Suosittele kamerajalustaa
-
Annetaampa hieman toisenlainen näkökanta. Alkoi tuntumaan siltä kun luki näitä vastauksia että mulla ei ole mahdollista saada onnistuneita kuvia kun mulla "ei ole kuin" Manfrotton 055 ja siinä slikin kamerapää.
Mä haluaisin kuulla perusteluja että miten se toisi lisää esim. mun maisemakuviin jos laittaisin vaikka 500e lisää ja hommaisin "paremman" jalustan?
Ymmärrän kyllä että keveys maksaa ja että jos jalusta on hento painavalle yhdistelmälle, mutta mun mielestä tietyn laadullisen rajan yli mentäessä alkaa homma mennä ns. hifistelyn puolelle.
Olen tuota Manfrottoa käyttänyt maisemakuvaamisessa D800 alla ja en usko että ainutkaan kuvani olisi jalustasta johtuen epäonnistunut.
Mä haluaisin kuulla perusteluja että miten se toisi lisää esim. mun maisemakuviin jos laittaisin vaikka 500e lisää ja hommaisin "paremman" jalustan?
Ymmärrän kyllä että keveys maksaa ja että jos jalusta on hento painavalle yhdistelmälle, mutta mun mielestä tietyn laadullisen rajan yli mentäessä alkaa homma mennä ns. hifistelyn puolelle.
Olen tuota Manfrottoa käyttänyt maisemakuvaamisessa D800 alla ja en usko että ainutkaan kuvani olisi jalustasta johtuen epäonnistunut.
-
Näkökantasi on ytimekkäästi se että: "omani on paras, halvemmat huonoja ja kalliimmat hifistelyä" ;-)puuhapete kirjoitti:Annetaampa hieman toisenlainen näkökanta.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Voihan sen noinkin rajoittuneesti ymmärtää...varsinkin tarkoitushakuisesti.OskuK kirjoitti:Näkökantasi on ytimekkäästi se että: "omani on paras, halvemmat huonoja ja kalliimmat hifistelyä" ;-)puuhapete kirjoitti:Annetaampa hieman toisenlainen näkökanta.
-
- Viesti:
Jännästi tulkittu puuhapeten kommenttia.OskuK kirjoitti:Näkökantasi on ytimekkäästi se että: "omani on paras, halvemmat huonoja ja kalliimmat hifistelyä" ;-)puuhapete kirjoitti:Annetaampa hieman toisenlainen näkökanta.
Mielestäni puuhapete kuitenkin toi keskusteluun hyvän näkökulman siitä, että edullisemmillakin jalustoilla, kuin niillä tonnin Gitzoilla pärjää useimmiten aivan hyvin.
Tarve tietenkin ratkaisee, mutta niinkuin monessa muussakin harrastuksessa riittävä panostus laatuun on usein kannattavaa. Halvinta harvoin kannattaa hankkia, mutta jossakin pisteessä harrastajan on myös hyvä todeta, että se 700 euron jalusta ei välttämättä toisi mitään konkreettista lisähyötyä siihen 350 euron jalustaan verrattuna.
Pidemmälle edistyneet, vaativammat harrastajat ja valokuvauksen ammattilaiset ovat sitten erikseen, mutta he tuskin edes kyselevät täällä neuvoja jalustan hankintaan, koska aiempaa kokemusta on paljon ja tarpeet on selvästi tiedossa.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Aamen!!Kryptos kirjoitti:Jännästi tulkittu puuhapeten kommenttia.OskuK kirjoitti:Näkökantasi on ytimekkäästi se että: "omani on paras, halvemmat huonoja ja kalliimmat hifistelyä" ;-)puuhapete kirjoitti:Annetaampa hieman toisenlainen näkökanta.
Mielestäni puuhapete kuitenkin toi keskusteluun hyvän näkökulman siitä, että edullisemmillakin jalustoilla, kuin niillä tonnin Gitzoilla pärjää useimmiten aivan hyvin.
Tarve tietenkin ratkaisee, mutta niinkuin monessa muussakin harrastuksessa riittävä panostus laatuun on usein kannattavaa. Halvinta harvoin kannattaa hankkia, mutta jossakin pisteessä harrastajan on myös hyvä todeta, että se 700 euron jalusta ei välttämättä toisi mitään konkreettista lisähyötyä siihen 350 euron jalustaan verrattuna.
Pidemmälle edistyneet, vaativammat harrastajat ja valokuvauksen ammattilaiset ovat sitten erikseen, mutta he tuskin edes kyselevät täällä neuvoja jalustan hankintaan, koska aiempaa kokemusta on paljon ja tarpeet on selvästi tiedossa.
-
No, itselläni on nyt 055 joka on ainakin ihan p*ska verrattuna perinteisen malliseen alumiini-Gitzoon (G410) jonka tilalle sen ostin. Tai en olisi ostanut tilalle, jos en olisi antanut Gitzoa videokuvausprojektia varten lainaan "kaverille" joka "unohti sen narikkaan" Hytkyn bileissä Dommalla joskus vuonna 2006 tai 2007. Tapahtuman järjestäjät eivät sitten suostuneet kommentoimaan tapahtumaa mitenkään, ja ns kaverikin katosi pian eri puolelle maata korvaamatta penniäkään.puuhapete kirjoitti:Mä haluaisin kuulla perusteluja että miten se toisi lisää esim. mun maisemakuviin jos laittaisin vaikka 500e lisää ja hommaisin "paremman" jalustan?
Tästä lähtien olen sitten haaveillut että jonain päivänä kehtaan taas investoida johonkin Gitzon "kohtuuhintaiseen" malliin. Tätä Manfrottoa ei tarvinnut pitkään käyttää kun jalkojen teleskooppimekanismi alkoi takeltelemaan ja nyt niitä saa kiskoa auki ja survoa kiinni sellaisella kiukulla että huomaan usein sadattelevani kuin kapteeni Haddock. Siinä missä Gitzon kiristysmekanismi kiristää jatkojalkaa tasaisesti joka puolelta, Manfrotolla tuohon jää aina enemmän tai vähemmän välystä mikäli lukitusta ei ole väännetty aivan epäinhimillisen tiukalle - jolloin jalan rimpula-alumiini menettää muotonsa ja jatkopalaa ei saa enää tungettua ylemmän osan sisälle ilman väkivaltaa.
Hieman aiemmin pienemmäksi kuulapolveksi hommaamani 486rc2 taas on yllättävän hyvä. Se on kestänyt käyttöä monta vuotta ilman että kunnossa on tapahtunut yhtään mitään heikkenemistä toisin kuin tuo jalka jonka kelvottomuus paljastui parissa vuodessa omallakin semiharvalla käyttötahdilla. Kuvan rajaus ei muutu kiristettäessä, kiristys ei ole alkanut valumaan ja kokoonsa, painoonsa sekä hintaansa nähden tuo on harvinaisen tukeva.
Jalkaosa siis pitäisi vaihtaa kelvolliseen. Olen yrittänyt vähän väijyä käytettyjä, mutta noita vanhempiakaan esim 300-sarjan alumiinisia Gitzoja ei näytä koskaan liikkuvan. Missähän ne kaikki on, niitä kuitenkin käsittääkseni myytiin melko paljon? Kun ostin tuon oman G410 mallisto oli juuri vaihtumassa uudistettuihin ja mallinumeroihin tuli G-kirjaimen jälkeen ykkönen. Taisin siksi saada parikymmentä prosenttia alennustakin "vanhenevasta" mallista kun G1410 olisi ollut se korvaava. No, jos jollakin on tuollainen neuvostoliittolaisen näköinen suht kunnossa oleva muinais-Gitzo tarpeettomana niin voin suostua adoptoimaan sen. Vaihdossa annan mielelläni "vähän käytetyn" Manflötkön ;)
-
- Viesti:
-
Mulla on ollut käytössä toi Manfroton 055 XPROB toista vuotta eikä mulla oo tollasia ongelmia ollut. Yhden kerran olen joutunut kiristämään yhtä kiristysmekanismia, mutta muuten kaikki on sujunut kuin rasvattu. Kertaakaan ei ole jäänyt jalustasta kiinni kuvien onnistuminen. Ainut asia mistä olisin valmis maksamaan lisää on keveys.P.Pärnänen kirjoitti:No, itselläni on nyt 055 joka on ainakin ihan p*ska verrattuna perinteisen malliseen alumiini-Gitzoon (G410)puuhapete kirjoitti:Mä haluaisin kuulla perusteluja että miten se toisi lisää esim. mun maisemakuviin jos laittaisin vaikka 500e lisää ja hommaisin "paremman" jalustan?
Tätä Manfrottoa ei tarvinnut pitkään käyttää kun jalkojen teleskooppimekanismi alkoi takeltelemaan ja nyt niitä saa kiskoa auki ja survoa kiinni sellaisella kiukulla että huomaan usein sadattelevani kuin kapteeni Haddock. Siinä missä Gitzon kiristysmekanismi kiristää jatkojalkaa tasaisesti joka puolelta, Manfrotolla tuohon jää aina enemmän tai vähemmän välystä mikäli lukitusta ei ole väännetty aivan epäinhimillisen tiukalle - jolloin jalan rimpula-alumiini menettää muotonsa ja jatkopalaa ei saa enää tungettua ylemmän osan sisälle ilman väkivaltaa.
-
- Viesti:
Tein omasta 055 manfrotosta minijalustan katkomalla jaloista n. 75% pois. Normaalikäyttöön se ei sopinut järeämmälle kalustolle mm. siksi että se välittää värinää ja tärinää kameraan asti. Tämän huomaa hyvin kun lykkää jalustan johonkin kovaan virtaukseen.
Puujalustat taas on kämäsiä jos niitä alkaa sovittamaan johonkin kivikkoon -> menee päreiks.
Oma jalusta on Benro C-458, jota ei tosin voi suositella huonojen lukkojen takia. Ei kestä uittamista ja paskaantumista.
Puujalustat taas on kämäsiä jos niitä alkaa sovittamaan johonkin kivikkoon -> menee päreiks.
Oma jalusta on Benro C-458, jota ei tosin voi suositella huonojen lukkojen takia. Ei kestä uittamista ja paskaantumista.
-
Joo tälläsessä käytössä on ihan erilaiset vaatimukset jalustalla. Tässä pitääkin nyt muistaa ettei vahingossa anna aloittelijalle sellaista kuvaa että jos jalustasta ei ole johonkin ns. erikoisjuttuun että se olis automaattisesti *sensuroitu* ja sillä ei tee mitään (näin karrikoituna)Maffer kirjoitti:Tein omasta 055 manfrotosta minijalustan katkomalla jaloista n. 75% pois. Normaalikäyttöön se ei sopinut järeämmälle kalustolle mm. siksi että se välittää värinää ja tärinää kameraan asti. Tämän huomaa hyvin kun lykkää jalustan johonkin kovaan virtaukseen.
Ainahan sitä on helppo suositella sitä parasta (ja usein kalleinta) vaihtoehtoa joka todennäköisesti täyttää suurimman osan vaatimuksista mitä tarvitaan. Pitää vaan muistaa aina millaiseen käyttöön jalusta tulee. Se että edullisempi jalusta ei täytä kaikkia niitä vaatimuksia mitä kalliimpi, ei tee siitä automaattisesti huonoa vaan se voi olla ihan yhtä hyvä tietyillä osa-alueilla kuin se kalliimpin.
Itse olen huomannut sokeutuneeni siinä suhteessa että jos joku kysyy hyvää runkoa niin alan automaattisesti suosittelemaan D8xx sarjan runkoja vaikka varmasti edullisemmankin pään rungot olisivat ihan yhtä toimivia tiettyihin tarpeisiin.
-
- Viesti:
Niin toki, tosin jämäkkä patukka toimii kaikenlaisten laitteiden kanssa. Benro on hinta-laatusuhteeltaan tosi hyvä jos jämäkkää jalustaa etsii, pitää vaan varautua käyttökuluihin rankemmassa käytössä.
Benro pelasti kerran pulasta kun putosin talvella puuterin täyttämään kalliokoloon Porkkalassa. Ulotuin juuri laittamaan jalustan poikittain halkeaman päälle ja vääntämään itseni ylös sieltä.
--
Miettimistä:
http://diglloyd.com/blog/2011/20110227_ ... ilure.html
http://www.latogaphoto.com/2012/12/phot ... pod-again/
Mulla on Benrolle käynyt kumpikin noista. Sitä on nyt korjattu 200 eurolla hankinnan (n. 500e) jälkeen (takuu meni hauskasti umpeen aikoja sitten).
Benro pelasti kerran pulasta kun putosin talvella puuterin täyttämään kalliokoloon Porkkalassa. Ulotuin juuri laittamaan jalustan poikittain halkeaman päälle ja vääntämään itseni ylös sieltä.
--
Miettimistä:
http://diglloyd.com/blog/2011/20110227_ ... ilure.html
http://www.latogaphoto.com/2012/12/phot ... pod-again/
Mulla on Benrolle käynyt kumpikin noista. Sitä on nyt korjattu 200 eurolla hankinnan (n. 500e) jälkeen (takuu meni hauskasti umpeen aikoja sitten).
-
No, ensisijaisesti kyseessä on käyttömukavuus. Jos jalustaa siirtelee esimerkiksi maisemakuvausreissulla enemmän, alkaa takelteleva jalkojen pidennyssysteemi ärsyttämään todella nopeasti. Vaikka varsinaista jumittelua ei ilmenisikään pitää nuo Manfroton jatkojalat työntää kasaan täysin suorassa tai se pistää vastaan. Nuo eivät ole välttämättä enää täysin suoratkaan kun noihin kohdistuu maastossa jalustaa viritellessä enemmän tai vähemmän vääntöä. Gitzossa pidin siitä että vaikka systeemi olisi viritelty outoon asentoon vaikkapa lähelle veden pintaa koskeen ja sen rantakiville, lukon löysääminen oikeasti vapautti jalan pituussäätöä varten vaikka siihen kohdistuisi jonkin verran vääntöäkin.puuhapete kirjoitti:Mulla on ollut käytössä toi Manfroton 055 XPROB toista vuotta eikä mulla oo tollasia ongelmia ollut. Yhden kerran olen joutunut kiristämään yhtä kiristysmekanismia, mutta muuten kaikki on sujunut kuin rasvattu. Kertaakaan ei ole jäänyt jalustasta kiinni kuvien onnistuminen. Ainut asia mistä olisin valmis maksamaan lisää on keveys.P.Pärnänen kirjoitti:Tätä Manfrottoa ei tarvinnut pitkään käyttää kun jalkojen teleskooppimekanismi alkoi takeltelemaan ja nyt niitä saa kiskoa auki ja survoa kiinni sellaisella kiukulla että huomaan usein sadattelevani kuin kapteeni Haddock. Siinä missä Gitzon kiristysmekanismi kiristää jatkojalkaa tasaisesti joka puolelta, Manfrotolla tuohon jää aina enemmän tai vähemmän välystä mikäli lukitusta ei ole väännetty aivan epäinhimillisen tiukalle - jolloin jalan rimpula-alumiini menettää muotonsa ja jatkopalaa ei saa enää tungettua ylemmän osan sisälle ilman väkivaltaa.
Niin kuin Maffer tuossa aiemmin mainitsi niin Manfrotto myös resonoi herkästi. Tämäkin johtunee suurimmaksi osaksi jalkojen kiristysmekanismista. Manfroton putkissa on välystä jonkin verran, joten pidennetyn osan lukitus muodostaa jännitystä vain itse lukon kohdalle. Perinteisessä Gitzossa taas putkien keskitys on hoidettu jatkopalojen yläpäässä olevalla "liukulaakerilla" joka luo tukipinnan joka suuntaan siihen ylempänä olevaan putkeen nähden. Tuo sovitushan on käytännössä ilmatiivis ja sen avulla on toteutettu myös jalkojen pidennyksen ilmanpainevaimennus.
Eipä tässä kuitenkaan ole tullut pakottavaa tarvetta ostaa parempaa jalustaa tilalle kun kyllähän tuolla Manfrotollakin pärjää joten kuten. Pitäisi kuitenkin maksaa melko monta sataa jo vastaavasta metallisesta mallista, jos niitä edes enää on saatavissa. Oikeasti haluaisin sellaisen noin 2,5-3kg painavan hiilikuituisen kahdella jatkojalalla ja lyhyellä keskiputkella, jolla kameran saisi tasamaalla reiluun kahteen metriin. Hinta vaan nousee ainakin noissa jo reippaasti...
-
Juup, tuon manfrotton värisemisen voin allekirjoittaa. Pikkasen raskaampaa kameraa ku se pitää ja vähän kun navakammin tuulee niin se oikein soi. Tokihan tuo on vähän erikoistapaus tuokin, mutta on siinä syynsä että kalliit on kalliita.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
055:n vanhemmalla mallilla toistakymmentä vuotta kuvanneena on pakko todeta, että käytännössä kevyempi 190 on yhtä jämäkkä.
Oma 055 Pro B on alumiininen ja keskiputken saa joko kokonaan pois tai käännettyä 90 astetta sivulle, jolloin saa kätevästi spagaatista kuvattua. Tai kuvattua vaikka suoraan alaspäin.
Muuten hyvä, mutta se keskiputken läpivientihässäkkä on suunnittelultaan niin kökkö, että se klappaa aina vähän.
Käytännössä ongelmiin törmää vasta isojen kameroiden kanssa (niitä täällä tuskin kenelläkään on) tai kinokoon digeillä pitkien telejen kanssa, jos silloinkaan.
Oma 055 Pro B on alumiininen ja keskiputken saa joko kokonaan pois tai käännettyä 90 astetta sivulle, jolloin saa kätevästi spagaatista kuvattua. Tai kuvattua vaikka suoraan alaspäin.
Muuten hyvä, mutta se keskiputken läpivientihässäkkä on suunnittelultaan niin kökkö, että se klappaa aina vähän.
Käytännössä ongelmiin törmää vasta isojen kameroiden kanssa (niitä täällä tuskin kenelläkään on) tai kinokoon digeillä pitkien telejen kanssa, jos silloinkaan.
Zone VI
-
- Viesti:
190:n pituusloppuu helposti kesken ja matalammalta kuvatessa on työläämpää kun pitää usein avata kaikki jatkot.zone6 kirjoitti:055:n vanhemmalla mallilla toistakymmentä vuotta kuvanneena on pakko todeta, että käytännössä kevyempi 190 on yhtä jämäkkä.
Mun 90-alkupään 055 on notkuvampi kuin uudet, jotka on tukevampia. Mun 055 on näppärä käyttää ja riittää kyllä moneen paikkaan.
BENRO 4580 on paljon kömpelömpi käytettävä kaikin puolin, on kyllä paljon tukevampi ja korkeampikin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
-
Jos oikeen järeetä haluaa, niin noissa kaukoputkille tarkotetuissa on sitä puolta hyvin, eikä värise ihan vähästä. Mutta painaa aivan *****.
Miten olis esimerkiksi tämmönen (aika kevyt ja halpa):
Jalusta AZ3
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/ ... 8&show=all
Tai sitten tällainen hyvin värähtelyitä vaimentava (puuta):
TAL jalusta
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/ ... 1&show=all
Tässä alkaa olla jo enemmän tukevuutta:
AZ 4 jalusta teräs
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/ ... 2&show=all
Noi vaatii kaikki hieman mietintää, kuinka kameran tai kamerapään saa kiinni jalustaan.
Makrokuvia mä olen kuvannut tällä:
Tosin ulkokuvaukset on olleet aika vähäisiä. Makrokuvia en ole kuvannut ollenkaan ulkona.
Toi "head" on kätevä kun sillä saa kameran lähes keskelle jalkojen väliin sekä vedettyä melkoisesti ulos (kuten kuvassa).
Tohon kun keksis vielä sydeemin, jolla kuvan sais oikein päin (LCD:lle että tähtäimeen/periskooppiin). Sekä kuvan asennossa suoraan alas päin (ettei tarvis tähtäillä jalustan takaa), että kuvatessa jalkojen välistä vaakatasossa (jolloin kamera on ylösalaisin).
Osat:
1) Jalusta on Manfrotto 055 WNB jostain 1990-luvulta. Suomalinen kauppa sanoo tästä "Erittäin tukeva kolmijalka kaukoputkille tai suurille kiikareille". Ja suurille kiikareille mä tän alunperin hommasinkin. Tosin silloin käytössä oli kinopää.
2) Manfrotto 460MG Magnesium Camera Head
http://www.manfrotto.com/460mg-magnesium-camera-head
3) Makro-kisko on Asahi-Petax macro focus rail III
Has a tripod receptacle and allows fine focusing by moving the entire camera-extension tube-lens assembly back and forth. This allows keeping a pre-determined magnification ratio constant.
http://www.bdimitrov.de/kmp/misc/macro/macro_rail.jpg
Miten olis esimerkiksi tämmönen (aika kevyt ja halpa):
Jalusta AZ3
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/ ... 8&show=all
Tai sitten tällainen hyvin värähtelyitä vaimentava (puuta):
TAL jalusta
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/ ... 1&show=all
Tässä alkaa olla jo enemmän tukevuutta:
AZ 4 jalusta teräs
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/ ... 2&show=all
Noi vaatii kaikki hieman mietintää, kuinka kameran tai kamerapään saa kiinni jalustaan.
Makrokuvia mä olen kuvannut tällä:
Tosin ulkokuvaukset on olleet aika vähäisiä. Makrokuvia en ole kuvannut ollenkaan ulkona.
Toi "head" on kätevä kun sillä saa kameran lähes keskelle jalkojen väliin sekä vedettyä melkoisesti ulos (kuten kuvassa).
Tohon kun keksis vielä sydeemin, jolla kuvan sais oikein päin (LCD:lle että tähtäimeen/periskooppiin). Sekä kuvan asennossa suoraan alas päin (ettei tarvis tähtäillä jalustan takaa), että kuvatessa jalkojen välistä vaakatasossa (jolloin kamera on ylösalaisin).
Osat:
1) Jalusta on Manfrotto 055 WNB jostain 1990-luvulta. Suomalinen kauppa sanoo tästä "Erittäin tukeva kolmijalka kaukoputkille tai suurille kiikareille". Ja suurille kiikareille mä tän alunperin hommasinkin. Tosin silloin käytössä oli kinopää.
2) Manfrotto 460MG Magnesium Camera Head
http://www.manfrotto.com/460mg-magnesium-camera-head
3) Makro-kisko on Asahi-Petax macro focus rail III
Has a tripod receptacle and allows fine focusing by moving the entire camera-extension tube-lens assembly back and forth. This allows keeping a pre-determined magnification ratio constant.
http://www.bdimitrov.de/kmp/misc/macro/macro_rail.jpg
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.