OM-D E-M5 -ketju.

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

moonshine kirjoitti:Oliko silmäntunnistus päällä? Ainakin oma kamera tuntuu tekevän 100 % jälkeä sen kanssa.
Ei ollut. Käytin pistetarkennusta. Oon joskus kokeillut sitä tarkennusta oikeaan tai vasempaan silmään, mutta sillon rupes ärsyttämään jos malli vaihtoi kasvoja puolelta toiselle ja piti käydä valikossa säätämässä.
Muotokuvaushommiin käyttäsin jotain toista optiikkaa. Esim. Notricon 42,5 vois olla hyvä. ;)
Toi on aivan järkyttävän ylihintainen objektiivi mutta onhan se ihan pätevän oloinen :)

Itseasiassa noi karvahattukuvat on kuvattu 45/1.8:lla ja ohjausvaloilla aukko levällään. Siihen mulla ei valitettavasti ole harmaasuodinta niin en voinu käyttää salamalaitteita kunnolla kun halusin niin lyhyttä syväterävyyttä kun tolla on mahdollista tehdä. Sillon kun väläyttelin salamalla niin 12-40/2.8 oli se millä sain lyhkäsimmän syväterävyysalueen.

45/1.8 oli tarkennukseltaan hyvä ja kyllä se 12-40/2.8 toimii myös ihan mukavasti ilman harmaasuodinta. Jotenkin vaan kuvittelin että toi kamera ei olisi millänsäkkänään jos laittaa harmaalasia eteen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Tarkennuksen voi kohdistaa myös lähimpään silmään (i-moodi).

Notricon ei ole ylihinnoiteltu - laatu maksaa. :)
Ville^K
Viesti:

moonshine kirjoitti:Tarkennuksen voi kohdistaa myös lähimpään silmään (i-moodi).
Aijoo. No pitääpä kokeilla tuotakin.

En tottapuhuen ole hirveästi tutustunut tuohon automatiikkaan kun DSLR-hommista on aika vahvasti jäänyt sellanen tapa tarkentaa että keskipisteellä mennään. Kamera ei tajua koskaan sitä minkä haluan tarkaksi.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Kasvontunnistus oli aika näppärä henkilökuvaamisessa, samoinkuin kuvasuhde. Sekin on kiva kun otettu kuva näkyy etsimessä, säästää jossain tapauksissa turhilta varmistuisruuduilta.
Parempi etten muuta kommentoi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Ville^K
Viesti:

Hannu KH kirjoitti:Kasvontunnistus oli aika näppärä henkilökuvaamisessa, samoinkuin kuvasuhde. Sekin on kiva kun otettu kuva näkyy etsimessä, säästää jossain tapauksissa turhilta varmistuisruuduilta.
Haha piti kuitenkin tuo viiminen lause sanoa :D Kerro toki mikä on mielestäsi pielessä studiohommissa ja jätä sitten vastaamatta jos joku alkaa avautumaan :)

Mä olen jotenkin tottunut kuvaamaan 3:2 henkilökuvia niin 4:3 tuottaa vähän ongelmia (ja erityisesti 6x7 tuottaa ongelmia). Itse en tykkää pitää tuota kuvan esikatselua etsimessä koska se hidastaa omaa kuvaamistani liikaa.

Mainitaan vielä sellainen huomio, että tämän kameran kanssa ei kannata valottaa tuijottamalla takatelkkarin esikatselukuvaa. Se nimittäin näyttää aina paljon valoisammalta kuin mitä varsinainen kuva ja tulee herkästi alivalotettua jos ei tuijota histogrammia. Pitää vielä testailla saisiko näytön kirkkautta säätämällä takatelkan kuvan paremmin vastaamaan oikeaa valotusta.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Ville^K kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Kasvontunnistus oli aika näppärä henkilökuvaamisessa, samoinkuin kuvasuhde. Sekin on kiva kun otettu kuva näkyy etsimessä, säästää jossain tapauksissa turhilta varmistuisruuduilta.
Haha piti kuitenkin tuo viiminen lause sanoa :D Kerro toki mikä on mielestäsi pielessä studiohommissa ja jätä sitten vastaamatta jos joku alkaa avautumaan :)

Mä olen jotenkin tottunut kuvaamaan 3:2 henkilökuvia niin 4:3 tuottaa vähän ongelmia (ja erityisesti 6x7 tuottaa ongelmia). Itse en tykkää pitää tuota kuvan esikatselua etsimessä koska se hidastaa omaa kuvaamistani liikaa.

