoikeuden myynnillä ja keikan tekemisellä on eroa. Mikäli työ täyttää työsuhteen tunnusmerkit, on työstä maksettava korvaus palkkaa ja työnantajaa koskevat myös työsopimuslain velvollisuudet. Keikkaa on kuitenkin mahdollista tehdä myös työkorvauksen alla, sillä usein työsuhteen tunnusmerkit eivät täyty erityisesti direktiovallan osalta. Työkorvausta maksettaessa sinun täytyy ainoastaan toimittaa verokortti työnantajalle. Korvaus verotetaan ansiotulona, mitään alveja ei tarvitse maksaa. Ainoa käytännön ero palkkaan sinun kannalta on se, että työkorvaus ei kerrytä eläkettä.

TLDR: Menee työkorvauksena
maikuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maikuli »

Dailunch kirjoitti:Kuvien myynti ei täytä työsuhteen tunnusmerkkejä, joten maksu voidaan yksinkertaisimmin hoitaa työkorvauksena.

Käyttöoikeuden myynnillä ja keikan tekemisellä on eroa. Mikäli työ täyttää työsuhteen tunnusmerkit, on työstä maksettava korvaus palkkaa ja työnantajaa koskevat myös työsopimuslain velvollisuudet. Keikkaa on kuitenkin mahdollista tehdä myös työkorvauksen alla, sillä usein työsuhteen tunnusmerkit eivät täyty erityisesti direktiovallan osalta. Työkorvausta maksettaessa sinun täytyy ainoastaan toimittaa verokortti työnantajalle. Korvaus verotetaan ansiotulona, mitään alveja ei tarvitse maksaa. Ainoa käytännön ero palkkaan sinun kannalta on se, että työkorvaus ei kerrytä eläkettä.

TLDR: Menee työkorvauksena
Kiitoksia erittäin paljon vastauksestasi! Eli jos nyt ymmärsin oikein, niin ei tarvi hinnoittelussa miettiä mitään työeläkemaksuja, työnantajakorvauksia tai alviakaan. Pitäisi siis riittää, kun ilmoitan tilinumeroni ja sovitun kuvien hinnan sivutuloverokortin kera ja saan tililleni kaiken miinus pelkkä tulovero?
Dailunch

maikuli kirjoitti:Kiitoksia erittäin paljon vastauksestasi! Eli jos nyt ymmärsin oikein, niin ei tarvi hinnoittelussa miettiä mitään työeläkemaksuja, työnantajakorvauksia tai alviakaan. Pitäisi siis riittää, kun ilmoitan tilinumeroni ja sovitun kuvien hinnan sivutuloverokortin kera ja saan tililleni kaiken miinus pelkkä tulovero?
Juuri näin.
Vastaa Viestiin