Eipä ole lähdettä esittää, perustuu ihan omaan perstuntumaan. 60mm tuottaa mielestäni paremman kontrastin eikä ole yhtä herkkä kromaattisille värivirheille. Enkä tarkoita että 75mm olisi tässä suhteessa huono, päin vastoin. Ero on aivan marginaalinen. On toki mahdollista että olen erehdyksessä verrannut eri aukoilla otettuja kuvia, enpä ole viime aikoina asialle juuri uhrannut ajatusta. Molemmat ovat niin hyviä linssejä että niihin on mahdoton pettyä.ppotka kirjoitti:Sen verran kova väite, että pitää kysyä missä 60-millinen on todettu 75-millistä paremmaksi optisesti?Humminbird kirjoitti:75mm f/1.8 on erinomainen objektiivi, ja sopii todella hyvin aikomaasi tarkoitukseen mikäli vain polttoväli riittää. 60mm f/2.8 Macro on edullisempi ja optisesti jopa parempi, mutta toki lyhyempi ja aukon verran hitaampi.
OM-D E-M1
-
-
- Viesti:
Kiitoksia näistä! Vähän moonshinen ajatuksilla, että 17 ja 75. Mutta toisaalta voi olla, että 17 jäisi vähälle käytölle.
Vielä tuosta tuotekuvauksesta (useimmiten sen siis hoitaa freelance ammattilainen mutta hätätilanteissa jatkossa minä). Mikä siis oli raadin näkemys? Itselläni ei kovin hyvää ole... Siis, että meneekö 75 pitkäksi? Tuotteet yleensä 15cm halkaisijasta ylöspäin aina lattialle kuvattaviin saakka.
Vielä tuosta tuotekuvauksesta (useimmiten sen siis hoitaa freelance ammattilainen mutta hätätilanteissa jatkossa minä). Mikä siis oli raadin näkemys? Itselläni ei kovin hyvää ole... Siis, että meneekö 75 pitkäksi? Tuotteet yleensä 15cm halkaisijasta ylöspäin aina lattialle kuvattaviin saakka.
Olympus OM-D E-M1, 12-40/2.8, 17/1.8, 75/1.8
-
Tietty 25 mm on kanssa oiva vaihtoehto, jos tykkää enemmän ns. normaalista polttovälistä (50 mm kino).Pasteur kirjoitti:Kiitoksia näistä! Vähän moonshinen ajatuksilla, että 17 ja 75. Mutta toisaalta voi olla, että 17 jäisi vähälle käytölle.
Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että kannattaa ehdottomasti kokeilla myös laajemman pään kiinteää optiikkaa, sillä niillä järjestelmä on parhaimmillaan ja mukavimmillaan. Jos ei tuu käyttöä, noista on todella helppo päästä eroon.
Saattaa olla omien mieltymystenkin kanssa tekemistä: vaikka omistan ton huipun zoomin, olen silti enemmän prime-kuvaaja. Pieni on kaunista, ja laadukkaan zoomin kanssa raahattavuus-faktori kasvaa huomattavasti.
Ja jos yhtään tykkää katukuvauksesta (myös ihmiset ylipäätään), matalampi profiili on aina jees.
-
- Viesti:
Mäkin kuvailin alkuun pelkällä zoomilla mutta oma kuvaustarve oli sellanne että pienempi kenno yhdistettynä f/2.8 valovoimaan tuntui välillä riittämättömältä. Itse ratkaisin ongelman ostamalla 25/1.8 objektiivin.
Ostin tuon siksi koska se on halvempi ja paperilla optisesti tiukempi mitä se 17/1.8. 50-kinomilliä toimii itsellä yleislasina ihan kivasti.
Jos ei pelimerkeistä ole puutetta ni pistät vaan noi kaikki lasit mistä haaveilit :) Tuotekuvaukseen tuskin tarvitaan erillistä makroa koska toi 12-40 ajaa sen asian todella hyvin. Sillä voi kuitenkin vedellä jollain about 1:3.33 suurennoksella mikä riittää moneen.
Ostin tuon siksi koska se on halvempi ja paperilla optisesti tiukempi mitä se 17/1.8. 50-kinomilliä toimii itsellä yleislasina ihan kivasti.
Jos ei pelimerkeistä ole puutetta ni pistät vaan noi kaikki lasit mistä haaveilit :) Tuotekuvaukseen tuskin tarvitaan erillistä makroa koska toi 12-40 ajaa sen asian todella hyvin. Sillä voi kuitenkin vedellä jollain about 1:3.33 suurennoksella mikä riittää moneen.
-
- Viesti:
Huomiseksi varattu E-M1 + 12-40 PRO + 17/1.8 + 75/1.8
Myyn 75/1.8 pois, jos ei ole täydellinen tarkoitukseeni ja ostan halpis 40-150. Toi Olympuksen kampis on vaan pakko käyttää hyödyksi. Eiköhän myyntitilanteessa saa jopa muutaman roposen voittoa tuosta!
Suuri kiitos kertaalleen foorumille huikean hyvästä avusta! Täytyy vielä lyödä teleconverterit ja kamerareput ym Canon kamat kaupaksi kauppapaikalle...
ps. Onko muuten mitään syytä maksaa kivijalan 60€+ hintoja suotimista vs halpis Hoyat eBaystä?
Myyn 75/1.8 pois, jos ei ole täydellinen tarkoitukseeni ja ostan halpis 40-150. Toi Olympuksen kampis on vaan pakko käyttää hyödyksi. Eiköhän myyntitilanteessa saa jopa muutaman roposen voittoa tuosta!
Suuri kiitos kertaalleen foorumille huikean hyvästä avusta! Täytyy vielä lyödä teleconverterit ja kamerareput ym Canon kamat kaupaksi kauppapaikalle...
ps. Onko muuten mitään syytä maksaa kivijalan 60€+ hintoja suotimista vs halpis Hoyat eBaystä?
-
Voit vaihtaa tuon 75mm sitten tuohon mun 14-150mm pienellä välirahalla. Vai kuinka? :)Pasteur kirjoitti:Huomiseksi varattu E-M1 + 12-40 PRO + 17/1.8 + 75/1.8
-
- Viesti:
Paljos tuolle setille tuli nyt hintaa lopulta?Pasteur kirjoitti:Huomiseksi varattu E-M1 + 12-40 PRO + 17/1.8 + 75/1.8
Vähemmän heijastuksia ja parempi kontrasti. Mielestäni aika pieni raha jos vertaa muiden rojujen hintaan niin en ole tuota murehtinut. Suojafilttereitä en ole tarvinnut vaan käytössä pelkkää harmaasuodinta.Pasteur kirjoitti:ps. Onko muuten mitään syytä maksaa kivijalan 60€+ hintoja suotimista vs halpis Hoyat eBaystä?
-
Onko kellään kokemusta panan 100-300 millisestä? Luminous Landscapesin kuvaaja ainakin vaikutti ihan tyytyväiseltä: http://www.luminous-landscape.com/essay ... e_m1.shtml
-
- Viesti:
^^ ~2550€ sis alv. ja runko siis hopeisena. Eli tuskin parempaa diiliä enää kannattaa metsästää kun alvitkin pääsee vähentämään (= grey import pois laskuista).
Suotimia lähinnä suojaksi oli tarkoitus hankkia...
^^^Laitan tarkasti muistiin! :) Saattaa nimittäin tulla hyvinkin kyseeseen kun kustannus vs käyttö oli vähän kinthaalla muutenkin.
Suotimia lähinnä suojaksi oli tarkoitus hankkia...
^^^Laitan tarkasti muistiin! :) Saattaa nimittäin tulla hyvinkin kyseeseen kun kustannus vs käyttö oli vähän kinthaalla muutenkin.
