NIkon Capture vs. PSP?
-
NIkon Capture vs. PSP?
KÄytössäni on PaintShopPro 9 ja testailin Nikonin Capture 4-ohjelmaa. Mitä kokemuksia teillä on näistä ohjelmista? Kannattaako hankkia tuota Capture 4 -ohjelmaa. PSP osaa mielestäni käsitellä ihan hyvin NEF (RAW) -tiedostoja, mutta mitä ehkä en tajua?
Kiitoksia kommenteista?
Jama
Kiitoksia kommenteista?
Jama
-
Nikon Capturella pystyy säätämään kaiken säätämisen arvoisen NEF-tiedostossa (valkotasapaino, suoristus, terävöitys, käyrät, rajaus, koko yms.) ja tallettamaan takaisin NEFiksi, jolloin alkuperäinen kuvadata säilyy koskematomana ilman että tarvitsee tallentaa monta versiota. Minä teen sillä suurimman osan kuvien jälkikäsittelystä. Vasta jos jotain varsinaista manipulointia tarvitaan, avaan kuvankäsittelyohjelman.
-
Kannattaa ottaa ihan itse testikuvia (NEF) erilaisissa valaistusoloissa ja valottaa tarkoituksella väärin niin selviää kummalla ohjelmalla onnistuu pelastamaan pieleen valotetut kuvat helpommin. Mielestäni Nikon Capture tekee paremmat värit kuin PS CS, mutta ylivalotettu kuva on helpompi pelastaa CS:llä. Tarkoitus olisi tietenkin valottaa alunperin oikein, mutta aurinkoisella kelillä ulkona kuvatessa tulee helposti paikoitellen turhankin kirkkaita kohtia.
PSP:n nykyversioista ei ole havaintoa. Varmaan tuo C1 pitäisi myös kokeilla kun sitä kovasti kehutaan.
Sepe
PSP:n nykyversioista ei ole havaintoa. Varmaan tuo C1 pitäisi myös kokeilla kun sitä kovasti kehutaan.
Sepe
--
-
Ainoa huono puoli Nikon Capturessa on sen käytön hitaus,
jatkuva uusien valikoiden avaus. Jos olisi käytössä toinenkin näyttö, jonne siirtäisi nänä työkaluvalikot ja jos ne pysyisivät auki kuvatiedostoa vaihdettaessa, olisi ykkösvalinta.
Itse olen kuitenkin kääntymässä C1:n hankintaan. Siinä kuitenkin saa jatkuvasti maksaa uusista päivityksistä.
PE
jatkuva uusien valikoiden avaus. Jos olisi käytössä toinenkin näyttö, jonne siirtäisi nänä työkaluvalikot ja jos ne pysyisivät auki kuvatiedostoa vaihdettaessa, olisi ykkösvalinta.
Itse olen kuitenkin kääntymässä C1:n hankintaan. Siinä kuitenkin saa jatkuvasti maksaa uusista päivityksistä.
PE
-
-
Capture Onen hintaan kommentti: Minusta LE versio riittää varsin pitkälle, 99 euroa. Nikon Capturea ei vieläkään saane siihen hintaan. LE kuitenkin kirjoittaa 16-bit tiffit ja sisältää eräkäsittyn.
CO:n päivitysten hintapolitiikkaan en ole vielä melko uutena käyttäjänä törmännyt, mutta olen päätellyt, että vanha versio toimii vaikka uusi maksullinen tulisi markkinoille. Päivitänkö, riippuu hinnasta ja ominaisuuksista. Pakkotilanne voisi tulla jos kameroita vaihtelee uusiin.
Korjauspävitykset ovat olleet maksuttomia, samoin viimeksi tullut 3.6, jossa olen kuullut olleen virheitä, joita minun käyttöympäristössäni ei ole ilmennyt, paitsi ettei osaa avata NC:llä kirjoitettuja NEFejä. CO sähköpostaili kysyttyäni, että virhe on, korjataan.
Kokeilin aikoinaan Nikon Capturea, mutta otin CO:n käytettävyyden takia, mm mitä PE mainitsi. Silloin huomasin, että Capture kirjoittaessaan NEFin takaisin muuttaa "kameraprofiiliksi" Nikon Capture, eli siis muuttaa alkuperäistä tiedostoa.
Hyvää konversiojälkea NC teki.
t. Esa
CO:n päivitysten hintapolitiikkaan en ole vielä melko uutena käyttäjänä törmännyt, mutta olen päätellyt, että vanha versio toimii vaikka uusi maksullinen tulisi markkinoille. Päivitänkö, riippuu hinnasta ja ominaisuuksista. Pakkotilanne voisi tulla jos kameroita vaihtelee uusiin.
Korjauspävitykset ovat olleet maksuttomia, samoin viimeksi tullut 3.6, jossa olen kuullut olleen virheitä, joita minun käyttöympäristössäni ei ole ilmennyt, paitsi ettei osaa avata NC:llä kirjoitettuja NEFejä. CO sähköpostaili kysyttyäni, että virhe on, korjataan.
Kokeilin aikoinaan Nikon Capturea, mutta otin CO:n käytettävyyden takia, mm mitä PE mainitsi. Silloin huomasin, että Capture kirjoittaessaan NEFin takaisin muuttaa "kameraprofiiliksi" Nikon Capture, eli siis muuttaa alkuperäistä tiedostoa.
Hyvää konversiojälkea NC teki.
t. Esa
-
Säilyyhän se. Siksi juuri NEF on hidas avata, kun ensin luetaan kennolta saatu raakadata (vihreä-punainen-vihreä-sininen...), sitten muutetaan se RGB-kuvaksi, sitten vielä lasketaan siihen päälle NEFiin erikseen tallennetut muutokset. C1 ilmeisesti ei sitten tunne NC:n tallettamia lisäyksiä, jos ei osaa niitä avata. Photoshopin RAW-import kyllä osaa.
Rasterikuva on paljon nopeampi avata, koska siinä ei tarvitse laskea muuta kuin pakkauksen purku. NEFin pakkaus on tietenkin häviötön. Muutenhan siinä ei olisi mitään järkeä.
Rasterikuva on paljon nopeampi avata, koska siinä ei tarvitse laskea muuta kuin pakkauksen purku. NEFin pakkaus on tietenkin häviötön. Muutenhan siinä ei olisi mitään järkeä.
-
Jaa, no en ole PS:n NEF-pluginin sielunelämään tutustunut syvemmin, mutta NC:llä editoitua NEFiä avatessaan se sanoo: "This NEF image has been edited with applications. The displayed image is the edited image recorded in the file", sen sijaan että kyselisi valkotaspainot sun muut. Arvelin sen ymmärtävän lukemansa, mutta en ole kyllä oikein testannut.
-
Eikun se Photoshop CS:n DNG_Camera_Raw_2_4-päivityksessä tullut D70-plugin sanoo noin, jos kuvaa on muokattu NC:ssä, mutta jos ei ole, se avaa sen ikkunan, missä saa säätää valkotasapainon ja valotuksen ja kääntää.
Minä kylläkin tavallisesti annan NC:n tai NV:n muokata kuvan fotarille Nikonin pluginilla, jos sen haluan siinä avata. Usein NC:ssä käsittely riittää minulle. (Miksikö minulla on Photoshop CS jos käytän sitä niin vähän? Töiden puolesta pitää osata tekninen tuki)
Minä kylläkin tavallisesti annan NC:n tai NV:n muokata kuvan fotarille Nikonin pluginilla, jos sen haluan siinä avata. Usein NC:ssä käsittely riittää minulle. (Miksikö minulla on Photoshop CS jos käytän sitä niin vähän? Töiden puolesta pitää osata tekninen tuki)