Tietokoneen kokoonpano kuvankäsittelyyn!
-
Tietokoneen kokoonpano kuvankäsittelyyn!
Olen saamassa uutta kuvankäsittely PC-konetta työpaikalleni ja nyt kysyisin neuvoa parhaasta(?) kokoonpanosta!
Omat ajatukseni ovat(työnantaja antanut ymmärtää):
2,4GHz
keskusmuisti 512Mb (1Gb)
Kovalevy 40Gb (itse haluaisin 80)
CD/CD-RW
Käyttis XP
Oheislaitteina Skanneri,tulostin ja mitä muuta?
Mitenkä olisi hyvä tehdä kovalevyn osiointi?
1.XP
2.Photoshop
3.Muut Ohjelmat
4.Tallennus
Firmware?
Mitä vielä otettava huomioon?
Kamerat Canon G1,Minolta RD-175(legendaarinen yksi ensimmäisistä järkkäridigeistä),Minolta Xi ja lähiaikoina vähintään NIKON D100 tai parempi(minulla on Nikonin objektiivejä n 50kpl!!!)
Kiitos kun jaksoit lukea tänne asti!
Omat ajatukseni ovat(työnantaja antanut ymmärtää):
2,4GHz
keskusmuisti 512Mb (1Gb)
Kovalevy 40Gb (itse haluaisin 80)
CD/CD-RW
Käyttis XP
Oheislaitteina Skanneri,tulostin ja mitä muuta?
Mitenkä olisi hyvä tehdä kovalevyn osiointi?
1.XP
2.Photoshop
3.Muut Ohjelmat
4.Tallennus
Firmware?
Mitä vielä otettava huomioon?
Kamerat Canon G1,Minolta RD-175(legendaarinen yksi ensimmäisistä järkkäridigeistä),Minolta Xi ja lähiaikoina vähintään NIKON D100 tai parempi(minulla on Nikonin objektiivejä n 50kpl!!!)
Kiitos kun jaksoit lukea tänne asti!
It's got a cop motor, a 440 cubic inch plant, it's got cop tires, cop suspensions, cop shocks. It's a model made before catalytic converters so it'll run good on regular gas. What do you say, is it the new Bluesmobile or what?
-
Kyllähän tuon prossun teho pyöräyttää Photoshopin filtereillä muokkaukset ihan kiitettävää vauhtia.Muistia ei ainakaan vähempää,ilmeisesti ddr:ää?Eihän tuossa kiintolevyssä ole hinnassa kuin hitunen eroa (rapiat 100€ maxtorin 80 gt 7200 rpm neste ja hiljainen)
Suurin painoarvo olisi omasta mielestä kuitenkin näytönohjain ja itse näyttö.Millä budjetilla,siinähän se ikuisuuskysymys...
Suurin painoarvo olisi omasta mielestä kuitenkin näytönohjain ja itse näyttö.Millä budjetilla,siinähän se ikuisuuskysymys...
-
Budjetti ei ole pääasia vaan toimivuus.
Sain vihdoin selvitettyä työnantajalleni että jos minä teen 100 tuntia kuvahommia niin siitä on 30 tuntia tietokone/muita ongelmia.
laskeppa siitä toimivuuden hinta...
Saan (siis olen onnellinen) semmoisen koneen kuin haluan(järki käteen) siitä siis lähdetään!!
Hyvää Vuoden Jatkoa vaan kaikille lukijoille!
Kuvatkaa käsitelkää ja olkaa rohkeita ja ennenkaikkea kokeilun kautta ne hommat pelaa...jakakaa kokemuksenne!
Sain vihdoin selvitettyä työnantajalleni että jos minä teen 100 tuntia kuvahommia niin siitä on 30 tuntia tietokone/muita ongelmia.
laskeppa siitä toimivuuden hinta...
Saan (siis olen onnellinen) semmoisen koneen kuin haluan(järki käteen) siitä siis lähdetään!!
Hyvää Vuoden Jatkoa vaan kaikille lukijoille!
Kuvatkaa käsitelkää ja olkaa rohkeita ja ennenkaikkea kokeilun kautta ne hommat pelaa...jakakaa kokemuksenne!
