Lightroom ja GPS Tracklog
-
Lightroom ja GPS Tracklog
Olen aloittanut mahdottoman tehtävän ja alkanut lisäämään Lightroomilla kuviin sijaintitiedot manuaalisesti :( (Reilu 42000 kuvaa)
Muutama kysymys aiheesta:
Siirsin aikonaan Lightroomin kannan Windows:sta Maciin. Osa kuvien sijainti tiedoista ei siirtynyt eli voiko kuvien GPS tietoja siirtää suoraan kuviin että ne olisi itse kuvatiedostossa (CR2, JPG) Mitä tuo Lightroomin komento "Metadata --> Save metadata to File" käytännössä siirtää?
Matkustan maailmalla paljon ja aina ei ole jälkikäteen tarkkaa tietoa missä olen kuvan ottanut joten olen miettinyt laitetta jolla saisin kerättyä sijaintitiedot talteen ja joka tallentaisi "tracklogin" lightroomiin jotta näkisin kuvan sijainti tiedot. Eli tarvitsisin laitteen jolla tämä onnistuu. Luin että Garmin tukee ainakin Lightroomia mutta osaako joku suositella jotain hyvää laitetta joka on tarkka ja akkukin kestää jonkun aikaa (Puhelinta en halua tähän käyttää). Laitteelta en tarvitse siis muuta ominaisuutta kuin että kerää tiedon ja saan talletettua sen Lightroomiin.
Katselin tälläistä mutta onko muita:
http://www.electronic-star.fi/Klarfit-C ... 200388.htm
Lisäksi käytän Kuvat.fi palvelua niin onko jollain ideoita miten voisin siellä käyttää esim jotain karttapohjaa (Google Earth?) josta näkisi missä kuvani ovat otettu?
Kiitokset avusta ja muista ideoista kyseiseen aiheeseen ja pahottelut jos olen väärässä paikassa kun aihe ei nyt suoraan ole kuvankäsittelyä :)
Käytän kameraa Canon 7D
Muutama kysymys aiheesta:
Siirsin aikonaan Lightroomin kannan Windows:sta Maciin. Osa kuvien sijainti tiedoista ei siirtynyt eli voiko kuvien GPS tietoja siirtää suoraan kuviin että ne olisi itse kuvatiedostossa (CR2, JPG) Mitä tuo Lightroomin komento "Metadata --> Save metadata to File" käytännössä siirtää?
Matkustan maailmalla paljon ja aina ei ole jälkikäteen tarkkaa tietoa missä olen kuvan ottanut joten olen miettinyt laitetta jolla saisin kerättyä sijaintitiedot talteen ja joka tallentaisi "tracklogin" lightroomiin jotta näkisin kuvan sijainti tiedot. Eli tarvitsisin laitteen jolla tämä onnistuu. Luin että Garmin tukee ainakin Lightroomia mutta osaako joku suositella jotain hyvää laitetta joka on tarkka ja akkukin kestää jonkun aikaa (Puhelinta en halua tähän käyttää). Laitteelta en tarvitse siis muuta ominaisuutta kuin että kerää tiedon ja saan talletettua sen Lightroomiin.
Katselin tälläistä mutta onko muita:
http://www.electronic-star.fi/Klarfit-C ... 200388.htm
Lisäksi käytän Kuvat.fi palvelua niin onko jollain ideoita miten voisin siellä käyttää esim jotain karttapohjaa (Google Earth?) josta näkisi missä kuvani ovat otettu?
Kiitokset avusta ja muista ideoista kyseiseen aiheeseen ja pahottelut jos olen väärässä paikassa kun aihe ei nyt suoraan ole kuvankäsittelyä :)
Käytän kameraa Canon 7D
-
-
[quote="musti"]entäs tämä
http://www.superkuva.fi/canon-gp-e2-gps ... cgodsPYFKQ[/quote
Tota olen miettinyt mut musta tossa ongelma se et toi vie tossa kameran päällä tilaa ja ei mahdu oikein reppuun ollessaan kamerassa kiinni. Suunnitelmissa ostaa 5d markIV kun se ilmestyy nii ei viittis laittaa 200€ vaan tohon 7d:hen
Tota olen miettinyt mut musta tossa ongelma se et toi vie tossa kameran päällä tilaa ja ei mahdu oikein reppuun ollessaan kamerassa kiinni. Suunnitelmissa ostaa 5d markIV kun se ilmestyy nii ei viittis laittaa 200€ vaan tohon 7d:hen
-
Itse ihan samaisen ongelman kanssa painin, kun maailmalla tulee kuljettua. Ratkaisin asian niin, että laitan Oruxmapsin nauhoittamaan Android-luurissa jälkeä. Uppaan sitten gpx-tiedoston dropboxiin ja tietokoneella yhdistän tiedoston valokuviin. Toimii erittäin hyvin.teemurock kirjoitti:musti kirjoitti:entäs tämä
Kokeilin alkuun Googlen MyTracksillä, mutta se pätki jälkeä, kun ei ollut GPS-yhteyttä X:n kilometrin aikana. Metromatkan takia tuli sitten useampi jälki, mikä tuotti jonkin verran lisätöitä.
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
-
- Viesti:
Itse olen käyttänyt tällaista: http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Pr ... 00XT-F.htm (linkki korjattu)
Kaksikin samanlaista omistan (toinen vanhempi) eikä toiminnassa ole ollut huomauttamista.
Tällä foorumilla joku valitti aiemmin vastaavasta laitteesta virtakytkimen heppoisuutta mutta itselläni ei sitäkään ongelmaa ole ollut.
Tuosta saa mukana tulevalla ohjelmalla lokin gpx-muotoon ja siitä Lightroomiin. Laite vaatii ajurin asennuksen ja toimii ainakin Win 8.1:ssä, Win 10:n ajurista en tiedä. Paristo kestää hyvin ja tallennustilaa on niin että ainakin mulla lähes koko vuoden reissut mahtuu siihen.
Kaksikin samanlaista omistan (toinen vanhempi) eikä toiminnassa ole ollut huomauttamista.
Tällä foorumilla joku valitti aiemmin vastaavasta laitteesta virtakytkimen heppoisuutta mutta itselläni ei sitäkään ongelmaa ole ollut.
Tuosta saa mukana tulevalla ohjelmalla lokin gpx-muotoon ja siitä Lightroomiin. Laite vaatii ajurin asennuksen ja toimii ainakin Win 8.1:ssä, Win 10:n ajurista en tiedä. Paristo kestää hyvin ja tallennustilaa on niin että ainakin mulla lähes koko vuoden reissut mahtuu siihen.
Viimeksi muokannut jre4, Elo 17, 2015 7 : 46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viesti:
-
Toi näyttää hyvältä (Vaikka toi linkki ei toiminut)jre4 kirjoitti:Itse olen käyttänyt tällaista: http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Pr ... 00XT-F.htm.
Itse käytän Mac:iä ja äkkiä googletettuna ajureita ei taida valmistajalla olla mutta löytyy kolmansilta osapuolilta joten kai toimii myös Mac:ssa? Noi kolmansien osapuolten softat taas maksaa kyllä lisää. Tai sitten puran Win koneella ja siirrän lokin macciin?
Kattelin et ainakin Amazonista tuo löytyy mutta onko jokin muu paikka mistä tuon kannattaisi hankkia?
Katoin myös et valmistajalta löyty kaksi muuta mallia "matkailuun" eli onko noista kokemuksia?
Kiitokset ideasta
-
Itse olen tuota Canonin GPS palikkaa käytellyt varsinkin ulkomaan reissuilla ja tyytyväinen olen ollut.musti kirjoitti:entäs tämä
http://www.superkuva.fi/canon-gp-e2-gps ... cgodsPYFKQ
Aikaisemmin irrotin sen aina, kun laitoin kameran reppuun mutta muutama viikko sitten tajusin, että olen tehnyt turhaa työtä sillä reppu mahtui aivan hyvin kiinni vaikka tuo GPS palikka olisikin 5DMark3:n päällä kiinni.
Aikaisemmin käytössä oli erillinen GPS track loggeri jonka tiedot sitten synkkasin yhteen kuvien kanssa mutta en itse jaksaisi enää alkaa trackkeja ja kuvia synkkailemaan yhteen, kun homma hoituu automatic tuolla GPE2:lla.
-
Toi on varmaan hyvä laite mutta ei viitsisi yhtä reissua varten hankkia 300€:n laitetta kun se kameran vaihto on kuitenkin käsillä vuodenvaihteen tienoilla. Jos käytettynä löytyisi niin voisi tietenkin ajatella...Whig kirjoitti:Itse olen tuota Canonin GPS palikkaa käytellyt varsinkin ulkomaan reissuilla ja tyytyväinen olen ollut.musti kirjoitti:entäs tämä
http://www.superkuva.fi/canon-gp-e2-gps ... cgodsPYFKQ
Aikaisemmin irrotin sen aina, kun laitoin kameran reppuun mutta muutama viikko sitten tajusin, että olen tehnyt turhaa työtä sillä reppu mahtui aivan hyvin kiinni vaikka tuo GPS palikka olisikin 5DMark3:n päällä kiinni.
Aikaisemmin käytössä oli erillinen GPS track loggeri jonka tiedot sitten synkkasin yhteen kuvien kanssa mutta en itse jaksaisi enää alkaa trackkeja ja kuvia synkkailemaan yhteen, kun homma hoituu automatic tuolla GPE2:lla.
Eikö kellään ole tietoa mistä tuon Qstarz BT-Q1000XT laitteen saisi hankittua? En löytänyt sitten Suomalaisia tai ulkomaalaisia liikkeitä jotka toimittaisivat Suomeen? :(
-
- Viesti:
-