Mainitaan vielä sellainen huomio, että tämän kameran kanssa ei kannata valottaa tuijottamalla takatelkkarin esikatselukuvaa. Se nimittäin näyttää aina paljon valoisammalta kuin mitä varsinainen kuva ja tulee herkästi alivalotettua jos ei tuijota histogrammia. Pitää vielä testailla saisiko näytön kirkkautta säätämällä takatelkan kuvan paremmin vastaamaan oikeaa valotusta.
Pidetään vaan positiiviset ajatukset mielessä.
OM-D oli varsinainen ilon tuoja. Kun sen sai käsiinsä niin voi sitä ilon päivää....ja se jatkui vielä sen jälkeenkin...kun sai käteen Vitoskolmosen,niin oli taas hyvällä mielellä.
On siinä olympuksessa paljon hyvää, jos siitä tykkää.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Ville^K kirjoitti:
moonshine kirjoitti:Tarkennuksen voi kohdistaa myös lähimpään silmään (i-moodi).
Aijoo. No pitääpä kokeilla tuotakin.

En tottapuhuen ole hirveästi tutustunut tuohon automatiikkaan kun DSLR-hommista on aika vahvasti jäänyt sellanen tapa tarkentaa että keskipisteellä mennään. Kamera ei tajua koskaan sitä minkä haluan tarkaksi.
Kasvojentunnistuksen silmätarkennuksen i-moodi on tarkka. Oikean tai vasemman silmän valitseminen johtaa juuri tuohon mainitsemaasi ongelmaan, että moodia pitää vaihtaa, ja homma menee isoilla aukoilla vaikeaksi jo melkein suoraan edestäkin kuvattaessa, kun malli kääntelee hiukan kasvojaan. I-moodi vaihtaa tarkennuksen heti lähempään silmään. Siinä voi pitää C-AF:ääkin päällä (ainakin E-M1:llä), jolloin voi keskittyä malliin tekniikan sijaan.

Testailin mainitulla Nocticronilla noita. Kannattaa kokeilla, ainakin moodeja.

Nimim. Juuri tilattua Nocticronia odotellessa.
pekkapotka.com
Humminbird

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Ville^K kirjoitti: Mainitaan vielä sellainen huomio, että tämän kameran kanssa ei kannata valottaa tuijottamalla takatelkkarin esikatselukuvaa. Se nimittäin näyttää aina paljon valoisammalta kuin mitä varsinainen kuva ja tulee herkästi alivalotettua jos ei tuijota histogrammia. Pitää vielä testailla saisiko näytön kirkkautta säätämällä takatelkan kuvan paremmin vastaamaan oikeaa valotusta.
Saa sitä LCD-näytön kirkkautta ja kontrastia säädettyä toki, mutta järkevämpää on laittaa yli-/alivalotuksen varoitukset päälle, niin ei tarvitse arvailla eikä tuijotella histogrammia. Raja-arvot voi itse säätää haluamalleen tasolle. Toki salaman kanssa tästä on hyötyä vasta kuvan ottamisen jälkeen, eli varoitukset pitää olla päällä play-moodissa.
OlyT 75

Viesti Kirjoittaja OlyT 75 »

Olen myös huomannut, että normiasetuksilla tulee helposti alivalotettua rankastikin sekä EVF:n, että takatelkkarin kautta. Olen laskenut molempien kirkkautta jokusen pykälän.

Ja eipä ole ole LiveView:ssä minullakaan olleet varoitukset päällä, ainoastaan otetun kuvan katselussa. Kiitos vinkistä, laitoin ne päälle nyt kokeeksi. Aika näyttää ärsyttävätkö varoitukset enemmän kuin hyödyttävät.

Mutta eiköhän sen kanssa opi elämään.
Humminbird

Ainakin E-M1:ssä ja E-M10:ssä saa varoitukset päälle ja pois info-nappia painamalla, eli ei tarvitse valikossa surfata.
OlyT 75

Humminbird kirjoitti:Ainakin E-M1:ssä ja E-M10:ssä saa varoitukset päälle ja pois info-nappia painamalla, eli ei tarvitse valikossa surfata.
Juu, sama on näköjään 5:ssakin. Kun varoitukset on laitettu menu-valikosta ylipäätään päälle, niin info-painikkeella saa vielä valita mitä näytössä milloinkin vilkkuu.
ppotka
Viesti:

Kuvassa oleva huomioväri on siitä hyvä, että se on siinä kuvassa. Ei tarvitse kuikuilla muita näyttöjä.

Pelkän etsinkuvan tarkkailun ongelmallisin osa on oma silmä, joka mukautuu ympäristön valojen ja heijastusten vaikutuksesta ja näkee sen vuoksi etsinkuvan aina eri tavalla vaikka kohteen kirkkaus ei muuttuisikaan. E-M1:ssä tuli vallitsevaan valaistukseen mukautuva etsimen kirkkaus, mikä helpottaa tätä ongelmaa.
pekkapotka.com
OlyT 75

ppotka kirjoitti:Kuvassa oleva huomioväri on siitä hyvä, että se on siinä kuvassa. Ei tarvitse kuikuilla muita näyttöjä.

Pelkän etsinkuvan tarkkailun ongelmallisin osa on oma silmä, joka mukautuu ympäristön valojen ja heijastusten vaikutuksesta ja näkee sen vuoksi etsinkuvan aina eri tavalla vaikka kohteen kirkkaus ei muuttuisikaan. E-M1:ssä tuli vallitsevaan valaistukseen mukautuva etsimen kirkkaus, mikä helpottaa tätä ongelmaa.
Tuossa on muuten varmaan vinha perä. Ennenvanhaan valottamisessa tuli luotettua lähinnä mittareihin ja ns. perstuntumaan (jonkinlainen kokemusperäinen suhde oman kameran mittatulosten ja vallitsevan ympäristön kanssa). Nyt yhtälöön on lisätty vielä pari muuttujaa lisää (mm. ihmissilmä), joka on kaiken muun hyvän lisäksi mainitsemaasi adaptiivista sorttia suhteessa vallitsevaan valoon.. Ja jos laittaa liikaa luottoa mielikuvalle, mikä on lähinnä elektronisen etsimen ehdotelman, silmän tuottamien signaalien ja aivojen aina vajavaisen tulkinnan sekamelska, voidaan olla vielä pahemmin siellä jossain mutu-alueella. Vaikka kuinka kuvittelisi kaiken olevan paremmin kuin koskaan ennen.

Taidanpa tosiaan opetella kuvaamaan varoitukset visusti ruudussa vilkkuen. Ja kunhan kokemusta kertyy, alkaa homma varmaan vähitellen synkkaamaan tämän nykyisenkin kanssa. Kunhan mieli pääästää vielä kokonaan irti exästä ;-)
OlyT 75

Olen nyt kuukauden päivät omistanut EM-5:n ja ehkä pikkuhiljaa asetukset alkavat vaikuttaa mieleisiltä. Olympuksen käyttölogiikka on mun mielestä samaan aikaan sen vahvuus ja heikkous. Ohjelmoitavat namiskat on hyvä idea, mutta menee aika paljon pähkäillessä mitä haluaa mihinkin. Ja sitten kun alkaa pääsemään kartalle mahdollisuuksista sekä omista mieltymyksistään, jotain jää kuitenkin aina kaipamaan. Menu-valikoissa seikkailu kun on melko tuskallista kesken kuvauksen.

MySet:tejä olen vekslaillut jos jonkinlaiseen järjestykseen, voisi alkaa olla ehkä lähellä nyt. 1:sessä on ns. normikuvaustoiminnot, 2:sessa Autobracket (Exposure) käsivaralta (IS = 1) ja 3:sessa Autobracket jalustalta (IS = off). MySet4:ssa on asetukset manuaalilinsseille ja makrokuvaukselle. Sisältäen manuaalitarkennuksen pikanäppäimen, terävyysalueen tarkistuksen, AEL:n pistemittuksella..

Mutta. Sitten ajattelin että tähän olisi kiva saada myös Half Way Rls With IS -> On. Suurennoskuvalla käsitarkennusta hakiessa olisi hyödyllistä saada vakain tarvittaessa mukaan etsinkuvaan jo ennen laukaisua. Toisaalta normiasetuksissa haluaisi säästää akkua mahdollisimman paljon, se saisi siis olla kaikissa muissa Seteissä Off. Mun kamerassa tuo Half Way ei kuitenkaan suostu tallentumaan MySet:iin. Vaan se on MySeteistä riippumatta päällä tai poissa viimeisimmän valinnan mukaan. Onko muilla kokemuksia, että onko tuo tosiaan jonkinlainen globaali asetus, jota ei pysty tallentamaan MySet:in sisään vaan se pysyy aina siinä mihin se on viimeksi valittu? Vai teenkö mahdollisesti jotain vain väärin..
Humminbird

OlyT 75 kirjoitti: Mutta. Sitten ajattelin että tähän olisi kiva saada myös Half Way Rls With IS -> On. Suurennoskuvalla käsitarkennusta hakiessa olisi hyödyllistä saada vakain tarvittaessa mukaan etsinkuvaan jo ennen laukaisua. Toisaalta normiasetuksissa haluaisi säästää akkua mahdollisimman paljon, se saisi siis olla kaikissa muissa Seteissä Off. Mun kamerassa tuo Half Way ei kuitenkaan suostu tallentumaan MySet:iin. Vaan se on MySeteistä riippumatta päällä tai poissa viimeisimmän valinnan mukaan. Onko muilla kokemuksia, että onko tuo tosiaan jonkinlainen globaali asetus, jota ei pysty tallentamaan MySet:in sisään vaan se pysyy aina siinä mihin se on viimeksi valittu? Vai teenkö mahdollisesti jotain vain väärin..
Kyseessä on globaali asetus, ei voi muuttaa mysetillä. Itse käytän sen verran paljon teleobjektiiveja, että tuo asetus on aina päällä.

Jos haluat välttää turhaa vakaimen käyttöä, ohjelmoi Fn1 toimimaan AEL-nappina. Sitten ohjelmoi niin että laukaisunapin puolipainallus tekee AEL-toiminnon, täyspainallus laukaisun, ja varsinainen AEL-nappi (eli ohjelmoimasi Fn1) toimiikin automaattitarkennuksena. Tämä tapahtuu asetusvalikosta AF/MF -> AEL/AFL -> S-AF -> mode 3. Tällöin siis laukaisimen puolipainallus ei tee muuta kuin lukitsee valotuksen ja käynnistää vakaajan. Tällöin voit Fn1-napilla tarkentaa ilman että laukaisunappiin tarvitsee koskea, jolloin voit sommittella ilman että vakaaja käynnistyy. Laukaisimen puolipainalluksella voit hakea valotuksen vaikka pistemittauksella ja sitten laukaista kameran.

Nappien toiminnot tallentuvat mysettiin, joten kameran voi laittaa toimimaan noin vain haluamissasi myseteissä.
OlyT 75

Ok! Tuossa mallissa koko toimintatapa voi tosin olla niin erilainen mihin tottunut, että voi käydä hankalaksi itselle. Täytyy sitten tarvittaessa juosta menu-valikoissa.

Siinä manuaali/macro -moodissa (MySet4) on nyt Fn1 = syväterävyyden tarkistus, Fn2 = AEL pistemittauksella (puolilaukaisimessa on keskustapainotteinen) ja Record = Manual Focus.

Tuossa sun esimerkissä tulee kuitenkin hyvin ilmi, kuinka paljon eri vaihtoehtoja on muokata toimintoja. Mutta siltikin, koska osaan namiskoista voi ohjelmoida vain osan toiminnoista, tulee eteen kinkkisiä valintatilanteita. Olen ihan totutteluvaiheessa vielä ja katsotaan minkälaiseksi asetukset lopulta muodostuu.

Kiitos paljon infosta ja vastauksesta! Ei tarvitse pähkäillä ja tapella tuon kanssa enempää.
ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Johtuuko sähköisestä etsimestä, kun kuva etsinkuva pysähtyy hetkeksi 40-150 millisen objekttivin kanssa kuvatessa? Huomasin ilmiön, kun kuvasin sisällä ja objektiivi oli aivan ääriasennossa. En ole moista huomannut muilla objektiiveilla. Siis onhan tuossa etsinkuvassa aina viivettä hieman, mutta ei selkeää pysähdystä.
Humminbird

ruutu kirjoitti:Johtuuko sähköisestä etsimestä, kun kuva etsinkuva pysähtyy hetkeksi 40-150 millisen objekttivin kanssa kuvatessa? Huomasin ilmiön, kun kuvasin sisällä ja objektiivi oli aivan ääriasennossa. En ole moista huomannut muilla objektiiveilla. Siis onhan tuossa etsinkuvassa aina viivettä hieman, mutta ei selkeää pysähdystä.
Ei tapahdu ainakaan minulla, käytössä E-M1 ja E-M10. En ole kokeillut E-M5.
ppotka
Viesti:

Olisiko kyse siitä, että kuvanvakaaja vakauttaa etsinkuvan? Sen "pidon" huomaa pitkillä polttoväleillä selvemmin kuin lyhyillä.
Toinen mahdollisuus voisi olla, että panoroit ja käytät vakaajan IS-1 moodia, jolloin vakaaja ei tykkää panoroinnista vaan yrittää laittaa vastaan. Panorointimoodit ovat IS-2 (vaaka) ja IS-3 (pysty). (Seuraavissa malleissa on automaattinen panoroinnin tunnistus, jolloin ei itse tarvitse huolehtia moodista)
pekkapotka.com
ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

S1 on käytössä, joten jospa se johtui siitä. Kuvat onnistuivat ihan hyvin, mutta ihmettelin vain outoa pysäytyskuvaa zoomatessa ääriasentoon.
Vastaa Viestiin