Canon 5Ds ja 5DsR

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

tn1krr kirjoitti:
nomad kirjoitti: Eli selvennyksenä vielä kerran. Dynamiikka on mitä on. Se ei parane vaikka kuinka kuvaa pienentäisi.

Mutta on silti ihmeellistä miksei Canon ryhdy tässä toimiin. Nythän se on tosiasiallisesti tilanteessa jossa asiallisesti tehtyjen runkojen ja laajan ja pääosin hyvälaatuisen objektiivivalikoiman myyntipotentiaali kärsii kennojen vuoksi. Kennoja osaavat valmistaa monet muutkin putiikit kuin Sony. Nikonillakin on 3-4 valmistajan kennoja käytössä ja kaikki toimivat karkeasti yhtä hyvin. Canon ei voisi menettää mitään jos se nöyrästi katselisi ympärilleen ja hommaisi kameroihinsa parasta saatavissa olevaa tekniikkaa.
FF-kokoisena huippukennoja tekee ainakin tällä hetkellä tasan 1 firma ja voipi olla ettei Sonylla ole hirveästi intoa myydä kun kuitenkin kilpaillaan kutistuvassa kokonaismarkkinassa. Sonyn ja Nikonin sopparit on kanssa mielenkiintoinen juttu, melko varmat huhut väittivät että Nikonille oli myyty aikoinaan 18 kk exclusiviteetti noi 36 MP FF-kennoihin. Mitähän tapahtuu kun Sony julkistaa seuraavan resokoon kennon jossa muutkin jutut on ns. kohdilaan? Tuleeko ensin ulos Sonyn omissa kameroissa? D810 on sen verran uusi tuote että D820:stä tuskin pukkaa tässä kevään kuluessa.
Tietääkseni Nikon on teettänyt fx-kennojaan 2-3 firmalla. Tällä hetkellä tilanne on se, että Sonyn kennoja on halvemmissa täyskäreissä, mutta ei D4:ssä eikä Df:ssä.

Onko tämä sinulle tuttu?
http://sensorgen.info
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

nomad kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:
nomad kirjoitti: Eli selvennyksenä vielä kerran. Dynamiikka on mitä on. Se ei parane vaikka kuinka kuvaa pienentäisi.

Mutta on silti ihmeellistä miksei Canon ryhdy tässä toimiin. Nythän se on tosiasiallisesti tilanteessa jossa asiallisesti tehtyjen runkojen ja laajan ja pääosin hyvälaatuisen objektiivivalikoiman myyntipotentiaali kärsii kennojen vuoksi. Kennoja osaavat valmistaa monet muutkin putiikit kuin Sony. Nikonillakin on 3-4 valmistajan kennoja käytössä ja kaikki toimivat karkeasti yhtä hyvin. Canon ei voisi menettää mitään jos se nöyrästi katselisi ympärilleen ja hommaisi kameroihinsa parasta saatavissa olevaa tekniikkaa.
FF-kokoisena huippukennoja tekee ainakin tällä hetkellä tasan 1 firma ja voipi olla ettei Sonylla ole hirveästi intoa myydä kun kuitenkin kilpaillaan kutistuvassa kokonaismarkkinassa. Sonyn ja Nikonin sopparit on kanssa mielenkiintoinen juttu, melko varmat huhut väittivät että Nikonille oli myyty aikoinaan 18 kk exclusiviteetti noi 36 MP FF-kennoihin. Mitähän tapahtuu kun Sony julkistaa seuraavan resokoon kennon jossa muutkin jutut on ns. kohdilaan? Tuleeko ensin ulos Sonyn omissa kameroissa? D810 on sen verran uusi tuote että D820:stä tuskin pukkaa tässä kevään kuluessa.
Tietääkseni Nikon on teettänyt fx-kennojaan 2-3 firmalla. Tällä hetkellä tilanne on se, että Sonyn kennoja on halvemmissa täyskäreissä, mutta ei D4:ssä eikä Df:ssä.

Onko tämä sinulle tuttu?
http://sensorgen.info
Tuttu on. Olisi pitänyt muotoilla tuo "korkean reson FF huippukennoja", kun noi Nikonin omathan on lähinnä noissa ammattikuvaajien rärätätä-koneissa ja muissa alemman reson vehkeissä. APS-C:ssa onkin sitten aivan eri tason mahdollisuus mennä shoppaamaan kilpailukykyisiä kennoja vaikka Toshibalta tai miksei nykyään Samsung:lta back-lit:ejä. Nikonhan on vielä paljon enemmän nojallaan kamerabusinekseen kuin Canon ja ollut melkoisissa talousvaikeuksissa

