Lightroom parhaat presetit

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
mouhari
Viesti:

Lightroom parhaat presetit

Viesti Kirjoittaja mouhari »

Kiinnostaisi saada kattava setti valmita presettejä Lightroomiin kuvankäsittelyn pohjaksi.. Käytän Lightroom 5 ja kyllähän niitä on jo valmiinakin siinä... Rawkuvaa olen nykyään suosinut.

Kysymys?

Värkkäättekö ite kuvan vai käytättekö apuna jonkun muun tekemää ehdotelmaa ja siitä sitten muokkaatte haluamanne?

Kai sitä vähän jo on oppinut kuvaa käsittelemään, mutta tuntuu, että kyllä muut hoitaa tämän vielä paremmin...

Olisko jotain suositeltavaa settiä näistä (kun niitäkin näköjään myyvät) preseteistä?

Kamerana OLY OM-D E-M1.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Riippuu täysin kuvasta, eli kamerasta olosuhteista jne... Preseteistä voi olla hyötyä kun etsii kuvalle sopivaa tyyliä mutta käytännössä pitää säätää yleensä joka kuva erikseen. Paitsi jos on peräkkäisiä kuvia jotka on otettu samoilla olosuhteilla ja säädöillä.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Pääset parhaaseen lopputulokseen kun opettelet käyttämään ohjelmaa itse. Siinä ei loppuviimein ole edes kovin paljoa liikkuvia osia.

Itse olen ostanut yhden VSCO:n filmipaketin, mutta en näin jälkikäteen näe kamalasti järkeä noiden ostamisessa. Senkun säätää vaan ne nupit mieleisekseen ja tallentaa oman presetin siitä sitte :)
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Juuri pari viikoa sitten latasin jonkun 1000 presetin paketin, kun maksoi $18. En kyllä osaa noita käyttää sitten yhtään. Mieluummin vääntelen itse, niin tiedän mitä mikin säädin tekee.

Itse olen tehnyt lisäksi parit omat presetit lähinnä infrapunakuville.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Minullakin tuli hirveä läjä Lightroom presettejä taannoisessa Big Deal bundlessa. Siellä on muutamia käyttökelpoisia käytettäväksi Lightroomin puolella, mutta suurinta osaa en saa kyllä toimimaan sellaisinaan pelkästään Lightroomissa.

Olen saanut niistä enemmän hyötyä kun olen käsitellyt kuvan perussäätöjen osalta mieleisekseni, tehnyt virtual copyn kuvasta Lr:ssä, käyttänyt jotakin presettiä siihen ja vienyt molemmat sitten Photoshoppiin, jossa voin luovasti ja hallitusti maskata ja blendata presetin yleensä aika voimakkaita efektejä kuvaan. Jos kuva sellaista kaipaa.
Sapere aude.
---
flickr
nihtila

Viesti Kirjoittaja nihtila »

Kokeilin joskus etsiä jotain, kun tuntui myös että tarvitsisi hieman ohjausta millaisia säätöjä vääntää. Löysin ja kokeilin jotain presettejä, ja lueskelin myös jotain Pekka Potkan Lightroomsäätöjuttuja. Isoilla kasoilla muiden presetejä en näe hyötyä.

Osittain noista tehtyjen havaintojen pohjalta mutta kuitenkin pääosin omien näpertelyjen pohjalta tein itselleni presetin, jonka laitan automaattisesti importissa kaikkiin kuviin. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Jaksavampi tekisiä useampia hieman vallitsevien olosuhteiden ja kohteiden mukaan, mutta minulla on vain kaksi, joista toinen on korkeammille ISOille.

Tuo on kuitenkin makukysymyskin (ja kamerakin vaikuttaa), niin suosittelen leikkimään LR:n säätimillä, ja kun huomaat, että tunaat säätöjä samaan suuntaan joka kuvaan, näiden pohjalta voi sitten tehdä jonkun presetin. Siitä sitten pientä hienosäätöä kuvakohtaisesti.

Oma tyylini (ja myös monissa valmiissa preseteissä, jotka yrittävät tuoda "potkua" kuviin) ainakin on hieman kompressoida dynaamista aluetta, eli ikään kuin HDR-efektiä mutta ilman että se näyttää siltä. Highlighteja alas, varjoja ylös, myös clarityä ja vibrancea ylös. Omat kuvauskohteeni ovat pääosin maisemia ja kaupunkikuvia, joihin em. säädöt varsinkin purevat hyvin.