It's got a cop motor, a 440 cubic inch plant, it's got cop tires, cop suspensions, cop shocks. It's a model made before catalytic converters so it'll run good on regular gas. What do you say, is it the new Bluesmobile or what?
-
- Viesti:
Re: Tietokoneen kokoonpano kuvankäsittelyyn!
Omasta mielestäni Kovalevy pitäisi jakaa ainoastaan kahtia niin, että käyttöjärjestelmä ja ohjelmat toiseen, ja kaikki muu toiseen. Käyttöjärjestelmälle ja ohjelmille hyvä tila saattaisi olla noin 8Gb. Siitä ei seuraa mitään hyvää jos kovalevy on jaettu liian moneen osaan. Kokemusta on. Huomaat kuitenkin jälkeenpäin, että jostain osiosta olet tehnyt sittenkin liian pienen tms.sepi kirjoitti:Mitenkä olisi hyvä tehdä kovalevyn osiointi?
1.XP
2.Photoshop
3.Muut Ohjelmat
4.Tallennus
Oman käyttikseni (XP) vaihtaisin heti Linuxiin, jos Linuxissa alkaisi toimimaan Photoshop. Mutta kun ei toimi! Tai toinen syy vaihtamiseen olisi Linuxin oman kuvankäsittelyohjelman Gimpin kehittyminen. Tietääkseni se ei esimerkiksi tue vielä icc-profiileita?
Kovalevyn kooksi riittää vielä omassa tapauksessani 40Gb. Se on täytetty valokuvista, musiikista ja ohjelmista. Vielä tilaa on noin 7Gb joten uusikin tarvitsee joskus ostaa. Suosittelen siis sitä isompaa kovalevyä. Tällasta!
-
jos konepaketti tulee oikeaksi työkaluksi, voisi ajatella jopa ide-raidia peilattuna. perusraideja löytyy jo emolevyiltä integroituna ja toinen levy lisää konepakettiin ei näy eikä tunnu missään. eli jos toinen limppu leipoo kiinni niin eipähän mitään mene hukkaan. seuraavan kerran kun koneen sammuttaa voi rikkoutuneen levyn vaihtaa / vaihdattaa. ikävin homma eli kaiken uudestaan asentaminen jää pois.
kalleinta työaikaa on toimeton työaika, eli rautaan kannattaa panostaa
kalleinta työaikaa on toimeton työaika, eli rautaan kannattaa panostaa
-
Jopa 120gb kovalevyä voisit harkita. Ei ole hirveän kallis ja kuvia tallennessa tila loppuu yllättävän nopeasti (originaali + muutellut jne. etenkin jos D100:lla alat kuvailemaan) riippuen tosin kuvaustahdistasi.
Gimp on kohtuuhelppo käyttää ja toki Photoshopin hinta on hirveä siihen verrattuna :) Tosin siitä puuttuu hieman ominaisuuksia ja käyttö ei ole yhtä viilattua kuin Photoshopissa. Jos Photoshop on jo hankittu, en tiedä tarpeeksi suurta syytä siirtyä siitä pois (ja jättää kallis ohjelma käyttämättä, auts!)
Mitä vähemmän asentelet turhia ohjelmia, sitä vakaampi on järjestelmäsi. Toisaalta Windows:ia käytettäessä on luotettava tuuriinkin, sillä kaikille virheille ja toimimattomuuksille ei löydy järkevää selitystä.
Näytönohjaimen hankinnassa on tietenkin otettava huomioon, käytetäänkö koneella 100%sesti hyötyohjelmia (eli tarvitseeko uusimpia 3d-kortteja vai keskittyykö liitäntöihin ja 2d-kuvanlaatuun)
TFT-näyttöjen ja perinteisten näyttöjen välilläkin on ilmeisiä eroja ja valintaa niiden väliltä täytyy pohtia.
Kortinlukija tms. kannattanee hankkia. Kamerasta siirtäessä aikaa tuhraantuu aika tavalla.