-
Keväästä olen käyttänyt tuota Panaa.ruutu kirjoitti:Onko kellään kokemusta panan 100-300 millisestä? Luminous Landscapesin kuvaaja ainakin vaikutti ihan tyytyväiseltä: http://www.luminous-landscape.com/essay ... e_m1.shtml
Vertailukohtana ei ole kuin Canonin 7D ja 100-400 ja 70-200 mm 2.8 is 2 versio 2x tuplarin kanssa. Croppi kertoimien kanssa polttovälien maksimit suunnilleen samaa luokkaa.
OM-D M5 kanssa tarkennus on yllättävän nopea, jos kohteesta löytyy vähänkin kontrastia tarkennus on varma kuin junan vessa.
Noihin kahteen Canonin lasiin verrattuna Pana on hieman parempi, 70-200 tuplaajan kanssa on 400 millisenä samaa luokkaa Panan 300 mm asennossa.
Ilman jatketta Canonin 70-200 on sitten omaa luokkaansa.
Sain valita tuon Panan 5 ehdokkaasta. Valintakriteerinä oli 300 mm päässä oleva terävyys.
Tästä 300 mm terävyydestä löytyy eri testeissä moitetta.
Erot ei olleet suuria, yksi oli selvästi huonompi ja tämä valittu hieman muita parempi.
Testihän runkojen välillä oli täysin epätieteellinen ja epäpätevä. Muutamalla m42 objektiivillä Olympus tekee parempaa jälkeä kuin Canonin 7D.
Saattaa kameroiden ikäero jo näkyä kuvan laadussa.
Niinkuin tuossa Luminous Landscapesin jutussa oli Panan 100-300 ja OM-D rungon kanssa voi hyvin kuvailla kadulla, huomiota herättämättä. Joskus olen ollut 7D ja 100-400 Legendan kanssa vastaavassa tilanteessa ja huomiota on riittänyt. Varmaankin valkoinen putken jötikkä erottuu kokonsa ja värinsä puolesta liian hyvin.
-
Onko mitään ensitunnelmia tarjota kamerasta?Pasteur kirjoitti:Huomiseksi varattu E-M1 + 12-40 PRO + 17/1.8 + 75/1.8
-
- Viesti:
Kiitos kysymästä... Aivan huikea kamera!
Kävin eilen pimeässä testailemassa ja sain kuvia, joista saattoi vanhalla kalustolla vain haaveilla. Tuo 75/1.8 on myös todella hyvä linssi ja polttoväli vaikutti kyllä lopulta erinomaiselta. Varsinkin kun kuvien croppaus on mahdollista aivan eri tasolla kuin 400D kanssa. Taitaa siis jäädä omaan käyttöön.
Lisäakkuja oli kyllä pakko heti tilata eBaysta ja samoin vastavalosuoja 75/1.8:iin.
Tuo AF valo ja äänet olivat ensimmäinen asia, mitä piti tutkia, että sai pois päältä. Voisivat olla defaultina pois kytkettyinä IMHO.
Kävin eilen pimeässä testailemassa ja sain kuvia, joista saattoi vanhalla kalustolla vain haaveilla. Tuo 75/1.8 on myös todella hyvä linssi ja polttoväli vaikutti kyllä lopulta erinomaiselta. Varsinkin kun kuvien croppaus on mahdollista aivan eri tasolla kuin 400D kanssa. Taitaa siis jäädä omaan käyttöön.
Lisäakkuja oli kyllä pakko heti tilata eBaysta ja samoin vastavalosuoja 75/1.8:iin.
Tuo AF valo ja äänet olivat ensimmäinen asia, mitä piti tutkia, että sai pois päältä. Voisivat olla defaultina pois kytkettyinä IMHO.
-
Pekka Potkan blogissa on paljon konffi- sun muita hyviä vinkkejä. Jos ja kun kuvaat raw:ta, kannattaa eritoten ETTR:aan perehtyä: http://www.pekkapotka.com/journal?tag=ETTRPasteur kirjoitti:Kiitos kysymästä... Aivan huikea kamera!
