VINKKEJÄ/TIETOA Photoshop -kursseista?
-
- Viestit: 366
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 17 : 05
- Paikkakunta: Jämsä (syämmelthän Pyssykyläläinen)
VINKKEJÄ/TIETOA Photoshop -kursseista?
...kun tuo Photoshop on, niin olisihan se tietysti mukava, jos sitä osaisi myös käyttää...
Teen tarvittaessa kuvien peruskäsittelyt Lightroomissa, mutta silloin tällöin olisi halua/tarvetta hieman pitemmälle viedä käsittelyä Photoshopissa. Kun tuosta PS:stäkin maksan.
Enpä tuohon ole kuitenkaan oikein sisälle päässyt muutamista katsotuista juutupe-video-opastuksista huolimatta. Heräsikin kysymys, että tietäisikö arvon foorumi, että mistä löytyisi
- edullinen
- intensiivinen
- mielellään päivän tai kaksi kestävä
koulutus tuohon tuotteeseen? Ajatuksena minulla nimenomaan se, että kun perusjutut teen LR:ssä niin tarvitsen nimenomaan siitä etiepäin laajempaan tai "rajumpaan" käsittelyyn opastusta. Ja olen oppimistavaltani ehottomasti semmonen, että kun joku näyttää ja saa samalla ite käpistellä, kysyä, tarkentaa ja tehä, niin jäisi ehkä päähänki jottain...
Tietysti jos tässä 100km Jämsästä olisi joku ammattilainen/osaava joka voisi kouluttaa, niin mielellään tuosta jopa jotain maksaisin. Tai joku hätänen koulutusryhmä foorumilaisista niin sekin kävisi?
Apuja tähän?
p.s. ja katselin jo googlehaulla "Photoshop koulutus" -haulla, ja monessa näytti olevan lähtötasona se, että valotus- yms korjailuista lähetään liikkeelle...ja itsellä siis ajatus että ne teen LR ja hallitsen ne joltisenki jo, mutta että varsinainen muokkaus, jos nyt tajuatta mitä ajan takkaa...
Teen tarvittaessa kuvien peruskäsittelyt Lightroomissa, mutta silloin tällöin olisi halua/tarvetta hieman pitemmälle viedä käsittelyä Photoshopissa. Kun tuosta PS:stäkin maksan.
Enpä tuohon ole kuitenkaan oikein sisälle päässyt muutamista katsotuista juutupe-video-opastuksista huolimatta. Heräsikin kysymys, että tietäisikö arvon foorumi, että mistä löytyisi
- edullinen
- intensiivinen
- mielellään päivän tai kaksi kestävä
koulutus tuohon tuotteeseen? Ajatuksena minulla nimenomaan se, että kun perusjutut teen LR:ssä niin tarvitsen nimenomaan siitä etiepäin laajempaan tai "rajumpaan" käsittelyyn opastusta. Ja olen oppimistavaltani ehottomasti semmonen, että kun joku näyttää ja saa samalla ite käpistellä, kysyä, tarkentaa ja tehä, niin jäisi ehkä päähänki jottain...
Tietysti jos tässä 100km Jämsästä olisi joku ammattilainen/osaava joka voisi kouluttaa, niin mielellään tuosta jopa jotain maksaisin. Tai joku hätänen koulutusryhmä foorumilaisista niin sekin kävisi?
Apuja tähän?
p.s. ja katselin jo googlehaulla "Photoshop koulutus" -haulla, ja monessa näytti olevan lähtötasona se, että valotus- yms korjailuista lähetään liikkeelle...ja itsellä siis ajatus että ne teen LR ja hallitsen ne joltisenki jo, mutta että varsinainen muokkaus, jos nyt tajuatta mitä ajan takkaa...
*****************
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04
Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-
5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04
Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-
5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Tarjoaisin Photoshopin yksityisopetusta, mutta etäisyyttä on liikaa tänne Espooseen.
Olen ennenkin suositellut Phlearnin Photoshop-tutoriaaleja, jotka ovat erinomaisia mikäli Englannin kuullun ymmärtäminen on hallussa. Ilmaisia, käytännöllisiä, hyvin tuotettuja ja niitä on paljon. Maksulliset PRO-tutoriaalitkin ovat edullisia ja todella hyviä.
https://www.youtube.com/user/PhlearnLLC
http://phlearn.com
Kannattaa tutustua, niillä pääsee pitkälle.
Olen ennenkin suositellut Phlearnin Photoshop-tutoriaaleja, jotka ovat erinomaisia mikäli Englannin kuullun ymmärtäminen on hallussa. Ilmaisia, käytännöllisiä, hyvin tuotettuja ja niitä on paljon. Maksulliset PRO-tutoriaalitkin ovat edullisia ja todella hyviä.
https://www.youtube.com/user/PhlearnLLC
http://phlearn.com
Kannattaa tutustua, niillä pääsee pitkälle.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 9463
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Paikkakunta on pienoinen haaste, mutta pk-seudulla Ps-kursseja tarjoaa mm. Rajala sekä Työväenopisto. Työväenopistolla on tänäkin keväänä (loppunvarattuja) viikonlopun Ps-kursseja. Kuten vaikka kurssi H161653 Adobe Lightroomin ja Photoshop CS6:n yhteiskäyttö...
