OM-D E-M1

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Ville^K kirjoitti: Heittoni perustuvat vain omakohtaisiin kokemuksiin. Nurkista pyörimästä löytyy edellämainittu E-M5 (vuodelta 2012) sekä 2x Nikonin D700 runkoa vuodelta 2008. En ole tehnyt kummallakaan kameralla tieteellisesti tarkkoja testejä, mutta käytännössä fiilis on se, että E-M5:n kohinat ovat noin kaksi aukkoa D700:sta jäljessä. Lisäksi E-M5:n iso-arvot ovat noin 1/3EV tai 2/3EV epäherkempiä kuin D700:n vastaavat.

Tässä pari RAW-kuvaa mistä asian voi havaita:

http://vkphoto.sunlevy.com/forum/raw/kuva1.ORF
http://vkphoto.sunlevy.com/forum/raw/kuva2.NEF

Kuvissa on molemmilla käytössä sama suljinaika, mutta Olyn aukko on f/2.8 ja herkkyys iso200 kun taas Nikonilla samaan syväterävyyteen on himmennetty aukolle f/5.6 ja herkkyyttä nostettu vastaavasti iso800. Tämä "testi" olettaa että kuvataan jotain mihin tarvitaan sama suljinaika ja syväterävyys.

Eli tässä siis 4v vanhempi kinokennoinen kamera on 2 aukkoa edellä uudempaa pikkukennoista kameraa mitä kohinoihin tulee. En osaa arvioida kameroiden dynamiikkaa mutta omassa käytössäni en ole havainnut merkittävää eroa

Jos nykyisillä kameroilla tilanne ei ole enää sama, vaan pienemmän kennon herkkyysominaisuudet ovat lähempänä isoa kennoa tämä oma pohdintani on väärin. Ja jos noissa postaamissani esimerkkikuvissa on tehty jotain väärin niin otan mielelläni palautetta vastaan.
Noniin. Päivitetääs hiukan tätä kommenttia, eli tänään oli illalla luppoaikaa ja lähdin vähän kameraharrastamaan tuonne pihalle D700+24-70/2.8 ja E-M5+12-40/2.8 -kombojen kera ja kahtelin vähän tuota herkkyysasiaa.

Näyttäisi siltä, että tuo mun iso200 vs iso800 tulos ei pidäkään paikkaansa enää kun herkkyyttä kasvatetaan pari aukkoa molemmissa kameroissa. Eli tänään naputtamieni kuvien perusteella D700 kohisee enemmän herkkyydellä iso3200 kuin E-M5 herkkyydellä iso800.

-> Eli E-M5:llä on sittenkin korkeilla herkkyyksillä etua D700:n verrattuna jos tavoitellaan suurta syväterävyysaluetta.
Viimeksi muokannut Ville^K, Loka 17, 2014 11 : 08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Enää? Mitenkäs asia olisi tässä välissä voinut muuttua? Kasvaako E-M1 pikku hiljaa aikuiseksi ja D700:a alkaa vuodet painamaan?

Todellisuudessahan kummankaan kameran RAW-tiedostoissa ei ole tapahtunut mitään muutosta.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

ppotka kirjoitti:Enää? Mitenkäs asia olisi tässä välissä voinut muuttua? Kasvaako E-M1 pikku hiljaa aikuiseksi ja D700:a alkaa vuodet painamaan?
Siten, että aiemmin postaamani kuvat olivat otettu matalammilla herkkyyksillä kuten lainaamastani viestistä käy ilmi.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Oikeasti asiasta ei ole mitään tietoa ennen kuin tiedetään, että
1. Valotitko kummallakin kameralla kennon kannalta oikein eli laitoit kohteen vaaleimman sävykohdan kennon saturaatiopisteeseen?
2. Mitä arvoja olet käyttänyt konvertterissa?

Nämä kummatkin kohdat vaikuttavat aivan ratkaisevasti lopputulokseen. Jos käytät toisella kameralla kennon kapasiteetista pienemmän osan, se näkyy heti. Samoin esimerkiksi Lightroomissa näiden kameroiden tiedostoja pitää käsitellä eri tavoin terävöityksen ja kohinanpoiston keskinäisessä suhteessa. Se on helpointa hakea paikalleen kuvaamalla jotain testitargettia.

E-M1 kykenee parempaan resoluutioon kuin D700 mikäli objektiivit ovat samantasoiset. DxOMarkin mittausten mukaan (heidän ISO-määrityksillä, ei valmistajan arvoilla) kummankin kameran dynamiikka (yksinkertaistettuna: etäisyys saturaatiosta kohinaan) on jokseenkin sama sekä DxOMark-ISO 650:ssa että DxOMark-ISO 2500:ssa.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

ppotka kirjoitti:Oikeasti asiasta ei ole mitään tietoa ennen kuin tiedetään, että
1. Valotitko kummallakin kameralla kennon kannalta oikein eli laitoit kohteen vaaleimman sävykohdan kennon saturaatiopisteeseen?
2. Mitä arvoja olet käyttänyt konvertterissa?
Hyviä pointteja.

En tehnyt mitään kovin systemaattista testausta vaan nappasin molemmat kamerat mukaan ja nakuttelin yö/iltamaisemasta kaupungilla siten, että katulamput paloivat molemmilla kameroilla hiukan puhki (takatelkkarin varoitusvaloissa) ja suljinaika sekä syväterävyys olivat molemmilla kameroilla samat. Lightroomissa klikkasin valkotasapainon kohdilleen ja muuten käytin oletusasetuksia mikä ei luultavasti ole järkevää. Testi ei siis ole tehty niin tarkasti, että sitä kannattaisi laittaa nettiin tarkemmin ruodittavaksi.

Ajattelin postata mietteitä koska oma kokemukseni kameroiden kennojen suorituskyvystä hämärässä on muuttunut hiukan E-M5:n eduksi aiempiin postauksiini verrattuna.
Nämä kummatkin kohdat vaikuttavat aivan ratkaisevasti lopputulokseen. Jos käytät toisella kameralla kennon kapasiteetista pienemmän osan, se näkyy heti. Samoin esimerkiksi Lightroomissa näiden kameroiden tiedostoja pitää käsitellä eri tavoin terävöityksen ja kohinanpoiston keskinäisessä suhteessa. Se on helpointa hakea paikalleen kuvaamalla jotain testitargettia.
Tämä on hyvä neuvo. Kiitos.

ps. Tykkään enemmän näistä sun informatiivista postauksista kuten tämä jota nyt lainasin.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Ville^K kirjoitti:
ps. Tykkään enemmän näistä sun informatiivista postauksista kuten tämä jota nyt lainasin.
No joo, aina kun jaksaisikin olla perusteellinen, korrekti ja kohtelias... ;-)

Testaaminen on oikeasti yhtä helvettiä. Ei ole ollenkaan itsestään selvää, että lopputulos kertoo sitä mitä väitetään. Netti on täynnä "testejä", joissa ei ole päätä eikä häntää. Suurin osa kertoo oikeasti testaajan tekemisistä eikä kamerasta tms. testattavasta kohteesta. Testin lähtötilannne pitää osata laatia niin, että tutkittava ilmiö tulee esiin. Testin toteutuksessa pitää osata elimoida muut vaikuttavat tekijät tai ainakin ne pitää tuntea niin, että on tiedossa niistä aiheutuva virhe. Samoin pitää elimoida kaikki muuttuvat tekijät. Ja sitten, oman itsensä neutraloiminen on usein se kaikkein vaikein asia.

Oikein tehtyyn testiin tulosten analysoimisineen tuppaa menemään törkeästi aikaa. Ajatuksena niitä olisi kiva tehdä, käytännössä...
ruutu
Viestit: 1314
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

käyttääkös kukaan enää harmaakorttia? mietin lähinnä sen käyttöä maisemakuvauksessa, kun kysymyksessä on voimakkaita valo- ja varjokontrasteja. Entä onkos tuollaisissa tilanteissa (esim. laskevan tai nousevan auringon valo) parempi antaa vaikka taivaan palaa puhki kuin yrittää kaivaa yksityiskohtia esiin varjoista?
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

ruutu kirjoitti:käyttääkös kukaan enää harmaakorttia? mietin lähinnä sen käyttöä maisemakuvauksessa, kun kysymyksessä on voimakkaita valo- ja varjokontrasteja. Entä onkos tuollaisissa tilanteissa (esim. laskevan tai nousevan auringon valo) parempi antaa vaikka taivaan palaa puhki kuin yrittää kaivaa yksityiskohtia esiin varjoista?
Ainakaan minä en käytä, sillä kuvaan vain raw:ta.

Aina kannattaa valottaa siten, että suurin osa histogrammista sijoittuu oikealle (raw). Tietenkin siten, että mikään kuvan kannalta keskeinen elementti ei pala puhki. Ppotkan blogissa on aiheesta hyvin juttua.

Jos on voimakas kontrasti, kannattaa ottaa vähintään pari valotusta ja pinota ne. Sama sääntö valotuksen suhteen pätee niissäkin.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

moonshine kirjoitti:Jos on voimakas kontrasti, kannattaa ottaa vähintään pari valotusta ja pinota ne. Sama sääntö valotuksen suhteen pätee niissäkin.
Mikä on järkevin tapa toteuttaa tämä kuvankäsittelyss? Olen joskus koittanut kliksutella jotain Photoshopin ja Lightroomin automaattista yhteispeliä, mutta lopputulos on ollut aina aivan karsea hdr-kikkare.

Jos tiedossa on joku hyvä tutoriaali niin sellaisen voinee paiskata tähän :)
zoomimies
Viestit: 131
Liittynyt: Elo 28, 2012 11 : 51

Viesti Kirjoittaja zoomimies »

jos focus stackingista on kyse niin tällä vilkasulla se opitaan.

https://www.youtube.com/watch?v=IMiKUnVAFks
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

zoomimies kirjoitti:jos focus stackingista on kyse niin tällä vilkasulla se opitaan.

https://www.youtube.com/watch?v=IMiKUnVAFks
Ei tuosta vaan eri valotusten yhdistelystä dynamic rangen (mikä ikinä tuo onkaan suomeksi) kasvattamiseksi.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Ville^K kirjoitti:
moonshine kirjoitti:Jos on voimakas kontrasti, kannattaa ottaa vähintään pari valotusta ja pinota ne. Sama sääntö valotuksen suhteen pätee niissäkin.
Mikä on järkevin tapa toteuttaa tämä kuvankäsittelyss? Olen joskus koittanut kliksutella jotain Photoshopin ja Lightroomin automaattista yhteispeliä, mutta lopputulos on ollut aina aivan karsea hdr-kikkare.

Jos tiedossa on joku hyvä tutoriaali niin sellaisen voinee paiskata tähän :)
Photoshop täytyy jakaa tässä kahteen eri aikakauteen. Vain CS5 ja myöhemmät ovat kelvollisia HDR:n tekoon. Siinäkin käyrää joutuu säätelemään itse mutta työkalu on hyvin toimiva.

Toinen tapa lisätä dynamiikkaa on pinota samoilla asetuksilla otettuja valotuksia. 2 valotusta = aukko lisää, 4 valotusta = 2 aukkoa lisää... 2 potenssiin x = x aukkoa lisää dynamiikkaa.

Näistä kummastakin on esimerkki Lightroom-kirjassani.
zoomimies
Viestit: 131
Liittynyt: Elo 28, 2012 11 : 51

Viesti Kirjoittaja zoomimies »

näitä on tuubi täynnä

hdr photoshop
https://www.youtube.com/watch?v=Qhnd1oNlqCU
ruutu
Viestit: 1314
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

täytyy kai sitten hommata lightroom ja perehtyä siihen.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Lightroomissa ei voi tehdä valotusten HDR-yhdistämistä eikä valotusten pinoamista eikä valotusten kokoamista panoraamaksi. Noihin tarvitaan "apuohjelma", joka itselläni on Photoshop (nyk. CC 2014). Teen Lightroomissa perusjutut, kuten oikaisen horisontit ja kaatuvat linjat sekä säädän osavalotukset muutenkin mahdollisimman hyviksi yhdistämisiä varten. Loppu tapahtuu Photoshopissa ja yhdistetty tiedosto palautuu sitten Lightroomiin.

PENien 12MP kennon aikana tein useinkin dynamiikan kasvattamista. Nykyisillä 16MP kennoilla hyvin harvoin. Oikeastaan vain, jos on pakko mennä ISO 3200 ja yli tai ETTR-valotustavallani varoitusvärit näyttävät isomman yhtenäisen sinisen alueen. Muuten Lightroomilla pystyy availemaan varjot nätisti ja pitämään kohinat kurissa.
zoomimies
Viestit: 131
Liittynyt: Elo 28, 2012 11 : 51

Viesti Kirjoittaja zoomimies »

eikös Em1 ole itsessään muuten tuo HDR toiminto?
On the E-M1, there is a 'dial' looking button on the left that allows you one-tap access to a number of key functions including Sequential shooting, HDR and AF/Metering Mode
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

ppotka kirjoitti:Lightroomissa ei voi tehdä valotusten HDR-yhdistämistä eikä valotusten pinoamista eikä valotusten kokoamista panoraamaksi. Noihin tarvitaan "apuohjelma", joka itselläni on Photoshop (nyk. CC 2014). Teen Lightroomissa perusjutut, kuten oikaisen horisontit ja kaatuvat linjat sekä säädän osavalotukset muutenkin mahdollisimman hyviksi yhdistämisiä varten. Loppu tapahtuu Photoshopissa ja yhdistetty tiedosto palautuu sitten Lightroomiin.

PENien 12MP kennon aikana tein useinkin dynamiikan kasvattamista. Nykyisillä 16MP kennoilla hyvin harvoin. Oikeastaan vain, jos on pakko mennä ISO 3200 ja yli tai ETTR-valotustavallani varoitusvärit näyttävät isomman yhtenäisen sinisen alueen. Muuten Lightroomilla pystyy availemaan varjot nätisti ja pitämään kohinat kurissa.
Jep, sanosin, että ellei kuvaa esim. nousevaa/laskevaa aurinkoa päin, yksi valotus riittää hyvin.

Haarukoinnissakin kannattaa valottaa ruudut oikealle. En tiedä, miten E-M1:sen hdr-toiminto pelaa, joten sen toimivuudesta en osaa sanoa.
zoomimies
Viestit: 131
Liittynyt: Elo 28, 2012 11 : 51

Viesti Kirjoittaja zoomimies »

Niin kun on em 1 ketju olettaisin että tämä namiska osuu silmään.

Kuva
ruutu
Viestit: 1314
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

EM5:sta ei kyseistä nappia löydy. otettujen kuvien varjoja voi tosin säätää jo kamerassa, mutta jälki näyttäää lähinnä vesivärilaveraukselta...
zoomimies
Viestit: 131
Liittynyt: Elo 28, 2012 11 : 51

Viesti Kirjoittaja zoomimies »

Opetellaanpa ajankuluksi että valokuva on fysikkaa joka kostuu valosta ja sen kulusta.

Katselaan tämä ja opitaan että Full frame ja 4/3 ottavatkin
ihan samoja kuvia.

https://www.youtube.com/watch?v=f5zN6NVx-hY
Vastaa Viestiin