Suosittele kamerajalustaa

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
hietsu79

Suosittele kamerajalustaa

Viesti Kirjoittaja hietsu79 »

Kolmijalka / kamerajalusta haussa.

Mitä voisit suositella tai minkä voisit itsellesi ostaa?

Mielellään kohtuuhintainen kuitenkin, koska harrastuskäyttöön.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
XTC Riders
Viesti:

Viesti Kirjoittaja XTC Riders »

Osta sellainen, jonka otat myös mukaan. Jalustan käytön yleisin virhe on se, että se jää sinne kaappiin lojumaan.

Millaiselle kalustolle jalustaa tarvit, mitä kuvaat? Makroa, maisemia, lintuja, ruokaa, sisätiloja jne? Vai kaikkea?

Pikkujärkkäri pikkuprimellä riittää aika paljon köykäisempi jalusta kuin jollekin akkukahvalla ja lintuputkella varustetulle prorungolle.
hietsu79

Viesti Kirjoittaja hietsu79 »

Kaikkea kuvaillaan (makroiluakin ehkä tulevaisuudessa). Monivalotustakin tekisi mieli alkaa harjoittelemaan, joten tukevakin se saisi olla.

Toki kamera on suhteelisen kevyt, Olympus omd- e-m10.
XTC Riders
Viesti:

Viesti Kirjoittaja XTC Riders »

Jos englanti taipuu niin tässä ihan hyvää pohdintaa:

https://photographylife.com/how-to-choo ... slr-camera
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jalustassa ei kannata säästää lainkaan. Se on sellainen joka joissain tapauksissa on koko kuva perusta - paskalla jalustalla ei ole väliä mitä siinä päällä on.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Maffer kirjoitti:Jalustassa ei kannata säästää lainkaan. Se on sellainen joka joissain tapauksissa on koko kuva perusta - paskalla jalustalla ei ole väliä mitä siinä päällä on.
Näin. Ja kevyt kamera + kevyt jalusta on aika lailla hyvä resepti katastrofiin. Ja siinä ei hiekkasäkit auta, jos jalusta on liian rimpula.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Moska

Viesti Kirjoittaja Moska »

Aiheeseen on pakko vastata, kun samaa asiaa olen jo tovin meittynyt. Asia riippuu tietenkin paljon omista lähtökohdista ja ajatusmaailmasta, mutta itse olen päätymässä seuraavankaltaiseen ratkaisuun:
- Tulevassa jalassa lukee varmaankin teksti "Berlebach", tai ehkä "Gitzo"
- Tärkeää on, että jalusta on tukeva
- Tärkeää on myös, että jalusta on riittävän korkea minulle, ilman että keskiputkea on vedetty ulos juurikaan perustilanteissa (mikäli jalustassa keskiputki sattuu olemaan)
- Itse olen päätymässä hiilikuituiseen tai puiseen, muttei alumiini ja muut seosmetallitkaan ole poissuljettuja
- Omat suosikit on tällähetkellä Berlebach Report 943, tai 442 (toinen on tukevami ja toinen mobiilimpi ja näiden välillä henkinen kamppailu)
- Olen miettinyt ettei minulle se äärimmäinen keveys, tai pieni kuljetuskoko ole se oleellisin asia. Jaksan kyllä kantaa autolta sen 30cm pidemmän ja kilon painavammankin paketin 50m päähän - jollain tilanne voi olla toisinkin.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Tämmöisellä olen kuvaillut reilu 15 vuotta ilman pahempia pettymyksiä:
http://www.rajalacamera.fi/slik-pro-700dx-jalka.html

Tuohon vaikka tämä pääksi niin luulisin että ois aika toimiva budjettiratkaisu:
https://www.topshot.fi/product/7779/sir ... x-kuulapaa
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla on ollut pitkään Manfroton 055 ja se on ihan vähimmäisvaatimus tukevuuden suhteen. Uudemmat niistä on tukevampia kuin oma 90-luvun alkupään tekele.

Kauan haaveilin tukevammasta ja ostin lähifotoliikkeestä tämän: . http://www.telefoto.fi/tuote/73/590/ben ... bon-c4580t. Ei se kyllä noin kallis ollut, mutta sopivalla Siruin kuulapäällä korkeutta ja tukevuutta on mulle riittävästi. Käytän sitä kyllä tosi harvakseltaan, aika kömpelöä on sen käyttäminen kun Manfrottoon on tottunut. Hyvä ostos kuitenkin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Maffer kirjoitti:Jalustassa ei kannata säästää lainkaan. Se on sellainen joka joissain tapauksissa on koko kuva perusta - paskalla jalustalla ei ole väliä mitä siinä päällä on.
Näin se melkein on. Ostamalla halvan pääsee ostamaan pikaisesti uutta ja rahaa palaa turhaan.

Itse ostin Novoflex:n Triopod:n. Loistopaketti, hinta oli vähän kova (noin 500 eur) hiilikuituversiona. Mutta rahalla sain täyden koon kolmijalan, yksjalan, noin 25cm makrokolmijalan ja pehmustetun kuljetuspussin. Tällainen paketti: https://www.novoflex.com/en/products/ca ... opod/sets/

Tuohon saa paljon lisäosia ja kaikki kierteet on 1/4" tai 3/8", joten muitakin osia saa kivasti kiinni nivelosaan ja jalkoihin. Retkikäyttöä varten jalkoja voi korvata Lekin Novoflex:lle tekemillä vaellussauvoilla.

En ole keksinyt Novoflexia paljon täydellisempää jalustajärjestelmää ja yhteensopivia osia&varusteita...
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Mulla on toisena vanha mafrotton 055c panoraamapäällä joka painaa kuin synti mut onhan se tukeva. Talvella x kiloa metallia imee aika kivasti lämpöä eli kehon pintalämpötila putoaa 15 C pelkästään jalustan lähellä seistessä (omat neopreenit auttaa asiaa).

Toisena on aikas halpa Triopon c-258 joka toimii mukana raahattavana ihan kivasti. Paketin mukana tullut kuulapään kj-2 olen jo vaihtanut toiseen mut kyllä tota ap. käyttää (kesti se 7D:n 70-200 2.8 putkella kohtuu tuulessa). Hinta/laatusuhde on tossa ihan kohdallaan ja seosmetalli toimii kylmässä huomattavasti mukavammin.

Rahalla saa joten rikkaampana mä ostaisin hiilikuitua, mut pa menee näillä.
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Kerralla kun ostaa hyvän niin tulee loppujen lopuksi halvemmaksi, kun ei tarvi aina ostaa vähän vielä parempaa.
Skitson hiilijalanjälki ja joku amerikkalainen kuulapää arca-swissillä esim. acratehch (todella kevyt mutta tukeva) niin ei tarvi enää ostaa jalustaa eikä tarvitse katua ostostaan.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Itse olen hankkiutunut eroon Gitzoista (on mulla vielä kaksi) ja hankkinut tilalle Benroa. Riittää mun käyttöön, mutta jokainen arvioi omista lähtökohdistaan.

Päät onkin sitten aitoa A-S:ää, Markinsia ja RRS:ää.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
j4kku

Viesti Kirjoittaja j4kku »

Itsellä on Benron c1692t ja siinä päällä sirui k20x.
Riittävän tukeva ja kevyt omaan käyttöön (lähinnä vaelluskäyttöön hankittu) ja yllättävän paljon tullut käytettyä myös monopodiominaisuutta (häissä kirkossa ja tapahtumissa kun kauempaa kuvaa 70-200/2.8 putkella).

Lyhyemmille <5km etäisyyksillä on ollut välillä käytössä lainattu Gitzo + Benron B3 -kuula ja se yhdistelmä on kyllä astetta tukevampi ja järeämpi, mutta omaksi ei tarvetta hankkia sellaista.

Ja kalustona on tosiaan ollut runkoa välillä Nikon D90 - D300s+kahva - D3s ja putkea 50/1.8 - 70-200/2.8VC.
Nikon, Tokina, Sigma, Tamron, Nissin, Benro, Sirui, Vanguard, Lowepro, Burton, Cactus. Merkkiuskollisuus kunniaan.
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Mitä edellä on todettu tukevasta jalustasta, kannattaa ottaa vakavasti huomioon, eikä säästää jalustassa. Silloin säästää väärässä paikassa.

Minulla on kalusto jolla pärjään, mutta tulen ostamaan vielä tukevamman jalustan. Annan kuitenkin jalustani tässä yhdeksi hinta-laatusuhteeltaan hyväksi vaihtoehdoksi: Velbon GEO E630. Se ei ole poskettoman kallis, muttei halvin rimpulakaan. Maksoi muistaakseni noin 450 euroa, varmaankin kuitenkin alle 500. Kyseistä mallia ei taideta enää valmistaa, mutta vastaava nykymalli korvaavaksi. Kuulapäänä minulla on Sirui 30X, joka maksoi 150 euroa.

Tämä on ollut hyvä jalusta. Pian tulee aika, että tarvitsen tukevampaa. Kalusto ja kuvausolosuhteet ovat menneet eteenpäin kohdallani, mutta tämä on edelleen toimiva ja hyvä.

Velbon GEO E630 on monipuolinen. Kaksiosainen keskitanko; putken alaosan saa ruuvattua irti ja jalustan lähes maan tasalle. Kolmeen asentoon lukkiutuvat jalat, jalkojen päissä kumianturat ja esiinruuvautuvat teräspiikit. Hiilikuiturakenne, jalustojen yläosissa hyvän otteen antava ja jalkoja kuljetuksen aikana suojaava pehmeä suojakumi.

Jalustan mukana tulee 'Velbon Super 3-way Pochette', joka toimii kantolaukkuna olkahihnan kera, mutta on tarkoitettu avattavaksi ja kiinnitettäväksi kolmijalan keskelle, jolloin siihen voidaan laittaa kiviä tms. lisäpainoa tukemaan kolmijalkaa, mikäli sellaiseen on tarvetta. Vielä ei ole ollut tarvetta, mutta hyvä olla olemassa.

Sirui, jonka valmistama kuulapää minulla on, tekee myös hinta-laatusuhteeltaan hyviä jalustoja, jos haluaa joka tapauksessa tarkkailla budjettiaan jonkin verran.

Jos kaupassa miettii järeämmän ja astetta kevyemmän version välillä, eikä päätös riipu rahasta, kannattaa ostaa se järempi malli. Nimim. 'En kadu mutta kumminkin'
Sapere aude.
---
flickr
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Kamerat vaihtuu, objektiivit vaihtuu... Hyvä jalusta pysyy.
itu

Viesti Kirjoittaja itu »

Joskus pentuna (joitain kymmeniä vuosia sitten) kokeilin leluja ja petyin. Viimeisen kymmenen vuoden sisään nurkissa on ollut Manfrotto 055 (Al, myyty), joku ikivanha Gitzo Studex (myyty), Siruin kuituinen matkajalka (ultrapieni ja kevyt) ja Gitzon kuituinen GT3541LS (löytyi täältä DC:stä uutena käytetyn hinnalla).

Kuulapäitä kokeilin erilaisia ja päädyin hydrostaattisiin Manfrottoihin (nyt AS-yhteensopivat).

Käytän viikoittain jalkaa työhommissa. Otan jopa Gitzon helposti mukaan, kun tiedän, että se takaa onnistuneita kuvia. Viime viikonloppuna raksutin yhdessä lapsen tapahtumassa kuvia käsivaralta hämärässä salissa. Ei ollut jalka mukana ja onnistumisprosentti oli itkettävä ainutkertaisessa tapahtumassa.

Suomessa on syksyllä, talvella, keväällä ja välillä kesälläkin pimeää. Sisällä ja ulkona. Kuvaaja voi päivittää digirungon vaikka vuosittain mutta jalan kanssa samaa ongelmaa ei ole, mikäli satsaus alussa on siedettävä. Ostaessa kannattaa muistaa, että:

- jalan on oltava ensisijaisesti tukeva
- kevyempi (kuitu vs. patarauta) tulee keikalle helpommin mukaan
- toimivaa jalustaa ja kuulaa on mukava ja helppo käyttää
- AS-kiinnitys on hyvä ja yleinen verrattuna mihin tahansa muihin (ja L-kiskoja on hyvin saatavissa)
- pyöritettävät lukot ovat minusta muita ratkaisuja toimivammat
- tunnettu merkki pystyy tarjoamaan varaosia tai laajennuksia

Osta kerralla riittävän hyvä jalka tai nojaa seinään ja jätä ritsa kaupan hyllyyn.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Kryptos kirjoitti:Jos kaupassa miettii järeämmän ja astetta kevyemmän version välillä, eikä päätös riipu rahasta, kannattaa ostaa se järempi malli. Nimim. 'En kadu mutta kumminkin'
Aina välttämättä yksi jalusta ei riitä... Tuon em. Novoflex:n lisäksi on tullut hankittua pari muuta jalustaa:

-Benron Travel Flat (Siis tämän tyylinen http://www.rajalacamera.fi/benro-c2180t-jalusta.html ) Paino noin kilo ja korkeutta noin 1,5 m. Aika hutera tuo on, mutta matka/retkeilykäytössä tuo on toimiva kun tarvitaan minimi painoa.
-Manfroton 055 hiilikuituversio keskiputki systeemi poistettu ja tilalle tehty kiinteä sovite kuula/kinopäälle (kuten ensimmäinen kuva tuolla http://www.sassmannshausen.eu/tripods.html ), jolloin sain jalustasta tukevamman. Tämä toimii isommilla teleobjektiiveilla (Esim. Sigman 120-300mm Sport) vakaammin kuin Novoflex. 70-200mm f2,8 menee vielä hyvin Novoflexilla.
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Jappee kirjoitti:
Kryptos kirjoitti:Jos kaupassa miettii järeämmän ja astetta kevyemmän version välillä, eikä päätös riipu rahasta, kannattaa ostaa se järempi malli. Nimim. 'En kadu mutta kumminkin'
Aina välttämättä yksi jalusta ei riitä... Tuon em. Novoflex:n lisäksi on tullut hankittua pari muuta jalustaa:
Totta, minullakin on kevyenä matkajalustana Siruin T-005KX pienellä C-10X kuulapäällä, sekä Manfrotton 479-4B monopodi. Mutta ajattelin nyt sitä perusjalkaa, työjuhtaa.
Sapere aude.
---
flickr
pndragon

Viesti Kirjoittaja pndragon »

Itsellä jalustan käyttö on melko vähäistä, mutta sitä kuitenkin aina silloin tällöin tarvitsee, joten päädyin sellaiseen mitä on helppo pitää mukana ihan varmuuden vuoksikin. Sirui T-025x hiilikuitujalusta vaikutti kaikin puolin sopivalta näihin kriteereihin, vaikka budjetissa pitikin vähän joustaa.

Ei ole kyllä ollut pahaa sanottavaa ainakaan suht kevyillä peilittömillä käytettäessä ja se on mukavasti kulkenut reissuissa joko olalla kantopussissaan tai vyölenksusta roikkumassa painoille tarkoitetusta karbiinihaasta. Painaa kuitenkin sen verran vähän että ei housut tipu. :)
Vastaa Viestiin