Tosin maksaahan tuo 23 EUR, mutta mitä sitä ei olisi valmis tämän harrastuksen eteen panostamaan?
Tosin maksaahan tuo 23 EUR, mutta mitä sitä ei olisi valmis tämän harrastuksen eteen panostamaan?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 366
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 17 : 05
- Paikkakunta: Jämsä (syämmelthän Pyssykyläläinen)
...kiitos vastauksista...pitänee seurata koulutustarjontaa Jkylä-Tre-Lahti -linjalla.
Sitä ennen ehkä voisi vielä keskittyä tähän PS:n tutkimishen, ja sitä kautta saisi noille videoille vähän syvempää merkitystä. Eli tajuais tuota työnkulkua pikkasen paremmin.
No, pienin askelin :D
Sitä ennen ehkä voisi vielä keskittyä tähän PS:n tutkimishen, ja sitä kautta saisi noille videoille vähän syvempää merkitystä. Eli tajuais tuota työnkulkua pikkasen paremmin.
No, pienin askelin :D
*****************
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04
Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-
5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04
Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-
5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Mikä Photoshopin työkulussa askarruttaa? Onko jokin erityinen seikka vai esimerkiksi yhteistoiminta Lightroomin kanssa? Ehkä voin/täällä voidaan antaa vastauksia joihinkin kysymyksiin.
Photoshop on erittäin laaja ja monipuolinen ohjelma. Siinä on usein monia eri tapoja tehdä jokin asia ja valittu tapa riippuu kuvasta ja tottumuksista. Alkuun pääseminen voi tuntua hankalalta juuri tästä laajuudesta johtuen, mutta Photoshop ei perusteiltaan ole vaikea. Tiettyjen perusasioiden jälkeen Photoshopissa, niinkuin kaikessa muussakin, kyse on vain harjoittelusta ja rutiinien löytämisestä. Ne tulevat aikanaan.
Lr+Ps käyttäjien kannattaa pitää Lightroom kuvakirjastonaan ja käyttää Photoshoppia vaativampaan käsittelyyn. Lightroomistä kuva avataan Photoshoppiin, jossa tehdään tarvittavat käsittelyt, kuva tallennetaan (Save), jolloin se tallentuu samaan Lightroomin kansioon josta se avattiinkin- Mikä tärkeintä, Lightroom synkronoi kansion automaattisesti, niin että Photoshopissa muokattu kuva näkyy taas Lightroomissa ja on sen kuvakirjaston hallinnassa. Sieltä kuva voidaan taas avata Photoshoppiin tarvittaessa. Ellei toisin ole aikanaan Photoshopissa valittu, tasot (Layers) säilyvät kuvassa ja muokkausta voi jatkaa siitä mihin jäi.
Lightroomissa voi sitten järjestää katalogin kansiorakennetta haluamallaan tavalla. Phlearnin ehdottama Lightroom+Photoshop työnkulku on erittäin hyvä:
https://www.youtube.com/watch?v=dU5XweqovMQ
Photoshopissa keskeisintä on sisäistää tasojen ja maskien toiminta mukaanlukien tasojen ns. blend-tilat, sekä ei-destruktiivinen työnkulku, so. miten tehdään muokkauksia kuvaan siten, että mikään muokkaus ei ole peruuttamaton.
Valintatyökalujen käyttö on myös tärkeä opetella monipuolisesti. Kuinka tehdään kuvaan valintoja, mitä eri tapoja on olemassa valintojen tekemiseen ja muokkaamiseen, ja miten valinnoista tehdään maskeja, jotta voidaan esimerkiksi kohdentaa halutut säädöt vain valituille alueille.
Lightroomissa tehtyihin raw-säätöihin pääsee käsiksi myös Photoshopissa Adobe Camera Raw:n (ACR) kautta. Käyttöliittymä näyttää erilaiselta, mutta koneisto on täysin sama ja Lightroomissa tehdyt säädöt näkyvät ACR:ssä, samoin kuin ACR:ssä tehdyt muokkaukset näkyvät Lightroomissa. Periaatteessa ei siis ole väliä tekeekö raw-säädöt Lightroomissa vai avaa kuvan Photoshoppiin ja tekee ne sieltä käsin ACR:llä. Omassa työnkulussani teen perussäädöt Lightroomissa, koska Lr hallitsee kuvakirjastoni ja Lr:n käyttöliittymä on mielestäni parempi kuin ACR:n, mutta Photoshoppiin siirryttyäni saatan kuvankäsittelyprosessin aikana palata raw-säätöihin jos koen siihen tarvetta, ja silloin tietysti avaan kuvan yksinkertaisesti ACR:ssä Photoshopin sisällä. Kätevää.