Artikkeli koskee E-M5:sta, mutta taitaa melkein yks yhteen päteä myös E-M1:een.
-
- Viesti:
^Tänks! Mulle ihan uusi asia... En välttämättä aivan käsittänyt, mutta löysin ton ylivalotuksen setupin ja on muuten aika huikea toiminto nähdä viewfinderista. Yksi varmaan niistä sadasta ominaisuudesta, joita en edes tajunnut odottaa.
Eli ylivalotetaan hieman ja sitten fiksataan jälkikäsittelyssä? Itsellä käytössä Aperture, mutta täytyy testailla.
Eli ylivalotetaan hieman ja sitten fiksataan jälkikäsittelyssä? Itsellä käytössä Aperture, mutta täytyy testailla.
-
EVF:n varotusvaloja tosiaan käytetään saamaan optimaalinen valotus, mikä on yleensä aika reippaasti yli mitä kamera antaa defaulttina tavallisilla mittauksilla.Pasteur kirjoitti:^Tänks! Mulle ihan uusi asia... En välttämättä aivan käsittänyt, mutta löysin ton ylivalotuksen setupin ja on muuten aika huikea toiminto nähdä viewfinderista. Yksi varmaan niistä sadasta ominaisuudesta, joita en edes tajunnut odottaa.
Kun histogrammia saadaan työnnettyä oikealle, signaali-kohinasuhde paranee, vähemmän kohinaa ja enemmän yksityiskohtia.
Kriittisintä valottaminen on tietenkin esim. maisemakuvissa ja muissakin haastavammissa olosuhteissa.
Eli lyhyesti: käsittelyssä kannattaa ehdottomasti pyrkiä laskemaan huippuvaloja, ei nostamaan varjoja.
Mutta joo, valotus vaikuttaa aika paljon lopputulokseen. EVF:stä on melkoinen etu, sillä sillä saa tosiaan poikkeuksetta täydellisen valotuksen, josta voi muokata halutun kuvan.
ppotka osannee selittää tarkemmin. :)
-
Digiexpo-messuilla heränneitä ajatuksia:
Käpistelin siellä kaikenlaisia esillä olleita kameroita, peilittömiä (mm. Olympus, Fuji, Samsung, Sony, Panasonic) ja peilillisiä (Canon, Nikon). Huomioni oli, että E-M1 oli selkeästi ergonomialtaan paras omiin käsiini kaikista noista kameroista, eli tein vuosi sitten oikean valinnan. Toinen huomioni oli, että isoja DSLR-mötiköitä ei enää minulle tule, niin isoilta, painavilta ja kolhoilta ne tuntuivat etenkin isojen objektiiviensa kanssa. Olen reilun kahden vuoden aikana pitänyt peilijärkkäriä vain kerran kädessä, joten se tuntui nyt to-del-la oudolta ja luotaantyöntävältä.
E-M1 täyttää nykyään kuvaustarpeeni lähes kokonaan, ainoastaan joskus sujautan taskuun pienen RX100m3:n jos haluan kulkea todella kevyesti. Olen hankkinut E-M1:n ja 12-40mm PROn kaveriksi nyt myös muutaman primen, 25mm f/1.8 ja 75mm f/1.8. Tarkoitus olisi vielä hankkia ainakin 45mm f/1.8 ja jossain välissä tietty myös 40-150mm f/2.8 PRO, jota pääsinkin kokeilemaan messuilla.
E-M1:n käyttö on äärimmäisen mukavaa. Siinä on runsaasti kustomoitavia nappeja, joten itselleni tärkeimmät asiat voin suorittaa käden käänteessä nappia painamalla. Aukko, aika, ISO, WB, AF/MF, focus peaking, omat (esi)asetukset 1 ja 2 (liikkuviin kohteisiin ja jalustakuvaukseen), salama, tarkennuspiste, suurennos jne jne. Kun asetukset tekee kerran kunnolla omia tarpeita tyydyttämään, tarvitsee valikoissa käydä vain harvoin.
Nykyään kamerakaupasta löytyy jokaiselle jotain, m4/3 on minulle lähes täydellinen kompromissi suorituskykyä, kokoa ja käytettävyyttä.
Käpistelin siellä kaikenlaisia esillä olleita kameroita, peilittömiä (mm. Olympus, Fuji, Samsung, Sony, Panasonic) ja peilillisiä (Canon, Nikon). Huomioni oli, että E-M1 oli selkeästi ergonomialtaan paras omiin käsiini kaikista noista kameroista, eli tein vuosi sitten oikean valinnan. Toinen huomioni oli, että isoja DSLR-mötiköitä ei enää minulle tule, niin isoilta, painavilta ja kolhoilta ne tuntuivat etenkin isojen objektiiviensa kanssa. Olen reilun kahden vuoden aikana pitänyt peilijärkkäriä vain kerran kädessä, joten se tuntui nyt to-del-la oudolta ja luotaantyöntävältä.
E-M1 täyttää nykyään kuvaustarpeeni lähes kokonaan, ainoastaan joskus sujautan taskuun pienen RX100m3:n jos haluan kulkea todella kevyesti. Olen hankkinut E-M1:n ja 12-40mm PROn kaveriksi nyt myös muutaman primen, 25mm f/1.8 ja 75mm f/1.8. Tarkoitus olisi vielä hankkia ainakin 45mm f/1.8 ja jossain välissä tietty myös 40-150mm f/2.8 PRO, jota pääsinkin kokeilemaan messuilla.
E-M1:n käyttö on äärimmäisen mukavaa. Siinä on runsaasti kustomoitavia nappeja, joten itselleni tärkeimmät asiat voin suorittaa käden käänteessä nappia painamalla. Aukko, aika, ISO, WB, AF/MF, focus peaking, omat (esi)asetukset 1 ja 2 (liikkuviin kohteisiin ja jalustakuvaukseen), salama, tarkennuspiste, suurennos jne jne. Kun asetukset tekee kerran kunnolla omia tarpeita tyydyttämään, tarvitsee valikoissa käydä vain harvoin.
Nykyään kamerakaupasta löytyy jokaiselle jotain, m4/3 on minulle lähes täydellinen kompromissi suorituskykyä, kokoa ja käytettävyyttä.
-
- Viesti:
Voi olla että vuosi kuvausta tuolla kameralla vaikuttaa hivenen ajatuksiisi :)Anie Mist kirjoitti:Digiexpo-messuilla heränneitä ajatuksia:
Käpistelin siellä kaikenlaisia esillä olleita kameroita, peilittömiä (mm. Olympus, Fuji, Samsung, Sony, Panasonic) ja peilillisiä (Canon, Nikon). Huomioni oli, että E-M1 oli selkeästi ergonomialtaan paras omiin käsiini kaikista noista kameroista, eli tein vuosi sitten oikean valinnan.
Mutta kyllä tuo käteensopivuus on aika iso osa kuvausfiilistä. Moni tuijottelee nykyään ihan liikaa vaan nettitestejä ja se omassa kädessä kokeilu jää tarpeettoman pienelle arvolle.
Kuvista päätellen tykkäisin itsekin E-M1:stä enemmän kuin tästä E-M5:stä mikä tällä hetkellä löytyy laukusta. Noi takapaneelin nappulat on sijoitettu E-M5:ssä liian lähelle laitaa ja tämä on E-M1:ssä korjattu.
-
- Viesti:
Vajaan kuukauden ja 3500 kuvan jälkeen EM-1 tuntuu käteen koko ajan kivemmalta. C 5D Mk2 on aina ollut käteen liian suuri, joten ei mikään yllätys että se tuntuu kamalalta.
Olyn kuvalaadusta en ole vieläkään ihan varma, pelkään pahoin että Canonia on käytettävä jonkunverran jatkossakin. Ihonsävyt on Olylla kyllä paljon paremmin hanskassa.
EM-1 pitäis saada "hämärä rajaus"-toiminto jonkun napin taakse, sitä joutuu usein kaivamaan valikoista. Pitäis varmaan perehtyä käyttäjäastusten tallentamiseen.
Mulle Canon on croppikamera, ja Oly täys tapaus. Muotokuvaajana en voi sietää kinoformaattia vaan aina pitää jättää croppivaraa ja rajata kuvat 4:3 suhteelle, Oly on kerralla selvä, saa rajata etsimen mukaan ja kuva on valmis, täyskenno.
Olyn kuvalaadusta en ole vieläkään ihan varma, pelkään pahoin että Canonia on käytettävä jonkunverran jatkossakin. Ihonsävyt on Olylla kyllä paljon paremmin hanskassa.
EM-1 pitäis saada "hämärä rajaus"-toiminto jonkun napin taakse, sitä joutuu usein kaivamaan valikoista. Pitäis varmaan perehtyä käyttäjäastusten tallentamiseen.
Mulle Canon on croppikamera, ja Oly täys tapaus. Muotokuvaajana en voi sietää kinoformaattia vaan aina pitää jättää croppivaraa ja rajata kuvat 4:3 suhteelle, Oly on kerralla selvä, saa rajata etsimen mukaan ja kuva on valmis, täyskenno.
-
Vuosi sitten samaisessa digiexpossa kokeilin ensimmäistä kertaa E-M1:tä kädessäni, ja homma oli sitä myöten selvä. Kokeilun myötä hommasin kameran heti kun se tuli myyntiin.Ville^K kirjoitti:Voi olla että vuosi kuvausta tuolla kameralla vaikuttaa hivenen ajatuksiisi :)
Kuvanlaatu ei suinkaan ole markkinoiden paras, mutta kuten sanottu E-M1 on kompromissi joka on minulle mieleinen. Koska kuvaan yksinomaan harrastuksena, on kuvanlaatu on minulle täysin riittävä. Teetän parhaimmista kuvistani yleensä 20x15cm kuvia ja ne näyttävät silmiini erittäin laadukkailta. Varaa olisi teettää isompiakin kuvia, sillä kuvat näyttävät mielestäni hyviltä minun MacBook Pron Retina-näytölläkin.Hannu KH kirjoitti:Olyn kuvalaadusta en ole vieläkään ihan varma
-
- Viesti:
Mulla on ongelmana että pitäis kelvata asiakkaillekkin.Anie Mist kirjoitti:.
Kuvanlaatu ei suinkaan ole markkinoiden paras, mutta kuten sanottu E-M1 on kompromissi joka on minulle mieleinen. Koska kuvaan yksinomaan harrastuksena, on kuvanlaatu on minulle täysin riittävä. Teetän parhaimmista kuvistani yleensä 20x15cm kuvia ja ne näyttävät silmiini erittäin laadukkailta. Varaa olisi teettää isompiakin kuvia, sillä kuvat näyttävät mielestäni hyviltä minun MacBook Pron Retina-näytölläkin.Hannu KH kirjoitti:Olyn kuvalaadusta en ole vieläkään ihan varma
Jokusen tapahtuman kuvanneena totesin että heikossa sekavalossa tulee ongelmia. Kuvien terävyys verrattuna samoissa tilanteissa C 5D mk2 & 24-105L:ään verrattuna on loistavaa...mutta katsotaan nyt. Olyn vakaaja on kyllä huippujuttu.
En epäile että Olyn kuvalaatu ei riitä JOS sen ominaisuuksista saa 100 % irti, mutta meikäläisen taidoilla ei aina päästä ihan siihen.
Kuvien laatu pitäis riittää n. 50x60 cm tulosteisiin, antiikkivitos-Canonilla siihen pääsin vaikka tehollisia pikseleitä siinä oli huomattavasti vähemmän.