On minulla sitten muutama muu preset esimerkiksi mustavalko- ja seepiakuviin (tosin nämä usein teen Silver Efex Prolla) tai purple fringingin ankarampaan poistoon halvasta optiikasta (jota ei voi laittaa automaattiseksi, koska violetit värit siirtyvät).

Näin amatöörikuvaajan havaintona ainakin jossain vaiheessa oli omia muiden kuviin verratessa se, että pitäisi oppia käsittelemään kuvia reilusti tekemättä niistä yliprosessoidun näköisiä. Paljon on vielä täälläkin opittavaa.
Kryptos
Viesti:

Käsittelen joka kuvan manuaalisesti. Kuvat ovat aina yksilöllisiä, enkä näe että mikään preset-säätö auttaisi niiden saamisessa sellaisiksi kuin haluan, mitä tulee kuvan perussäätöihin. Jos minulla on sarja kuvia otettuna samasta paikasta jalustalta, suunnilleen samoissa olosuhteissa, saatan tuolloin kopioida säädöt yhdestä muihin kuviin pohjaksi, mutta niistäkään ei olisi hyötyä presettinä toisen kuvaussession kuvissa.

Lightroom prosessointi on kuitenkin perussäädöiltään nopeaa. Presettejäkin joutuisi kuitenkin hienosäätämään kohdalleen, ja samalla vaivalla - joka ei ole edes vaiva - teen säädöt puhtaalta pöydältä. Jos kuva kaipaa mielestäni enemmän työtä, vien sen Photoshoppiin.

No, tapoja on erilaisia.
Sapere aude.
---
flickr
Jovala

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Mäkään en ole katsonut tarvitsevani presettejä. Perussäädöt on nopeat tehdä:

Peruskuva, jota nyt ole kokonaan raakannut tietokannasta, saa vain Basic-paneelin käsittelyn. No ehkä myös rajauksen ja oikaisun. Jos samaa kuvaa on otettu sarja, niin yleensä vain yhden käsittelen. Tässä kunnossa kuvia on hyvä selata Lightroom:ssa: näkee mistä niissä kysymys.

Jos ajattelen kuvalle jotain arvokkaampaa käyttöä, niin sitten saatan hieman kontrastiakin käsitellä epälineaariseksi Split Toning paneelissa ja tehdä temput Lens Corrections osassa.

Noihin muihin säätöihin ei ole vielä ollut minkäänlaista tarvetta. Osaamattomuuden takia pääasiassa. Mutta en myöskään usko, että jonkun tekemä presetti niissä auttaisi millään tavalla suuntaan, jota haluaisin.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
TmeemT

Viesti Kirjoittaja TmeemT »

http://seimeffects.com/pw/

Itse ostin aikanaan Power workflow -preset paketin. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Käytän edelleen kuvien latauksen yhteydessä. Käyttö on vähentynyt omien taitojen parantuessa, mutta silti nopeuttaa huomattavasti isojen kuvamäärien käsittelyä, jos kaikkia ei käsitellä samalla tavoin.
mouhari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mouhari »

Kiitos vastauksista!
Stickl

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Ite asensin ilmaseksi VSCO:n filmipresettejä ja noi on kyllä hyvii, niillä saa semmosta tiettyä maanläheisyyttä sävyihin mitä oon aina halunnu nimenomaan ihmisiä kuvatessa. Teen sillai et valihen hyvältä näyttävän presetin ja lähen soveltaan sitä vielä paremmaksi omilla muokkauksilla eli en vaan lätkäse sitä presettiä siihe kuvaan ja anna olla.
Kryptos
Viesti:

Mistä löysit ilmaisia? Laillisia, tietenkin. VSCO:n sivuilla näytti olevan pieni startteripaketti ilmainen, loput olivat $119 paketeissa.
Sapere aude.
---
flickr
Stickl

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Kryptos kirjoitti:Mistä löysit ilmaisia? Laillisia, tietenkin. VSCO:n sivuilla näytti olevan pieni startteripaketti ilmainen, loput olivat $119 paketeissa.

Nimenomaan VSCO:n sivuilta ja laillisia toki. Yhen paketin sieltä tosiaan sai ja mahtaa olla sama paketti kyseessä. Sillä ainaki ite sain tarvittavaa apua esim hääkuvien käsittelyyn sen osalta että saan enemmän sellaset sävyt kuviin ko oon aiemmin halunnu (mitä en oo kyenny ite sieltä nappuloista vääntään).
Vastaa Viestiin