Tasot, maskit, tasojen blend-moodit, valintatyökalut ja valintojen muokkaaminen, maskien muokkaaminen säätötasot (adjustment layers), säätöjen kohdistaminen maskien avulla halutuille alueille kuvassa - tässä ehkä aivan perusasiat jotka tulisi opetella, niin että Photoshopin kanssa alkaa hiljalleen tulla sinuiksi. Näiden jälkeen myös kanavien käsite sekä polut kannattaa opetella.
Mikään ei ole erityisen vaikeaa. Photoshop on vain laaja.
Photoshop on erittäin laaja ja monipuolinen ohjelma. Siinä on usein monia eri tapoja tehdä jokin asia ja valittu tapa riippuu kuvasta ja tottumuksista. Alkuun pääseminen voi tuntua hankalalta juuri tästä laajuudesta johtuen, mutta Photoshop ei perusteiltaan ole vaikea. Tiettyjen perusasioiden jälkeen Photoshopissa, niinkuin kaikessa muussakin, kyse on vain harjoittelusta ja rutiinien löytämisestä. Ne tulevat aikanaan.
Lr+Ps käyttäjien kannattaa pitää Lightroom kuvakirjastonaan ja käyttää Photoshoppia vaativampaan käsittelyyn. Lightroomistä kuva avataan Photoshoppiin, jossa tehdään tarvittavat käsittelyt, kuva tallennetaan (Save), jolloin se tallentuu samaan Lightroomin kansioon josta se avattiinkin- Mikä tärkeintä, Lightroom synkronoi kansion automaattisesti, niin että Photoshopissa muokattu kuva näkyy taas Lightroomissa ja on sen kuvakirjaston hallinnassa. Sieltä kuva voidaan taas avata Photoshoppiin tarvittaessa. Ellei toisin ole aikanaan Photoshopissa valittu, tasot (Layers) säilyvät kuvassa ja muokkausta voi jatkaa siitä mihin jäi.
Lightroomissa voi sitten järjestää katalogin kansiorakennetta haluamallaan tavalla. Phlearnin ehdottama Lightroom+Photoshop työnkulku on erittäin hyvä:
https://www.youtube.com/watch?v=dU5XweqovMQ
Photoshopissa keskeisintä on sisäistää tasojen ja maskien toiminta mukaanlukien tasojen ns. blend-tilat, sekä ei-destruktiivinen työnkulku, so. miten tehdään muokkauksia kuvaan siten, että mikään muokkaus ei ole peruuttamaton.
Valintatyökalujen käyttö on myös tärkeä opetella monipuolisesti. Kuinka tehdään kuvaan valintoja, mitä eri tapoja on olemassa valintojen tekemiseen ja muokkaamiseen, ja miten valinnoista tehdään maskeja, jotta voidaan esimerkiksi kohdentaa halutut säädöt vain valituille alueille.
Lightroomissa tehtyihin raw-säätöihin pääsee käsiksi myös Photoshopissa Adobe Camera Raw:n (ACR) kautta. Käyttöliittymä näyttää erilaiselta, mutta koneisto on täysin sama ja Lightroomissa tehdyt säädöt näkyvät ACR:ssä, samoin kuin ACR:ssä tehdyt muokkaukset näkyvät Lightroomissa. Periaatteessa ei siis ole väliä tekeekö raw-säädöt Lightroomissa vai avaa kuvan Photoshoppiin ja tekee ne sieltä käsin ACR:llä. Omassa työnkulussani teen perussäädöt Lightroomissa, koska Lr hallitsee kuvakirjastoni ja Lr:n käyttöliittymä on mielestäni parempi kuin ACR:n, mutta Photoshoppiin siirryttyäni saatan kuvankäsittelyprosessin aikana palata raw-säätöihin jos koen siihen tarvetta, ja silloin tietysti avaan kuvan yksinkertaisesti ACR:ssä Photoshopin sisällä. Kätevää.
Tasot, maskit, tasojen blend-moodit, valintatyökalut ja valintojen muokkaaminen, maskien muokkaaminen säätötasot (adjustment layers), säätöjen kohdistaminen maskien avulla halutuille alueille kuvassa - tässä ehkä aivan perusasiat jotka tulisi opetella, niin että Photoshopin kanssa alkaa hiljalleen tulla sinuiksi. Näiden jälkeen myös kanavien käsite sekä polut kannattaa opetella.
Mikään ei ole erityisen vaikeaa. Photoshop on vain laaja.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 366
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 17 : 05
- Paikkakunta: Jämsä (syämmelthän Pyssykyläläinen)
...no tuossahan tuli itse asiassa ne perusasiat, jotka on opeteltava:Kryptos kirjoitti:Mikä Photoshopin työkulussa askarruttaa? Onko jokin erityinen seikka vai esimerkiksi yhteistoiminta Lightroomin kanssa? Ehkä voin/täällä voidaan antaa vastauksia joihinkin kysymyksiin.
