Pohdintaa korkeista iso-herkkyyksistä.
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Pohdintaa korkeista iso-herkkyyksistä.
Uni ei vielä tule silmään ja mallailin vähän minkälaista suljinaikaa ja herkkyyttä tarvitaan jos haluisi ottaa pihalla kuvia tähän aikaan yöllä.
Kokeilin myös huvikseni sellaista, että kiinnitän suljinajan ja aukon (vaikkapa 1/100 ja f/2.8) ja rätkytän kuvat samasta kohteesta eri herkkyyksillä ja pusken valotukset samaksi Lightroomissa.
Se mitä havaitsin olikin jännää. D750:n kanssa näyttää siltä että herkkyyden nostaminen korkeammaksi kuin iso3200 ei enää paranna kuvanlaatua kohinoiden osalta vaan on täsmälleen sama puskea valotusta ylöspäin jälkikäsittelyssä kuin kuvata korkeammalla herkkyydellä. D700:lla vastaava raja oli iso1600 enkä kokeillut pienemmillä herkkyyksillä.
Eli D750:lla seuraavat kuvausasetukset tuottivat mun silmään oleellisesti identtisen lopputuloksen:
ISO3200 + 2EV Lightroomissa
ISO6400 + 1EV Lightroomissa
ISO12800
Ja vastaavasti D700:lla
ISO1600 + 3EV Lightroomissa
ISO3200 + 2EV Lightroomissa
ISO6400 + 1EV Lightroomissa
ISO12800
Tämän perusteella noita korkeampia herkkyyksiä tarvitaan raw-kuvauksessa lähinnä siihen että kuva näyttää järkevältä kameran takatelkkarissa.
Onko muilla vastaavia havaintoja? Tää viittaisi nyt mun mielestä siihen että osa noista ns. perusherkkyyksistäkin tehdään ohjelmallisesti kamerassa tai sitten Adobella on läjä nokkelia insinöörejä töissä.
Mietteitä tästä?
Onko kellään mitään hajua siitä mitä toi herkkyysasetuksen nostaminen käytännössä tekee? Mun ymmärtääkseni noi kennot toimii siten, että kun fotonit iskeytyy pikseliin sinne tulee niiden vaikutuksesta sähkövirta mistä sitten luetaan fotonien lukumäärä eli kuvan kirkkaus. Mutta se, että mitä tämän jälkeen tapahtuu herkkyyden nostamisen muodossa ei ole ollenkaan selkeää.
Kokeilin myös huvikseni sellaista, että kiinnitän suljinajan ja aukon (vaikkapa 1/100 ja f/2.8) ja rätkytän kuvat samasta kohteesta eri herkkyyksillä ja pusken valotukset samaksi Lightroomissa.
Se mitä havaitsin olikin jännää. D750:n kanssa näyttää siltä että herkkyyden nostaminen korkeammaksi kuin iso3200 ei enää paranna kuvanlaatua kohinoiden osalta vaan on täsmälleen sama puskea valotusta ylöspäin jälkikäsittelyssä kuin kuvata korkeammalla herkkyydellä. D700:lla vastaava raja oli iso1600 enkä kokeillut pienemmillä herkkyyksillä.
Eli D750:lla seuraavat kuvausasetukset tuottivat mun silmään oleellisesti identtisen lopputuloksen:
ISO3200 + 2EV Lightroomissa
ISO6400 + 1EV Lightroomissa
ISO12800
Ja vastaavasti D700:lla
ISO1600 + 3EV Lightroomissa
ISO3200 + 2EV Lightroomissa
ISO6400 + 1EV Lightroomissa
ISO12800
Tämän perusteella noita korkeampia herkkyyksiä tarvitaan raw-kuvauksessa lähinnä siihen että kuva näyttää järkevältä kameran takatelkkarissa.
Onko muilla vastaavia havaintoja? Tää viittaisi nyt mun mielestä siihen että osa noista ns. perusherkkyyksistäkin tehdään ohjelmallisesti kamerassa tai sitten Adobella on läjä nokkelia insinöörejä töissä.
Mietteitä tästä?
Onko kellään mitään hajua siitä mitä toi herkkyysasetuksen nostaminen käytännössä tekee? Mun ymmärtääkseni noi kennot toimii siten, että kun fotonit iskeytyy pikseliin sinne tulee niiden vaikutuksesta sähkövirta mistä sitten luetaan fotonien lukumäärä eli kuvan kirkkaus. Mutta se, että mitä tämän jälkeen tapahtuu herkkyyden nostamisen muodossa ei ole ollenkaan selkeää.
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Re: Pohdintaa korkeista iso-herkkyyksistä.
Ville^K kirjoitti:Onko kellään mitään hajua siitä mitä toi herkkyysasetuksen nostaminen käytännössä tekee?
ISO-asetus: Osa nostaa "fotonikaivosta" tulevan signaalin vahvistusta juuri ennen A/D-muunnosta, osa taas on vaan digitaalimuodossa tapahtuva kertolasku. (Mä arastelen käyttää pikseli nimitystä, kun varsinainen pikseli kasataan vasta myöhemmin, mutta en ole varma fotonikaivo-nimityksestäkään - sitä käytetään CCD-kennoissa)
Sähkövirran sijaan fotonikaivoon tulee varaus, ei sähkövirta. Siis yhden fotonin tippuessa kaivoon, varaus lisääntyy yhdellä yksiköllä. Varaus luetaan sitten jännitteenä analogia/digitaalimuuntimella kun kuva on valotettu. Kaivon ja A/D-muuntimen välissä signaalia on vahvistettava sopivaksi A/D-muuntimen elektroniikalle. Tuo vahvistusarvo vastaa filmiajan ISO-arvoa.Ville^K kirjoitti:Mun ymmärtääkseni noi kennot toimii siten, että kun fotonit iskeytyy pikseliin sinne tulee niiden vaikutuksesta sähkövirta mistä sitten luetaan fotonien lukumäärä eli kuvan kirkkaus. Mutta se, että mitä tämän jälkeen tapahtuu herkkyyden nostamisen muodossa ei ole ollenkaan selkeää.
Parhaimmanlaatuisissa kennoissa voidaan A/D-muuntimen arvosta saada kaivoon osunut fotonimäärä pienellä laskutoimituksella melko tarkkaan.
Kun fotonikaivon "täyttöaste" on digitaalisessa muodossa, sitä voidaan tietysti käsitellä erilaisin tavoin. Muun muassa nostaa vahvistusta (ISO-arvoa) kertomalla se sopivalla luvulla.
Viimeksi muokannut Jovala, Heinä 17, 2015 10 : 15. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 165
- Liittynyt: Joulu 29, 2006 17 : 26
- Paikkakunta: Luopioinen
- Viesti:
Ainakin Canonin tapauksessa myös monet välimallin herkkyysasetukset tekevät saman. Pikaisella googletuksella esim tässä on jotain selvennystä asiaan:
http://magiclantern.wikia.com/wiki/ISO
Yksi olennainen poiminta linkistä:
http://magiclantern.wikia.com/wiki/ISO
Yksi olennainen poiminta linkistä:
ISO 160, ISO 200 and ISO 250 are identical in RAW
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
-
- Viestit: 1186
- Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14
No jos vaikka tarkastelee dxomarkin käppyröitä, niin D750 todellinen arvo 1147 ja D700 todellinen arvo 1277, kun kameran ilmoittama arvo on 1600.
D750 2332 (ISO 3200)
D700 2566 (ISO 3200)
jne
jne..
Että voisko tämä selittää tätä ainakin osittain? Kun mulla vielä oli D750, niin mun mielestä ISO 3200-12800 oli laadullisesti suht sama. Nämä tosin ihan mun puusilmillä katsottuna :D
D750 2332 (ISO 3200)
D700 2566 (ISO 3200)
jne
jne..
Että voisko tämä selittää tätä ainakin osittain? Kun mulla vielä oli D750, niin mun mielestä ISO 3200-12800 oli laadullisesti suht sama. Nämä tosin ihan mun puusilmillä katsottuna :D
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kuvanlaadullisesti pitäisi olla niin, että nostaminen on hyödyksi korkeimpaan herkkyyteen, mikä tapahtuu kennon A/D-muuntimella, eikä digitaalisesti, asti.
Paras signaali-kohinasuhde sen sijaan saadaan kennon ns. Unity gain-arvolla, joka on yleensä n. ISO1000-2000, tällöin optimitilanteessa kennolta ei "hukata" yhtäkään fotonia, muttei myöskään vaalennella liikaa dynamiikan hävittämiseksi. Normaalikuvauksessa tuo ei kovin hyvin toimi, mutta syvän taivaan kuvauksessa, missä jokainen fotoni on tärkeä, tuo on hyödyllistä tietää.
Tietysti ainakin Canonilla pitää muistaa välttää niitä väliarvoja, jotka vain vaalentavat ja tummentavat oikeiden ISO-arvojen kuvia.
Paras signaali-kohinasuhde sen sijaan saadaan kennon ns. Unity gain-arvolla, joka on yleensä n. ISO1000-2000, tällöin optimitilanteessa kennolta ei "hukata" yhtäkään fotonia, muttei myöskään vaalennella liikaa dynamiikan hävittämiseksi. Normaalikuvauksessa tuo ei kovin hyvin toimi, mutta syvän taivaan kuvauksessa, missä jokainen fotoni on tärkeä, tuo on hyödyllistä tietää.
Tietysti ainakin Canonilla pitää muistaa välttää niitä väliarvoja, jotka vain vaalentavat ja tummentavat oikeiden ISO-arvojen kuvia.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 282
- Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34
Re: Pohdintaa korkeista iso-herkkyyksistä.
Taas kerran seuraava linkki:Ville^K kirjoitti:- - -
Eli D750:lla seuraavat kuvausasetukset tuottivat mun silmään oleellisesti identtisen lopputuloksen:
ISO3200 + 2EV Lightroomissa
ISO6400 + 1EV Lightroomissa
ISO12800
Ja vastaavasti D700:lla
ISO1600 + 3EV Lightroomissa
ISO3200 + 2EV Lightroomissa
ISO6400 + 1EV Lightroomissa
ISO12800
- - -
Onko kellään mitään hajua siitä mitä toi herkkyysasetuksen nostaminen käytännössä tekee? - - -
http://www.clarkvision.com/articles/iso/
Kameroiden "herkkyys"-käppyrät (esim. dxo) näyttävät käytännössä saman asian. Kun ISO-luku tuplataan, dynamiikka puolittuu = vähenee 1 EV verran. Teoriassa tämä pätee myös "natiiviherkkyyteen", jolla on paras dynamiikka. Eri kennoilla (kameroilla) ja eri kennon jälkeisillä elektroniikoilla on sitten erilaiset kohinaominaisuudet, mikä selittää Nikonin kameroiden paremman dynamiikan alapään "herkkyyksillä" verrattuna esim. Canoniin. Sitten vielä kennodataa voidaan "silitellä" ennen talletusta raw-tiedostoksi...
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kaikissa kameroissa, missä tiedän noiden väliarvojen olevan, niitä voi kyllä käyttää myös ei-autolla.SuperDrive kirjoitti:Eihän kaikissa kameroissa edes voi noita asettaa. Ne on vain ISO-Auto-asetukselle.JKyytinen kirjoitti: Tietysti ainakin Canonilla pitää muistaa välttää niitä väliarvoja, jotka vain vaalentavat ja tummentavat oikeiden ISO-arvojen kuvia.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
Jos kuvaa jpeggiä, niin sopivilla ISO-arvoilla saa kameran tekemään vähän ETTR:ää :)JKyytinen kirjoitti:
Tietysti ainakin Canonilla pitää muistaa välttää niitä väliarvoja, jotka vain vaalentavat ja tummentavat oikeiden ISO-arvojen kuvia.
Siis esim. 160, jolloin valotus on oikeasti ylivalotettu 200 jolle kamera tekee RAW-muunnoksessa vähän pullausta.
RAW:ia kuvatessa tällä ei tietenkään ole käytännössä väliä, mutta voihan ISO-säädön konffata toimimaan vain aukon välein varmuuden vuoksi.
Zone VI
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Maalis 05, 2009 19 : 00
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03
Minusta herkkyyden nosto "liikaa" on muutenkin haitallista kuin vain lisääntyneen kohinan osalta.
Esim. DxO:n käppyröissä hyvin monet kamerat parhaasta päästä saavuttavatkin hyvän tai lähes perus-ISOa lähellä olevan dynamiikan vain ISO 800 (max. ISO 1600) asti ihan riippumatta siitä kuinka "herkiksi" niitä väitetään ja kuinka kalliista rungosta on kyse.
Sen jälkeen tilanne huononee radikaalisti. Seikka, joka puoltaa suuremman aukon ts. valovoimaisemman optiikan käyttöä mielummin kuin herkkyydennostoa.
Äkkipäätä voisi miettiä onko parempi sijoittaa euronsa valovoimaisempaan (lue: kalliimpaan) optiikkaan kuin uudempaan runkoon...Hmmm.
Esim. DxO:n käppyröissä hyvin monet kamerat parhaasta päästä saavuttavatkin hyvän tai lähes perus-ISOa lähellä olevan dynamiikan vain ISO 800 (max. ISO 1600) asti ihan riippumatta siitä kuinka "herkiksi" niitä väitetään ja kuinka kalliista rungosta on kyse.
Sen jälkeen tilanne huononee radikaalisti. Seikka, joka puoltaa suuremman aukon ts. valovoimaisemman optiikan käyttöä mielummin kuin herkkyydennostoa.
Äkkipäätä voisi miettiä onko parempi sijoittaa euronsa valovoimaisempaan (lue: kalliimpaan) optiikkaan kuin uudempaan runkoon...Hmmm.
Less Is More
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Noinhan se on. Eroja kuitenkin on miltä korkealla herkkyydellä oteut kuvat vaikuttavat esteettisesti. Jotkut kamerat hävittävät yksityiskohdat kohinaa vaimentaessaan ja toisissa taas värit menevät rumiksi.Tapiol2003 kirjoitti:Minusta herkkyyden nosto "liikaa" on muutenkin haitallista kuin vain lisääntyneen kohinan osalta.
Esim. DxO:n käppyröissä hyvin monet kamerat parhaasta päästä saavuttavatkin hyvän tai lähes perus-ISOa lähellä olevan dynamiikan vain ISO 800 (max. ISO 1600) asti ihan riippumatta siitä kuinka "herkiksi" niitä väitetään ja kuinka kalliista rungosta on kyse.
Itse ajattelen aukon nykyään enemmänkin syväterävyyden säätönä. Suljinaika säädetään auto-ISO:n asetuksissa.Tapiol2003 kirjoitti:Sen jälkeen tilanne huononee radikaalisti. Seikka, joka puoltaa suuremman aukon ts. valovoimaisemman optiikan käyttöä mielummin kuin herkkyydennostoa.
Vrt. mitä edellä kirjoitin. Lisäksi se pointti, että yhdenkin hyvän objektiivin hinnalla voit ostaa paremman rungon jonka edut näkyvät kaikkien objektiivien kanssa.Tapiol2003 kirjoitti:Äkkipäätä voisi miettiä onko parempi sijoittaa euronsa valovoimaisempaan (lue: kalliimpaan) optiikkaan kuin uudempaan runkoon...Hmmm.
-
- Viestit: 176
- Liittynyt: Huhti 22, 2015 8 : 24
Näin. Vaikka onkin "vain" kroppirunko käytössä niin f/1.4 tuottaa suurimman osan ajasta liian vähän syväterävyyttä haluttuun lopputulokseen 50mm polttovälillä.nomad kirjoitti:Itse ajattelen aukon nykyään enemmänkin syväterävyyden säätönä.Tapiol2003 kirjoitti:Sen jälkeen tilanne huononee radikaalisti. Seikka, joka puoltaa suuremman aukon ts. valovoimaisemman optiikan käyttöä mielummin kuin herkkyydennostoa.
Aukon isontamisen voi ajatella huonontavan kuvaa ihan siinä missä herkkyyden noston, mutta herkkyyttä on huomattavasti halvempi nostaa (ei tarvitse hommata todella valovoimaisia obiskoja). Tämä silloin, kun syväterävyyden pieneneminen ei ole toivottavaa.