Kritisoin ihmiskuvasi !UUSI!
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Hel_nis:n film noir -kuva 19.5.
Kuvassa on tosiaan film noiria: katseet, erilainen kuvakulma, läheltä kuvaaminen, epävarmuus käsien asennossa, satunnaiset esineet pöydällä, syväepäterävyys...
Ehkä järjestetyssä kuvassa terävämpi valo olisi vielä kuulunut tyylilajiin, mutta tälläisessä tilannekuvassa tulos on jo näin mielenkiintoinen. Häistähän tämä kuva ei juuri kerro.
Tuo katseiden ja käden linja on viehättävä. Voisin jopa leikata siivun alhaalta pois saadakseni puhtaan diagonaalin ja samalla "laajakankaan".
Jos minulta kysytään, niin hyvä ihmiskuvaaja ja hyvä ihmisten tilanteiden kuvaaja ei välttämättä tarkoita samaa, vaikkakin taidot toki tukevat toisiaan. On ihmisiä, jotka saavat kuvattua persoonallisuutta loistavasti, mutta yhtälailla on niitä, jotka näkevät tilanteen ja osaavat laukaista kameran oikeaan aikaan oikeasta suunnasta. Molemmat ovat oivallisia taitoja.
Tykkään tästä kuvasta kovin. Ei myytävää, mutta muistettavaa.
Kuvassa on tosiaan film noiria: katseet, erilainen kuvakulma, läheltä kuvaaminen, epävarmuus käsien asennossa, satunnaiset esineet pöydällä, syväepäterävyys...
Ehkä järjestetyssä kuvassa terävämpi valo olisi vielä kuulunut tyylilajiin, mutta tälläisessä tilannekuvassa tulos on jo näin mielenkiintoinen. Häistähän tämä kuva ei juuri kerro.
Tuo katseiden ja käden linja on viehättävä. Voisin jopa leikata siivun alhaalta pois saadakseni puhtaan diagonaalin ja samalla "laajakankaan".
Jos minulta kysytään, niin hyvä ihmiskuvaaja ja hyvä ihmisten tilanteiden kuvaaja ei välttämättä tarkoita samaa, vaikkakin taidot toki tukevat toisiaan. On ihmisiä, jotka saavat kuvattua persoonallisuutta loistavasti, mutta yhtälailla on niitä, jotka näkevät tilanteen ja osaavat laukaista kameran oikeaan aikaan oikeasta suunnasta. Molemmat ovat oivallisia taitoja.
Tykkään tästä kuvasta kovin. Ei myytävää, mutta muistettavaa.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Hel_NiS yhteys 19.5.
Aika paljon samoja kommentteja kuin edelliseenkin kuvaan, ei tosin nyt ehkä film noir:ia aiheeltaan.
Valo miehen kasvoille ja käteen osuu hienosti. Sormet on kuvan juttu ja sitä nuo katseetkin tuovat esille.
Tekisin kuvasta tiukemman, jopa katkoisin aikuisten päitä. Ei siellä reunoilla ole mitään muuta kuin pistorasia ja pari häälahjaa. Tuo salkku on vähän kutkuttava, mutta pääkohteen nimissä senkin voisi jättää pois.
Aika paljon samoja kommentteja kuin edelliseenkin kuvaan, ei tosin nyt ehkä film noir:ia aiheeltaan.
Valo miehen kasvoille ja käteen osuu hienosti. Sormet on kuvan juttu ja sitä nuo katseetkin tuovat esille.
Tekisin kuvasta tiukemman, jopa katkoisin aikuisten päitä. Ei siellä reunoilla ole mitään muuta kuin pistorasia ja pari häälahjaa. Tuo salkku on vähän kutkuttava, mutta pääkohteen nimissä senkin voisi jättää pois.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
hasselin omantyylinen 28.5.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 45#1196745
No nyt on taidetta!
Sanoisin, että nyt itse ihmiskuva on aika sivuseikka. Tosin jos yritän katsoa värin ohi, niin kyllä siellä ihan asiallinen kuva on. Ihminen omimmillaan, ikkunavalossa. Mustavalkokonversiossa silmien mustuaiset ovat uponneet värikalvoon.
Mutta sitten värin kanssa. "Veri valuu silmästä ja suusta" on ensireaktio. Ja mikäs siinä. Kosteat, itkuisen oloiset silmät tukevat reaktiota, samoin pään kallistus. Ihmisen muu "tavallisuus" luo aikamoisen kontrastin. Taustan väri tässä tapauksessa nostaa noita kasvoja ja niiden koruttomuutta.
Jos nyt tavoitteena on jotain tuollasta, mitä yllä hahmottelin, niin toteutus ei ole kovin hyvä. Tuo lienee tehty valitsemalla taikasauvalla joku valoisuus/väri-alue ja siihen sitten valutettu väriä. Nyt se ei tavoita silmäkylmia, seurailee hiukan oudosti ihoa ja tekee muutaman omituisen läikän nenään. Se näyttää pikselöityneeltä, photarilta.
Jos tekisin nykytaidetta, niin en toki yrittäisi tehdä mitään luonnollista verivanaa, vaan kylmästi printtaisin kuvan (teräkselle) ja vetäisisin sen pintaan paksua lateksia (tai oikeaa verta, taiteilijan omasta kaulavaltimosta) siveltimellä tai jollain ruumiinosalla. Tai huulipunaa, eri viestin välittämiseksi.
Tai kyllä tietty tämäkin toteutus toimii, jos jotenkin viestin lisätään uusi kerros. Vaikka nimetään kuva sopivasti "Digitaalinen marttyyri", "Saippuaoopperaa digiboxista" tai "Sydänveri pikselöityy".
Mitä mieltä malli oli lopputuloksesta?
;-)
Sinulla on Flickr:ssä "Zen ja valokuvaus" -kuva, joka on sitten jo samantyylisistä piirteistä huolimatta mielestäni jo ihan oikeasti taidetta. Ei tälläisillä tempuilla leikittelystä ole mitään haittaa ja on oikeastaan rohkeata näyttää näitä muille ja kysyä mielipidettä. Ja sitä missä on kultaa, sinistä ja valkoinen viiru yritän hahmottaa edelleen (Suksisauva ja sinistä väriä märän kuviolasin päällä?) Tuota kannattaa tarjota galleriaan myyntiin kovalla hinnalla.
Ja pidin muuten niistä ilmassa leijuvista poijuista tosin paljon. Idean kehittymiseen samaistuu hyvin siitä aiemmasta "oikeasta" poijukuvasta. Hyvin nähty!
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 45#1196745
No nyt on taidetta!
Sanoisin, että nyt itse ihmiskuva on aika sivuseikka. Tosin jos yritän katsoa värin ohi, niin kyllä siellä ihan asiallinen kuva on. Ihminen omimmillaan, ikkunavalossa. Mustavalkokonversiossa silmien mustuaiset ovat uponneet värikalvoon.
Mutta sitten värin kanssa. "Veri valuu silmästä ja suusta" on ensireaktio. Ja mikäs siinä. Kosteat, itkuisen oloiset silmät tukevat reaktiota, samoin pään kallistus. Ihmisen muu "tavallisuus" luo aikamoisen kontrastin. Taustan väri tässä tapauksessa nostaa noita kasvoja ja niiden koruttomuutta.
Jos nyt tavoitteena on jotain tuollasta, mitä yllä hahmottelin, niin toteutus ei ole kovin hyvä. Tuo lienee tehty valitsemalla taikasauvalla joku valoisuus/väri-alue ja siihen sitten valutettu väriä. Nyt se ei tavoita silmäkylmia, seurailee hiukan oudosti ihoa ja tekee muutaman omituisen läikän nenään. Se näyttää pikselöityneeltä, photarilta.
Jos tekisin nykytaidetta, niin en toki yrittäisi tehdä mitään luonnollista verivanaa, vaan kylmästi printtaisin kuvan (teräkselle) ja vetäisisin sen pintaan paksua lateksia (tai oikeaa verta, taiteilijan omasta kaulavaltimosta) siveltimellä tai jollain ruumiinosalla. Tai huulipunaa, eri viestin välittämiseksi.
Tai kyllä tietty tämäkin toteutus toimii, jos jotenkin viestin lisätään uusi kerros. Vaikka nimetään kuva sopivasti "Digitaalinen marttyyri", "Saippuaoopperaa digiboxista" tai "Sydänveri pikselöityy".
Mitä mieltä malli oli lopputuloksesta?
;-)
Sinulla on Flickr:ssä "Zen ja valokuvaus" -kuva, joka on sitten jo samantyylisistä piirteistä huolimatta mielestäni jo ihan oikeasti taidetta. Ei tälläisillä tempuilla leikittelystä ole mitään haittaa ja on oikeastaan rohkeata näyttää näitä muille ja kysyä mielipidettä. Ja sitä missä on kultaa, sinistä ja valkoinen viiru yritän hahmottaa edelleen (Suksisauva ja sinistä väriä märän kuviolasin päällä?) Tuota kannattaa tarjota galleriaan myyntiin kovalla hinnalla.
Ja pidin muuten niistä ilmassa leijuvista poijuista tosin paljon. Idean kehittymiseen samaistuu hyvin siitä aiemmasta "oikeasta" poijukuvasta. Hyvin nähty!
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 3703
- Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24
Kiitos Olli viiltävän tarkasta ja syväluotaavasta analyysistä kuvasta.
Kuvan RGB suunnitteluun ja työstämiseen meni aikaa n. 2 minuuttia.
Itse pidän siitä että tämmöisissä digitaalisissa "taidekuvissa" voi näkyä myös työstön jälki, samoin kuin taidemaalarin pensselin vedot eroittuvat öljyväri työstä :D :D
Kuvan RGB suunnitteluun ja työstämiseen meni aikaa n. 2 minuuttia.
Itse pidän siitä että tämmöisissä digitaalisissa "taidekuvissa" voi näkyä myös työstön jälki, samoin kuin taidemaalarin pensselin vedot eroittuvat öljyväri työstä :D :D
-
- Viestit: 171
- Liittynyt: Elo 07, 2014 20 : 54
- Paikkakunta: Uurainen
Pahoitteluni, että olen jättänyt vastaamatta (unohtanut) edellisestä rakentavasta kritiikistä.
Olen todella noviisi tässä ihmiskuvauksessa, mutta se kyllä kiinnostaa huomattavasti mm. maisemakuvausta enemmän.
Tässä on muutama "uusi" kuva vailla kritiikkiä. WB asetukset ovat itselleni suurin akilleen kantapää, pitää ilmeisesti aluksi opetella gray cardilla tai muulla vastaavalla.
Pojan kuva on otettu beauty dish + grid, paremman puolison kuva 30x120cm strip light + grid.
Olen todella noviisi tässä ihmiskuvauksessa, mutta se kyllä kiinnostaa huomattavasti mm. maisemakuvausta enemmän.
Tässä on muutama "uusi" kuva vailla kritiikkiä. WB asetukset ovat itselleni suurin akilleen kantapää, pitää ilmeisesti aluksi opetella gray cardilla tai muulla vastaavalla.
Pojan kuva on otettu beauty dish + grid, paremman puolison kuva 30x120cm strip light + grid.
-
- Viestit: 268
- Liittynyt: Touko 05, 2004 11 : 50
No onhan toi Wb ihan hyvin hallinassa noissa kuvissa. Valopää toistuu ihan hyvin, ei pala "puhki". Myös varjoalueet eivät mene kokonaan tukkoon vaan sävyt toistuvat ja siellä missä menee ei ole detaljeita. Kontrasti aika iso joten molempien päiden jonkinmoinen saanti mukaan ihan kohtuu hyvä saavutus.
Tykkäsin etupäässä valonhallinasta. Kivan pehmeät varjot etc...
No kuvanhallinta/asettelu on sitten jokaisen oma asia.
Tykkäsin etupäässä valonhallinasta. Kivan pehmeät varjot etc...
No kuvanhallinta/asettelu on sitten jokaisen oma asia.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
asystemin henkilökuvat 31.5
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 79#1196979
Nuorempi malli:
Lapsikuvan tekemisessä on aina se ongelma (ja joskus myös etu), että malli on hyvin vaikea ohjata. Tarkassa valossa on vaikea sanoa, että tule kaksi senttiä eteen päin tai käännä nenää johonkin suuntaan. Toisaalta josku arvaamattomuus tekee uskomattoman hienoja lopputuloksia. Itse kuvaan usein melko laajassa valokentässä lasten kanssa. Siinä on varaa liikkua metrejä ja valo pysyy suunnilleen samantyylisenä.
Tässä on uskallettu lähteä varsin tiukalla valolla, beauty dish tekee kapean ja hallittavan valokuvion. Ja on onnistuttukin. Tälläinen terävä valo on muotoileva, luo lapsen piirteet hyvin kuvaan, eikä lapsen ihossa ole kuitenkaan mitään esille tulevaa. Vahva varjo kasvojen laidalla on vähän makuasia, itse fillaisin sinne pari aukkoa heikomman valon, ja erityisesti haluasin sen tuohon vasempaan suupieleen. Mutta tässä kuvassa esim. silmien tummus on kiehtovan vangitseva.
Hyvä tiukka rajaus. MV-konversio minusta onistunut esimerkiksi hiusten värin osalta. Ja tässä kuvassa päälaen uppoaminen ei ole niin ongelma, koska joka tapauksessa valo on vahvasti kasvoilla.
Ja erityisen mainio ilme.
Vanhempi malli:
Ihan ensin: erinomainen rajaus. Omasta mielestäni tyhjä tila on kuvassa kuin tauko musiikissa: korostava, painottava, dynamiikkaa lisäävä. Ja tässä vielä se, että katsekaan ei suuntaudu tyhjään, lisää vain kuvan mielenkiintoa. Tuo katse, jakaus ja valo olkapäällä luo eräänlaisen diagonaalin ja/tai tyhjän kolmion tuonne oikeaan ylänurkkaan.
Aina välillä puhutaan poseeraukssa "irtokäsistä". Joskus on vaarallista kun käsi tulee esille ikään kuin tyhjästä, vaikutelma on koominen. Tässä kuvan muu tyhjyys kompensoi mielestäni tilanteen, vain tällainen pilkunkyttääjä alkaa miettiä asiaa ;-).
Pidän taustan näkymisestä hiusten vasemmalla rajalla. Pidän siitä, että oikea silmä on käännetty juuri kokonaan näkyviin. Pidän varjosta vasemmalla poskella kaventamassa kasvoja. Iso strippi luo miellyttävän pehmeän valon.
Valkotasapaino tässä on varmaan aavistuksen punaruskeasävytteinen neutraaliin nähden, entäs sitten. Valolla on väri ja se väri vaikuttaa kuvan tunnelmaan. Studiovaloilla on hankala tehdä kuvaustilanteessa valon väri suoraan halutuksi, mutta jälkikäsittelyssä valkotasapaino ja sävytys on keskeisiä kuvantekopäätöksiä.
Tässä kuvassa löydän mielenkiintoisena sen, että tässä on ikään kuin monotone -kuva - vain ehkä yhtä väriä eri vaaleusasteessa, eräänlainen ruskeasävyinen seepia. Lopputulos on rauhallinen, olemusta korostava, toimii.
En sano, etteikö tätä kuvaa olisi jo tehty moneen kertaan, ei se muuta valokuvamaailmaa. Mutta pätevästi toteutettu, uskoakseni mallillekin kelpaava ja hallittu lopputulos
Kurkkasin Flickr:iin, että mitä on tapahtunut sitten edellisen kerran. Mukava, ettei perhe ole vielä kyllästynyt mallina oloon. Valokokeilut tuovat varmuutta työskentelyyn ja näin kesän myötä valoilla pääsee kokeilemaan ulkonakin vallitsevan valon lisänä. Ja taitaa olla jo tuota kokeiltukin.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 79#1196979
Nuorempi malli:
Lapsikuvan tekemisessä on aina se ongelma (ja joskus myös etu), että malli on hyvin vaikea ohjata. Tarkassa valossa on vaikea sanoa, että tule kaksi senttiä eteen päin tai käännä nenää johonkin suuntaan. Toisaalta josku arvaamattomuus tekee uskomattoman hienoja lopputuloksia. Itse kuvaan usein melko laajassa valokentässä lasten kanssa. Siinä on varaa liikkua metrejä ja valo pysyy suunnilleen samantyylisenä.
Tässä on uskallettu lähteä varsin tiukalla valolla, beauty dish tekee kapean ja hallittavan valokuvion. Ja on onnistuttukin. Tälläinen terävä valo on muotoileva, luo lapsen piirteet hyvin kuvaan, eikä lapsen ihossa ole kuitenkaan mitään esille tulevaa. Vahva varjo kasvojen laidalla on vähän makuasia, itse fillaisin sinne pari aukkoa heikomman valon, ja erityisesti haluasin sen tuohon vasempaan suupieleen. Mutta tässä kuvassa esim. silmien tummus on kiehtovan vangitseva.
Hyvä tiukka rajaus. MV-konversio minusta onistunut esimerkiksi hiusten värin osalta. Ja tässä kuvassa päälaen uppoaminen ei ole niin ongelma, koska joka tapauksessa valo on vahvasti kasvoilla.
Ja erityisen mainio ilme.
Vanhempi malli:
Ihan ensin: erinomainen rajaus. Omasta mielestäni tyhjä tila on kuvassa kuin tauko musiikissa: korostava, painottava, dynamiikkaa lisäävä. Ja tässä vielä se, että katsekaan ei suuntaudu tyhjään, lisää vain kuvan mielenkiintoa. Tuo katse, jakaus ja valo olkapäällä luo eräänlaisen diagonaalin ja/tai tyhjän kolmion tuonne oikeaan ylänurkkaan.
Aina välillä puhutaan poseeraukssa "irtokäsistä". Joskus on vaarallista kun käsi tulee esille ikään kuin tyhjästä, vaikutelma on koominen. Tässä kuvan muu tyhjyys kompensoi mielestäni tilanteen, vain tällainen pilkunkyttääjä alkaa miettiä asiaa ;-).
Pidän taustan näkymisestä hiusten vasemmalla rajalla. Pidän siitä, että oikea silmä on käännetty juuri kokonaan näkyviin. Pidän varjosta vasemmalla poskella kaventamassa kasvoja. Iso strippi luo miellyttävän pehmeän valon.
Valkotasapaino tässä on varmaan aavistuksen punaruskeasävytteinen neutraaliin nähden, entäs sitten. Valolla on väri ja se väri vaikuttaa kuvan tunnelmaan. Studiovaloilla on hankala tehdä kuvaustilanteessa valon väri suoraan halutuksi, mutta jälkikäsittelyssä valkotasapaino ja sävytys on keskeisiä kuvantekopäätöksiä.
Tässä kuvassa löydän mielenkiintoisena sen, että tässä on ikään kuin monotone -kuva - vain ehkä yhtä väriä eri vaaleusasteessa, eräänlainen ruskeasävyinen seepia. Lopputulos on rauhallinen, olemusta korostava, toimii.
En sano, etteikö tätä kuvaa olisi jo tehty moneen kertaan, ei se muuta valokuvamaailmaa. Mutta pätevästi toteutettu, uskoakseni mallillekin kelpaava ja hallittu lopputulos
Kurkkasin Flickr:iin, että mitä on tapahtunut sitten edellisen kerran. Mukava, ettei perhe ole vielä kyllästynyt mallina oloon. Valokokeilut tuovat varmuutta työskentelyyn ja näin kesän myötä valoilla pääsee kokeilemaan ulkonakin vallitsevan valon lisänä. Ja taitaa olla jo tuota kokeiltukin.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: Helmi 27, 2007 19 : 09
Vieläkö Ollilta irtoaisi kommenttia?
Nyt on muutamia henkilökuvauksia tullut tehtyä mutta totaalisen amatööri olen vielä näissä hommissa. Jokaisella kerralla oppii jotain lähinnä sen kautta, että kotona huomaa koneella virheet ja puutteet. Kuvat on otettu yhdellä salamalla softboxin läpi, enkä toistaiseksi ole enempiä tarvinnut.
Tässä neidolla valmistujaiset ja toiveena oli saada mukaan hänen rakentamansa autokin.
Pojanviikarit ovat viidakossa ja ympärillä väijyy leijona
Nyt on muutamia henkilökuvauksia tullut tehtyä mutta totaalisen amatööri olen vielä näissä hommissa. Jokaisella kerralla oppii jotain lähinnä sen kautta, että kotona huomaa koneella virheet ja puutteet. Kuvat on otettu yhdellä salamalla softboxin läpi, enkä toistaiseksi ole enempiä tarvinnut.
Tässä neidolla valmistujaiset ja toiveena oli saada mukaan hänen rakentamansa autokin.
Pojanviikarit ovat viidakossa ja ympärillä väijyy leijona
Viimeksi muokannut Hankisääsk, Heinä 10, 2015 11 : 33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Hankisääsk:n kuvat 10.7.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 66#1201466
Tuo "TT Ainolassa" -kansio on salasanasuojattu, eikä linkattu kuva näin näy.
Hanna P sensijaan näkyy:
Vallitsevalla ja yhdellä valolla tehdyksi aika onnistunut. Syntyy aika kiinnostavat varjot, kun vallitseva osuu vain yläselkään ja alhaalla on sitten puvussa jyrkemmät varjot. Hiukset taas tekevät poskelle kaventavan varjon. Hyvin aseteltu malli, hyvä katse vaikka onkin ihan silmäkulmassa kiinni. Ja yläviistosta otettu kuva ehkä aavistuksen myös keventää. Kontrasti punaisen vaatteen ja mustan Mersun kanssa toimii.
Taustan laatoitus sitten jotenkin häiritsee. Se on ehkä aavistuksen vaalea kuvan kokonaistyyliin nähden, tummempi asvaltti ehkä olisi ollut paremman näköinen, kunhan vaan auton keula vielä irtoaa taustasta. Tausta kuitenkin mukavan tasainen, yläviistosta otettu kuva luo helposti maanpinnasta taustan.
Auto ei tässä nyt ole pääosassa, joten sen yksityiskohtia ei ole tarvinnut valaista. Yksi pieni valo sisällä olisi ollut houkutteleva, jo nyt tuo käsi ratilla on sellainen "omistava" ele.
En oikein fanita tuota "harmaannuttavaa" käsittelyä. Se toki tuo tähänkin hiukan retro-henkeä, joskin autokin voisi olla sitten idästä. Ehkä kuitenkin makuasia. Ei tuo nyt kuitenkaan tässä ihan mahdoton ole. (Tuolla koko sarjassa on samasta tilanteesta lähikuvat käsittelyllä ja ilman. Itse varmaan käyttäisin noita kirkkaita, mutta tekisin käsien ihon epätasaisuuksille hiukan tasoitusta, josta voisi sitten keskustella ihan samaan tyyliin ;-).
Kävin katsomassa koko sarjan, jämpti neito, tykkäsin myös traktorikuvista. Mukavia kokeiluja muotokuvissa. Luonnonvalo on hyvin hallussa.
Ehkä aavistuksen kokeilisin enemmän sijoittaa mallia myös muualle kuin kuvan keskelle. Tykkään itse tiiviistä kuvasta ja keskisijoituksella jää usein hiukan turhaa taustatyhjää johonkin laitaan. Jos vertaat AM 3539 ja AM 3541 -kuvia, niin ensimmäisessä se taivas siellä ylhäällä on vähän mielenkiinnoton ja asetelma jotenkin epävakaa. "Ihmiset" -portfolion muotokuvissa vähän samaa.
Hyvin menee, selvästikin tuo vallitsevan valon ja yhden salaman käyttö toimii.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 66#1201466
Tuo "TT Ainolassa" -kansio on salasanasuojattu, eikä linkattu kuva näin näy.
Hanna P sensijaan näkyy:
Vallitsevalla ja yhdellä valolla tehdyksi aika onnistunut. Syntyy aika kiinnostavat varjot, kun vallitseva osuu vain yläselkään ja alhaalla on sitten puvussa jyrkemmät varjot. Hiukset taas tekevät poskelle kaventavan varjon. Hyvin aseteltu malli, hyvä katse vaikka onkin ihan silmäkulmassa kiinni. Ja yläviistosta otettu kuva ehkä aavistuksen myös keventää. Kontrasti punaisen vaatteen ja mustan Mersun kanssa toimii.
Taustan laatoitus sitten jotenkin häiritsee. Se on ehkä aavistuksen vaalea kuvan kokonaistyyliin nähden, tummempi asvaltti ehkä olisi ollut paremman näköinen, kunhan vaan auton keula vielä irtoaa taustasta. Tausta kuitenkin mukavan tasainen, yläviistosta otettu kuva luo helposti maanpinnasta taustan.
Auto ei tässä nyt ole pääosassa, joten sen yksityiskohtia ei ole tarvinnut valaista. Yksi pieni valo sisällä olisi ollut houkutteleva, jo nyt tuo käsi ratilla on sellainen "omistava" ele.
En oikein fanita tuota "harmaannuttavaa" käsittelyä. Se toki tuo tähänkin hiukan retro-henkeä, joskin autokin voisi olla sitten idästä. Ehkä kuitenkin makuasia. Ei tuo nyt kuitenkaan tässä ihan mahdoton ole. (Tuolla koko sarjassa on samasta tilanteesta lähikuvat käsittelyllä ja ilman. Itse varmaan käyttäisin noita kirkkaita, mutta tekisin käsien ihon epätasaisuuksille hiukan tasoitusta, josta voisi sitten keskustella ihan samaan tyyliin ;-).
Kävin katsomassa koko sarjan, jämpti neito, tykkäsin myös traktorikuvista. Mukavia kokeiluja muotokuvissa. Luonnonvalo on hyvin hallussa.
Ehkä aavistuksen kokeilisin enemmän sijoittaa mallia myös muualle kuin kuvan keskelle. Tykkään itse tiiviistä kuvasta ja keskisijoituksella jää usein hiukan turhaa taustatyhjää johonkin laitaan. Jos vertaat AM 3539 ja AM 3541 -kuvia, niin ensimmäisessä se taivas siellä ylhäällä on vähän mielenkiinnoton ja asetelma jotenkin epävakaa. "Ihmiset" -portfolion muotokuvissa vähän samaa.
Hyvin menee, selvästikin tuo vallitsevan valon ja yhden salaman käyttö toimii.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: Helmi 27, 2007 19 : 09
Kiitos Olli kommenteista!
Kyseinen neito oli tosiaan kuvaajalle helppo, ei juuri tarvinnut ohjata. Hänen toiveena olikin hieman erilaiset valmistujaiskuvat, jotka kuvaavat hänen ammattiaan. Käsittelyt on vielä hakusalla, tai enemmänkin se oma tyyli. Usein teenkin muutamia eri versioita. Sommitteluista olen samaa mieltä, hieman keskelle ovat menneet.
Korjasin vielä tuon salasanasuojatun linkin kuvan
Kyseinen neito oli tosiaan kuvaajalle helppo, ei juuri tarvinnut ohjata. Hänen toiveena olikin hieman erilaiset valmistujaiskuvat, jotka kuvaavat hänen ammattiaan. Käsittelyt on vielä hakusalla, tai enemmänkin se oma tyyli. Usein teenkin muutamia eri versioita. Sommitteluista olen samaa mieltä, hieman keskelle ovat menneet.
Korjasin vielä tuon salasanasuojatun linkin kuvan
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Hankisääsk:n "pojat viidakossa" kuva 10.7.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 66#1201466
Mielenkiintoinen poseeraus! Onko kuva tosiaan saatu kuvailemalla tilanne pojille, jotka sitten poseeraavat? Jos näin, niin hyvää eläytymiskykyä. Suorastaan pelottava kuva. Ympäristöäkin on käytetty varsin hyvin hyväksi.
Nyt siis yksi valo ylhäältä edestä. Se ei ehkä ihan tue tuota kuvan juonta, valo ei "siivilöidy oksiston läpi" (pari lehtimäistä lisävarjoa mukaan) tai ole "kuutamo viidakossa" (alempaa, ehkä sivuvalona, sinerrystä varjoihin). Mutta toimii kyllä ihan hyvin tällaisen muotokuvan valona, jossa ilmeet on haluttu saada esille. Tähän kuvaan sitä värisäätöä voisi tehdä, jos tuota tarinaa haluaa jatkaa.
Pidän itse tarinan tuomisesta poseerattuun kuvaan. Jos malli on hyvä, saadaan kuvasta "todellisempi" kuin peruspönötyksillä. Eikä tarinan tarvitse olla näinkään kaukaa haettu, ihan "mieti mukavia asioita" ohjekin toimii usein.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 66#1201466
Mielenkiintoinen poseeraus! Onko kuva tosiaan saatu kuvailemalla tilanne pojille, jotka sitten poseeraavat? Jos näin, niin hyvää eläytymiskykyä. Suorastaan pelottava kuva. Ympäristöäkin on käytetty varsin hyvin hyväksi.
Nyt siis yksi valo ylhäältä edestä. Se ei ehkä ihan tue tuota kuvan juonta, valo ei "siivilöidy oksiston läpi" (pari lehtimäistä lisävarjoa mukaan) tai ole "kuutamo viidakossa" (alempaa, ehkä sivuvalona, sinerrystä varjoihin). Mutta toimii kyllä ihan hyvin tällaisen muotokuvan valona, jossa ilmeet on haluttu saada esille. Tähän kuvaan sitä värisäätöä voisi tehdä, jos tuota tarinaa haluaa jatkaa.
Pidän itse tarinan tuomisesta poseerattuun kuvaan. Jos malli on hyvä, saadaan kuvasta "todellisempi" kuin peruspönötyksillä. Eikä tarinan tarvitse olla näinkään kaukaa haettu, ihan "mieti mukavia asioita" ohjekin toimii usein.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: Helmi 27, 2007 19 : 09
Kiitos Olli jälleen kommenteista!
Kyllä tilanne noin meni. Otettiin useampi kuva kyseisellä teemalla ja tässä ilmeet sattui aika hyvin kohdalleen. Yhdellä salamalla tosiaan tässäkin menty ja ahdas puutarha hieman vaikeutti salaman sijoittelua. Myöskään poikien "kärsivällisyys" ei aina ollut hirvittävän riittävää, vaan liikehditään oli ja aika monta hutia tuli :D
Kyllä tilanne noin meni. Otettiin useampi kuva kyseisellä teemalla ja tässä ilmeet sattui aika hyvin kohdalleen. Yhdellä salamalla tosiaan tässäkin menty ja ahdas puutarha hieman vaikeutti salaman sijoittelua. Myöskään poikien "kärsivällisyys" ei aina ollut hirvittävän riittävää, vaan liikehditään oli ja aika monta hutia tuli :D
-
- Viestit: 1199
- Liittynyt: Huhti 11, 2008 17 : 53
- Paikkakunta: Oulu
Laitetaas nyt tänne arvioitavaksi ja kuunnellaan mielellään parannusehdotuksia.
Henkilökuvaus on itselle se vaikein alue ja mielelläni haluaisin oppia paremmaksi siinä.
#1
Kävin kesällä kuvaamassa kaverin häät, tässä omasta mielestä yksi parhaimmista otoksista. Kuvausolosuhteet olivat vaan aika syvältä, kirkas keskipäivän aurinko ja kauhea kiire sekä älytön määrä hyttysiä :)
#2
Tämä on vanha kuva kaverini pojasta, otettu tamronin 180mm macrolla käsivaralta luonnonvalossa. Itse olen tähän melko tyytyväinen, ainoastaan silmien heijastukset hiukan häiritsee.
Henkilökuvaus on itselle se vaikein alue ja mielelläni haluaisin oppia paremmaksi siinä.
#1
Kävin kesällä kuvaamassa kaverin häät, tässä omasta mielestä yksi parhaimmista otoksista. Kuvausolosuhteet olivat vaan aika syvältä, kirkas keskipäivän aurinko ja kauhea kiire sekä älytön määrä hyttysiä :)
#2
Tämä on vanha kuva kaverini pojasta, otettu tamronin 180mm macrolla käsivaralta luonnonvalossa. Itse olen tähän melko tyytyväinen, ainoastaan silmien heijastukset hiukan häiritsee.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Jaa, täällähän on uusia kuvia, viikon loppupuoli meni vähän muissa asioissa.
Kapa21:n isä ja tytär
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 82#1202582
Hassua sanoa, mutta parin katselun jälkeen ei näissä ole oikeastaan vuorovaikutusta vaan ehkä enemmänkin yhdessä tekemistä. Ei siis tee kuvaa yhtään huonommaksi, mutta kunhan aloin miettiä tätä tavoitetta ja syntyneitä kuvia.
Minä löydän näistä erityisesti suuntaa (varsinkin parina). Ensimmäisessä vaakana vasemmalle ovat katseet, kädet ja verhonsäleeet. Valon pystyssä oleva kontrasti korostaa tätä. Toisessa taasi vinosti oikealle alas katseet ja kädet. Pianon koskettimet kimmahduttavat katseen seuraamisen ihmisestä toiseen. Hyvät rauhalliset sommittelut molemmissa.
Ikkunavalo on ensimmäisen kuvan tyyppisesti aina toimiva ratkaisu. Toisessa on sitten saatu hyvin talteen tuo valo. Kuvaajakaan ei tunnu peittäneen ilmeisesti kameran takaa tullutta valoa. Ja pieni valoviiru tulee jostain taustalta tuonne isän niskaan, irrottaa hyvin.
Näissä on myös noita vahvoja kohteita: silmiä ja käsiä. Niitä katsoja seuraa ja lukee niistä tavotteita ja tunteita. Kun ihmiskuvassa nämä ovat luontevasti, on myös kuva luonteva. Varsinkin poseeratussa ihmiskuvassa tämä olisi erityisen tärkeää muistaa. Olisi tavallaan mukava tietää, onnistuivatko nämä kuvat kerralla, vai otettiinko kuvia paljon, ennen kuin mallit unohtivat kameran olemassa olon.
Hyvät mustavalkokonversiot. Vaikkapa henkilöiden kasvojen tummuuserot korostavat samalla ikäeroja.
Nämä toimii hyvin parinakin. Toisessa suunta vasemmalle ylös toisessa oikealle alas, valoisa ja tumma tausta, hymy ja vakavuus. Sopivasti vaan samaan kehykseen ja seinälle.
Mennään pitkälti ohi normaalin kotialbumitason ja sanoisin, että luontevampaa kuin tavallinen lapsikuvauskin. Ei taidetta, mutta hyvää tyyliteltyä käyttökuvaa.
Kapa21:n isä ja tytär
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 82#1202582
Hassua sanoa, mutta parin katselun jälkeen ei näissä ole oikeastaan vuorovaikutusta vaan ehkä enemmänkin yhdessä tekemistä. Ei siis tee kuvaa yhtään huonommaksi, mutta kunhan aloin miettiä tätä tavoitetta ja syntyneitä kuvia.
Minä löydän näistä erityisesti suuntaa (varsinkin parina). Ensimmäisessä vaakana vasemmalle ovat katseet, kädet ja verhonsäleeet. Valon pystyssä oleva kontrasti korostaa tätä. Toisessa taasi vinosti oikealle alas katseet ja kädet. Pianon koskettimet kimmahduttavat katseen seuraamisen ihmisestä toiseen. Hyvät rauhalliset sommittelut molemmissa.
Ikkunavalo on ensimmäisen kuvan tyyppisesti aina toimiva ratkaisu. Toisessa on sitten saatu hyvin talteen tuo valo. Kuvaajakaan ei tunnu peittäneen ilmeisesti kameran takaa tullutta valoa. Ja pieni valoviiru tulee jostain taustalta tuonne isän niskaan, irrottaa hyvin.
Näissä on myös noita vahvoja kohteita: silmiä ja käsiä. Niitä katsoja seuraa ja lukee niistä tavotteita ja tunteita. Kun ihmiskuvassa nämä ovat luontevasti, on myös kuva luonteva. Varsinkin poseeratussa ihmiskuvassa tämä olisi erityisen tärkeää muistaa. Olisi tavallaan mukava tietää, onnistuivatko nämä kuvat kerralla, vai otettiinko kuvia paljon, ennen kuin mallit unohtivat kameran olemassa olon.
Hyvät mustavalkokonversiot. Vaikkapa henkilöiden kasvojen tummuuserot korostavat samalla ikäeroja.
Nämä toimii hyvin parinakin. Toisessa suunta vasemmalle ylös toisessa oikealle alas, valoisa ja tumma tausta, hymy ja vakavuus. Sopivasti vaan samaan kehykseen ja seinälle.
Mennään pitkälti ohi normaalin kotialbumitason ja sanoisin, että luontevampaa kuin tavallinen lapsikuvauskin. Ei taidetta, mutta hyvää tyyliteltyä käyttökuvaa.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Pexi85:n kuvat 21.7.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 92#1202592
#1 hääkuva:
Hyvä kuvausidea (joskin hääkuvauksissa usein käytetty). Siis morsiamen harso on vedetty kameran edestä ja kuvattu sen läpi (auttoiko hyttysiin?). Tämä on mainio tuottamaan luontevasti tuo nykyään suosittu vähäkontrastisuusefekti. Ja samalla ihonkin pehmenee "pehmytpiirrolla". Kaipaisin jonkinlaista stoppia harsolle oikealle, jotain mutkaa tms, ihan vaan tasapainottamaan kuvaa. Osin ehkä tuota tyhjää tulee vähän liikaa oikeaan reunaan.
Ja toinen on tuo morsiamen pään päälle muodostuva hiippa, aavistuksen saa siitä jonkinlaisen "siivoushuivi"-tunteen. Nämä ihan vaan virittelyä, toimiva ratkaisu joka tapauksessa.
Rajaus olisi voinut olla joko asteen väljempi tai tiukempi. Väljempänä mukaan olkapäät ja tuo morsiamen käsi, ja samalla ympäristöäkin. Tiukempana jopa päälaet poikki ja keskitytään katseesen. Harson mutkia mukaan, jotta tilanne säilyy.
Sitten vielä tämä hääkuvausjuttu. Ilmeet on tiukat ja katseet kovin kohti. Romanttisuus ei ole ihan kuvassa mukana. Usein tällaisissa kuvissa parista toinen katsoo ohi toisen, jolloin vakavuuskin pehmenee.
Tässä kuvassa keskipäivän aurinko ei kyllä näy, ilmeisesti kuvattu varjossa ja käytetty yhtä salamaa (kamerasta?). Harso varmaan voisi muuten auttaa siihen terävään valoonkin.
Tässä on nyt ollut paljon kommentteja. Kuva on hyvä, mutta tuota ideaa kannattaa käyttää ja parantaa. Tällaiset ovat mainiota materiaalia hääkuvauskeikolle ja niitä voi jopa harjoitella etukäteen, niin saa sitä kiirettä hoidettua.
#2 Lippahattuinen poika:
Ihan klassikkoainesta.
Heijastukset alkoivat ärsyttää vasta kun noista mainitsit. Niiden olemassa olo ei haittaa, vaan niissä näkyvä kuvaaja. Heijastuksethan tekevät nämä "anime"-silmät, ja aika mainiosti saatu ilman lisävaloa. Ehkä noita heijastuksen yksityiskohtia voisi aavistuksen siivota jälkikäsittelyssä.
Toinen pieni ärsytys on huulien mustavalkokonversio. Se on aavistuksen tumma, ikään kuin huulet olisivat siniset.
Mutta muuten: hyvä syväterävyys, hieno katsekontakti, hyvä tiukka rajaus, yläkulma korostaa suuria silmiä. Keskipainotteinen toki, mutta pään ja lipan pieni kallistus tekevät elävyyttä. Lippa toimii hienosti kuvan pelkistämisessä, asiat keskittyvät noihin silmiin, alhaalla vastaavana toimii syväepäterävyys. Suorastaan ärsyttävän hellyttävä kuva.
En ole tainnut käydä Flickr-sivuillasi. Persoonallisen tyylisiä kuvia, henkilökuvissa on otetta. Olisin voinut katsoa enemmänkin kuvia.
Tuosta harson käytöstä sen verran pakko näyttää Iiro Rautiaisen kuva, jonka kuvaamista olin seuraamassa. Olin aika vakuuttunut systeemistä ja aion kyllä kokeilla tuota itsekin:
https://iirorautiainen.client-gallery.c ... 7ed64af7cb
Making of:
http://www.digifaq.info/gallery/mallive ... G_7710.jpg
Harso oli siis ripustettu mallin eteen valojalustoilla ja kuvattiin sen läpi ja sen muodostaman kehyksen läpi. Muuttelemalla harson asentoa saatiin hyvin erilaisia kasvokuvia.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 92#1202592
#1 hääkuva:
Hyvä kuvausidea (joskin hääkuvauksissa usein käytetty). Siis morsiamen harso on vedetty kameran edestä ja kuvattu sen läpi (auttoiko hyttysiin?). Tämä on mainio tuottamaan luontevasti tuo nykyään suosittu vähäkontrastisuusefekti. Ja samalla ihonkin pehmenee "pehmytpiirrolla". Kaipaisin jonkinlaista stoppia harsolle oikealle, jotain mutkaa tms, ihan vaan tasapainottamaan kuvaa. Osin ehkä tuota tyhjää tulee vähän liikaa oikeaan reunaan.
Ja toinen on tuo morsiamen pään päälle muodostuva hiippa, aavistuksen saa siitä jonkinlaisen "siivoushuivi"-tunteen. Nämä ihan vaan virittelyä, toimiva ratkaisu joka tapauksessa.
Rajaus olisi voinut olla joko asteen väljempi tai tiukempi. Väljempänä mukaan olkapäät ja tuo morsiamen käsi, ja samalla ympäristöäkin. Tiukempana jopa päälaet poikki ja keskitytään katseesen. Harson mutkia mukaan, jotta tilanne säilyy.
Sitten vielä tämä hääkuvausjuttu. Ilmeet on tiukat ja katseet kovin kohti. Romanttisuus ei ole ihan kuvassa mukana. Usein tällaisissa kuvissa parista toinen katsoo ohi toisen, jolloin vakavuuskin pehmenee.
Tässä kuvassa keskipäivän aurinko ei kyllä näy, ilmeisesti kuvattu varjossa ja käytetty yhtä salamaa (kamerasta?). Harso varmaan voisi muuten auttaa siihen terävään valoonkin.
Tässä on nyt ollut paljon kommentteja. Kuva on hyvä, mutta tuota ideaa kannattaa käyttää ja parantaa. Tällaiset ovat mainiota materiaalia hääkuvauskeikolle ja niitä voi jopa harjoitella etukäteen, niin saa sitä kiirettä hoidettua.
#2 Lippahattuinen poika:
Ihan klassikkoainesta.
Heijastukset alkoivat ärsyttää vasta kun noista mainitsit. Niiden olemassa olo ei haittaa, vaan niissä näkyvä kuvaaja. Heijastuksethan tekevät nämä "anime"-silmät, ja aika mainiosti saatu ilman lisävaloa. Ehkä noita heijastuksen yksityiskohtia voisi aavistuksen siivota jälkikäsittelyssä.
Toinen pieni ärsytys on huulien mustavalkokonversio. Se on aavistuksen tumma, ikään kuin huulet olisivat siniset.
Mutta muuten: hyvä syväterävyys, hieno katsekontakti, hyvä tiukka rajaus, yläkulma korostaa suuria silmiä. Keskipainotteinen toki, mutta pään ja lipan pieni kallistus tekevät elävyyttä. Lippa toimii hienosti kuvan pelkistämisessä, asiat keskittyvät noihin silmiin, alhaalla vastaavana toimii syväepäterävyys. Suorastaan ärsyttävän hellyttävä kuva.
En ole tainnut käydä Flickr-sivuillasi. Persoonallisen tyylisiä kuvia, henkilökuvissa on otetta. Olisin voinut katsoa enemmänkin kuvia.
Tuosta harson käytöstä sen verran pakko näyttää Iiro Rautiaisen kuva, jonka kuvaamista olin seuraamassa. Olin aika vakuuttunut systeemistä ja aion kyllä kokeilla tuota itsekin:
https://iirorautiainen.client-gallery.c ... 7ed64af7cb
Making of:
http://www.digifaq.info/gallery/mallive ... G_7710.jpg
Harso oli siis ripustettu mallin eteen valojalustoilla ja kuvattiin sen läpi ja sen muodostaman kehyksen läpi. Muuttelemalla harson asentoa saatiin hyvin erilaisia kasvokuvia.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Tiedoksi:
Minulla on syksy töissä aika kiireistä. Ihan mielelläni edelleen käyn läpi tähän ketjuun tulevia kuvia, mutta saattaa joskus mennä useita päiviä, ennen kuin löydän sopivan vapaan hetken, että voi paneutua kuviin. Ei viitsi väsyneenä kommentoida, alkaa tulla liian ärhäkkää tekstiä ;-)
Joten tänne vaan jos haluatte jonkun ulkopuolisen kommentteja kuvistanne, mutta saattaa kestää joskus hetken, ennen kuin niitä minulta tulee.
Minulla on syksy töissä aika kiireistä. Ihan mielelläni edelleen käyn läpi tähän ketjuun tulevia kuvia, mutta saattaa joskus mennä useita päiviä, ennen kuin löydän sopivan vapaan hetken, että voi paneutua kuviin. Ei viitsi väsyneenä kommentoida, alkaa tulla liian ärhäkkää tekstiä ;-)
Joten tänne vaan jos haluatte jonkun ulkopuolisen kommentteja kuvistanne, mutta saattaa kestää joskus hetken, ennen kuin niitä minulta tulee.
olli Rinne http://www.digifaq.info/