Gimp on kohtuuhelppo käyttää ja toki Photoshopin hinta on hirveä siihen verrattuna :) Tosin siitä puuttuu hieman ominaisuuksia ja käyttö ei ole yhtä viilattua kuin Photoshopissa. Jos Photoshop on jo hankittu, en tiedä tarpeeksi suurta syytä siirtyä siitä pois (ja jättää kallis ohjelma käyttämättä, auts!)
Mitä vähemmän asentelet turhia ohjelmia, sitä vakaampi on järjestelmäsi. Toisaalta Windows:ia käytettäessä on luotettava tuuriinkin, sillä kaikille virheille ja toimimattomuuksille ei löydy järkevää selitystä.
Näytönohjaimen hankinnassa on tietenkin otettava huomioon, käytetäänkö koneella 100%sesti hyötyohjelmia (eli tarvitseeko uusimpia 3d-kortteja vai keskittyykö liitäntöihin ja 2d-kuvanlaatuun)
TFT-näyttöjen ja perinteisten näyttöjen välilläkin on ilmeisiä eroja ja valintaa niiden väliltä täytyy pohtia.
Kortinlukija tms. kannattanee hankkia. Kamerasta siirtäessä aikaa tuhraantuu aika tavalla.
-
G1 ja XP
Canon G1 ja XPn kanssa saattaa tulla pieniä vaikeuksia asennuksessa, mutta niistä selviää! (http://photography-on-the.net/forum/vie ... picID=5030).
Kovalevyksia kannatta ottaa esim. tuo 80Mt/7200 ja tuollaiseen myllyyn ehkä keskusmuistiksi 1G. Levyn voisi osioida 2-3 osaan.
Näyttö on kuitenkin ehkä tärkein, joten siinä ei kannata tinkiä. Hyviä ovat esim. Sonyn monitorit.
Kovalevyksia kannatta ottaa esim. tuo 80Mt/7200 ja tuollaiseen myllyyn ehkä keskusmuistiksi 1G. Levyn voisi osioida 2-3 osaan.
Näyttö on kuitenkin ehkä tärkein, joten siinä ei kannata tinkiä. Hyviä ovat esim. Sonyn monitorit.
-
Re: G1 ja XP
En tiedä kannattaako ostaa suoralta kädeltä Sony, koska useasti se on huomattavasti kalliimpi kuin saman koon monitorit. Lienee tarvetta lukaista läpi arvosteluja ja ehkäpä jopa testata muutamia itse.saaju kirjoitti: Näyttö on kuitenkin ehkä tärkein, joten siinä ei kannata tinkiä. Hyviä ovat esim. Sonyn monitorit.
Mikrobitissä esim. oli vastikään 19" monitorivertailu, josta lainaan tekstiä hieman:
"Vertailussa selvisi, että hinta ei todellakaan ole laadun tae. Halpakin putki voi olla yllättävän laadukas ja vastaavasti ökyhintainen malli voi olla aivan luokaton."
-
Näytto on 21 tuumainen( ei taas löytunyt tuuman merkkiä tältä tietokoneelta)On sopiva normaaliin kuvankäsittelyyn ja en suosittele isompaa kenellekkään joka ei tarvitse monta ruutua auki työskennelleessään(paha sana mutta yritetään jaksaa).
Photoshop 6.01 on ohjelma ja seiska heti kun se on suomenkielisenä versiona....siis firmalla on rahaa päivitykseen
Käytättekö RAW vai!?
Photoshop 6.01 on ohjelma ja seiska heti kun se on suomenkielisenä versiona....siis firmalla on rahaa päivitykseen
Käytättekö RAW vai!?
-
No kyllä kuvankäsittelyssä saisi olla muistia tuo 1Gb, 512 on liian vähän (oman kokemuksen perusteella).
-
Nyt miulla on win98 ja keskaria 256 jolla olen pärjännyt aika hyvin,olenhan kuukausipalkkalainen, muta vidudaa se seitsemän ylimääräistä sekunttia.
Lopulliset kuvat joita teen ovat kaikkine Phoshop tasoineen 30-100Mb....
Käy tutustumassa kaikkeen muuhun kuin duunini
http://www.finravi.com/max/kuvat.htm
Lopulliset kuvat joita teen ovat kaikkine Phoshop tasoineen 30-100Mb....
Käy tutustumassa kaikkeen muuhun kuin duunini
http://www.finravi.com/max/kuvat.htm
-
Itse ylivainoharhaisena ostaisin kolme kovalevyä, ennemmin paljon pieniä kuin yksi massiivinen (3x40Gb vs 1x120Gb):
1. kovalevy 2 partitiota 1. Windows + ohjelmat / 2. päivitykset, ajurit ja muut turhanpäiväiset niin ei tarvi verkosta hakea kun windows menee uusiksi.
2. kovalevy kuvatiedostot
3. kovalevy varmuuskopio 2. levystä Raidilla tai sitten manuaalisesti viikon välein / useammin, riippuen siitä miten kriittistä materiaalia on.
1. kovalevy 2 partitiota 1. Windows + ohjelmat / 2. päivitykset, ajurit ja muut turhanpäiväiset niin ei tarvi verkosta hakea kun windows menee uusiksi.
2. kovalevy kuvatiedostot
3. kovalevy varmuuskopio 2. levystä Raidilla tai sitten manuaalisesti viikon välein / useammin, riippuen siitä miten kriittistä materiaalia on.
-
Offtopic:
Nostan vielä kissan pöydälle tuosta laittamastasi linkistä.
Tokihan sinulla on kaikilta kuvissa esiintyviltä henkilöiltä lupa kuvien julkaisuun verkossa? En tiedä onko kyseessä yrityksen sivut mutta myöskin kuvien, joita ei itse ole ottanut, julkaiseminen on tekijänoikeuksien vastaista ja hyvin kyseenalaista.
Nostan vielä kissan pöydälle tuosta laittamastasi linkistä.
Tokihan sinulla on kaikilta kuvissa esiintyviltä henkilöiltä lupa kuvien julkaisuun verkossa? En tiedä onko kyseessä yrityksen sivut mutta myöskin kuvien, joita ei itse ole ottanut, julkaiseminen on tekijänoikeuksien vastaista ja hyvin kyseenalaista.
-
- Viesti:
Photoshop toimii parhaiten seuraavalla tavalla (suositus on ainakin 6 eri osoitetta).
1. käyttis
2. ohjelmat
3. työt/kuvat
4. pagefile
5. temp/tmp
6. (photoshop) scratch
parhaiten homma toimii jos kukin on oma levynsä, ja mieluusti vielä oma kaista/väylä per levy (onnistuu helpoiten SCSIna). PS käyttää eniten RAMmia ja kun se loppuu se alkaa kirjoitella scratchille, ram suositus 2 G (enempää ei wintoosa anna käyttöön per sovellutus). itse laitan scratch osion aina stripesettinä kahden kovalevyn alkuun eri väylillä, jolloin kirjoitus-/lukunopeus tuplaantuu (tämä ei ole turvallinen tietojen tallennukseen, mutta scratch onkin vain väliaikaisosoite).
prossatehoo saa olla niinpaljon kuin irtoo, ja mieluusi sekin tuplasysteeminä (PS osaa hyödyntää tuplaprosessointia).
jotta työt on turvassa suosittelen rauta raidia sparella, jolloin jos yx levy hajoo niin tiedot vielä säilyy ja spare hyppää kehiin vioittuneen tilalle. tietysti peilaus systeemikin on hyvä.
ainaiselle PC/MAC löpinälle löytyy hyvä lopetus oheisesta linkistä:
http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... -4869-4882
t. aatos
1. käyttis
2. ohjelmat
3. työt/kuvat
4. pagefile
5. temp/tmp
6. (photoshop) scratch
parhaiten homma toimii jos kukin on oma levynsä, ja mieluusti vielä oma kaista/väylä per levy (onnistuu helpoiten SCSIna). PS käyttää eniten RAMmia ja kun se loppuu se alkaa kirjoitella scratchille, ram suositus 2 G (enempää ei wintoosa anna käyttöön per sovellutus). itse laitan scratch osion aina stripesettinä kahden kovalevyn alkuun eri väylillä, jolloin kirjoitus-/lukunopeus tuplaantuu (tämä ei ole turvallinen tietojen tallennukseen, mutta scratch onkin vain väliaikaisosoite).
prossatehoo saa olla niinpaljon kuin irtoo, ja mieluusi sekin tuplasysteeminä (PS osaa hyödyntää tuplaprosessointia).
jotta työt on turvassa suosittelen rauta raidia sparella, jolloin jos yx levy hajoo niin tiedot vielä säilyy ja spare hyppää kehiin vioittuneen tilalle. tietysti peilaus systeemikin on hyvä.
ainaiselle PC/MAC löpinälle löytyy hyvä lopetus oheisesta linkistä:
http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... -4869-4882
t. aatos
-
- Viesti:
Jos ei rahasta väliä...
Joku mainitsikin RAIDin...
RAID 0+1 eli peili.
Käyttis omalle levylleen:
Sitä varten voisi ostaa 2 x 9 gigaiset levyt tai 2x18 gigaiset.
Ohjelmat:
2x36 GB tai 2 x 72 GB.
Peilataan nämäkin.
Vielä, jos tilaa riittää:
2x72 GB työtiedostoille.
Peili tästäkin. Hyötytila siis 72 GB.
Jos tila ei riitä = rahat loppuu, niin ohjelmat ja työt samalle levylle.
Muisteista ja prosessoreista onkin puhuttu.
RAMmia kuvankäsittelykoneeseen 4 GB (jos siis TOSIAAN sillä tehdään TÖITÄ).
Joku mainitsikin RAIDin...
RAID 0+1 eli peili.
Käyttis omalle levylleen:
Sitä varten voisi ostaa 2 x 9 gigaiset levyt tai 2x18 gigaiset.
Ohjelmat:
2x36 GB tai 2 x 72 GB.
Peilataan nämäkin.
Vielä, jos tilaa riittää:
2x72 GB työtiedostoille.
Peili tästäkin. Hyötytila siis 72 GB.
Jos tila ei riitä = rahat loppuu, niin ohjelmat ja työt samalle levylle.
Muisteista ja prosessoreista onkin puhuttu.
RAMmia kuvankäsittelykoneeseen 4 GB (jos siis TOSIAAN sillä tehdään TÖITÄ).
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
-
- Viesti:
jos käyttiksenä on jokin mikkihiiren wintoosa niin eipä kannata tuhlata turhaan RAMmiin.
minä nääs erehdyin ostaan aiempaan kuvankäsittelyvehkeeseen 3 Geetä seurauksella että hieman asiaa tutkittuani ja adoben photoshop forumissa ihmeteltyäni sieltä vastattiin että windows ei tosiaankaan anna yhdelle ohjelmalle kuin max. 2 G - ei edes serveriversiot kyseenalaisesta konealustasta. (mulla oli silloin win NT 4 server)
PS 6 saa 100 %:lla ohjelman käyttöön 1,9 G ja PS 7 vain 1,7 G. joten isojen tiedostojen ja raskaiden vääntelyjen tarpeisille koneen suorituskyvyn parantamiseksi ei sitten keksi muuta kuin tuo mahd. nopea scratch-osoite ja prossateho - että tuli rammillekkin rajansa. t. aatos
minä nääs erehdyin ostaan aiempaan kuvankäsittelyvehkeeseen 3 Geetä seurauksella että hieman asiaa tutkittuani ja adoben photoshop forumissa ihmeteltyäni sieltä vastattiin että windows ei tosiaankaan anna yhdelle ohjelmalle kuin max. 2 G - ei edes serveriversiot kyseenalaisesta konealustasta. (mulla oli silloin win NT 4 server)
PS 6 saa 100 %:lla ohjelman käyttöön 1,9 G ja PS 7 vain 1,7 G. joten isojen tiedostojen ja raskaiden vääntelyjen tarpeisille koneen suorituskyvyn parantamiseksi ei sitten keksi muuta kuin tuo mahd. nopea scratch-osoite ja prossateho - että tuli rammillekkin rajansa. t. aatos