panman kirjoitti:Jovala kirjoitti:Pikkusalamoiden paavinhatut:) ajaa asiansa hyvin, jos kohteet ei ole isoja.
kokemuksia? verrattuna vaikkapa niihin muovihärpäkkeisiin joita voi laittaa salamin päälle.
Mulla aika lyhytaikaisia kokemuksia vasta. Yongnuon kontrolleri YN-E3-RT ja kaksi salamaa YN 600EX-RT. Salamoihin tuli mukana muoviset hajottimet, mutta mitä niillä tekee, kun salamassa on itsessäänkin sellainen saatavailla (vetää vaan ulos linssin eteen). Kyllä toi timanttikuvio valoa hajottaa laajaan kulmaan, mutta normaalisti se pitäsi saada myös koottua kohteeseen jossain vaiheessa tai kaikki valo menee harakoille. Olen testaillut vasta valolaatikossa näitä, jossa ne toimii ok. Keskustelua täällä:
http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 462.0.html
Sitten mulla on tollaset 10 x 12 cm olevat boksitkin, joissa salaman valo-osa tulee sinne sisälle. Enkä ole edes kokeillut vielä. Jotenkin ne näytti isommilta EBay:n kuvassa. Hieman pettynyt, mutta kyllä mä ne vielä testaan. Kunhan keksin missä niitä tarvii.
Paavinhattu mulla on kumpaankin salamaan, joka tekee kyllä tehtävänsä (heijastava osa 22 x 23cm). Olen ihan tyytyväinen. Niistä lähtevä valohan on huomattavasti isommalta alalta, verrattuna pelkästä salaman linssistä lähtevään tuikkuun. 10cm halkaisijainen kohde saa valoa jo melkoisen suuresta avaruuskulmasta. Siis jos etäisyyskin on kohtuullinen. Kyllä näillä harjoittelee salamakuvauksen saloja jo kummasti. Ja näkee selkeästi vaikutuksen.
Mieli tekisi ihmisen pään kokoluokan kohteita kokeilla. Kuten kirkas merimaisema takana ja kasvokuva salamalla avattuna. Kuinka pitkältä ja kuinka kirkkaaseen vastavaloon onnistuu.
Tollasella paavinhatulla saa kyllä suunnattua koko valon valolaatikon tahoon, siis tasasen peiton koko alalle. Onko siinä sitten riittävästi tehoa on toinen juttu.
Tällaista mallia mun hatut (EBay/Kiinalainen):