Olen ollut yllättynyt uusien akkujen toimivuudesta. Kaikki muistamme muutaman vuoden takaisten akkujen kestävyyden ja usein esim. salamavaloissa oli koplinki ulkoiselle akulle jotta sai kuvaussession vietyä läpi. Nykyiset AA ja AAA patterit antavat ainakin omien kokemusteni mukaan uskomattoman kauan virtaa. Esimerkiksi neljällä AA akulla varustetun salaman kanssa tuli juuri otettua päivän aikana n. 400 kuvaa joissa lähes kaikissa salama poisti varjoja. Laturi näytti illalla, että 25% tehoja jäljellä.
Mainosmiehet heittävät kovaa ukaasia aiheen tiimoilta:
Vaikka tuosta otettaisiin 50% mainosmieslisää pois, niin hyvältä näyttää. Tärkein juttu näissä on myös se, etteivät ne juurikaan pura latausta vaikka olisivat pidempäänkin käyttämättä.
Ero edellisen sukupolven akkuihin on iso. Seurailen tilannetta kun joskus tulee käytettyä noita vanhempiakin akkuja testerin näyttäessä, että ovat vielä hengissä. Alkalipatterit ovat enää käytössä ovikellossa ja TV:n kaukosäätimessä.
Vuosien aikana kertynyt myös noita latureita. Myös niissä uudempi sukupolvi on selvästi parempi kuin vanhemmat. Ihan selkeästi nuo älykkäät laturit jotka myös näyttävät patterin/latauksen tilan ovat parempia. Entisten laturien purku-ominaisuus lienee sekin jo turha.
Patteritesteri oli/on hyvä vehje kun haluaa selvittää (vanhempien) akkujen tilan ja hengissäpysymisen. Itse olen tuon avulla siirtänyt vanhempia akkuja patterien taivaaseen ja pitänyt käytössä vain toimivat yksilöt.
Usein reissussa varalla setti pattereita. Mielestäni paras kotelo varapattereille on tuollainen muutaman euron micro usb varalaturi. Sieltä saa napattua akut tarvittaessa käyttöön ja onhan kotelo sitten hätävarana vaikkapa kännykän lataukseen.
Tuossa omaa akustoa. Tuo Eneloop on ilmeisesti paras mutta kyllä tuo Vartakin on toimiva. Laturissa vasemmalla olevat Lidl akut ovat jo historiaa ja hätävarana.
Hyviähän nuo ovat mutta joissain paikoissa melkoisen hankalia käyttää. Kameran akkukahvaan ostin kameran vara-akun kun noiden AA-akkujen kanssa toimiminen oli niin hankalaa. Nyt on akkukahvassa yksi akku kuuden AA:n sijaan ja irroitus/kiinnitys/lataaminen huomattavasti helpompaa.
Minkälaisessa vaiheessa olette akkujenne kanssa? Vinkkejä akkujen/laturien hankintaan?
Alkali vs akku
-
-
Minäkin olen tykästynyt enelooppeihin. Noita paristoja kun kuluu lasten leluihin melkoiset määrät niin ei kauheasti kiinnosta kertakäyttöisiä käyttää. Lego EV3 yksikkö vie jo 6 ja 4 wiimotea yhteensä 8 sun muut vilkku- ja äänivempeleet ja radio-ohjattavat päälle.
Salamaa tulee harvoin käytettyä, mutta nämä kun onneksi pitävät virtansa, niin ei tarvitse kauheasti murehtia sen suhteen ja ainakin toistaiseksi on aina toiminut kun laukusta olen ottanut.
Salamaa tulee harvoin käytettyä, mutta nämä kun onneksi pitävät virtansa, niin ei tarvitse kauheasti murehtia sen suhteen ja ainakin toistaiseksi on aina toiminut kun laukusta olen ottanut.
