Mikä ihme suomalaisissa kameratoimittajissa (lähinnä Canon, Minolta jne.) oikein mättää, kun joka ikiseen tilaukseen on toimitusaika vähintään kuukausi tai oikeastaan pitää sanoa ihme, jos tulee tuossa ajassa.
Esimerkkeinä voisin itseltäni sanoa, että kameraani aikoinaan (2 kk sitten sain) jouduin ja objektiiveja odottaa n. 2 kk. Salamaa jouduin odottamaan 3 kk ja yksi objektiivi puuttuu vielä (aikaa on kulunut nyt jo 4 kk).
Sama tilanne on monella muullakin kamerafirmalla, kun juttelee minun kaverini kanssa, joka pitää valokuvausliikettä Helsingin keskustassa. Eräskin Minoltan kamera tuli hänelle 6 kk jälkeen.
Kyse ei ole mistään todella vaikeista tuotteista, vaan minun näkökulmasta tuotteista, joita pitäisi löytyä suht nopeaan.
Kuulemma tilanne meni todella huonoksi sen jälkeen, kun esim. Canon yhdisti pohjoismaiden varastot yhteen.
Kaiken huipuksi firmat ei pysty sanomaan yhtään mitään toimitusajoista tai edes arvioita, milloin tavara mahdollisesti tulisi.
Tästä esimerkkinä on, että esim. Suomen Canonin myyjä sanoi, että lähipäivinä tulee yksi erä, joka tulee kattamaan murto-osan jälkitilauksista. Parin viikon kuluttua tulee taas erä, joka myöskin tulee tyydyttämään vain osaa jälkitilauksista. Ja huomatkaa, että kyse on koko pohjoismaiden tilauksista.. ei pelkästään Suomen.
Kaiken kaikkiaan voin myöntää olevani vähän ärsyyntyneessä tilassa koko kamera-alaan Suomessa.
Ulkomailta tilattaessa tulee hyvin usein selkeästi paluuviesti, milloin tuotetta on tulossa, jos ei varastosta löydy. Ja muutenkin omien kokemuksieni kautta ulkomaiset myyjäfirmat huolehtivat tiedottamisesta paremmin.
Mikä kameratoimittajissa mättää?
-
- Viesti:
Mikä kameratoimittajissa mättää?
Paul aka Picho
Kuvagalleriani
Kuvagalleriani
-
- Viesti:
Kamerafirmat
Ikävä kyllä luulen ainakin yhden syyn olevan se, että Suomi / pohjoismaat on sikäli pieni markkina-alue, että tänne tulee rippeet, jos sattuu jäämään muiden alueiden tilauksista vielä varaa, tuotanto kun on kumminkin mitoitettava jonkun menekkiarvion mukaan. Ja ilmeisesti mitoittavat hiukan alakanttiin.
Tai jotain.
Jarkko
Tai jotain.
Jarkko