No kerrotaan hieman 'faktaa' jostain kuvausluvan hankinnoista.
Täällä on eräs kartano, joka omaa 1918 tapahtumien johdosta erittäin ikävää menneisyyttä. Ajattelin, että kun pääsis tuolta kuvaamaan sitä.. siis pihan puolelta. Ei muuta kuin otin asiakseni ja kävin kysymässä, että voinko kuvata taloa ja tehdä sen heidän aidatulla piha-alueeltaan. Mies luonnollisesti kysyi, että mihin kuvaan ?
Kerroin totuuden, että harrastan valokuvaamista ja olen tämän mielenkiintoiseksi kohteeksi havainnut ja mielelläni siitä pari kuvaa räpsäisisin. Lupasin ettei kuvat mene mihinkään lehteen, vaan nettisivuilleni ja mahdollisesti valokuvaus-alan keskustelupalstalle muiden arvioitavaksi.
Lupa helähti ja tästä muistin isäntää lähettämällä hänelle tulosteen eräästä kuvasta.
Pitkästä aikaa siis asiaa minunkin kirjoittamana, eikä aina virne suupielessä kirjoiteltua... eli jatketaan sillä samaisella linjalla.
Tässä on niin hirvesti spekuloitu kaikenlaista ja edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että kysyvä ei tieltä eksy. Luonnollisesti kävisin itse kysymässä kuvausluvan, jos olisin menossa johonkin ostoskeskukseen kuvaamaan. Näin se asia on myös festivaalien kanssa, jos haluaa kuvata muualta kuin sieltä massan seasta.
Akkreditoinnin saa, tai ei saa... riippuu paljon ja monesta asiasta.
Ei se niin vaikea homma se ihmisten kanssa kommunikointi voi olla...
Se, mikä näiden aikaisempien tarinoiden ihmeellisyys on, on juuri tuo vartijoiden omituinen toiminta ja yksityisten ihmisten käyttäytyminen, kun ovat julkisilla paikoilla kuvaan joutuneet.
Hammurab kirjoitti:Negatiivisempi kokemus olikin sitten erään ravintolan portsari joka taannoin uhkasi rikkoa kamerani ja pahoinpidellä minut kun kuvasin ystäviäni taustana ravintolan ikkuna... Perusteluna herralla oli: "Sä et tiiä ketä täälä käy... Siis osa näistä ei haluu naamaansa mihinkään kuviin... Tiiä vaikka tulis ratsia tai jotain...". Siis hei!?! Täh!?! Pitääkö olettaa että ko. raflassa tapahtuu laittomuuksia portsarin jv-kortin turvin? =D
Portsarin syyssä oli tietyllä tavalla aihetta intimiteetin takia, mutta esitystapa ja perustelut on perseestä ja syvältä. Ko. JV-kortin omaava (?) teki muuten 'laittoman uhkauksen', josta voi ihan hyvin ilmoittaa poliisille, sillä ilmeisesti kaveriesi sana ja kuvat todistavat jo jotain.
Eipä uhkaile ainakaan hetkeen ketään siltä ovelta :o)
Ps. et muuten kertonut oliko kyseessä vaikkapa strippiklubi, gaybaari, tms. ns. "pahamaineinen" ja yleistä pahennusta herättävä paikka ? Tällöin en ainakaan itse tykkäisi tulla jonosta kuvatuksi, varsinkin jos kotona odottaa mustasukkainen vaimo, joka mahdollisesti jostain tuon kuvan bongaa...