-
- Viesti:
Re: Alkali vs akku
Minulla akkuina Ansmann 2500 mah ja toimivat jo kolmatta vuotta hienosti. Ostin kokeeksi verkkokauppa.com:sta Liebermann 2500mah ja olen iloisesti yllättynyt. Toimivat hienosti. Itselläni mittarina akun toiminnasta on se että salaman syöttövirta toimii niin hyvin että onnistii salaman laukaiseminen 1/4 teholla kolmasti peräkkäin ja sekunnin tauolla taas kolmasti peräkkäin. Liebermanit maksavat vain 8,90 4kpl joten ovat varaparistoina Ansmanneille...onninpoika kirjoitti:Olen ollut yllättynyt uusien akkujen toimivuudesta. Kaikki muistamme muutaman vuoden takaisten akkujen kestävyyden ja usein esim. salamavaloissa oli koplinki ulkoiselle akulle jotta sai kuvaussession vietyä läpi. Nykyiset AA ja AAA patterit antavat ainakin omien kokemusteni mukaan uskomattoman kauan virtaa. Esimerkiksi neljällä AA akulla varustetun salaman kanssa tuli juuri otettua päivän aikana n. 400 kuvaa joissa lähes kaikissa salama poisti varjoja. Laturi näytti illalla, että 25% tehoja jäljellä.
Minkälaisessa vaiheessa olette akkujenne kanssa? Vinkkejä akkujen/laturien hankintaan?
Käytän softboxin sisällä 2kpl YONGNUO 560 IV salamoita joten pääsen 1/2 tehoon näillä salamoilla kun molemmat salamat 1/4 tehoilla. Ilman paristojen vaihtoa pääsen 600-800 salamaniskuun/kuvaan... ja siinä vaiheessa jo kuvattavakin ja kuvaaja kaipaavat taukoa, joten paristot voi vaihtaa jos kuvaussessio vielä jatkuu... Jos minulta loppuvat Ansmannit ja Liebermannit, niin sitten on minulla käytettävissä tarjoustalon alkalina pattereita varalla... Tähän saakka en ole kyllä kertaakaan joutunut alkaline linjalle...
Paristokäytössä on vapauttava tunne se, että voin milloin tahansa siirtää studioni minne tahansa, enkä ole riipuvainen sähköpistikkeista...
-
Onnipoika, kyse ei ole uutisesta .-) Muistelen alkaneeni Enelooppien käytön 2008. Ja mitä latauksesta sanot, niin sitä onkin sisäpiireissä pitkään ihmetelty miten huonoilla latureilla näitä yleensä on ladattu.
GP:n ReCyko on jotakuinkin samanlainen akku, ja yhtä hyväkin. GP:n saatavuus on yleensä parempi. Vartasta minulla ei ole kuin huonoja kokemuksia. Paha sanoa, että tuntemattomampien merkkien samaa teknologiaa edustavat akut olisivat huonompia tai parempia, mutta onhan tunnettu merkki tietty tae laadusta.
Vaativassa käytössä nämä kestävät ehkä 3 vuotta, mutta jos kyse on satunnaisesta sunnuntaikuvaamisesta, niin mikä estää yrittämästä vanhemmillakin akuilla. Avain kestävyyteen on, ettei koskaan pura akkua täysin, se on vanhaa kansanperinnettä, että näin pitäisi nimheille tehdä. Älä myöskään säilytä akkuasi aivan tyhjänä.
GP:n ReCyko on jotakuinkin samanlainen akku, ja yhtä hyväkin. GP:n saatavuus on yleensä parempi. Vartasta minulla ei ole kuin huonoja kokemuksia. Paha sanoa, että tuntemattomampien merkkien samaa teknologiaa edustavat akut olisivat huonompia tai parempia, mutta onhan tunnettu merkki tietty tae laadusta.
Vaativassa käytössä nämä kestävät ehkä 3 vuotta, mutta jos kyse on satunnaisesta sunnuntaikuvaamisesta, niin mikä estää yrittämästä vanhemmillakin akuilla. Avain kestävyyteen on, ettei koskaan pura akkua täysin, se on vanhaa kansanperinnettä, että näin pitäisi nimheille tehdä. Älä myöskään säilytä akkuasi aivan tyhjänä.
-
- Viesti:
Salamassa on kyllä aina kannattanut käyttää akkuja paristojen tilalla. Niistä on voinut ottaa suuremman virran ja näin lyhentää varautumisaikaa.
Akut on yleensä olleet myös kamerassa parempia, jos kamera on AA-kokoa syönyt. Suuri virrananto on tässäkin merkitsevää, koska kun kamera tarvitsee hetkellisesti virtaa, pariston jännite laskee ja kamera tulkinnut tuon heikoiksi pattereiksi. Kamerassa ei saa kuvan kirjoitus jäädä kesken, joten kamera ilmoittaa pariston loppumisesta. Akulla tämä tapahtuu vasta, kun oikeasti kapasiteetti alkaa loppua.
Sinänsä akkujen nimellinen kapasiteetti ei kyllä ole suuresti noussut. Kun aloitin kuvailun joskus 2000-lopulla, oltiin juuri siirtymässä NiCd-akuista NiMH:hin. Silloin noissa akuissa oli kapasiteetti suunnilleen 1600 mAH, kun nyt jotain 2500 mAH.
Veikkaisin enemmän sitä, että toisaalta pikkusalamat ovat kehittyneet sähköä säästävämmiksi, toisaalta kameroissa herkkyydet on parantuneet, eikä sitä salamatehoa tarvita niin paljon. Lisäksi käytetään useaa salamaa varren päässä lähellä kohdetta, kun aiemmin oli se yksi salama kameran päällä tai kaapelissa. Tässä on varmaan halpojen radiolähettimien esiinmarssi päätekijänä.
Itsekin kuvaillut pikkusalamoilla viime aikoina melko paljon. En kyllä tosiaan ole ajatellutkaan - toissailtana viimeksi otin 200 välähdystä yksillä akuilla, manuaalisäädöt ilta-auringossa 1/4-1/1. Ei tuo olisi aiemmin onnistunut.
Akut on yleensä olleet myös kamerassa parempia, jos kamera on AA-kokoa syönyt. Suuri virrananto on tässäkin merkitsevää, koska kun kamera tarvitsee hetkellisesti virtaa, pariston jännite laskee ja kamera tulkinnut tuon heikoiksi pattereiksi. Kamerassa ei saa kuvan kirjoitus jäädä kesken, joten kamera ilmoittaa pariston loppumisesta. Akulla tämä tapahtuu vasta, kun oikeasti kapasiteetti alkaa loppua.
Sinänsä akkujen nimellinen kapasiteetti ei kyllä ole suuresti noussut. Kun aloitin kuvailun joskus 2000-lopulla, oltiin juuri siirtymässä NiCd-akuista NiMH:hin. Silloin noissa akuissa oli kapasiteetti suunnilleen 1600 mAH, kun nyt jotain 2500 mAH.
Veikkaisin enemmän sitä, että toisaalta pikkusalamat ovat kehittyneet sähköä säästävämmiksi, toisaalta kameroissa herkkyydet on parantuneet, eikä sitä salamatehoa tarvita niin paljon. Lisäksi käytetään useaa salamaa varren päässä lähellä kohdetta, kun aiemmin oli se yksi salama kameran päällä tai kaapelissa. Tässä on varmaan halpojen radiolähettimien esiinmarssi päätekijänä.
Itsekin kuvaillut pikkusalamoilla viime aikoina melko paljon. En kyllä tosiaan ole ajatellutkaan - toissailtana viimeksi otin 200 välähdystä yksillä akuilla, manuaalisäädöt ilta-auringossa 1/4-1/1. Ei tuo olisi aiemmin onnistunut.
olli Rinne http://www.digifaq.info/