Sony RX-100 mkIII
-
Tässä pari kuvaa RX100m3:lla kuvattuna. Nämä eivät ole tiiliseinä-testikuvia vaan ihan oikeassa elämässä ja ulkoilmaolosuhteissa otettuja, ja niiden perusteella kamera on minun tarpeisiini mainio reissu-/kakkoskamera. Kyseessä on kuitenkin pokkari. Kuvat saa tarkempina auki klikkaamalla kunkin kuvan alla olevaa linkkiä.
Helsinki Evening Sun by Anie Mist, on Flickr
Goddamn Electric by Anie Mist, on Flickr
Way to Berlin by Anie Mist, on Flickr
Helsinki Evening Sun by Anie Mist, on Flickr
Goddamn Electric by Anie Mist, on Flickr
Way to Berlin by Anie Mist, on Flickr
-
Eikö tuo todella hyvä valovoima kompensoi kuitenkin melko paljon pienemmän kennon aiheuttamaa kohinahaittaa hämäräkuvauksessa.Anie Mist kirjoitti:Kokemuksia RX100m3 kamerasta vajaan viikon reissulta Berliiniin.
- Kuvanlaatu varauksin. Toki, kyseessä on pokkarikokoinen kamera 1" kennolla, mutta ero etenkin hämärässä m4/3-Olympukseeni on silminnähtävän huomattava.
-
Toki kompensoi. Minä tässä vertailen Sonyä hieman epäreilusti isompikennoiseen ei-pokkarikameraan E-M1, jossa sattuu olemaan vieläpä markkinoiden yksi parhaimmista - ellei paras - kuvanvakaaja, joka loistavan tukevan kuvausergonomian kanssa tekee kamerasta jopa yllättävän hyvän hämäräkuvauksessa. Eli suorituskyvyltään RX100m3 on mielestäni huonoimmillaankin (eli hämärissä olosuhteissa) riittävä, ja parhaimmillaan tuottaa kokoonsa nähden kuvanlaadullisesti upeaa jälkeä.sepim kirjoitti:Eikö tuo todella hyvä valovoima kompensoi kuitenkin melko paljon pienemmän kennon aiheuttamaa kohinahaittaa hämäräkuvauksessa.
Toki tarkennusnopeus jää kokemukseni mukaan huomattavasti jälkeen esim. edellämainitusta E-M1:stä, mutta tämä on taas epäreilua vertailua. Vai onko? Molemmat ovat peilittömiä kameroita! :)
-
Itse en vaihtaisi edes ykkösmallia välttämättä tähän kolmosmalliin... enkä olekaan vaihtanut. Mitään todella tärkeää ei tästäkään puutu, automaattinen väritasapaino vain saisi olla parempi, mutta tälläkin pärjää ja RAWilla ei mikään ongelma sekään.sepim kirjoitti:Jotka vaihdoitte Sony RX100II:sta tähän Sony RX100III:en niin mitä mieltä, kannattiko? Tarjosiko välirahan edestä ominaisuuksia lisää?
--------
Aves!
Aves!
-
Ainoa syy, miksi valitsin kakkosen vs ykkönen oli kääntyvä näyttö.Sakke_K kirjoitti:[
Itse en vaihtaisi edes ykkösmallia välttämättä tähän kolmosmalliin... enkä olekaan vaihtanut. Mitään todella tärkeää ei tästäkään puutu, automaattinen väritasapaino vain saisi olla parempi, mutta tälläkin pärjää ja RAWilla ei mikään ongelma sekään.
Kolmonen tarjoaa pitkällä telellä hyvän valovoiman, mutta niin ani harvoin otan huonossa valossa pitkällä tellä kuvia, että en tuosta ominaisuudesta siksi turhaan maksa.
Myös kolmosessa etsin, mutta satunnaisena reisukuvaajana en sitäkään tarvitse.
-
Minulle mk2 valitsemiseen vaikutti kääntyvän näytön lisäksi wifi sekä lupaus jonkun verran paremmista herkkyysominaisuuksista. Ykkösellä olisin kuitenkin ihan hyvin pärjännyt, ei noi mk2:n lisäherkut niin merkittäviä ole.
RX100 mk3 houkuttelee etsimellä. Monesti olen ollut tilanteissa joissa on liian kirkasta jotta takanäytöltä voisi kunnolla kuvata. Sensijaan en ole varma mk3:n objektiivista. Valovoima ja avarampi laajispää toki houkuttelee, mutta on paljon tilanteita joissa mk2:n teleulottuvuus on ollut hyödyllinen.
Objektiivin perusteella valinta saattaisi kohdistua Canonin samaa kennoa käyttävään G7 X malliin.
RX100 mk3 houkuttelee etsimellä. Monesti olen ollut tilanteissa joissa on liian kirkasta jotta takanäytöltä voisi kunnolla kuvata. Sensijaan en ole varma mk3:n objektiivista. Valovoima ja avarampi laajispää toki houkuttelee, mutta on paljon tilanteita joissa mk2:n teleulottuvuus on ollut hyödyllinen.
Objektiivin perusteella valinta saattaisi kohdistua Canonin samaa kennoa käyttävään G7 X malliin.
-
Sony RX100m3 on vajaan puolen vuoden kokemuksella edelleen hyvä kamera.
Mutta softapuoli on aivan berberistä. Minulla on kokemuksia useista eri järjestelmistä ja niiden toiminnasta PC:n/Macin kanssa, mutta Sonyn systeemit ovat alle kaiken arvostelun. Viimeisimpänä esimerkkinä yritin äsken ladata RX100m3:een viimeisintä käyttistä (v1.20). Latasin sen sonyn sivuilta, kytkin kameran ihan normaalisti Maciin, mutta vielä mitä! Ei onnistu. Ai miksi? Koska päivitystiedosto ei tue OSX:n viimeistä päivitysversiota 10.10!.
Eli kameran päivitystiedosto v1.20, joka on ladattavissa oikein erikseen Macille, ei toimi käytännössä missään uudemmassa (<2-3v.) Macissa. Päivitystiedosto v1.20 on ollut ladattavissa lokakuusta asti, mutta korjausta ei ole vieläkään tullut. Mitä v*ttua nyt taas, Sony?! En ikipäivänä tule ostamaan toista Sonyn kompaktia, järkkäristä puhumattakaan, ennenkuin perusasiat saadaan kuntoon. Nykypäivänä sekä tietokone- että mobiilisoftat yksinkertaisesti vaan pitää toimia, niin ne toimineet kokemuksieni mukaan myös Canonilla, Olympuksella, Fujilla kuin Leicallakin. Sonyn kanssa minulla on ollut ongelmia sekä mobiilisovellus- että nyt myös Mac-puolella.
Mutta softapuoli on aivan berberistä. Minulla on kokemuksia useista eri järjestelmistä ja niiden toiminnasta PC:n/Macin kanssa, mutta Sonyn systeemit ovat alle kaiken arvostelun. Viimeisimpänä esimerkkinä yritin äsken ladata RX100m3:een viimeisintä käyttistä (v1.20). Latasin sen sonyn sivuilta, kytkin kameran ihan normaalisti Maciin, mutta vielä mitä! Ei onnistu. Ai miksi? Koska päivitystiedosto ei tue OSX:n viimeistä päivitysversiota 10.10!.
Eli kameran päivitystiedosto v1.20, joka on ladattavissa oikein erikseen Macille, ei toimi käytännössä missään uudemmassa (<2-3v.) Macissa. Päivitystiedosto v1.20 on ollut ladattavissa lokakuusta asti, mutta korjausta ei ole vieläkään tullut. Mitä v*ttua nyt taas, Sony?! En ikipäivänä tule ostamaan toista Sonyn kompaktia, järkkäristä puhumattakaan, ennenkuin perusasiat saadaan kuntoon. Nykypäivänä sekä tietokone- että mobiilisoftat yksinkertaisesti vaan pitää toimia, niin ne toimineet kokemuksieni mukaan myös Canonilla, Olympuksella, Fujilla kuin Leicallakin. Sonyn kanssa minulla on ollut ongelmia sekä mobiilisovellus- että nyt myös Mac-puolella.
-
-
Itseasiassa en ole kiinnittänyt erityistä huomiota ylivalottuneiden kohtien pelastamisen mahdollisiin ongelmiin, joka kertoo siitä että vähintäänkin kohtuullisella mallilla sen täytyy olla. En kylläkään ole mikään kovan luokan pikselipiipertäjä, joten joku muu voi olla eri mieltä :)
Tosin kamera toimii minulla reissukamerana ja yleensä vieläpä iltaisin/öisin, kun päivisin kannan muuta kalustoa, joten hämäräkuvaus on minulle suurempi issue. Jalustalta kuvatessa kuva on jopa yllättävänkin skarppi myös pimeällä ja pienillä ISOilla. Täytyy muistaa että tämän kokoluokan kameralle käy melkein minkälainen rimpula/gorillapod tahansa, joten "jalustan" kantaminen kameran ohella ei tuota minkäänlaista tarvetta edes pienellekään kassille tai repulle, taskut riittävät mainiosti. Mikä on minulle tämän kameran pääasiallinen funktio. (Nuo aiemmin postaamani kuvat ovat toki käsivaralla otettuja.)
Tosin kamera toimii minulla reissukamerana ja yleensä vieläpä iltaisin/öisin, kun päivisin kannan muuta kalustoa, joten hämäräkuvaus on minulle suurempi issue. Jalustalta kuvatessa kuva on jopa yllättävänkin skarppi myös pimeällä ja pienillä ISOilla. Täytyy muistaa että tämän kokoluokan kameralle käy melkein minkälainen rimpula/gorillapod tahansa, joten "jalustan" kantaminen kameran ohella ei tuota minkäänlaista tarvetta edes pienellekään kassille tai repulle, taskut riittävät mainiosti. Mikä on minulle tämän kameran pääasiallinen funktio. (Nuo aiemmin postaamani kuvat ovat toki käsivaralla otettuja.)
-
Minulla on mk2 malli, mutta kennon ominaisuuksissa ei ole isompaa eroa mk3 nähden.Sahaaja kirjoitti:Kun kokemusta noinkin paljon niin pitääkö paikkansa että kuvan ylivalottuneissa kohdissa ei paljoa ole pelastamisen varaa?
Kenties säätövara vielä maltillisempi kuin Canonin S-sarjalaisissa
RX100:ssa on alhaisilla herkkyyksillä selvästi laajempi dynamiikka kuin Canonin järkkäreissä, täyskennoiset mukaanluettuna. Säätövaraa siis pitäisi löytyä - ja käytäntö osoittaa, että löytyykin. Jos sinulla on ongelmia, niin pitää katsoa kuvankäsittelyä. Suuremmilla herkkyyksillä meno sitten lopahtaa, mutta en sanoisi dynamiikkaa silloinkaan huonoksi. Pokkareiden parhaimmistoa kuitenkin.
-
-
-