---
Photoshopissa keskeisintä on sisäistää tasojen ja maskien toiminta mukaanlukien tasojen ns. blend-tilat, sekä ei-destruktiivinen työnkulku, so. miten tehdään muokkauksia kuvaan siten, että mikään muokkaus ei ole peruuttamaton.
Valintatyökalujen käyttö on myös tärkeä opetella monipuolisesti. Kuinka tehdään kuvaan valintoja, mitä eri tapoja on olemassa valintojen tekemiseen ja muokkaamiseen, ja miten valinnoista tehdään maskeja, jotta voidaan esimerkiksi kohdentaa halutut säädöt vain valituille alueille.
---
Tasot, maskit, tasojen blend-moodit, valintatyökalut ja valintojen muokkaaminen, maskien muokkaaminen säätötasot (adjustment layers), säätöjen kohdistaminen maskien avulla halutuille alueille kuvassa - tässä ehkä aivan perusasiat jotka tulisi opetella, niin että Photoshopin kanssa alkaa hiljalleen tulla sinuiksi. Näiden jälkeen myös kanavien käsite sekä polut kannattaa opetella.
Mikään ei ole erityisen vaikeaa. Photoshop on vain laaja.
- tasot ja niitten käyttö/käyttäytyminen (en ole sisäistänyt, enkä tajua :D )
- miten poistan jonkun osan kuvasta (no tämä on pikkasen hajulla), ja suttailen siltä osin sen näköseksi, että ei ole poistettu mitään...
- miten jätän kuvaan esim. henkilön ja laitan taustan uusiksi SEKÄ tähän liittyen:
- millä työkaluilla esim. ko. henkilön ääriviivat "sulautethan" taustaan, miten valot/varjot/yms yms saadaan sen näkösiksi, ettei näytä kahelta eri kuvalta eli ns. päälle liimatulta...
No, eilen illalla noita videoita taas kertailin ja itte asiassa pääsin jo tuossa halutun kuvan osan poistamisessa pikkasen jyvälle...paino sanalla pikkasen :D
Työnkulku LR/PS on minulla juuri tuollainen, että peruskäsittelyt (ja se kansiointi) on LR:n kautta, sieltä sitten PS jos tarttee, muokkaan siellä ja kuva takasin.
Eihän tuota tosin ilman tekemättä opi.
Kiitos. Taas.
*****************
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04
Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-
5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04
Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-
5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
-
- Viestit: 22644
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Ajatttele niitä tasoja vaikka vaatteina. Pohjalla oot paljas ihminen ja kun lähdet pakkaseen ni laitat siihen päälle alusvaatteet, välikerraston ja päällyskuteet. Photarissa sulla on pohjalla paljas neutraali kuva, sen päällä vaikka ekana tasona yksinkertainen levels-taso (alusvaatteet), sen päällä käyrät (s-curve yms. Eli välikerrasto) ja päällimmäisenä säätötasona vaikka saturaatio eli päällysvaatteet.
Järjestyksellä on väliä kuten pukeutumisessakin. Yhtälailla jos lähdet pakkaseen pelkissä toppavaatteissa ni epämukavaa se on. Kuvassa pelkällä saturaatiolla ei pitkälle mennä.
--
Toinen käytännön tasodilemma on vaikkapa:
1) Laita pöydälle 10 euron seteli
2) Pistä läpinäkyviä kaupan hedelmämuovipusseja seteli päälle 10 kpl siten että jokaisen asettelun jälkeen huomaa setelin sumenevan näkyvistä pikkuhiljaa
Tilanne vastaa sitä että olet laittanut pohjakuvan päälle 10 kpl tasoja jotka jokainen muuttavat kuvaa hieman. Aivan kuin jokainen muovipussi sumentaa pohjalla olevaa seteliä näkyvistä. Käytännössä siis jokainen suodin ottaa syötteekseen suotimen alla olevan pinon ulostulon ja muokkaa sitä edelleen.
3) Laita pussien päälle 20 euron seteli, näet vaan sen 20 euron setelin kun se ei päästä mitään alapuolelta näkymään läpi
4) Leikkaa reikä 20 euron seteliin, näet reiästä sumean 10 euron setelin riippuen muovipussien aiheuttamasta sumennusefektistä. Olet siis käyttänyt 20 euron seteliä maskina siten että reiästä näkyy alla oleva pino.
Maskit toimivat photoshopissa ihan samalla tavalla - Voit päättää mitkä osat tasosta vaikuttavat lopputulokseen ja mitkä eivät.
Järjestyksellä on väliä kuten pukeutumisessakin. Yhtälailla jos lähdet pakkaseen pelkissä toppavaatteissa ni epämukavaa se on. Kuvassa pelkällä saturaatiolla ei pitkälle mennä.
