Tuotekuvaus ongelmia
-
Tuotekuvaus ongelmia
Hei,
olen kasaamassa verkkokauppaa, ja päättänyt tehdä suurimman osan tuotekuvauksesta itse. Ongelma on se, etten tiedä siitä juuri mitään. Kokeilimme jo muutamia vaatteiden, kenkien ja muiden tavaroiden kuvaamista, ja tulos oli järkyttävä. Kaiken lisäksi olen erittäin pikkutarkka, enkä kelpuuta kauppaani mitään kuvia, jotka eivät ole erinomaisia! Tarvitsisin siis perusvinkkejä ja linkkejä tuotekuvaamiseen, että pääsen alkuun. Olen käyttänyt kuvien muokkaamiseen PhotoShopia, eli vastaanotan mielellään myös vinkkejä miten kuvankäsittelyä voisi käyttää apuna.
Vastaanotan kaikki mahdolliset vinkit ja pienetkin avut oikein kiitollisena vastaan!!!
-Mabe-
olen kasaamassa verkkokauppaa, ja päättänyt tehdä suurimman osan tuotekuvauksesta itse. Ongelma on se, etten tiedä siitä juuri mitään. Kokeilimme jo muutamia vaatteiden, kenkien ja muiden tavaroiden kuvaamista, ja tulos oli järkyttävä. Kaiken lisäksi olen erittäin pikkutarkka, enkä kelpuuta kauppaani mitään kuvia, jotka eivät ole erinomaisia! Tarvitsisin siis perusvinkkejä ja linkkejä tuotekuvaamiseen, että pääsen alkuun. Olen käyttänyt kuvien muokkaamiseen PhotoShopia, eli vastaanotan mielellään myös vinkkejä miten kuvankäsittelyä voisi käyttää apuna.
Vastaanotan kaikki mahdolliset vinkit ja pienetkin avut oikein kiitollisena vastaan!!!
-Mabe-
-
-
- Site Admin
- Viesti:
-
Lukaseppa tämä läpi näin ensalkuun
http://www.finlandiakuva.fi/pdf/digiopas.pdf
http://www.finlandiakuva.fi/pdf/digiopas.pdf
-
Kamera on Canonin... muuta en nyt muista. Salama löytyy. Kuvataan pääasiassa sisätiloissa (liikkeessä), ja katosta löytyy kyllä erittäin hyvät valot joita voi käännellä minne tykkää. Taustana on tähän asti toiminut valkoinen lakana, joka on joko ripustettu seinälle, tai levitetty lattialle ja kuvattu tuote sen päällä.MattiH kirjoitti:Voisit saada vähän paremmin vinkkejä, jos kertoisit enemmän lähtötietoja. Mikä kamera, onko salamaa, missä kuvataan, voiko kuvata ulkona jne...
Tarvittaessa voidaan kuvata ulkosallakin, mutta säät ei aina suosi...
Pääasiassa ongelma ensimmäisissä kuvissa oli se, että kun käytettiin valkoista lakanaa taustana, kaikki kuvat oli tosi pimeitä ja keltaisia.
-Mabe-
-
- Viesti:
Esimmäiseksi kannattaa miettiä, minkä arvoista on saada ne erinomaiset tuotekuvat kohtuullisessa ajassa ja arvioida kannattaisiko palkata valokuvaaja tekemään tuo homma. Seuraavaksi kannattaa arvioida, mikä aika menee ennenkuin itsellä on hallussa tuotekuvaamisen tekniikka ja onko sitä aikaa varaa odottaa.mabe kirjoitti:olen kasaamassa verkkokauppaa, ja päättänyt tehdä suurimman osan tuotekuvauksesta itse. Ongelma on se, etten tiedä siitä juuri mitään. Kokeilimme jo muutamia vaatteiden, kenkien ja muiden tavaroiden kuvaamista, ja tulos oli järkyttävä. Kaiken lisäksi olen erittäin pikkutarkka, enkä kelpuuta kauppaani mitään kuvia, jotka eivät ole erinomaisia!
(Ihan vastaavanlaisesti voisi miettiä, että jos pitäisi itse ohjelmoida tuo verkkokauppa ja ei tiedä mitään ohjelmoinnista, niin kannattaisiko ohjelmisto ostaa tai onko varaa opetella ensin ohjelmoimaan. Tietysti jos verkkokaupalla ei ole tarkoitus ansaita, niin sittenhän se on ihan sama,,,)
Eli on kuvattu automaattivalotuksella, eikä valkotasapainoa ole säädetty.mabe kirjoitti: Pääasiassa ongelma ensimmäisissä kuvissa oli se, että kun käytettiin valkoista lakanaa taustana, kaikki kuvat oli tosi pimeitä ja keltaisia.
