NIkon Capture vs. PSP?

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
Vastaa Viestiin
mannja-1

NIkon Capture vs. PSP?

Viesti Kirjoittaja mannja-1 »

KÄytössäni on PaintShopPro 9 ja testailin Nikonin Capture 4-ohjelmaa. Mitä kokemuksia teillä on näistä ohjelmista? Kannattaako hankkia tuota Capture 4 -ohjelmaa. PSP osaa mielestäni käsitellä ihan hyvin NEF (RAW) -tiedostoja, mutta mitä ehkä en tajua?

Kiitoksia kommenteista?

Jama
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
penelo

Viesti Kirjoittaja penelo »

Osaa avata raw tiedoston, mutta eipä paljoakaan muuta. Kerran olen kokeillut en muista kovin tarkasti. Eiköhän C1 (CaptureOne) ole parempi valinta kuin Nikon Capture.

PE
Loitto

Viesti Kirjoittaja Loitto »

Nikon Capturella pystyy säätämään kaiken säätämisen arvoisen NEF-tiedostossa (valkotasapaino, suoristus, terävöitys, käyrät, rajaus, koko yms.) ja tallettamaan takaisin NEFiksi, jolloin alkuperäinen kuvadata säilyy koskematomana ilman että tarvitsee tallentaa monta versiota. Minä teen sillä suurimman osan kuvien jälkikäsittelystä. Vasta jos jotain varsinaista manipulointia tarvitaan, avaan kuvankäsittelyohjelman.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Kannattaa ottaa ihan itse testikuvia (NEF) erilaisissa valaistusoloissa ja valottaa tarkoituksella väärin niin selviää kummalla ohjelmalla onnistuu pelastamaan pieleen valotetut kuvat helpommin. Mielestäni Nikon Capture tekee paremmat värit kuin PS CS, mutta ylivalotettu kuva on helpompi pelastaa CS:llä. Tarkoitus olisi tietenkin valottaa alunperin oikein, mutta aurinkoisella kelillä ulkona kuvatessa tulee helposti paikoitellen turhankin kirkkaita kohtia.
PSP:n nykyversioista ei ole havaintoa. Varmaan tuo C1 pitäisi myös kokeilla kun sitä kovasti kehutaan.

Sepe
--
penelo

Viesti Kirjoittaja penelo »

Ainoa huono puoli Nikon Capturessa on sen käytön hitaus,
jatkuva uusien valikoiden avaus. Jos olisi käytössä toinenkin näyttö, jonne siirtäisi nänä työkaluvalikot ja jos ne pysyisivät auki kuvatiedostoa vaihdettaessa, olisi ykkösvalinta.

Itse olen kuitenkin kääntymässä C1:n hankintaan. Siinä kuitenkin saa jatkuvasti maksaa uusista päivityksistä.

PE
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

penelo kirjoitti:Itse olen kuitenkin kääntymässä C1:n hankintaan. Siinä kuitenkin saa jatkuvasti maksaa uusista päivityksistä.
PE
Onko sulla liikaa rahaa? ;)
Annanko tilinumeron johon saa laittaa ylimääräisiä?

Sepe
--
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Kesä 01, 2009 17 : 12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EsaS

Viesti Kirjoittaja EsaS »

Capture Onen hintaan kommentti: Minusta LE versio riittää varsin pitkälle, 99 euroa. Nikon Capturea ei vieläkään saane siihen hintaan. LE kuitenkin kirjoittaa 16-bit tiffit ja sisältää eräkäsittyn.
CO:n päivitysten hintapolitiikkaan en ole vielä melko uutena käyttäjänä törmännyt, mutta olen päätellyt, että vanha versio toimii vaikka uusi maksullinen tulisi markkinoille. Päivitänkö, riippuu hinnasta ja ominaisuuksista. Pakkotilanne voisi tulla jos kameroita vaihtelee uusiin.
Korjauspävitykset ovat olleet maksuttomia, samoin viimeksi tullut 3.6, jossa olen kuullut olleen virheitä, joita minun käyttöympäristössäni ei ole ilmennyt, paitsi ettei osaa avata NC:llä kirjoitettuja NEFejä. CO sähköpostaili kysyttyäni, että virhe on, korjataan.
Kokeilin aikoinaan Nikon Capturea, mutta otin CO:n käytettävyyden takia, mm mitä PE mainitsi. Silloin huomasin, että Capture kirjoittaessaan NEFin takaisin muuttaa "kameraprofiiliksi" Nikon Capture, eli siis muuttaa alkuperäistä tiedostoa.
Hyvää konversiojälkea NC teki.
t. Esa
Loitto

Säilyyhän se. Siksi juuri NEF on hidas avata, kun ensin luetaan kennolta saatu raakadata (vihreä-punainen-vihreä-sininen...), sitten muutetaan se RGB-kuvaksi, sitten vielä lasketaan siihen päälle NEFiin erikseen tallennetut muutokset. C1 ilmeisesti ei sitten tunne NC:n tallettamia lisäyksiä, jos ei osaa niitä avata. Photoshopin RAW-import kyllä osaa.

Rasterikuva on paljon nopeampi avata, koska siinä ei tarvitse laskea muuta kuin pakkauksen purku. NEFin pakkaus on tietenkin häviötön. Muutenhan siinä ei olisi mitään järkeä.
kaptah

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 10, 2013 5 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Loitto

Jaa, no en ole PS:n NEF-pluginin sielunelämään tutustunut syvemmin, mutta NC:llä editoitua NEFiä avatessaan se sanoo: "This NEF image has been edited with applications. The displayed image is the edited image recorded in the file", sen sijaan että kyselisi valkotaspainot sun muut. Arvelin sen ymmärtävän lukemansa, mutta en ole kyllä oikein testannut.
kaptah

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 10, 2013 5 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Loitto

Eikun se Photoshop CS:n DNG_Camera_Raw_2_4-päivityksessä tullut D70-plugin sanoo noin, jos kuvaa on muokattu NC:ssä, mutta jos ei ole, se avaa sen ikkunan, missä saa säätää valkotasapainon ja valotuksen ja kääntää.

Minä kylläkin tavallisesti annan NC:n tai NV:n muokata kuvan fotarille Nikonin pluginilla, jos sen haluan siinä avata. Usein NC:ssä käsittely riittää minulle. (Miksikö minulla on Photoshop CS jos käytän sitä niin vähän? Töiden puolesta pitää osata tekninen tuki)
kaptah

Vastaa Viestiin