OM-D E-M1

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Kipe
Viestit: 944
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kipe »

zoomimies kirjoitti:Katselaan tämä ja opitaan että Full frame ja 4/3 ottavatkin ihan samoja kuvia.
Varmaan tämä on jollekin tarpeen uskonvahvistukseksi C:

Minulla oli aikanaan juuri tämä Canon 5DMII, mutta ostin 5DMIII jotta saisin toimivan autofokuksen. Kaveri ehdotti Olympuksen OMD em-5:een vaihtamista ja suostui siihen pitkin hampain. Vuoden kuluttua vaihdosta meillä oli jo kattava Olyn linssivalikoima ja Canon keräämässä pölyä ja silloin hankittiin m1

Canon 5MIII:n kennon pikseli on 38.7 µm² ja Olympus m-1:n 14.1 µm². Pinta-alojen suhteen 2-kantainen logaritmi on 1,46 eli Canonissa pitäisi olla 1½ aukkoa vähemmän kohinaa, mutta mutu-pohjalta väittäisin, että Olyn kennon uudempana on hieman parempi ja kohinan ero on vähän pienempi. Toki eroa on, mutta onko sillä merkitystä on aivan eri asia.

Kuten tässä uskonvahvistusvideossakin näkyi, tämän kaltaisessa kuvauksessa syvyysterävyyden eron huomaa vain jos molemmat kuvat näkyvät yhtä aikaa. Jos tarkoitus on ottaa vain yksi kuva, on samantekevää käyttääkö Olympusta 100 mm aukolla 2.8 vai täysikennoista 200 mm aukolla 5.6, sillä kuvasta ei voi päätellä runkoa ja objektiivia. Kohinoita ei verrattu pikselitasolla, sillä veikkaan julkaistu 2008 olisi jäännyt toiseksi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
zoomimies
Viestit: 131
Liittynyt: Elo 28, 2012 11 : 51

Viesti Kirjoittaja zoomimies »

No toi on 3 osainen sarja videoita jossa jujuna on se että
kuva on kuva. ja valmistajien pitäisi kertoa asiat oikein.

esim. Ei näin olympus 50mm 2.4 (vastaa ff 70mm 2.4)

Sillä se ei vastaa.

Pitäisi ilmoittaa näin 50m 2.4 (vastaa ff 70 f4.5) ja lyödä siihen
puolentoista tonnin hinta.

Laitateaan nyt se eka pätkä ja on kolmaskin missä rautalangasta
selitetään.

Eli ei parjata kameroita vaan halutaan että kuluttajilla olisi sama asema onhan kyseessä sama tuota eli kuva.

Siis nopeampia laseja cropeille kiitos on koko homman juju.


https://www.youtube.com/watch?v=DtDotqLx6nA


ja tämän jälkeen sitten osa kolme kun keittää ja kummastuttaa
leppisaa sunnuntaita..

https://www.youtube.com/watch?v=6Im4W_9blhY
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Miksi mitään kinovastaavuuksia pitää ilmoitella? Pokkareissa sen ymmärrän, niitä on siten helpompi vertailla, mutta miksi järjestelmäkameroissa?

Ja miksi 50/1.4 m43 nokalla pitäisi ilmoittaa 100/2.8 kinovastaavana? Valotuksen ja kuvakulman kautta se on 100/1.4 ja syväterävyyden kannalta 100/2.8. On siis typerää ylipäänsä puhua kinovastaavista aukoista, koska se riippuu siitä mitä haetaan.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
zoomimies
Viestit: 131
Liittynyt: Elo 28, 2012 11 : 51

Viesti Kirjoittaja zoomimies »

tässä kokoerot about samoilla linsseillä eri formaateissa.

http://camerasize.com/compact/#328.11,5 ... 82.33,ha,t
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Jumalauta taas mennään :D

Jos nyt kuitenkin zoomimies lukisit muutaman sivun takaperin tätäkin säiettä ja antaisit vaan olla. Asia on käsitelty.
ruutu
Viestit: 1314
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

On tää kyllä ihme foorumi: ei tarvitse kuin harmaakorttia vilauttaa, niin mopo keulii jo kinovastaavuuksiin. Meikäläiselle Pentax k10d:n ja Nikon V1:n jälkeen E-M5 edustaa jo avaruusteknologiaa. Jos joskus on varaa hommata täyskenno maisemakuvaukseen, niin sillä kai kuvittelee jo kolkuttelevansa aurinkokunnan äärilaitoja...;-)
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Tää kinovastaavuuskeskustelu on täyttä ajanhaaskausta kaikille osapuolille. Tätä on jauhettu niin kauan ettei kellään voi olla enää mitään merkityksellistä sanottavaa asiasta. Jos ei tosiaan ole parempaa tekemistä, menkää vaikka Flickriin surffaamaan satunnaisia kuvia ja arvailkaa minkä kokoisella kennolla ne on otettu. Eiköhän asia mene perille melko nopeasti.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Humminbird kirjoitti:Tää kinovastaavuuskeskustelu on täyttä ajanhaaskausta kaikille osapuolille. Tätä on jauhettu niin kauan ettei kellään voi olla enää mitään merkityksellistä sanottavaa asiasta. Jos ei tosiaan ole parempaa tekemistä, menkää vaikka Flickriin surffaamaan satunnaisia kuvia ja arvailkaa minkä kokoisella kennolla ne on otettu. Eiköhän asia mene perille melko nopeasti.
Surkuhupaisinta asiassa on se, miten kapeasta syväterävyydestä korvamerkataan vedenjakaja kinokennon suuntaan, vaikka tosiasiassa siitä on (vähintään) yhtä paljon haittaa kuin hyötyä, kuvaajasta ja kohteesta riippuen.

Okei, yllä olevan vielä jotenkin ymmärtää, mutta kun oljenkorrella ohitetaan todellinen valovoima, alkaa olemaan kyseessä jo melkoinen itsepetos (trollaus). Nämä trollit esittävät osansa niin vakuuttavasti, että pakko niille on vastata.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

moonshine kirjoitti:
Humminbird kirjoitti:Tää kinovastaavuuskeskustelu on täyttä ajanhaaskausta kaikille osapuolille. Tätä on jauhettu niin kauan ettei kellään voi olla enää mitään merkityksellistä sanottavaa asiasta. Jos ei tosiaan ole parempaa tekemistä, menkää vaikka Flickriin surffaamaan satunnaisia kuvia ja arvailkaa minkä kokoisella kennolla ne on otettu. Eiköhän asia mene perille melko nopeasti.
Surkuhupaisinta asiassa on se, miten kapeasta syväterävyydestä korvamerkataan vedenjakaja kinokennon suuntaan, vaikka tosiasiassa siitä on (vähintään) yhtä paljon haittaa kuin hyötyä, kuvaajasta ja kohteesta riippuen.

Okei, yllä olevan vielä jotenkin ymmärtää, mutta kun oljenkorrella ohitetaan todellinen valovoima, alkaa olemaan kyseessä jo melkoinen itsepetos (trollaus). Nämä trollit esittävät osansa niin vakuuttavasti, että pakko niille on vastata.
Filmiaikana kinoa pidettiin ns. pienformaattina erotuksena erilaisista keskikoon formaateista. Tämän vuoksi kinossa on myös laajempi syväterävyys kuin perinteisimmissä ja isommissa formaateissa.

Mutta nyt eletään digiaikaa ja m43 ja 1" formaatit ovat tulleet jäädäkseen. Niilä on sikäli huoletonta kuvata, ettei syväterävyys helpostikaan luiskahda liian kapeaksi. Toisaalta on sitten se, että jos halutaan kapeaa syväterävyyttä, niin pitäisi melkein olla joku eksoottinen f/0.95 obiska. Toisaalta voi kyseenalaistaa senkin kuinka usein todella kapeaa syväterävyyttä tarvitaan?
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

nomad kirjoitti:
moonshine kirjoitti:
Humminbird kirjoitti:Tää kinovastaavuuskeskustelu on täyttä ajanhaaskausta kaikille osapuolille. Tätä on jauhettu niin kauan ettei kellään voi olla enää mitään merkityksellistä sanottavaa asiasta. Jos ei tosiaan ole parempaa tekemistä, menkää vaikka Flickriin surffaamaan satunnaisia kuvia ja arvailkaa minkä kokoisella kennolla ne on otettu. Eiköhän asia mene perille melko nopeasti.
Surkuhupaisinta asiassa on se, miten kapeasta syväterävyydestä korvamerkataan vedenjakaja kinokennon suuntaan, vaikka tosiasiassa siitä on (vähintään) yhtä paljon haittaa kuin hyötyä, kuvaajasta ja kohteesta riippuen.

Okei, yllä olevan vielä jotenkin ymmärtää, mutta kun oljenkorrella ohitetaan todellinen valovoima, alkaa olemaan kyseessä jo melkoinen itsepetos (trollaus). Nämä trollit esittävät osansa niin vakuuttavasti, että pakko niille on vastata.
Mutta nyt eletään digiaikaa ja m43 ja 1" formaatit ovat tulleet jäädäkseen. Niilä on sikäli huoletonta kuvata, ettei syväterävyys helpostikaan luiskahda liian kapeaksi. Toisaalta on sitten se, että jos halutaan kapeaa syväterävyyttä, niin pitäisi melkein olla joku eksoottinen f/0.95 obiska. Toisaalta voi kyseenalaistaa senkin kuinka usein todella kapeaa syväterävyyttä tarvitaan?
Esim. 20/1.7, 25/1.4, 45/1.8 riittävät täysin omaan käyttöön. Yleensä niitäkin tulee himennettyä hiukan. "Eksoottisen" obiskan ostoon lienee muitakin painavia syitä kuin kapea syväterävyys, esim. niinkin eriskummallinen asia kuin piirto.

Zoomin 40/2.8-asentokin pelaa oikein hyvin. Ei ehkä risukossa, mutta järkevässä kuvauspaikassa kyllä.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Puhutaan mieluummin siitä harmaakortista. :)

Mielestäni harmaakortilla on käyttöä vaikka kuvaisi RAW. Jos valkotasapaino menee kuvaushetkellä pieleen, ja se korjataan myöhemmin kuvankäsittelyssä, on vaarana että jokin värikanava ylivalottuu. Tämä taas johtaa siihen että joudutaan alentamaan valotusta ainakin ylivalottuneista kohdista. Väärä valkotasapaino vaikuttaa myös kuvaushetkellä näkyvään histogrammiin ja yli/alivalotusvaroituksiin, eli oikean valotuksen saavuttaminen on sitä vaikeampaa mitä enemmän valkotasapaino on pielessä.

Toisin sanoen, oikea valkotasapaino kuvaushetkellä vähentää työmäärää jälkikäsittelyssä, mahdollistaa parhaan dynamiikan ja suurimman mahdollisen määrän oikeaa väri-informaatiota. Kannustan harmaakortin käyttöön etenkin haastavissa valotukissa, sekä silloin kun kohteena on ihmiset. Ihonväriin tulee niin helposti violettia värisiirtymää.

OMD:llä harmaakortin käyttö on vieläpä aika mutkatonta, etenkin E-M1:llä One touch WB -toiminnolla. E-M10:ssä on myös vastaava toiminto, oletettavasti myös E-M5.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

moonshine kirjoitti:
nomad kirjoitti:
moonshine kirjoitti: Surkuhupaisinta asiassa on se, miten kapeasta syväterävyydestä korvamerkataan vedenjakaja kinokennon suuntaan, vaikka tosiasiassa siitä on (vähintään) yhtä paljon haittaa kuin hyötyä, kuvaajasta ja kohteesta riippuen.

Okei, yllä olevan vielä jotenkin ymmärtää, mutta kun oljenkorrella ohitetaan todellinen valovoima, alkaa olemaan kyseessä jo melkoinen itsepetos (trollaus). Nämä trollit esittävät osansa niin vakuuttavasti, että pakko niille on vastata.
Mutta nyt eletään digiaikaa ja m43 ja 1" formaatit ovat tulleet jäädäkseen. Niilä on sikäli huoletonta kuvata, ettei syväterävyys helpostikaan luiskahda liian kapeaksi. Toisaalta on sitten se, että jos halutaan kapeaa syväterävyyttä, niin pitäisi melkein olla joku eksoottinen f/0.95 obiska. Toisaalta voi kyseenalaistaa senkin kuinka usein todella kapeaa syväterävyyttä tarvitaan?
Esim. 20/1.7, 25/1.4, 45/1.8 riittävät täysin omaan käyttöön. Yleensä niitäkin tulee himennettyä hiukan. "Eksoottisen" obiskan ostoon lienee muitakin painavia syitä kuin kapea syväterävyys, esim. niinkin eriskummallinen asia kuin piirto.
Eli ovatko f/1 (tai valovoimaisemmat) obiskat piirroltaan muita parempia? Tai kontrastilta tai muilta optisilta ominaisuuksiltaan? En sellaista testiä ole vielä nähnyt vaikka tietystystikin piirto esim aukolla f/2 on varmaan yleisesti ottaen kilpailukykyinen listaamiesi objektiivien kanssa.

Jotenkin en millään jaksa uskoa äärimmäisten valovoimaisten objektiivien yleistymiseen edes näissä pienissä formaateissa. f/1.8 zoomi olisi tietysti (edes vaihtuvavalovoimaisena) tervetullut koska sellaisia alkaa löytyä jopa isokennoisista pokkareista. Mutta muuten f/1.4 näyttää olevan melko ohittamaton rajapyykki. Nikonilla on cx-järjestelmään f/1.2 potrettitele, mutta muuten nuo ovat kolmannen osapuolen objektiivinvalmistajien (esim Voigtländer) tarjonnan varassa.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Eräs vanhempi valokuvaaja tuossa Nikon DF kädessään ihmetteli, että miksi kaikki hyvät obiskat tehdään "liian hyvällä" valovoimalla, kun suurin osa kuitenkin kuvaa f/4 tai siitä ylöspäin olevilla aukoilla.

Itse hän kaipasi laadukkaita, hyvin piirtäviä prime-laseja vaikkapa f/2.8 tai f/4 valovoimalla, niin objektiivit pysyisivät kevyinä ja kätevän kokoisina.

Tämä asiaa kommentoinut kaveri oli käsittääkseni jonkinlainen lehtikuvaaja.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

nomad kirjoitti:
moonshine kirjoitti:
nomad kirjoitti: Mutta nyt eletään digiaikaa ja m43 ja 1" formaatit ovat tulleet jäädäkseen. Niilä on sikäli huoletonta kuvata, ettei syväterävyys helpostikaan luiskahda liian kapeaksi. Toisaalta on sitten se, että jos halutaan kapeaa syväterävyyttä, niin pitäisi melkein olla joku eksoottinen f/0.95 obiska. Toisaalta voi kyseenalaistaa senkin kuinka usein todella kapeaa syväterävyyttä tarvitaan?
Esim. 20/1.7, 25/1.4, 45/1.8 riittävät täysin omaan käyttöön. Yleensä niitäkin tulee himennettyä hiukan. "Eksoottisen" obiskan ostoon lienee muitakin painavia syitä kuin kapea syväterävyys, esim. niinkin eriskummallinen asia kuin piirto.
Eli ovatko f/1 (tai valovoimaisemmat) obiskat piirroltaan muita parempia? Tai kontrastilta tai muilta optisilta ominaisuuksiltaan? En sellaista testiä ole vielä nähnyt vaikka tietystystikin piirto esim aukolla f/2 on varmaan yleisesti ottaen kilpailukykyinen listaamiesi objektiivien kanssa.
Piirto on kovin subjektiivinen juttu ainakin mulle ja sen hyvyyden mittaaminen "objektiivisesti" lienee aika typerää. Mitä olen esim. noilla Voigtländereilla otettuja kuvia katsellut, ne on omanlaisiaan tapauksia hyvällä tapaa - karaktääriä piisaa. Kuvat kertoo paljon enemmän.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

moonshine kirjoitti: Piirto on kovin subjektiivinen juttu ainakin mulle ja sen hyvyyden mittaaminen "objektiivisesti" lienee aika typerää. Mitä olen esim. noilla Voigtländereilla otettuja kuvia katsellut, ne on omanlaisiaan tapauksia hyvällä tapaa - karaktääriä piisaa. Kuvat kertoo paljon enemmän.
Vältän siihen, että sortuisin laittamaan eri formaatteja paremmuusjärjesteykseen. Silti tuntuu jotenkin vieraalta ajatukselta, että objektiivin karaktäärillä fiilistelijä valitsisi itselleen m43 kameran.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

nomad kirjoitti:
moonshine kirjoitti: Piirto on kovin subjektiivinen juttu ainakin mulle ja sen hyvyyden mittaaminen "objektiivisesti" lienee aika typerää. Mitä olen esim. noilla Voigtländereilla otettuja kuvia katsellut, ne on omanlaisiaan tapauksia hyvällä tapaa - karaktääriä piisaa. Kuvat kertoo paljon enemmän.
Vältän siihen, että sortuisin laittamaan eri formaatteja paremmuusjärjesteykseen. Silti tuntuu jotenkin vieraalta ajatukselta, että objektiivin karaktäärillä fiilistelijä valitsisi itselleen m43 kameran.
Itse taas en näe siinä mitään ristiriitaa. Jatkuvasti kohentuvan high end -tason optiikkavalikoiman myötä arvokkaammista mft-järjestelmistä tullee yhä yleisempiä. Kyllähän järjestelmällä kuvaaminen perustuu muutenkin enemmän hauskuuteen ja laadukkaaseen hetkeen kuin raakaan numerodataan ja suorittamiseen.

Näille fiilistelijöille järjestelmä tuskin on se ensimmäinen (tai ainoa).
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

nomad kirjoitti:
moonshine kirjoitti: Piirto on kovin subjektiivinen juttu ainakin mulle ja sen hyvyyden mittaaminen "objektiivisesti" lienee aika typerää. Mitä olen esim. noilla Voigtländereilla otettuja kuvia katsellut, ne on omanlaisiaan tapauksia hyvällä tapaa - karaktääriä piisaa. Kuvat kertoo paljon enemmän.
Vältän siihen, että sortuisin laittamaan eri formaatteja paremmuusjärjesteykseen. Silti tuntuu jotenkin vieraalta ajatukselta, että objektiivin karaktäärillä fiilistelijä valitsisi itselleen m43 kameran.
Miten ihminen voi olla noin hukassa? Yhtä hyvin voisin väittää, että kaikki 8x10" pienemmät koot olisivat huonoja objektiivin karaktäärillä fiilistelyyn. Ja minä sentään olen kuvannut 8x10" dioja asiakkaille saakka. Olisiko ehkä kuitenkin niin, että vasta 20x30 tuuman filmi/kennokoossa alkaa objektiivien luonne tulla esiin? Vai missä? Metri kertaa kaksi?

Todellisuudessa MFT:lle on olemassa hyvinkin erilaisen tatsin omaavia objektiiveja. Fysiikan ja valo-opin kannalta ei ole mitään sen kummempaa estettä tehdä eri luonteisia objektiiveja MFT:lle kuin kinarille. 8x10":lla saa vain lyhyemmän DOFin kuin kinarilla, paljon lyhyemmän, aivan h.e.l.e.v.e.t.i.n paljon lyhyemmän... Ei siinä karaktäärin kannalta ole muuta eroa. Itse asiassa MFT:lle on saatavissa melkeinpä kaikissa kuvakulmissa enemmän eri luonteisia objektiiveja kuin Canonille tai Nikonille tai ylipäätään millekään DSLR:lle, jos jätetään kaikkein lyhimmät ja pisimmät polttovälit pois. Niissä ei vielä tarjontaa ole, paitsi että pitkässä päässä voi heittää adapterit peliin. Nikonille on tarjolla parempi ja huonompi Nikkori ja se Sigma, jos sitäkään.

Viimeisin blogini käsittelee Panasonic Leica 42.5mm f/1.2 DG Nocticronia. Se on aivan jumalaisen hieno objektiivi, ja hyvin tyypillinen Leica. Jos vertaa vaikkapa sitä ja Voigtländerin 42.5-millistä, niillä on aivan omat tatsinsa. Ja joku M.Zuiko 45-millinen on taas ihan erilainen, asiallinen. Valmista (vaikkapa aukolla f/2 otettua) A2-kuvaa katsoessa kukaan ei tiedä mistä kennokoosta kuvat ovat peräisin, mutta hiukankin näkemään harjaantunut näkee eron kuvien fiiliksessä.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kuule Pekka, luulenpa että et herkkähipiäisenä kärsinyt lukea keskustelua. Näet aina punaista huomaat ettei "nomad" olekaan siellä vankileirien saaristossa jonne hänet muutama viikkoa suurieleisesti lähetit.

Ei kukaan väittänyt m43:sta tai Voigtländereitä huonoiksi. Ei edes luonteettomiksi. Näen kuitenkin niin, että objektiivin karahtääriin kuuluu paitsi tietty historiallinen ulottuvuus niin myös obiskan koko piirtoympyrän käyttäminen. Sen takia esim m43 jonka nokalla on kinarikoon objektiivi (vaikka sitten Leica M-sovitteella) ei ole vastaus tähän ongelmaan.

Tähän fiilistelyyn 5D classic (tai vielä paremmin vaikka Sony A7, niin on sitten mahdollisimman laaja objektiivivalikoima) sopii mainiosti. Sitten vaan ostamaan Ebaystä klassikko-optiikkaa niin eiköhän fiilistä löydy.

Huom! Kuka väitti, että objektiivin karahtääri ja fiilis on kapeassa doffissa? Jos onkin, niin sitten puhutaan varmaan epäterävän alueen fiiliksestä.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ja koska Potkan kanssa keskustelu menee aina jänkkäämiseksi kuka sanoi mitäkin, niin tässä on se minun viesti josta hra kuunvalon yms johdosta keskustelu karkasi kummille urille.
nomad kirjoitti:Filmiaikana kinoa pidettiin ns. pienformaattina erotuksena erilaisista keskikoon formaateista. Tämän vuoksi kinossa on myös laajempi syväterävyys kuin perinteisimmissä ja isommissa formaateissa.

Mutta nyt eletään digiaikaa ja m43 ja 1" formaatit ovat tulleet jäädäkseen. Niillä on sikäli huoletonta kuvata, ettei syväterävyys helpostikaan luiskahda liian kapeaksi. Toisaalta on sitten se, että jos halutaan kapeaa syväterävyyttä, niin pitäisi melkein olla joku eksoottinen f/0.95 obiska. Toisaalta voi kyseenalaistaa senkin kuinka usein todella kapeaa syväterävyyttä tarvitaan?
En ymmärrä tätä. Jos olisi terve itsetunto niin mieli ei varmaan menisi pahaksi siitä jos formaatteja verrataan keskenään. Tai vielä pahempaa: ollaan niin julkeita, että väitetään eri formateilla olevan erilaisia vahvuusalueita! Hyi hyi mikä provokaatio, pitäisi uskoa, että m43 on paras kaikkeen.

Nyt tämä formaattikeskustelu jatkuu ikuisesti kaikissa m43 keskusteluissa. Syykin on yksinkertainen - se on "kielletty" aihe.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

nomad kirjoitti:Kuule Pekka, luulenpa että et herkkähipiäisenä kärsinyt lukea keskustelua. Näet aina punaista huomaat ettei "nomad" olekaan siellä vankileirien saaristossa jonne hänet muutama viikkoa suurieleisesti lähetit.

Ei kukaan väittänyt m43:sta tai Voigtländereitä huonoiksi. Ei edes luonteettomiksi. Näen kuitenkin niin, että objektiivin karahtääriin kuuluu paitsi tietty historiallinen ulottuvuus niin myös obiskan koko piirtoympyrän käyttäminen. Sen takia esim m43 jonka nokalla on kinarikoon objektiivi (vaikka sitten Leica M-sovitteella) ei ole vastaus tähän ongelmaan.

Tähän fiilistelyyn 5D classic (tai vielä paremmin vaikka Sony A7, niin on sitten mahdollisimman laaja objektiivivalikoima) sopii mainiosti. Sitten vaan ostamaan Ebaystä klassikko-optiikkaa niin eiköhän fiilistä löydy.

Huom! Kuka väitti, että objektiivin karahtääri ja fiilis on kapeassa doffissa? Jos onkin, niin sitten puhutaan varmaan epäterävän alueen fiiliksestä.
Ensinnäkään en ole lähettänyt sinua vankileirien saaristoon vaan kameraleirien saaristoon. Lähetin sinut sinne Nikon-leirin saarelle.

Toiseksi en äsken kirjoittanut mistään muista kuin natiiviobjektiiveista.

Sisälukutaito olisi hyväksi...

Sitten siitä toisesta asiasta. MFT EI OLE MAAILMAN PARAS FORMAATTI. En ole koskaan väittänyt mitään muuta. Isompi kenno on aina parempi kuin pienempi, JOS mitataan absoluuttista laatua kennon kokoon nähden yhtä laadukkailla objektiiveilla. Silloin kameroiden tulee istua tukevien jalustoiden nokassa. Ja lisäksi: PARHAAT DSLR:T OVAT PAREMPIA KUIN MIKÄÄN MFT BIFFIIN. Tiedän kyllä missä mennään, ole huoleti äläkä revi pelihousujasi. Pidetäänhän faktat faktoina ja mielipiteet mielipiteinä.
Vastaa Viestiin