Katsossa olevat valot ovat todennäköisesti hehkulamppuja (tai halogeenihehkulamppuja). Näiden valon väri on keltainen. Tämä pitää korjata kamerassa joko asettamalla valonlähteeksi hehkulamppu tai mielummin ns. custom-valkotasapainolla. Kameran ohjekirja neuvoo.
Laaja valkoinen tausta todennäköisesti aiheuttaa sen, että kameran automaattinen valonmittaus hämääntyy ja varsinaiset tummat kohteet jäävät liian tummiksi. Pistemittauksella kohteesta ja käsin säädetään valotus. Toinen mahdollisuus on, että valo vaan ei riitä. Tarkkaan valokuvaukseen tarvitaan yllättävän paljon valoa (puhutaan useista sadoista wateista, riippuen kuvattavan kohteen koosta) ja se saisi tulla miellään muualta kuin kameran päällä olevasta salamasta. Valkoinenkaan ei aina ole ehkä miellyttävin taustaväri. Tuo edellä annettu Finlandiakuvan linkki antaa hyviä vinkkejä valotuksen järjestämiseen.
Kuvankäsittelykään ei ole mikään oikotie. Jo pelkästään se, että oikein asetetulla valotuksella voidaan nuo kuvat saada suoraan kunnollisiksi (vs. jokaisen kuvan korjaaminen kuvankäsittelyllä), on niin paljon aikaa säästävää, että siihen kannattaa panostaa.
-
- Viesti:
Kirjoitan ihan omista kokemuksistani, kuvien ottamisen ammattitaito on olematon, kuten sinullakin. Käytäntö on kuitenkin opettanut jotakin.
Verkkokauppaa (-kauppoja) perustettaessa minulle oli selvää, että otan kuvat itse. Ammattilainen olisi tullut kalliiksi mutta ylivoimaisesti suurin syy itse kuvaamiseen oli nopeus. Kuvat itse digillä ottaen ne voivat olla verkkokaupassa jo muutaman tunnin kuluttua tuotteiden saapumisesta myymälään ja kuvia voi vaihtaa vaikka kerran kuussa. Lisäksi tarkentavia kuvia yksityiskohdista on helppoa ottaa myöhemmin, mikäli asiakkaat tuntuvat niitä haluavan.
Lisäksi kun katselin olemassa olevia isoja verkkokauppoja, joilla varmasti on ammattikuvaajat, niin minusta ne kuvat oli suurimmaksi osaksi pilattu pienuudella. Tuotteesta on tosi pieni kuva ja se 'suurempi' kuvakin on sellainen pieni tihru, mistä ei saa oikein mitään selvää. Kuvia yksityiskohdista ei ole oikeastaan koskaan. Ehkä kyseessä on säästö, ammattikuvaajalle ei haluta rahdata uusia tuotteita kerran päivässä eikä samaa tuotetta useaan kertaan. En tiedä, mutta minusta tulos on silti tosi usein huono. Netissä jos jossakin on tilaa vaikka kymmenelle kuvalle tuotteesta eikä se maksa mitään (paitsi kuvaamisen). Siksi en ole koskaan ymmärtänyt nettikauppojen surkeita kuvia (siis koon ja vähyyden puolesta).
Minä aloitin tuotteiden kuvaamisen ihan tavallisella, hyvällä kinokameralla. Siinä ei ollut paljoakaan käsisäätömahdollisuuksia. Useimmiten kävi niin, että koko rullasta oli vain 1 tai 2 riittävän hyvin onnistunutta kuvaa. Se söi miestä, koska sitten täytyi taas tehdä koko kuvaussessio uudestaan ja uudestaan...
Sitten ostin digikameran, joka olikin loistava ratkaisu. Ei yhtään susikuvaa, näytöltä näki heti miten onnistui ja olin taivaassa. Silti minulla oli juuri samoja ongelmia kuin sinulla ja vielä ongelmia lähikuvauksessa, joista kerroinkin toisessa ketjussa.
Minun täytyi esimerkiksi kuvata mustia vaatteita valkoisessa myymälässä, jolloin kameran valotusautomatiikka ei vain pysynyt perässä. Samoin huomasin myös, että myymälään hyvätkään valot eivät vain riittäneet ja kiinteän salaman välähdys teki usein vain huonoa. Kuvia joutui käsittelemään hyvin paljon, mutta lopputulos oli ihan hyvä.
Vanhan digin hajotessa päätin kuitenkin ostaa paremman, sellaisen missä olisi käsisäätökin. Olen nyt opetellut käyttämään Canonin G5'sta ja kuvien taso on parantunut dramaattisesti. Aloittelijalle sopivasta käyttöohjeesta olen opetellut pikkuhiljaa käyttämään käsisäätöisiä tarkennuksia ja valkotasapainon säätöä ja muita. Näin olen jo kuvausvaiheessa pystynyt poistamaan lähes kaikki ongelmat ja kuvien jälkikäsittelyyn kuluva aika on pienentynyt lähes vain kuvan koon yms. muuttamiseen. Lisäksi lähikuvissa olen pystynyt käyttämään suoraa linkkiä läppärin ruudulle, jolloin olen tuotekuvissa pystynyt katselemaan tulevaa kuvaa isolla näytöllä. Ei tarvi tihruta siitä pienestä kameran ruudusta.
Eli minulla ainakin toimi seuraavat jutut:
- Kunnon kamera, jossa käsisäätömahdollisuus.
- Riittävästi valoa (minä käytän vaan halpoja työmaahaloja)
- Pienten tuotteiden kuvaukseen 'studionurkkaus' vaikka takahuoneeseen tai kotiin. Sinne on helppo tehdä taso tuotteelle, vaihdella alustan väriä, lampuille oma paikka kuten myös jalustalle jne. Siihen on sitten helppoa ja nopeata laittaa tuote kuvattavaksi.
Verkkokauppaa (-kauppoja) perustettaessa minulle oli selvää, että otan kuvat itse. Ammattilainen olisi tullut kalliiksi mutta ylivoimaisesti suurin syy itse kuvaamiseen oli nopeus. Kuvat itse digillä ottaen ne voivat olla verkkokaupassa jo muutaman tunnin kuluttua tuotteiden saapumisesta myymälään ja kuvia voi vaihtaa vaikka kerran kuussa. Lisäksi tarkentavia kuvia yksityiskohdista on helppoa ottaa myöhemmin, mikäli asiakkaat tuntuvat niitä haluavan.
Lisäksi kun katselin olemassa olevia isoja verkkokauppoja, joilla varmasti on ammattikuvaajat, niin minusta ne kuvat oli suurimmaksi osaksi pilattu pienuudella. Tuotteesta on tosi pieni kuva ja se 'suurempi' kuvakin on sellainen pieni tihru, mistä ei saa oikein mitään selvää. Kuvia yksityiskohdista ei ole oikeastaan koskaan. Ehkä kyseessä on säästö, ammattikuvaajalle ei haluta rahdata uusia tuotteita kerran päivässä eikä samaa tuotetta useaan kertaan. En tiedä, mutta minusta tulos on silti tosi usein huono. Netissä jos jossakin on tilaa vaikka kymmenelle kuvalle tuotteesta eikä se maksa mitään (paitsi kuvaamisen). Siksi en ole koskaan ymmärtänyt nettikauppojen surkeita kuvia (siis koon ja vähyyden puolesta).
Minä aloitin tuotteiden kuvaamisen ihan tavallisella, hyvällä kinokameralla. Siinä ei ollut paljoakaan käsisäätömahdollisuuksia. Useimmiten kävi niin, että koko rullasta oli vain 1 tai 2 riittävän hyvin onnistunutta kuvaa. Se söi miestä, koska sitten täytyi taas tehdä koko kuvaussessio uudestaan ja uudestaan...
Sitten ostin digikameran, joka olikin loistava ratkaisu. Ei yhtään susikuvaa, näytöltä näki heti miten onnistui ja olin taivaassa. Silti minulla oli juuri samoja ongelmia kuin sinulla ja vielä ongelmia lähikuvauksessa, joista kerroinkin toisessa ketjussa.
Minun täytyi esimerkiksi kuvata mustia vaatteita valkoisessa myymälässä, jolloin kameran valotusautomatiikka ei vain pysynyt perässä. Samoin huomasin myös, että myymälään hyvätkään valot eivät vain riittäneet ja kiinteän salaman välähdys teki usein vain huonoa. Kuvia joutui käsittelemään hyvin paljon, mutta lopputulos oli ihan hyvä.
Vanhan digin hajotessa päätin kuitenkin ostaa paremman, sellaisen missä olisi käsisäätökin. Olen nyt opetellut käyttämään Canonin G5'sta ja kuvien taso on parantunut dramaattisesti. Aloittelijalle sopivasta käyttöohjeesta olen opetellut pikkuhiljaa käyttämään käsisäätöisiä tarkennuksia ja valkotasapainon säätöä ja muita. Näin olen jo kuvausvaiheessa pystynyt poistamaan lähes kaikki ongelmat ja kuvien jälkikäsittelyyn kuluva aika on pienentynyt lähes vain kuvan koon yms. muuttamiseen. Lisäksi lähikuvissa olen pystynyt käyttämään suoraa linkkiä läppärin ruudulle, jolloin olen tuotekuvissa pystynyt katselemaan tulevaa kuvaa isolla näytöllä. Ei tarvi tihruta siitä pienestä kameran ruudusta.
Eli minulla ainakin toimi seuraavat jutut:
- Kunnon kamera, jossa käsisäätömahdollisuus.
- Riittävästi valoa (minä käytän vaan halpoja työmaahaloja)
- Pienten tuotteiden kuvaukseen 'studionurkkaus' vaikka takahuoneeseen tai kotiin. Sinne on helppo tehdä taso tuotteelle, vaihdella alustan väriä, lampuille oma paikka kuten myös jalustalle jne. Siihen on sitten helppoa ja nopeata laittaa tuote kuvattavaksi.
-
Ei vaan.
Ns. "vakavasti" puhuen, tärkeitä asioita tuotekuvauksessa ovat mm. valon laatu (ei niinkään määrä), valon suunta, taustan ja kohteen välinen kontrasti ja värien yhteensopivuus, syväterävyys ja tietenkin oikea valotus.
Valon laadulla tarkoitan valon väriä ts. valon tulisi sisältää spektrialuellaan eri valon alllonpituuksia mahd. tasaisesti ts. valon tulee olla *sensuroitu*.
Laadulla tarkoitan myös sitä, että riippuen halutusta efektistä, tulee valon langeta kohteeseen oikealla tavalla ts. valaisevan pinnan koko ja muoto tulee tarkkaan miettiä
Valaisevan pinnan koko voi olla spotista aina suuriin valotasoihin riippuen mm. kuvattavasta esineestä itsestään, sen pinnan laadusta, muodosta yms.
Erilaiset/malliset/kokoiset valaisimet tuovat samasta kohteesta esille eri asioita.
Valon laadun tulee siis tukea kuvattavaa esinettä ja sille ominaisia asioita.
Parhaaseen lopputulokseen päästään studiosalamoilla, koska ne tuottavat *sensuroitu* ja aina samanlaista valoa.
Ongelmaksi studiosalamoilla voi tietysti tulla hinta.
Ns. työmaahalogeeneillakin saadaan pienellä vaivalla kohtalaista jälkeä, kunhan huolehditaan siitä, että niistä lähtevä valo ei "seikkaile" kuvaustilassa (kotona seinäpinnat harvoin ovat väriltään neutraalit) jolloin valon väri voidaan paremmin vakioida/ennakoida.
Valon hajottaminen onnistuu esim. hankkimalla erikokoisia styrox-levyjä, joiden kautta valo heijastetaan kohteeseen.
Käytä kameran keinovaloasentoa, jolloin värit pysyvät kuvasta toiseen samoina.
Automaattinen valkotasapaino ei kuulu tuotekuvauksiin.
Käytetään manuaalista valotusta, jolloin kuvien valotus saadaan vakioitua.
Jos tämä ei kameran tekniikan vuoksi ole mahdollista, kannattaa valotus lukita jostain neutraalista pinnasta.
Kodakin harmaakortti toimii oivasti.
Kannattaa aina miettiä, mitä osaa kohteesta halutaan valaista eli valon suunta ja mahdollisten lisävalojen valon voimakkuuden suhde päävaloon tulee myös huomioda.
Ota kohde pääsääntöisesti aina riittävästi irti taustasta.
Jne. jne...
Listaa voisi jatkaa ns. loputtomiin, mutta en nyt kuitenkaan jatka.
Toivottavasti syntyi edes pari lamppua yllä olevan seurauksena.
Edit: Korjattu kirotusvihreitä
Edit : Ihan meinasi unohtua...käytä jalustaa !
Ns. "vakavasti" puhuen, tärkeitä asioita tuotekuvauksessa ovat mm. valon laatu (ei niinkään määrä), valon suunta, taustan ja kohteen välinen kontrasti ja värien yhteensopivuus, syväterävyys ja tietenkin oikea valotus.
Valon laadulla tarkoitan valon väriä ts. valon tulisi sisältää spektrialuellaan eri valon alllonpituuksia mahd. tasaisesti ts. valon tulee olla *sensuroitu*.
Laadulla tarkoitan myös sitä, että riippuen halutusta efektistä, tulee valon langeta kohteeseen oikealla tavalla ts. valaisevan pinnan koko ja muoto tulee tarkkaan miettiä
Valaisevan pinnan koko voi olla spotista aina suuriin valotasoihin riippuen mm. kuvattavasta esineestä itsestään, sen pinnan laadusta, muodosta yms.
Erilaiset/malliset/kokoiset valaisimet tuovat samasta kohteesta esille eri asioita.
Valon laadun tulee siis tukea kuvattavaa esinettä ja sille ominaisia asioita.
Parhaaseen lopputulokseen päästään studiosalamoilla, koska ne tuottavat *sensuroitu* ja aina samanlaista valoa.
Ongelmaksi studiosalamoilla voi tietysti tulla hinta.
Ns. työmaahalogeeneillakin saadaan pienellä vaivalla kohtalaista jälkeä, kunhan huolehditaan siitä, että niistä lähtevä valo ei "seikkaile" kuvaustilassa (kotona seinäpinnat harvoin ovat väriltään neutraalit) jolloin valon väri voidaan paremmin vakioida/ennakoida.
Valon hajottaminen onnistuu esim. hankkimalla erikokoisia styrox-levyjä, joiden kautta valo heijastetaan kohteeseen.
Käytä kameran keinovaloasentoa, jolloin värit pysyvät kuvasta toiseen samoina.
Automaattinen valkotasapaino ei kuulu tuotekuvauksiin.
Käytetään manuaalista valotusta, jolloin kuvien valotus saadaan vakioitua.
Jos tämä ei kameran tekniikan vuoksi ole mahdollista, kannattaa valotus lukita jostain neutraalista pinnasta.
Kodakin harmaakortti toimii oivasti.
Kannattaa aina miettiä, mitä osaa kohteesta halutaan valaista eli valon suunta ja mahdollisten lisävalojen valon voimakkuuden suhde päävaloon tulee myös huomioda.
Ota kohde pääsääntöisesti aina riittävästi irti taustasta.
Jne. jne...
Listaa voisi jatkaa ns. loputtomiin, mutta en nyt kuitenkaan jatka.
Toivottavasti syntyi edes pari lamppua yllä olevan seurauksena.
Edit: Korjattu kirotusvihreitä
Edit : Ihan meinasi unohtua...käytä jalustaa !
Viimeksi muokannut reittila, Elo 16, 2003 16 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
\\Pekka
-
Säädä valkotasapaino oikeaksi ja käytä niin kylmiä valoja kuin mahdollista niin varmaan auttanee tuohon ongelmaan. photoshopin auto levels ja autocolors auttanee myös ongelmaan hieman.mabe kirjoitti: Kamera on Canonin... muuta en nyt muista. Salama löytyy. Kuvataan pääasiassa sisätiloissa (liikkeessä), ja katosta löytyy kyllä erittäin hyvät valot joita voi käännellä minne tykkää. Taustana on tähän asti toiminut valkoinen lakana, joka on joko ripustettu seinälle, tai levitetty lattialle ja kuvattu tuote sen päällä.
Tarvittaessa voidaan kuvata ulkosallakin, mutta säät ei aina suosi...
Pääasiassa ongelma ensimmäisissä kuvissa oli se, että kun käytettiin valkoista lakanaa taustana, kaikki kuvat oli tosi pimeitä ja keltaisia.
-Mabe-
aika hyvän tuloksen saa aikaan pikkubudjetilla jos ostaa esim canon g-sarjalaisen sopivan taustan st-e2 salaman kaukolaukaisimen ja kaksi 420ex salamaa. ja valaisee näillä haluamansa valoefektin ja käyttää jotain asiaansopivaa taustaa.
enempää ei oikein tässä viitsi ruveta selostamaan. Osta esimerkiksi asiaa kuvaava kirja, niistä saa aika hyvin tietoa.