http://petapixel.com/2014/05/18/nikons- ... ructuring/

Jännä nähdä löytyykö sieltä paukkuja panostukseen oman kennotekkiksen kanssa vai mennäänkö enemmänkin shoppailun suuntaan,
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Canon teki ainakin kohdallani merkittävästi helpommaksi päivityspolun valinnan. Missäs hinnoissa ne vähän käytetyt D810:t pyörivätkään?
Sapere aude.
---
flickr
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

tn1krr kirjoitti: Tuttu on. Olisi pitänyt muotoilla tuo "korkean reson FF huippukennoja", kun noi Nikonin omathan on lähinnä noissa ammattikuvaajien rärätätä-koneissa ja muissa alemman reson vehkeissä. APS-C:ssa onkin sitten aivan eri tason mahdollisuus mennä shoppaamaan kilpailukykyisiä kennoja vaikka Toshibalta tai miksei nykyään Samsung:lta back-lit:ejä. Nikonhan on vielä paljon enemmän nojallaan kamerabusinekseen kuin Canon ja ollut melkoisissa talousvaikeuksissa

http://petapixel.com/2014/05/18/nikons- ... ructuring/

Jännä nähdä löytyykö sieltä paukkuja panostukseen oman kennotekkiksen kanssa vai mennäänkö enemmänkin shoppailun suuntaan,
Nikonin tilanne on tosiaan erilainen - ja paljon vaikeampi jos kameramarkkina jatkaa sukellustaan, Nikonhan on melko puhdas kameranvalmistaja. Mutta ei nämä talousasiat tietenkään lyhyellä tähtäimellä näy niissäkameroissa joita meille kuluttajille myydään.

Samsungin uutta kroppikennoa on hehkutettu. Ja Nikonin kroppikameroissa käytetty Toshiban kenno tunnetaan hyväksi. Niissä on sama (tai Samsungin tapauksessa korkeampi) pikselitiheyskin kuin näissä nyt keskustelluissa kennoissa. Jos kameramarkkinat suuntautuvat enemmän täyskennoisiin, niin on vain ajan kysymys koska Sony saa kilpailua.
T-K
Viestit: 187
Liittynyt: Maalis 14, 2014 17 : 01

Viesti Kirjoittaja T-K »

Kryptos kirjoitti:Canon teki ainakin kohdallani merkittävästi helpommaksi päivityspolun valinnan. Missäs hinnoissa ne vähän käytetyt D810:t pyörivätkään?
+1
Ei kyllä siltikään houkuttelisi koko järjestelmän vaihto, eikä sonyn pakattu raw.. Ehkä pitäisi panostaa kuvaamiseen ja kehittyä siinä, joka taas ei palvele tätä kalustovemputusta yhtään.
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nomad kirjoitti:
paaton kirjoitti:Dynamiikka ei parane skaalatessa. Puhkipalaneeseen kohtaan ei ilmesty tavaraa taivaasta.
Eikä umpimustasta.
Dynamiikka on yleensä heikoimman detektoitavan signaalin suhde suurimpaan. Jos se määritellään pikseliä kohti, niin kuin käsittääkseni on tapana, pikseleitä keskiarvoistamalla se paranee uutta isoa pikseliä kohti. Jos meillä on neljä pikseliä, joiden maksimivaraus on 256 elektronia, niin dynamiikkaa on 256 yksikköä. Heikossa valaistuksessa tuolle alueelle osuu ehkä yksi fotoni. Silloin kolme on umpimustaa ja yhdessä on himmein harmaa - eli kohinaa. Jos ne pikselit keskiarvoistetaan, niin maksimi on 1024 ja dynamiikka per pikseli paranee. Jos se lasketaan kuvaa kohti, sitten ei mikään muutu, mutta käsittääkseni kennoilta mitataan pikselikohtainen dynamiikka.

Esimerkiksi tuon puhkipalamisen määrää maksimivalotuksen aikaansaavaa intensiteetti. Se ei kerro paljoakaan kennon suorituskyvystä ilman tietoa pienimmästä havaittavasta valaisuerosta. Sitä on helppo lisätä harmaasuodattimella kuinka paljon vain.
Hannu
toimeve
Viestit: 366
Liittynyt: Helmi 11, 2003 17 : 05
Paikkakunta: Jämsä (syämmelthän Pyssykyläläinen)

Viesti Kirjoittaja toimeve »

...hienoa lukea näitä perusteita, syitä ja seurauksia. Tosin tiiä olisiko niillä käytännössä esimerkiksi ittelle mithän merkitystä. Siis että omissa normiotoksissa huomaisi mittään eroa.

No, vaihoin juuri 5D3:een kaksi (minulle) hyvää runkoa eli 7D:n ja 5D:n. Tyydyn nyt tuohon.

Ja lopetan näitten lukemisen, muuten huomaan vielä omistavani ihan shittiä tässä harrastuksessa :D
*****************
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04

Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-

5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Onpas kyllä todella negatiivista tämä keskustelu, jopa nettifoorumiksi.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Ja hyvin yksipuolisesti. Edes merkin omat kuvaajat ei väitä vastaan..
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

JKyytinen kirjoitti:Onpas kyllä todella negatiivista tämä keskustelu, jopa nettifoorumiksi.
No, mites käännät tämän positiiviseksi? Resoa on joo, siinä kun D810 tiedostosta tekee 60 senttiä leveän tulosteen niin tällä saa 70 senttisen. No nyt.

Ja sitten... Joo. Hinta on myös isompi.

Eli kyllä, tämähän on hieno julkistus.
plrbr
Viestit: 619
Liittynyt: Marras 23, 2009 20 : 26

Viesti Kirjoittaja plrbr »

Tämähän on nettiviihdettä parhaimmillaan! Ei ole ollut näin hauskaa sitten D700:n "tarviin enemmään resoo"-itkun kääntymisen D800:n "aivan liikaa resoo" -vinkumiseksi . . .
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Hel_NiS kirjoitti:Resoa on joo, siinä kun D810 tiedostosta tekee 60 senttiä leveän tulosteen niin tällä saa 70 senttisen. No nyt.
Ja 70D:llä 45cm...

Ei nyt sillä, että mielestäni 5Ds olisi mahtava laite jota ei saa kommentoida ilman ylistyssanoja.
Viimeksi muokannut JKyytinen, Helmi 06, 2015 16 : 25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

hkoskenv kirjoitti: Dynamiikka on yleensä heikoimman detektoitavan signaalin suhde suurimpaan. Jos se määritellään pikseliä kohti, niin kuin käsittääkseni on tapana, pikseleitä keskiarvoistamalla se paranee uutta isoa pikseliä kohti. Jos meillä on neljä pikseliä, joiden maksimivaraus on 256 elektronia, niin dynamiikkaa on 256 yksikköä. Heikossa valaistuksessa tuolle alueelle osuu ehkä yksi fotoni. Silloin kolme on umpimustaa ja yhdessä on himmein harmaa - eli kohinaa. Jos ne pikselit keskiarvoistetaan, niin maksimi on 1024 ja dynamiikka per pikseli paranee. Jos se lasketaan kuvaa kohti, sitten ei mikään muutu, mutta käsittääkseni kennoilta mitataan pikselikohtainen dynamiikka.

Esimerkiksi tuon puhkipalamisen määrää maksimivalotuksen aikaansaavaa intensiteetti. Se ei kerro paljoakaan kennon suorituskyvystä ilman tietoa pienimmästä havaittavasta valaisuerosta. Sitä on helppo lisätä harmaasuodattimella kuinka paljon vain.
Nyt kyllä viheltää fotonit lujaa ja korkealta. En tajua tätä vaikka yritänkin.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

JKyytinen kirjoitti:Onpas kyllä todella negatiivista tämä keskustelu, jopa nettifoorumiksi.
Deprivjuun keskusteluissa oli kanssa yksi joka kysyi tuota samaa. Sitten ne 549 muuta kommentoijaa selvitti sille asian.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

janne. kirjoitti:Kuva
Nostan vain tämän tähän

:)
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Ostetaan vaalea hame, jossa on punainen raita. Ihan sama mikä koko. Jos ei sovi vyötärölle, niin vedän päähän...

..
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

paaton kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti: Dynamiikka on yleensä heikoimman detektoitavan signaalin suhde suurimpaan. Jos se määritellään pikseliä kohti, niin kuin käsittääkseni on tapana, pikseleitä keskiarvoistamalla se paranee uutta isoa pikseliä kohti. Jos meillä on neljä pikseliä, joiden maksimivaraus on 256 elektronia, niin dynamiikkaa on 256 yksikköä. Heikossa valaistuksessa tuolle alueelle osuu ehkä yksi fotoni. Silloin kolme on umpimustaa ja yhdessä on himmein harmaa - eli kohinaa. Jos ne pikselit keskiarvoistetaan, niin maksimi on 1024 ja dynamiikka per pikseli paranee. Jos se lasketaan kuvaa kohti, sitten ei mikään muutu, mutta käsittääkseni kennoilta mitataan pikselikohtainen dynamiikka.

Esimerkiksi tuon puhkipalamisen määrää maksimivalotuksen aikaansaavaa intensiteetti. Se ei kerro paljoakaan kennon suorituskyvystä ilman tietoa pienimmästä havaittavasta valaisuerosta. Sitä on helppo lisätä harmaasuodattimella kuinka paljon vain.
Nyt kyllä viheltää fotonit lujaa ja korkealta. En tajua tätä vaikka yritänkin.
Eikös tämä mene jotakuinkin siten että mitattaessa dxomark:in tyyliin käyttökelpoista DR:ää (alue jolla SNR on parempi kuin X) sekä ylä että alaraja tulee vastaan kun signaalin ja häiriön suhde alittaa tietyn raja-arvon. Ja koska downscaalaamalla kuvan kokoa saadaan SNR:ää parannettua nuo raja-arvot liikkuvat hiukan "ulospäin" normalisoitaessa korkeampiresoinen kuva ns. vertailuresoon.

Sonyn DR-etuhan tulee paitsi A/D muuntimien sijainnista kennolla (parempi "rivi"-noisen hallinta) myös väitetysti matalammasta dark current:sta siellä diodilla (liekö tämä sitten riippuvainen viivanleveydestä ja "logiikan sijainnista chipin takapuolella) ja jostain nerokkaasta chippitason dynaamisesta dark current subsctractionista joka edelleen parantaa column noisea. Tulipas selkeä kappale tästä, hyvähyvä.
jupera
Viestit: 322
Liittynyt: Syys 07, 2006 14 : 11
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupera »

tn1krr kirjoitti:
paaton kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti: Dynamiikka on yleensä heikoimman detektoitavan signaalin suhde suurimpaan. Jos se määritellään pikseliä kohti, niin kuin käsittääkseni on tapana, pikseleitä keskiarvoistamalla se paranee uutta isoa pikseliä kohti. Jos meillä on neljä pikseliä, joiden maksimivaraus on 256 elektronia, niin dynamiikkaa on 256 yksikköä. Heikossa valaistuksessa tuolle alueelle osuu ehkä yksi fotoni. Silloin kolme on umpimustaa ja yhdessä on himmein harmaa - eli kohinaa. Jos ne pikselit keskiarvoistetaan, niin maksimi on 1024 ja dynamiikka per pikseli paranee. Jos se lasketaan kuvaa kohti, sitten ei mikään muutu, mutta käsittääkseni kennoilta mitataan pikselikohtainen dynamiikka.

Esimerkiksi tuon puhkipalamisen määrää maksimivalotuksen aikaansaavaa intensiteetti. Se ei kerro paljoakaan kennon suorituskyvystä ilman tietoa pienimmästä havaittavasta valaisuerosta. Sitä on helppo lisätä harmaasuodattimella kuinka paljon vain.
Nyt kyllä viheltää fotonit lujaa ja korkealta. En tajua tätä vaikka yritänkin.
Eikös tämä mene jotakuinkin siten että mitattaessa dxomark:in tyyliin käyttökelpoista DR:ää (alue jolla SNR on parempi kuin X) sekä ylä että alaraja tulee vastaan kun signaalin ja häiriön suhde alittaa tietyn raja-arvon. Ja koska downscaalaamalla kuvan kokoa saadaan SNR:ää parannettua nuo raja-arvot liikkuvat hiukan "ulospäin" normalisoitaessa korkeampiresoinen kuva ns. vertailuresoon.

Sonyn DR-etuhan tulee paitsi A/D muuntimien sijainnista kennolla (parempi "rivi"-noisen hallinta) myös väitetysti matalammasta dark current:sta siellä diodilla (liekö tämä sitten riippuvainen viivanleveydestä ja "logiikan sijainnista chipin takapuolella) ja jostain nerokkaasta chippitason dynaamisesta dark current subsctractionista joka edelleen parantaa column noisea. Tulipas selkeä kappale tästä, hyvähyvä.
Joo, mut oleellista pohdintaa, jos yrittää ymmärtää syitä ja taustoja. Todennäköisesti olet aika lähellä oiketa selitystä. Logiikan sijainti on ollut ainakin ylsi ero Canoniin.
Force75
Viestit: 343
Liittynyt: Tammi 19, 2011 20 : 48
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Force75 »

Ensimmäisiä tuntumia kamerasta:
http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-5ds-sr

Vitsi, on tää jännää kun tulee uusia kameroita merkistä riippumatta niin pitää päivästä toiseen googletella niistä tietoa ja pohtia miten hyviä ne nyt onkaan ja puntaroida onko se oma kamera nyt parempi kun ne muut vai ei. Tää on vähä tällänen harrastus itse kuvien näppäilyn lisäksi! :-)
D810 & D5300
(ex. 450D,600D,7D,5D2,5D3,M)
habannaama
Viestit: 5438
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Mikä ihmeen idea oli lykätä moinen pikselimäärä ?

Onko nyt niin, että kalustorunk* kiirehtivät kilvan tiskeille kiljuen; mulle mulle mulle ?

Tuskin, sillä tuolla Canonimaisella hinnoitteluperiaatteella voipi olla, että jää hyllyille...

Olisivat ennenminkin alkaneet kehittämään laadukkaampia kennoja jo olemassa oleviin, kuin myös L-laajiksiaan, joissa hinta-/laatusuhteeltaan naurettava punainen rengas.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin