Läikkeitä!!!???
-
- Site Admin
- Viesti:
http://www.fotofennica.fi/
Ruoholahden metroaseman vieressä Foto Fennica myy itse sekoittamaansa puhdistusliuosta, 50 ml, 5.50 euroa. Tarkoitettu vain lasilinsseille, ei muovilinsseille. Taitaa sisältää puolet isopropanolia.
Ns. puhdistusnesteitähän käytetään niin, että esim. linssipaperiin varovasti pudotetaan tippa kaksi ja vasta sitten ns. puhdistetaan. Yleensä ei kannatta käyttää puhdistusnesteitä, jollei ole ihan todellista tarvetta. Sormenjäljet olisi hyvä saada linssin pinnalta nopeasti pois, sillä orgaaniset aineet voivat "syödä" linssin pinnoitetta.
Ensin poistetaan vaikka kumitrutilla puhaltamalla irtonaiset aineet linssin pinnalta (paineilmapulloista irtoaa usein kaikkea töhnää eli niitä ei kannattane käyttää), sitten vasta varovainen puhdistus linssipaperilla (jossa ei siis ole niitä mikroskooppisen pieniä puukuituja) tai puhtaalla mikrokuituliinalla. Usein hönkäyskin riittää, ei tarvita mitään puhdistusnesteitä.
Ruoholahden metroaseman vieressä Foto Fennica myy itse sekoittamaansa puhdistusliuosta, 50 ml, 5.50 euroa. Tarkoitettu vain lasilinsseille, ei muovilinsseille. Taitaa sisältää puolet isopropanolia.
Ns. puhdistusnesteitähän käytetään niin, että esim. linssipaperiin varovasti pudotetaan tippa kaksi ja vasta sitten ns. puhdistetaan. Yleensä ei kannatta käyttää puhdistusnesteitä, jollei ole ihan todellista tarvetta. Sormenjäljet olisi hyvä saada linssin pinnalta nopeasti pois, sillä orgaaniset aineet voivat "syödä" linssin pinnoitetta.
Ensin poistetaan vaikka kumitrutilla puhaltamalla irtonaiset aineet linssin pinnalta (paineilmapulloista irtoaa usein kaikkea töhnää eli niitä ei kannattane käyttää), sitten vasta varovainen puhdistus linssipaperilla (jossa ei siis ole niitä mikroskooppisen pieniä puukuituja) tai puhtaalla mikrokuituliinalla. Usein hönkäyskin riittää, ei tarvita mitään puhdistusnesteitä.
-
Oli tuo mikrokuituliinakin niin pölyinen, että aina kun koitin sillä putsata niin uusia pölyhiukkasia ilmaantui jatkuvasti. Ja koitin silmälasien puhdistukseen tarkoitettua nestettä, mutta tuntui että siitäkin jäi "kelmu" linssin pinnalle. Kyllä meinaa olla hankalaa tuo puhdistus. No nyt tiskasin tuon mikrokuituliinan, täytynee yrittää taas kun se on kuivunut. *huokaus*, saankohan linssiä enää koskaan puhtaaksi..
-IXUS 400-
-
- Viesti:
Itse leikkaan mikrokuitiliinasta pieniä palasia joita sitten käytän puhdistukseen. Kun linssi on puhdas, se pieni pala lentää roskikseen. Näin saan aina puhdistettua puhtaalla liinalla. Itse liina on muovisuojan sisällä.B4349 kirjoitti:Oli tuo mikrokuituliinakin niin pölyinen, että aina kun koitin sillä putsata niin uusia pölyhiukkasia ilmaantui jatkuvasti. Ja koitin silmälasien puhdistukseen tarkoitettua nestettä, mutta tuntui että siitäkin jäi "kelmu" linssin pinnalle. Kyllä meinaa olla hankalaa tuo puhdistus. No nyt tiskasin tuon mikrokuituliinan, täytynee yrittää taas kun se on kuivunut. *huokaus*, saankohan linssiä enää koskaan puhtaaksi..
Nämä siis Lenspenien lisäksi.
Sony A7R IV
Sony FE 20 mm F1,8 G
Sony FE 20 mm F1,8 G
-
Kuten kirjoitin.timkopon kirjoitti:Pöly tai epäpuhtaudet ilmassa salamakuvissa, saavat aikaan joskus hieman outoja palleroita kuviin.
Hieman näyttää epätoivoiselle erinäisten syiden etsiminen noin yksinkertailselle asialle. (Tosin täyttä varmuutta ei voida sanoa, mutta luultavammin se on epäpuhtaus salama kuvassa.)
Tehkääpä testi, hieman ei niin puhtaassa ympäristössä esim. sisällä, jossa on huone pölyä, tarkoituksella hieman lisää pölyttäen ottakaapa kuva, niin jo alkaa tulla erinäköisiä pisteitä yhteen jos toiseen paikkaan.
Ja linssin puhdistajille... laittakaapa joku lika objektiivin pinnalle ja ottakaa salama kuva ja katsokaapa miten se näkyy kuvassa.
Taitaa kokeneet kuvaajat pitää suunsa kiinni ja antavat nuorempien vaahdota ;-)
T:mo
-
Kas kummaa kun on pölyä ja epäpuhtauksia ilmassa kirkossa, juhlapaikassa, ulkona jne.. Ei ole ennen ollut. Näemmä on sitten ilmanlaatu Suomessa huonontunut aika rankasti yhdessä yössä!!timkopon kirjoitti:Kuten kirjoitin.timkopon kirjoitti:Pöly tai epäpuhtaudet ilmassa salamakuvissa, saavat aikaan joskus hieman outoja palleroita kuviin.
Hieman näyttää epätoivoiselle erinäisten syiden etsiminen noin yksinkertailselle asialle. (Tosin täyttä varmuutta ei voida sanoa, mutta luultavammin se on epäpuhtaus salama kuvassa.)
Taitaa kokeneet kuvaajat pitää suunsa kiinni ja antavat nuorempien vaahdota ;-)
-IXUS 400-
-
-
Siis missään muissa kuvissa ei ilmiötä ole ollut, vaikka olen kuvannut sisällä, ulkona ja vaikka missä. Jos olet lukenut kaikki tämän threadin aiemmat viestit, huomaat että on aikamoinen yhteensattuma jos "läikkeet" eivät olisi jääneet tahroina (jotka siis näkyivät linssin pinnalla) epätoivoisesta linssinpuhdistuksesta. Ja kun linssin viimein puhtaaksi sain, ei ole läikkeitä näkynyt. Joten minun vakaa käsitykseni on, että pallerot tulivat tahroista.
Mutta turhahan tästä on tapella, kun kerran paremmin minun kamerani asiat tiedät. Mutta tiedänpähän ainakin itse mikä käsitykseni on, ajatelkoot muut mitä haluavat.
Mutta turhahan tästä on tapella, kun kerran paremmin minun kamerani asiat tiedät. Mutta tiedänpähän ainakin itse mikä käsitykseni on, ajatelkoot muut mitä haluavat.
-IXUS 400-
-
-
Veikkaan, että kysymyksessä on tosiaan jonkunlainen moninkertainen heijastuma. Kuvasin joku aika sitten Gotlaninissa Lummelundan tippukiviluolassa ja sieltä tarttui noita samoja valomylpyröitä muutamaan kuvaan. Kaikissa näissä kuvissa oli yhteistä pimeys - siis salamakuva, vesi - siis heijastava pinta, varsin loivassa kulmassa muuten. Lisäksi luulen luolan osittain tippukivistä kosteankiltävien seinien ja myös puron vaaleahiekkaisen pohjan sekä ilmassa olleiden pienten ja mahdollisesti vähän isompienkin vesipisaroiden osallistuneen heijastelutalkoisiin. Yhdessä kuvassa oli jopa varsin monta ikään kuin eri vaiheissa olevaa mylpyrää. Sanoisinpa jopa, että kyseessä on sateenkaaren pää...
Esillä olleessa kirkkokuvassa on yllättävää kyllä vähän samantyyppisiet olosuhteet. Heijastavia pintoja paljon, myös alhaalla loivassa kulmassa - katsokaapa lattiaa penkkirivien vieressä. Pimeää ei ole, mutta onpa mylpyräkin melko himmeä. Siinä on sattunut olemaan optisesti sopivalla hollilla esimerkiksi pieni vesipisara. Luulisin.
Älkää nyt hangatko niitä objektiivejanne ihan tärviölle. Tätä ilmiötä en usko liinoilla ja tupsuttimilla voitettavan.
Esillä olleessa kirkkokuvassa on yllättävää kyllä vähän samantyyppisiet olosuhteet. Heijastavia pintoja paljon, myös alhaalla loivassa kulmassa - katsokaapa lattiaa penkkirivien vieressä. Pimeää ei ole, mutta onpa mylpyräkin melko himmeä. Siinä on sattunut olemaan optisesti sopivalla hollilla esimerkiksi pieni vesipisara. Luulisin.
Älkää nyt hangatko niitä objektiivejanne ihan tärviölle. Tätä ilmiötä en usko liinoilla ja tupsuttimilla voitettavan.
Viimeksi muokannut zeke, Elo 01, 2003 0 : 29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Zeke-
-
- Viesti:
-
- Site Admin
- Viesti:
-
- Site Admin
- Viesti:
Matti: tällaiset liitesanat sain:zeke kirjoitti:Veikkaan, että kysymyksessä on tosiaan jonkunlainen moninkertainen heijastuma. Kuvasin joku aika sitten Gotlaninissa Lummelundan tippukiviluolassa ja sieltä tarttui noita samoja valomylpyröitä muutamaan kuvaan. Kaikissa näissä kuvissa oli yhteistä pimeys - siis salamakuva, vesi - siis heijastava pinta, varsin loivassa kulmassa muuten. Lisäksi luulen luolan osittain tippukivistä kosteankiltävien seinien ja myös puron vaaleahiekkaisen pohjan sekä ilmassa olleiden pienten ja mahdollisesti vähän isompienkin vesipisaroiden osallistuneen heijastelutalkoisiin. Yhdessä kuvassa oli jopa varsin monta ikään kuin eri vaiheissa olevaa mylpyrää. Sanoisinpa jopa, että kyseessä on sateenkaaren pää...
"
- Tässä näitä Lummelundan luolakuvia Gotlannista. Parissa pimeähkössä kuvassa mylpyröitä on nähtävissä. Mukana myös samassa paikassa käytännössä samaan aikaan kuvattuja otoksia, joissa mylpyröitä ei ole. Mitään linssinpyyhintätoimia kuvien välillä ei ole harrastettu. Kamera oli Olympus C-50 Zoom, automatiikalla. Tarkoitus oli lähinnä nähdä, mitä kennolle noissa oloissa tarttuu.
Eli harkinnan mukaan esille, nämä ovat kaikki parimegaisia jpeggejä.
Matti: kuvia malliksi (rankasti pienennetty + rajattu), aluksi exif-tiedot (siitä, missä monta läikettä).
==================================
File: Lummelunda_monta mylpyraa.jpg
File size: 2024KB
Camera Model: X-2,C-50Z
Firmware: 28-1008
Date/Time: 2003:07:16 10:48:49
Shutter speed: 1/30 sec
Aperture: 2,8
Exposure mode: Slow Program
Flash: On
Metering mode: Spot
ISO: 320
Focal length: 7,8mm
AF mode: Auto Focus
Image size: 125831680 x 33621888
Rotation: orientation=196609
Image quality: SHQ
White balance: Other
Saturation: Normal
Sharpness: Normal
Contrast: Normal
Image description:
"OLYMPUS DIGITAL CAMERA"
=========================
Ensin yksi läike, sitten monta, sitten monta alkuperäisenä:
========================================
-
Olen myös kerran onnistunut saamaan kyseisiä palluroita kuvaan. Aluksi epäilin että linssi on pölyinen koska olin sillä hetkellä ullakolla..
Mutta ei. En koskenut linssiin ja ullakon jälkeiset kuvat ovat ilman palloja.
Kamerana oli Coolpix 2500 ja kuvat otin salaman kera. Yritän muistaa laittaa näytille kunhan töistä pääsen illalla..
Mutta ei. En koskenut linssiin ja ullakon jälkeiset kuvat ovat ilman palloja.
Kamerana oli Coolpix 2500 ja kuvat otin salaman kera. Yritän muistaa laittaa näytille kunhan töistä pääsen illalla..
-
Pisarat
Minusta noiden viimeisten esimerkkikuvien täplät näyttävät vesipisaroilta - siis joko sumun, höyryn tai tippuvan veden aikaansaamilta. Oma salama siinä valaisee pisaroita. Samanlaista jälkeä tulee, jos ilmassa leijuu pölyä (esim. kuvaus rakennustyömaalla). Pisarat tai pölyhiukkaset voivat olla hyvin pieniä ja paljaalla silmällä huomaamattomia. Kun ne ovat hyvin lähellä kameraa ne eivät näy tarkentuneina. Tuollaiset kuvat ovat oman kokemukseni mukaan aivan tavallisia, kun olosuhteet ovat ilmiötä ajatellen sopivat. Vastaavan tapaista jälkeä olen saanut myös, kun on joutunut itikkaparven ympäröimäksi. - Pölyn / kosteuden näkymistä ja etäisyyttä kamerasta voi testailla laittamalla tarkennuksen arviokaupalla eri etäisyyksille (hyvin lähelle).
-
Erittäin mielenkiintoista, silläZeken kuvissa on juuri samanlaisia pylpyröitä kuin mun kuvissa. Mutta mutta, kuten olen jo miljoonaan kertaan olen edellä kirjoittanut, minun kuviani edelsi linsinpuhdistusoperaatio, josta linssiin jäi epäpuhtauksia. Ja mulla kuvissa oli pylpyröitä riippumatta kuvauspaikasta (siis sekä ulkona että sisällä). Edelleen uskon vakaasti minulla niiden johtuneen tahroista linssissä, sillä sen puhtaaksi saatuani ei moisia ole näkynyt.
-IXUS 400-
-
Itsekin törmäsin samaan aiheeseen viikonloppuna. Otin autosta kuvan ulkona ja salamalla. Kuva oli aivan täynnä noita "läikkeitä". Siis kuva lähinnä näytti siltä kuin ulkona olisi satanut lunta. No ihmettelin asiaa ja otin täsmälleen samasta paikasta uuden kuvan samoilla asetuksilla ja kas! Kuvassa ei ollut mitään vikaa. Kameran kulma autoon nähden saattoi kuvien välillä hieman muuttua mutta en usko että niin paljoa että se olisi vaikuttanut... Ihmeellistä...
-
- Site Admin
- Viesti:
-
Uskaltaudun johtopäätökseen:
Näitä monissa esimerkeissä nähtyjä mylpyröitä aiheuttavat ilmassa olevat pienenpienet vesipisarat ja pölyhiukkaset, salamalla kuvattaessa ja otollisissa heijastusoloissa. Kun sikseen sattuu, niitä ei pysty estämään millään. Objektiivin pinnalla olevalla pölyllä tai lialla ei ole asian kanssa tekemistä. Ilmiö lienee sama, joka näkyy sateenkaarena kaukaa.
Näitä monissa esimerkeissä nähtyjä mylpyröitä aiheuttavat ilmassa olevat pienenpienet vesipisarat ja pölyhiukkaset, salamalla kuvattaessa ja otollisissa heijastusoloissa. Kun sikseen sattuu, niitä ei pysty estämään millään. Objektiivin pinnalla olevalla pölyllä tai lialla ei ole asian kanssa tekemistä. Ilmiö lienee sama, joka näkyy sateenkaarena kaukaa.
-Zeke-