--
Toinen käytännön tasodilemma on vaikkapa:
1) Laita pöydälle 10 euron seteli
2) Pistä läpinäkyviä kaupan hedelmämuovipusseja seteli päälle 10 kpl siten että jokaisen asettelun jälkeen huomaa setelin sumenevan näkyvistä pikkuhiljaa
Tilanne vastaa sitä että olet laittanut pohjakuvan päälle 10 kpl tasoja jotka jokainen muuttavat kuvaa hieman. Aivan kuin jokainen muovipussi sumentaa pohjalla olevaa seteliä näkyvistä. Käytännössä siis jokainen suodin ottaa syötteekseen suotimen alla olevan pinon ulostulon ja muokkaa sitä edelleen.
3) Laita pussien päälle 20 euron seteli, näet vaan sen 20 euron setelin kun se ei päästä mitään alapuolelta näkymään läpi
4) Leikkaa reikä 20 euron seteliin, näet reiästä sumean 10 euron setelin riippuen muovipussien aiheuttamasta sumennusefektistä. Olet siis käyttänyt 20 euron seteliä maskina siten että reiästä näkyy alla oleva pino.
Maskit toimivat photoshopissa ihan samalla tavalla - Voit päättää mitkä osat tasosta vaikuttavat lopputulokseen ja mitkä eivät.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Kirjoitin tämän hyvin yleisluonteiseksi ja esimerkinomaiseksi kuvaukseksi yhdestä toimeve:n Photoshop kysymyksestä.
Kuvaelementtien irroittaminen yhdestä kuvasta ja liittäminen osaksi toista kuvaa, esimerkiksi henkilön irroittaminen taustastaan ja taustan korvaamisen toisella tapahtuu pääpiirteissään seuraavin työvaihein:
1) Haluttu kuvaelementti, tässä esimerkissä ihminen, valitaan soveltuvalla valintatyökalulla kuvasta. Valintatyökalu riippuu monin tavoin kuvasta ja kuvaelementistä jota käsitellään. Selkeärajainen kohde selkellä taustalla on helpommin rajattavissa ja irroitettavissa kuvasta, kuin monimutkainen kohde monimutkaisesta, paljon yksityiskohtia sisältävästä ympäristöstä.
Jos kohde ja tausta ovat soveltuvalla tavalla yksinkertaisia, eräät Photoshopin älykkäät valintatyökalut voivat toimia hyvin. Tällaisia ovat esimerkiksi Magic Wand, Quick Selection Tool, Magnetic Lasso, sekä Select Color Range.
Näissä työkaluissa on lisäksi säätöjä, joilla voidaan vaikuttaa työkalun toimintaan, esimerkiksi Select Color Range työkalussa voidaan ohjata valintaa kohdistumaan vain määrättyihin sävyihin tai tonaalisuusalueisiin, sekä valinnan herkkyyttä.
Valintoja voi tehdä yhdistämällä useita eri valintatekniikoita, riippuen valinnan monimutkaisuudesta. Osan valintaa voi tehdä esimerkiksi tehdä älykkäillä valinnoilla ja tehtyyn valintaan voi lisätä tai siitä voi poistaa osia toisilla tavoilla, manuaalisesti tai muilla keinoin.
2) Tehtyä valintaa tarvittaessa tarkennetaan. Tähän on olemassa työvälineitä kuten Refine Edge ja Modify, joilla voidaan tasoittaa, supistaa, laajentaa, siirtää ja monin muin tavoin hienosäätää tehtyä valintaa, oli se sitten tehty manuaalisesti tai käyttäen älykkäitä valintatyökaluja.
Valinnan tarkkuusvaatimus riippuu täysin siitä, mitä ollaan tekemässä. Joissakin tapauksissa pieni epätarkkuus valinnassa ei haittaa, toisissa tapauksissa valinnan tulee olla hyvin huolellinen, esimerkiksi usein silloin, jos halutaan leikata ihminen irti taustastaan ja korvata tausta toisella. Erityisesti hiusten irroittaminen onnistuneesti taustasta vaatii usein valintatyökalujen hyvää hallintaa.
3) Valittu kohde siirretään Photoshopissa omalle tasolleen, valinnan ollessa aktiivinen esimerkiksi käyttäen oikopolkua Cmd-J (PC:llä Ctrl-J), tai valikosta Layer -> New -> Layer Via Copy.
4) Valitaan haluttu taustakuva ja avataan se Photoshoppiin omalle tasolleen, joka sijoitetaan edellisessä vaiheessa tehdyn tason alapuolelle. Jos taustakuvataso sijoitettaisiin tämän yläpuolelle olettaen, että tason blend-tila on oletusarvoinen "Normal", taso peittäisi kokonaan allaolevan tason, eli tässä tapauksessa taustastaan irroittamamme henkilön. Haluamme tietenkin henkilön olevan taustan päällä (vrt. Mafferin analogia tasojen käyttäytymisestä).
5) Seuraavat vaiheet liittyvät sommitteluun, perspektiiviin, tonaalisuus- ja värimäärittelyyn, sekä yksityiskohtien rakentamiseen, enkä käy niitä tässä erikseen läpi koska ne riippuvat täysin kuvasta.
Tausta ja taustalle sijoitettu henkilö tulee saada näyttämään siltä, kuin ne olisivat samassa tilassa ja samassa valossa. Tämä voi olla joko yksinkertaisempaa, tai hyvin työlästä riippuen monista asioista, kuten tietysti kuva-aiheesta. Mikäli yhdistelmäkuvan komponentit, tässä tapauksessa tausta ja henkilö, ovat lähtökohtaisesti valaistukseltaan hyvin erilaiset, tulee yhdistelmäkuvan koostaminen luonnolliseksi olemaan vaikeampaa kuin mikäli ne olisivat lähtökohtaisesti valaistukseltaan samantyyppiset.
Komposiitteja rakentaessa on hyödyllistä työstää kuvaa ensin mustavalkoisena, sijoittamalla kuvaan yhdeksi tasoksi vaikka Channel Mixerin ja valitsemalla Monochrome. Tähän on ainakin kolme hyvää syytä. Se auttaa erottelemaan työvaiheita selkeämmin hallittaviksi kokonaisuuksiksi (tonaalisuuden hallinta, sävyt ja saturaatio). Komposiitin uskottavuuteen vaikuttaa suuresti valon käyttäytyminen kuvassa ja saadaanko kuva näyttämään tonaalisesti loogiselta. Muuttamalla kuva mustavalkoiseksi poistamme kuvasta tässä vaiheessa häiritsevät värit ja värikylläisyyden. Niiden säätäminen halutuiksi on helpompaa kun tonaalisuus on ensin kunnossa.
Tarvittavien säätöjen kohdistamiseen halutuille alueille kuvassa käytetään muun muassa säätötasoja (Adjustment layers) ja maskeja. Maskeissa "white reveals, black conceals", eli suomeksi valkoinen paljastaa ja musta peittää. Maskit voivat olla hyvin yksinkertaisia tai erittäin monimutkaisia ja erityisen tarkkoja sen suhteen, mihinkä ne kuvassa kohdistuvat (kts. esim ns. luminositeettimaskit).
Monipuolinen maskien rakentamisen osaaminen on tärkeässä osassa Photoshopin hyvää hallintaa. Valintojen tekemisen hyvä osaaminen palvelee myös maskien tehokasta käyttämistä, sillä maskeja voidaan rakentaa valinnoista. Käytännössä siis tehdään esimerkiksi säätötaso, jolla säädetään esimerkiksi kuvan kirkkautta halutuksi. Ilman maskia säätö kohdistuu koko kuva-alaan, mutta maskilla voidaan peittää kaikki muu (tai paljastaa kaikki paitsi, riippuen kuinka asiaa haluaa katsoa) paitsi haluttu alue, ja näin kohdistaa säätö kuvan kannalta oikein.
Kuvan säädöt rakennetaan kerroksittain, säätö ja muokkaus kerrallaan. Näin voidaan palata mihinkä tahansa kohtaan muokkausprosessia ja tehdä haluttuja muutoksia. Kerrosten järjestyksellä on huomattava merkitys, mutta se on kuvakohtainen ja avautuu kyllä nopeasti pienen harjoittelun myötä.
Mitään yleispätevää ohjetta ei komposiittien rakentamiseen tai oikeastaan minkään edistyneempään Photoshoppailuun ole olemassa. Kuvankäsittely, erityisesti komposiittien rakentaminen on luovaa ilmaisua jossa ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Kuten toisessa viestissä sanoin, Photoshopissa on yleensä useita tapoja tehdä samoja asioita ja valinta riippuu kuvasta, tarpeesta ja tottumuksista.
Aluksi voi noudattaa joitakin ns. reseptejäkin, eli seurata jotakin tutoriaalivideota vaihe vaiheelta omalla koneellaan. Kun alkuvaiheessa ei ole vielä juuri minkäänlaista käsitystä Photoshopin erittäin laajoista mahdollisuuksista, eikä tunne työvälineitä tai miten niitä voisi luovasti käyttää yhdessä tukemaan toinen toisiaan, ei oikeastaan muita vaihtoehtoja olekaan. Kärsivällinen toki keksii asiat kun puurtaa aikansa, mutta koen hyödylliseksi kun saan ensin poikkileikkauksen mahdollisuuksista, vaikkei kaikki ensi kerralla mieleen jääkään. Pikku hiljaa asiat alkavat loksahtaa kohdalleen. Työvälineet ja työtavat alkavat muistua mieleen ja alkaa itse oivaltaa, miten asioita voi tehdä eri tavoin ja yhdistellä eri tekniikoita.
Oikotietä onneen ei ole, mutta onneksi matka, joka voi tuntua pitkältä ja haastavaltakin, on inspiroiva ja palkitseva. Photoshop on huikean luova työväline, jolla voi tehdä lähes mitä tahansa.
Kuvaelementtien irroittaminen yhdestä kuvasta ja liittäminen osaksi toista kuvaa, esimerkiksi henkilön irroittaminen taustastaan ja taustan korvaamisen toisella tapahtuu pääpiirteissään seuraavin työvaihein:
1) Haluttu kuvaelementti, tässä esimerkissä ihminen, valitaan soveltuvalla valintatyökalulla kuvasta. Valintatyökalu riippuu monin tavoin kuvasta ja kuvaelementistä jota käsitellään. Selkeärajainen kohde selkellä taustalla on helpommin rajattavissa ja irroitettavissa kuvasta, kuin monimutkainen kohde monimutkaisesta, paljon yksityiskohtia sisältävästä ympäristöstä.
Jos kohde ja tausta ovat soveltuvalla tavalla yksinkertaisia, eräät Photoshopin älykkäät valintatyökalut voivat toimia hyvin. Tällaisia ovat esimerkiksi Magic Wand, Quick Selection Tool, Magnetic Lasso, sekä Select Color Range.
Näissä työkaluissa on lisäksi säätöjä, joilla voidaan vaikuttaa työkalun toimintaan, esimerkiksi Select Color Range työkalussa voidaan ohjata valintaa kohdistumaan vain määrättyihin sävyihin tai tonaalisuusalueisiin, sekä valinnan herkkyyttä.
Valintoja voi tehdä yhdistämällä useita eri valintatekniikoita, riippuen valinnan monimutkaisuudesta. Osan valintaa voi tehdä esimerkiksi tehdä älykkäillä valinnoilla ja tehtyyn valintaan voi lisätä tai siitä voi poistaa osia toisilla tavoilla, manuaalisesti tai muilla keinoin.
2) Tehtyä valintaa tarvittaessa tarkennetaan. Tähän on olemassa työvälineitä kuten Refine Edge ja Modify, joilla voidaan tasoittaa, supistaa, laajentaa, siirtää ja monin muin tavoin hienosäätää tehtyä valintaa, oli se sitten tehty manuaalisesti tai käyttäen älykkäitä valintatyökaluja.
Valinnan tarkkuusvaatimus riippuu täysin siitä, mitä ollaan tekemässä. Joissakin tapauksissa pieni epätarkkuus valinnassa ei haittaa, toisissa tapauksissa valinnan tulee olla hyvin huolellinen, esimerkiksi usein silloin, jos halutaan leikata ihminen irti taustastaan ja korvata tausta toisella. Erityisesti hiusten irroittaminen onnistuneesti taustasta vaatii usein valintatyökalujen hyvää hallintaa.
3) Valittu kohde siirretään Photoshopissa omalle tasolleen, valinnan ollessa aktiivinen esimerkiksi käyttäen oikopolkua Cmd-J (PC:llä Ctrl-J), tai valikosta Layer -> New -> Layer Via Copy.
4) Valitaan haluttu taustakuva ja avataan se Photoshoppiin omalle tasolleen, joka sijoitetaan edellisessä vaiheessa tehdyn tason alapuolelle. Jos taustakuvataso sijoitettaisiin tämän yläpuolelle olettaen, että tason blend-tila on oletusarvoinen "Normal", taso peittäisi kokonaan allaolevan tason, eli tässä tapauksessa taustastaan irroittamamme henkilön. Haluamme tietenkin henkilön olevan taustan päällä (vrt. Mafferin analogia tasojen käyttäytymisestä).
5) Seuraavat vaiheet liittyvät sommitteluun, perspektiiviin, tonaalisuus- ja värimäärittelyyn, sekä yksityiskohtien rakentamiseen, enkä käy niitä tässä erikseen läpi koska ne riippuvat täysin kuvasta.
Tausta ja taustalle sijoitettu henkilö tulee saada näyttämään siltä, kuin ne olisivat samassa tilassa ja samassa valossa. Tämä voi olla joko yksinkertaisempaa, tai hyvin työlästä riippuen monista asioista, kuten tietysti kuva-aiheesta. Mikäli yhdistelmäkuvan komponentit, tässä tapauksessa tausta ja henkilö, ovat lähtökohtaisesti valaistukseltaan hyvin erilaiset, tulee yhdistelmäkuvan koostaminen luonnolliseksi olemaan vaikeampaa kuin mikäli ne olisivat lähtökohtaisesti valaistukseltaan samantyyppiset.
Komposiitteja rakentaessa on hyödyllistä työstää kuvaa ensin mustavalkoisena, sijoittamalla kuvaan yhdeksi tasoksi vaikka Channel Mixerin ja valitsemalla Monochrome. Tähän on ainakin kolme hyvää syytä. Se auttaa erottelemaan työvaiheita selkeämmin hallittaviksi kokonaisuuksiksi (tonaalisuuden hallinta, sävyt ja saturaatio). Komposiitin uskottavuuteen vaikuttaa suuresti valon käyttäytyminen kuvassa ja saadaanko kuva näyttämään tonaalisesti loogiselta. Muuttamalla kuva mustavalkoiseksi poistamme kuvasta tässä vaiheessa häiritsevät värit ja värikylläisyyden. Niiden säätäminen halutuiksi on helpompaa kun tonaalisuus on ensin kunnossa.
Tarvittavien säätöjen kohdistamiseen halutuille alueille kuvassa käytetään muun muassa säätötasoja (Adjustment layers) ja maskeja. Maskeissa "white reveals, black conceals", eli suomeksi valkoinen paljastaa ja musta peittää. Maskit voivat olla hyvin yksinkertaisia tai erittäin monimutkaisia ja erityisen tarkkoja sen suhteen, mihinkä ne kuvassa kohdistuvat (kts. esim ns. luminositeettimaskit).
Monipuolinen maskien rakentamisen osaaminen on tärkeässä osassa Photoshopin hyvää hallintaa. Valintojen tekemisen hyvä osaaminen palvelee myös maskien tehokasta käyttämistä, sillä maskeja voidaan rakentaa valinnoista. Käytännössä siis tehdään esimerkiksi säätötaso, jolla säädetään esimerkiksi kuvan kirkkautta halutuksi. Ilman maskia säätö kohdistuu koko kuva-alaan, mutta maskilla voidaan peittää kaikki muu (tai paljastaa kaikki paitsi, riippuen kuinka asiaa haluaa katsoa) paitsi haluttu alue, ja näin kohdistaa säätö kuvan kannalta oikein.
Kuvan säädöt rakennetaan kerroksittain, säätö ja muokkaus kerrallaan. Näin voidaan palata mihinkä tahansa kohtaan muokkausprosessia ja tehdä haluttuja muutoksia. Kerrosten järjestyksellä on huomattava merkitys, mutta se on kuvakohtainen ja avautuu kyllä nopeasti pienen harjoittelun myötä.
Mitään yleispätevää ohjetta ei komposiittien rakentamiseen tai oikeastaan minkään edistyneempään Photoshoppailuun ole olemassa. Kuvankäsittely, erityisesti komposiittien rakentaminen on luovaa ilmaisua jossa ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Kuten toisessa viestissä sanoin, Photoshopissa on yleensä useita tapoja tehdä samoja asioita ja valinta riippuu kuvasta, tarpeesta ja tottumuksista.
Aluksi voi noudattaa joitakin ns. reseptejäkin, eli seurata jotakin tutoriaalivideota vaihe vaiheelta omalla koneellaan. Kun alkuvaiheessa ei ole vielä juuri minkäänlaista käsitystä Photoshopin erittäin laajoista mahdollisuuksista, eikä tunne työvälineitä tai miten niitä voisi luovasti käyttää yhdessä tukemaan toinen toisiaan, ei oikeastaan muita vaihtoehtoja olekaan. Kärsivällinen toki keksii asiat kun puurtaa aikansa, mutta koen hyödylliseksi kun saan ensin poikkileikkauksen mahdollisuuksista, vaikkei kaikki ensi kerralla mieleen jääkään. Pikku hiljaa asiat alkavat loksahtaa kohdalleen. Työvälineet ja työtavat alkavat muistua mieleen ja alkaa itse oivaltaa, miten asioita voi tehdä eri tavoin ja yhdistellä eri tekniikoita.
Oikotietä onneen ei ole, mutta onneksi matka, joka voi tuntua pitkältä ja haastavaltakin, on inspiroiva ja palkitseva. Photoshop on huikean luova työväline, jolla voi tehdä lähes mitä tahansa.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Helmi 15, 2014 18 : 29
- Paikkakunta: Mikkeli
Tollasen huomasin, mutta sisältö vois olla laajempikin:
http://www.otavanopisto.fi/koulutuskale ... 2016-otava
http://www.otavanopisto.fi/koulutuskale ... 2016-otava
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: Joulu 06, 2007 8 : 40
Netti on täynnä PS-kursseja missä videoilla näytetään miten teet mitäkin ( engl) Kuten myös LR-kursseja
Pluralsight - photographer
Lynda.com
mitä nyt kuvalleen haluaa..
pinterest-->photoshop tutoriaaleja free
SLR Lounge (LR)
sieltä nuo muutkin on opetellut, maksaa tietysti, mut ei tässä maailmassa ole mitään ilmaista.
Pluralsight - photographer
Lynda.com
mitä nyt kuvalleen haluaa..
pinterest-->photoshop tutoriaaleja free
SLR Lounge (LR)
sieltä nuo muutkin on opetellut, maksaa tietysti, mut ei tässä maailmassa ole mitään ilmaista.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Phlearn.
Mielestäni omaa luokkaansa ja Phlearnilla on ilmaisiakin videoita satoja. Käytännöllisiä esimerkkejä ja hyvin tuotettuja opetusvideoita.
Tai reissaat etelään viikonlopuksi ja pidetään parin päivän Lightroom/Photoshop intensiivikurssi. :)
Mielestäni omaa luokkaansa ja Phlearnilla on ilmaisiakin videoita satoja. Käytännöllisiä esimerkkejä ja hyvin tuotettuja opetusvideoita.
Tai reissaat etelään viikonlopuksi ja pidetään parin päivän Lightroom/Photoshop intensiivikurssi. :)
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Maalis 05, 2015 22 : 26
-
- Viestit: 22644
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti: