Kilpailukuvat ja henkilöt

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
PaPo

Kilpailukuvat ja henkilöt

Viesti Kirjoittaja PaPo »

Heippa,

jos minulla olisi kuva, jossa esiintyy jokin henkilö ja jonka otin TFP-periaatteella, voinko laittaa tämän kuvan kuvakilpailuun, vaikkapa Fotofinlandiaan? Entä jos voitan (tosi todennäköistä :D) ja saan rahaa, on vähän epäreilua, että malli ei saa mitään, kun kuva oli otettu alunperin portfoliotarkoituksiin molemmille, eikä raha liikkunut?

Yleisemminkin ottaen: mitkä ovat kuvissa esiintyvän henkilön oikeudet kuvaan, jos käytän sitä kilpailuissa ja/tai näyttelyissä? Auttakee :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Lyhyesti sanottuna: riippuu siitä, mitä olette kirjalliseen sopimukseen kirjanneet.

TFP:ssä erityisesti kannattaa kirjata, mitä sillä kuvalla voi kumpikin osapuoli tehdä ja ei tehdä. Itse esimerkiksi kirjaan yleensä, että voin liittää kuvan itse tekemääni kirjaan, näyttelyyn tai osallistua kilpailuun. Tällöin yleensä myös mallille annetaan oikeudet käyttää kuvaa malleilemista koskevissa kilpailussa, itseä käsittelevissä artikkeleissa tai vastaavassa. Oikeuksien jälleenmyynti on se kielletty asia.

Jos teillä ei ole mitään kirjallista eikä selkeästi suullisesti sovittua, niin ensisijaisesti kysyisin mallilta, onko hänellä mitään sitä vastaan, että osallistut kilpailuun tai laitat kuvan näyttelyyn.

Jos mitään ei ole sovittu, eikä malliin saa yhteyttä, niin sitten voi miettiä, mennäänkö lain mukaan (sinulla on ihan kaikki oikeudet ja niistä saatavat edut) vai haluatko pelata varman päälle, etkä hae mitään harmeja kuvan julkaisusta.
Vastaa Viestiin