http://www.nytimes.com/2015/04/19/magaz ... osure.html
Sanotaan, että määrätynlainen naiivisuus yhdistettynä taiteen paloon ei välttämättä ole lopputuloksen kannalta hyvä juttu.
Insinöörijärjellä lopputuloksen pystyi arvaamaan. Mikä sinänsä on sääli, mutta USA ei koskaan ole ollut hyvä käsittelemään alastomuutta ja seksuaalisuutta. Tai siis siellä ne ovat synonyymejä.
Sally Mann...
-
- Viestit: 9463
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Sally Mann...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Jos suomalaisten perheiden valokuva-albumeista poimittaisiin kesäiset lapsikuvat kesämökeiltä, kotipihan pluttausaltaista, hiekkarannoilta ja niin edelleen, menisi siinä varmasti amerikkalaisilla kofeiinittomat aamukahvit syvälle väärään kurkkuun, eikä henkeä edes olisi vielä yskitty kulkemaan kunnolla kun olisi jo näppäimistö laulanut kaikkiin mahdollisiin medioihin, kirkonmiehille ja viranomaisille - tiedätte kyllä mistä aiheesta.
Amerikkalaisten suhtautuminen alastomuuteen on täysin kieroutunut. Populaarikulttuuri tuntuu rakentuvan lähes yksinomaan seksin ympärille, mutta alastomuus on tabu. Alastomuus tuntuu amerikkalaisille olevan myös täysin sama asia kuin seksi, kuten Matti totesi aiemmin. Samalla on aivan yhdentekevää miten väkivaltaista, raakaa, ahdistavaa ja epämiellyttävää kuvamateriaalia on suosituimmissa televisiosarjoissa. Usein vielä seksi ja väkivalta yhdistetään, ja palkitaan sopivassa gaalassa selkääntaputusten kera. "Kuinka rohkeaa ilmaisua! Miten luovaa! Groteskia, mutta puhuttelevaa! Nyt koko sarja Flixnetistä!"
Kylpypaljussa pluttaava naku napero antaisi tietenkin oikeutuksen moraaliseen raivoon.
Valokuvissakin väkivalta, kuolema, brutaalius ja järkyttävyys nähtäisiin Amerikassakin todennäköisesti taiteellisena ilmaisuna ja sananvapautena, mutta alastonkuvissa viljeltäisiin mustia palkkeja ja kyseenalaistettaisiin teoksen ja taiteilijan moraali.
Tähän kuitenkin on tultu. Jo vuonna 1992 Sally Mann kaivoi verta nenästään. Lopputulos ei yllätä, vaikka masentaakin. Tänä päivänä, kun kuvat leviävät hetkessä digitaalisesti ja peruuttamattomasti internetin syövereihin ilmaisullisesta konteksteistaan irroitettuna, tulokset olisivat - ja ovat - mahdollisesti vieläkin dramaattisempia, tai ainakin ennakoimattomia.
Yksityisessä perhealbumissa Mannin kuvissa lapsistaan ei olisi mitään kummallista. Julkaistuna asia muuttuu yhteiskunnallisesti monimutkaiseksi asiaksi, kun kyseessä on lapsien oikeudet, yksilönsuoja ja turvallisuus.
Wikipedian artikkeli Sally Mannista on mielenkiintoinen ja taustoittaa myös Immediate Family kirjan tekemiseen, julkaisuun ja reaktiohin liittyviä vaiheita.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sally_Mann
Amerikkalaisten suhtautuminen alastomuuteen on täysin kieroutunut. Populaarikulttuuri tuntuu rakentuvan lähes yksinomaan seksin ympärille, mutta alastomuus on tabu. Alastomuus tuntuu amerikkalaisille olevan myös täysin sama asia kuin seksi, kuten Matti totesi aiemmin. Samalla on aivan yhdentekevää miten väkivaltaista, raakaa, ahdistavaa ja epämiellyttävää kuvamateriaalia on suosituimmissa televisiosarjoissa. Usein vielä seksi ja väkivalta yhdistetään, ja palkitaan sopivassa gaalassa selkääntaputusten kera. "Kuinka rohkeaa ilmaisua! Miten luovaa! Groteskia, mutta puhuttelevaa! Nyt koko sarja Flixnetistä!"
Kylpypaljussa pluttaava naku napero antaisi tietenkin oikeutuksen moraaliseen raivoon.
Valokuvissakin väkivalta, kuolema, brutaalius ja järkyttävyys nähtäisiin Amerikassakin todennäköisesti taiteellisena ilmaisuna ja sananvapautena, mutta alastonkuvissa viljeltäisiin mustia palkkeja ja kyseenalaistettaisiin teoksen ja taiteilijan moraali.
Tähän kuitenkin on tultu. Jo vuonna 1992 Sally Mann kaivoi verta nenästään. Lopputulos ei yllätä, vaikka masentaakin. Tänä päivänä, kun kuvat leviävät hetkessä digitaalisesti ja peruuttamattomasti internetin syövereihin ilmaisullisesta konteksteistaan irroitettuna, tulokset olisivat - ja ovat - mahdollisesti vieläkin dramaattisempia, tai ainakin ennakoimattomia.
Yksityisessä perhealbumissa Mannin kuvissa lapsistaan ei olisi mitään kummallista. Julkaistuna asia muuttuu yhteiskunnallisesti monimutkaiseksi asiaksi, kun kyseessä on lapsien oikeudet, yksilönsuoja ja turvallisuus.
Wikipedian artikkeli Sally Mannista on mielenkiintoinen ja taustoittaa myös Immediate Family kirjan tekemiseen, julkaisuun ja reaktiohin liittyviä vaiheita.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sally_Mann
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 9463
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
"Perfect Tomato"-kuva, joka on kohtuu-isona tuolla NY Timesin artikkelissa, on käsittämättömän hyvä. Ja otettu vielä heittolaukauksena.
Jos jostain kuvasta voi sanoa, että se on täydellinen, niin se on tässä. Kuvan nimi olisi vain pitänyt olla "Fairy on the Breakfast Table".
Jos jostain kuvasta voi sanoa, että se on täydellinen, niin se on tässä. Kuvan nimi olisi vain pitänyt olla "Fairy on the Breakfast Table".
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Näin on. Upea kuva, jossa tekninen epätäsmällisyys johtuen kuvan ottamishetken spontaanisuudesta muuntuu täydellisyydeksi, jota ei olisi saavuttanut millään määrällä valmistelua.
http://www.guggenheim.org/new-york/coll ... work/10396
http://www.guggenheim.org/new-york/coll ... work/10396
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr