Nikkor 20/1.8?
-
- Viesti:
Hmmmm.... Onko tässä nyt sääsuojaus vai ei? Mansurov sanoo, että on ja phoblographer notta ei.
Ei nyt ole mulle välttämättä deal-breaker, mutta toinen testaajista lienee silmälaseja vailla.
Ei nyt ole mulle välttämättä deal-breaker, mutta toinen testaajista lienee silmälaseja vailla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Kyseessä on varmaan se "sääsuojaus" mikä löytyy muistakin f/1.8 sarjan primeistä. Olen minä noilla kuvannut ihan täysiä sateessakin, vaikkei takeita kestävyydestä annetakaan.mremonen kirjoitti:Hmmmm.... Onko tässä nyt sääsuojaus vai ei? Mansurov sanoo, että on ja phoblographer notta ei.
-
- Viesti:
Mitä nyt katsoin 24-70:n konstruktiota, niin ihan yhteneväinen se on 85/1.8:n kanssa. Eli sama "sääsuojaus" se on kaikissa.nomad kirjoitti:Kyseessä on varmaan se "sääsuojaus" mikä löytyy muistakin f/1.8 sarjan primeistä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Se voi selvittää jotakin - kyllä nämä edullisemmatkin primet ovat ainakin minulla kaiken sateen kestäneen. Kop kop... En tosin pese kameroitani suihkussa kuten kuulemma Olympuksen ja Pentaxin leiri tekee.mremonen kirjoitti:Mitä nyt katsoin 24-70:n konstruktiota, niin ihan yhteneväinen se on 85/1.8:n kanssa. Eli sama "sääsuojaus" se on kaikissa.nomad kirjoitti:Kyseessä on varmaan se "sääsuojaus" mikä löytyy muistakin f/1.8 sarjan primeistä.
Nikonin arka paikka ovat bajonetin kontaktit objektiiviin. Ne olen useammankin kerran saanut kostumaan. Tapahtuu hyvin helposti vanhoilla ei-G objektiiveilla tai kun vaihtaa obiskaa sateessa.
PS Saksan Amazonissa 20mm/1.8 oli aika hyvään hintaan.
-
-
Hop, tämä tosiaan saattaa olla syynä 35/1.4n sigman kontakti häiriöihin ulkoillessa. Sigmassahan ei ole lainkaan sitä kumihuulta bajon turvana.nomad kirjoitti: Nikonin arka paikka ovat bajonetin kontaktit objektiiviin. Ne olen useammankin kerran saanut kostumaan. Tapahtuu hyvin helposti vanhoilla ei-G objektiiveilla tai kun vaihtaa obiskaa sateessa.
-
Vaikka tuon provoksi tarkoititkin niin hassuinta on että olen itsekin pari kertaa huuhdellut kurat kameran päältä reissun jälkeen roiskuttamalla/valuttamalla kädellä vettä kraanasta systeemin päälle. Ja kalustona oli siihen aikaan juurikin Pentax. Suihkuun tai suoraan kraanan alle en Pentaxiakaan laittaisi, koska vesi tulee silloin liian kovalla paineella ja menee melkoisella varmuudella väärään paikkaan. Nykyistä Nikonin kalustoa en uskaltaisi moisella tavalla pestä.nomad kirjoitti:
Se voi selvittää jotakin - kyllä nämä edullisemmatkin primet ovat ainakin minulla kaiken sateen kestäneen. Kop kop... En tosin pese kameroitani suihkussa kuten kuulemma Olympuksen ja Pentaxin leiri tekee.
-
Ei ollut provo. Se oli asia jonka olen juutuubista oppinut :-)Naranek kirjoitti:Vaikka tuon provoksi tarkoititkin niin hassuinta on että olen itsekin pari kertaa huuhdellut kurat kameran päältä reissun jälkeen roiskuttamalla/valuttamalla kädellä vettä kraanasta systeemin päälle. Ja kalustona oli siihen aikaan juurikin Pentax. Suihkuun tai suoraan kraanan alle en Pentaxiakaan laittaisi, koska vesi tulee silloin liian kovalla paineella ja menee melkoisella varmuudella väärään paikkaan. Nykyistä Nikonin kalustoa en uskaltaisi moisella tavalla pestä.nomad kirjoitti:
Se voi selvittää jotakin - kyllä nämä edullisemmatkin primet ovat ainakin minulla kaiken sateen kestäneen. Kop kop... En tosin pese kameroitani suihkussa kuten kuulemma Olympuksen ja Pentaxin leiri tekee.
Tämä sääsuojaus on hieman hankala keskustelunaihe. Todennettuja tapauksia joissa kosteus olisi kameran hajoittanut on lopultakin niin vähän. Nikonin arka paikka on se bajonetti. Mutta vaikka kuvaaminen bajonetin liittimien kostumisen vuoksi hetkeksi loppuukin, ei se tarkoita, että kamera (tai objektiivi) menisi rikki.
-
- Viesti:
Jep. Eilen panin sinne tilauksen sisään. Suomen ALVilla ja rahdilla loppuhinnaksi tuli 720 ja toimitusaika avoin. Mulla on kuitenkin tuon kanssa aikaa odotella ja jos jostain saa halvemmalla, tuon voi aina peruuttaa.nomad kirjoitti:PS Saksan Amazonissa 20mm/1.8 oli aika hyvään hintaan.
---
blogi
---
blogi
-
Ei tietystikään mene siitä rikki. Samalla tavalla kuin laskettelussa kannattaa olla pieni pyyhkeenpalanen mukana lasien pyyhkimistä varten, niin kuvatessa huonolla ilmalla se kannattaa myös olla mukana. Pyyhkäisee nastat kuiviksi ja siinä se. Tarkoitin että virnuilet asialla, ja halusin sanoa että ainakin Pentaxilla se on ihan oikeasti varteenotettava vaihtoehto saada hiekkainen kura pois kameran pinnalta. Minulla on sääsuojaamaton kamera alkanut kiukutella säännöllisesti märällä kelillä ja siksi aikanaan Pentaxin ostinkin. Tämä nykyinen Nikon ei niin kovissa keleissä vielä ole ollutkaan mitä aiemmat kalustot, joten en tiedä onko siitä samaan, mutta luulisin että on.nomad kirjoitti:Ei ollut provo. Se oli asia jonka olen juutuubista oppinut :-)Naranek kirjoitti:Vaikka tuon provoksi tarkoititkin niin hassuinta on että olen itsekin pari kertaa huuhdellut kurat kameran päältä reissun jälkeen roiskuttamalla/valuttamalla kädellä vettä kraanasta systeemin päälle. Ja kalustona oli siihen aikaan juurikin Pentax. Suihkuun tai suoraan kraanan alle en Pentaxiakaan laittaisi, koska vesi tulee silloin liian kovalla paineella ja menee melkoisella varmuudella väärään paikkaan. Nykyistä Nikonin kalustoa en uskaltaisi moisella tavalla pestä.nomad kirjoitti:
Tämä sääsuojaus on hieman hankala keskustelunaihe. Todennettuja tapauksia joissa kosteus olisi kameran hajoittanut on lopultakin niin vähän. Nikonin arka paikka on se bajonetti. Mutta vaikka kuvaaminen bajonetin liittimien kostumisen vuoksi hetkeksi loppuukin, ei se tarkoita, että kamera (tai objektiivi) menisi rikki.
-
Ei kai se nikonin bajonetti itsessään ole yhtään sen arempi mitä pentaxissakaan. Jos pentaxiin laitetaan 35mm sigma, josta puuttuu se kumihuuli, niin kyllä sinne vesi väliin menee. Vai onko pentaxin bajon liittimet varmistettu vielä erillisellä tiivisteellä? Tuskinpa.nomad kirjoitti:Nikonin arka paikka on se bajonetti. Mutta vaikka kuvaaminen bajonetin liittimien kostumisen vuoksi hetkeksi loppuukin, ei se tarkoita, että kamera (tai objektiivi) menisi rikki.
Se bajonetin ympärillä oleva sauma on taas nikonissa se kohta, josta vesi pääsee sisälle mikäli kamera kastuu ihan kunnolla.
-
Ei, samanlaisia ne ovat eli se objektiivin ja rungon välinen kumitiiviste on objektiivissa. Nikonissa se on se "huuli" ja Pentaxissa rengastyyppinen. Nastoja ei ole kummassakaan erikseen tiivistetty.paaton kirjoitti:Ei kai se nikonin bajonetti itsessään ole yhtään sen arempi mitä pentaxissakaan. Jos pentaxiin laitetaan 35mm sigma, josta puuttuu se kumihuuli, niin kyllä sinne vesi väliin menee. Vai onko pentaxin bajon liittimet varmistettu vielä erillisellä tiivisteellä? Tuskinpa.nomad kirjoitti:Nikonin arka paikka on se bajonetti. Mutta vaikka kuvaaminen bajonetin liittimien kostumisen vuoksi hetkeksi loppuukin, ei se tarkoita, että kamera (tai objektiivi) menisi rikki.
Se bajonetin ympärillä oleva sauma on taas nikonissa se kohta, josta vesi pääsee sisälle mikäli kamera kastuu ihan kunnolla.
Mitä kohtaa Nikonissa tarkoitat? eihän tuon objektiivi/runko liitoksen lisäksi uudemmissa objektiiveissa ole muuta saumaa tuolla kohtaa, seuraava on vasta tarkennusrenkaan kohdalla? vai puhuitko niistä vanhemmista objektiiveista joissa on aukkorengas?
Sikäli tuo oman Nikonini (D800) sääsuojaus hieman epäilyttää, että siellä missä se rungossa on näkyvissä, on toteutus kertaluokkaa heppoisempi kuin Pentaxissa. Esim. pohjan liitinten kumisuojus on Nikonissa heppoinen verrattuna Pentaxin vastaavaan ja paristokotelon kansi ei taatusti ole vesitiivis vaikka siinä kumihelma onkin. Koko kansi on sellainen lerppu että se ei painu tiiviisti sitä helmaa vasten vaan se on kiero ja siihen jää aukkoja. Sama koskee pystykahvan paristotilan kantta, heppoinen toteutus päästää veden taatusti sisään. Penassa nuo kohdat sulkeutuvat Nikoniin verrattuna jykevästi kuin kassakaapin ovet. Voin vain olettaa että ne näkymättömissäkin olevat tiivisteet on tehty yhtä huitaisten...
-
Se itse bajonetin ja rungon väli voi vuotaa, mikäli kamera kastuu oikein kunnolla. Mutta silloin pitää tosiaan olla jo oikea monsuuni tai tiputtaa kamera lampeen.
Itse asiassa tuo penan bajonettihän näyttää liittimiltään nikonia aremmalta, mikäli objektiivissa ei ole kumihuulta. Fokan huollossa pitivät kyllä canonin vastaavaa päittäin painavaa liitinsysteemia nikonia parempana, ei kuulemma ole ollut kontanti ongelmia edes sigmojen kanssa. Canissakin liittimet on tosin tuolla bajon sisällä, eikä itse bajon pinnassa.
Nikonissa kontaktit ylhäällä painavat ylös-alas suunnassa.
Pentaxissa painaa päittäin suoraan bajon pinnassa.
Canonissa bajon sisällä päittäin.
Itse asiassa tuo penan bajonettihän näyttää liittimiltään nikonia aremmalta, mikäli objektiivissa ei ole kumihuulta. Fokan huollossa pitivät kyllä canonin vastaavaa päittäin painavaa liitinsysteemia nikonia parempana, ei kuulemma ole ollut kontanti ongelmia edes sigmojen kanssa. Canissakin liittimet on tosin tuolla bajon sisällä, eikä itse bajon pinnassa.
Nikonissa kontaktit ylhäällä painavat ylös-alas suunnassa.
Pentaxissa painaa päittäin suoraan bajon pinnassa.
Canonissa bajon sisällä päittäin.
-
On tosiaan vuotanut vettä syvälle kameraan jos nuo liittimet kastuu.
Vaikka ratkaisu on Penalla erilainen, niin se on erittäin toimiva, koska rungon ja objektiivin välissä on O-rengas noiden kontaktien ulkopuolella, joka tiivistää todella hyvin. Ilmeisesti sitten paremmin kuin se Nikonin kumihuuli, koska ainakaan minulla ei koskaan mitään ongelmia ollut. Ja kuten jo sanoin, niin pahoista keleistä ei nykyisellä kalustolla ole vielä kokemusta, sittenhän sen näkee.
edit. nythä ma vasta hokasin.... Nikonissahan on tuossa tuon metallisen bajonetin ulkopuolella rungossa vielä yksi rengas, jossa on kaksi mahdollista vuotavaa reunaa eli se rengas joka välittää vanhempien objektiivien aukkotiedon rungolle. Sen reunoja ei ole näköjään tiivistetty lainkaan? ainakin se on tuon kumihuulen ULKOPUOLELLA....
Tuo kumihuuli on kaiken lisäksi bajonetin metallipintojen ulkopuolella ja vasten bajon laitoja sivulta painaen, eikä bajonetin metallipintojen välissä oleva o-rengas kuten Penassa. Ei ihme että ratkaisu on herkempi päästämään veden läpi noista saumoista... eikä Pentaxissa ole lainkaan tuollaista ylimääräistä rengasta bajon ja tiivisteen ulkopuolella.
Vaikka ratkaisu on Penalla erilainen, niin se on erittäin toimiva, koska rungon ja objektiivin välissä on O-rengas noiden kontaktien ulkopuolella, joka tiivistää todella hyvin. Ilmeisesti sitten paremmin kuin se Nikonin kumihuuli, koska ainakaan minulla ei koskaan mitään ongelmia ollut. Ja kuten jo sanoin, niin pahoista keleistä ei nykyisellä kalustolla ole vielä kokemusta, sittenhän sen näkee.
edit. nythä ma vasta hokasin.... Nikonissahan on tuossa tuon metallisen bajonetin ulkopuolella rungossa vielä yksi rengas, jossa on kaksi mahdollista vuotavaa reunaa eli se rengas joka välittää vanhempien objektiivien aukkotiedon rungolle. Sen reunoja ei ole näköjään tiivistetty lainkaan? ainakin se on tuon kumihuulen ULKOPUOLELLA....
Tuo kumihuuli on kaiken lisäksi bajonetin metallipintojen ulkopuolella ja vasten bajon laitoja sivulta painaen, eikä bajonetin metallipintojen välissä oleva o-rengas kuten Penassa. Ei ihme että ratkaisu on herkempi päästämään veden läpi noista saumoista... eikä Pentaxissa ole lainkaan tuollaista ylimääräistä rengasta bajon ja tiivisteen ulkopuolella.
-
Niin ja ei tuota kumihuulta edes ole likellekkään kaikissa nikonin objektiiveissa. Eikä pentaxeissa ole kumitiivistettä, jos siihen liittää vaikkapa sigman objektiiveja.
Isompi ongelma on minusta kuitenkin se, ettei pentaxiin saa lainkaan järkeviä suojattuja kiinteitä joilla olen tottunut kuvaamaan. Nämä nikonin halvat sisäisellä tarkennuksella ja kumihuulella olevat primet kestävät ihan todistetusti täyttä vesisadetta useita tunteja. Pentaxin vastaavat ovat ulkoisella tarkennuksella, jotka imevät takuulla kaiken veden sisäänsä.
Isompi ongelma on minusta kuitenkin se, ettei pentaxiin saa lainkaan järkeviä suojattuja kiinteitä joilla olen tottunut kuvaamaan. Nämä nikonin halvat sisäisellä tarkennuksella ja kumihuulella olevat primet kestävät ihan todistetusti täyttä vesisadetta useita tunteja. Pentaxin vastaavat ovat ulkoisella tarkennuksella, jotka imevät takuulla kaiken veden sisäänsä.
-
Joo, kaikki Pentaxin kiinteät eivät ole AW tai WR eli all weather /weather resistant objektiiveja, osa kuitenkin:paaton kirjoitti:Niin ja ei tuota kumihuulta edes ole likellekkään kaikissa nikonin objektiiveissa. Eikä pentaxeissa ole kumitiivistettä, jos siihen liittää vaikkapa sigman objektiiveja.
SMC Pentax-DA* 55mm F1.4 SDM
SMC Pentax-D FA 100mm F2.8 Macro WR
SMC Pentax-DA* 200mm F2.8 ED [IF] SDM
SMC Pentax-DA* 300mm F4 ED [IF] SDM
HD Pentax-DA 560mm F5.6 ED AW
Zoomeja onkin sitten enemmän:
SMC Pentax-DA* 16-50mm F2.8 ED AL [IF] SDM
HD Pentax-DA 16-85mm F3.5-5.6 ED DC WR
SMC Pentax-DA L 18-55mm F3.5-5.6 AL WR
SMC Pentax-DA 18-55mm F3.5-5.6 AL WR
SMC Pentax-DA 18-135mm F3.5-5.6 ED AL [IF] DC WR
HD Pentax-DA 20-40mm F2.8-4 Limited DC WR
SMC Pentax-DA* 50-135mm F2.8 ED [IF] SDM
SMC Pentax-DA 50-200mm F4-5.6 ED WR
SMC Pentax-DA L 50-200mm F4-5.6 ED WR
HD Pentax-DA 55-300mm F4-5.8 ED WR
SMC Pentax-DA* 60-250mm F4 ED [IF] SDM
Ja telejatkekin on AW:
HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
-
Näinpä. Varsinkin kun se FF puuttuu edelleen, niin kovin on pitkänpuoleista tarjontaa. Kovasti pentax mainostaa sääsuojaustaan, mutta prime puoli on unohdettu aika totaalisesti...Naranek kirjoitti: Joo, kaikki Pentaxin kiinteät eivät ole AW tai WR eli all weather /weather resistant objektiiveja, osa kuitenkin:
-
- Viesti:
-
Eli siitä missä on se mekaaninen aukkoarvoa välittävä rengas?Maffer kirjoitti:Mulla kun uppos D800E ja Zeiss 21mm jokeen, niin vesi ei mennyt sisään siitä missä ne tiivisterenkaat suojais vaan tuosta linssin kiinnityksen ulkoreunasta. JASsin raportissa on maininta että peilikotelossa ei ollut havaintoja vedestä mutta muualla kylläkin rungon sisällä.
-
Jos nyt rehellisesti sanoisin näin lauantain kunniaksi että sellaista valikoimaa ei olekaan, josta joku ei nillittämistä löytäisi kun omat mieltymykset ovat riittävän kaukana valtavirrasta, jonka tarpeet tietysti tulevat aina ensin.paaton kirjoitti:Näinpä. Varsinkin kun se FF puuttuu edelleen, niin kovin on pitkänpuoleista tarjontaa. Kovasti pentax mainostaa sääsuojaustaan, mutta prime puoli on unohdettu aika totaalisesti...Naranek kirjoitti: Joo, kaikki Pentaxin kiinteät eivät ole AW tai WR eli all weather /weather resistant objektiiveja, osa kuitenkin: