Urheilukuvaus ja lehdet/nettisivut
-
Urheilukuvaus ja lehdet/nettisivut
Olen innokas urheilukuvaaja ja käyn eri tapahtumissa pääkaupunkiseudulla. Usein lähetän kuvia ( digi ) seuroille ja lehdille. Olen kuitenkin törmännyt siihen, että ilmaisetkaan kuvat eivät monesti kelpaa esim nettisivujen tekijöille ( tosin minulla on muutama "vakiasiakas" ) ja jopa yhteystietojen löytäminen on toisinaan vaikeaa.
Lehdiltä ei saa harvoja poikkeuksia lukuunottamatta mitään palautetta. Syönkö kuvaajien leipää vai mistä lienee kysymys ( siis kuvani ovat ilmaisia )?. Kuvani ovat kuitenkin huomattavasti parempia kuin useimmat lehdissä olevat ja toimitan ne nopeasti käyttöön. Käytössäni on 10xzoom, joten pääsen myös lähelle. Myös tekninen taso on riittävä lehteen.
Itse asiassa ihmettelen suuresti sitä tasoa, missä urheilukuvaus lehdissä on. Kuvat näyttävät useimmiten vasurilla otetuilla, vaikka välineet ovat huipputasoa.
Harvoja poikkeuksia on Hesarin Hannes Heikura, jonka näkemystä ja taitoa voi vain ihailla.
Kommentteja?
Lehdiltä ei saa harvoja poikkeuksia lukuunottamatta mitään palautetta. Syönkö kuvaajien leipää vai mistä lienee kysymys ( siis kuvani ovat ilmaisia )?. Kuvani ovat kuitenkin huomattavasti parempia kuin useimmat lehdissä olevat ja toimitan ne nopeasti käyttöön. Käytössäni on 10xzoom, joten pääsen myös lähelle. Myös tekninen taso on riittävä lehteen.
Itse asiassa ihmettelen suuresti sitä tasoa, missä urheilukuvaus lehdissä on. Kuvat näyttävät useimmiten vasurilla otetuilla, vaikka välineet ovat huipputasoa.
Harvoja poikkeuksia on Hesarin Hannes Heikura, jonka näkemystä ja taitoa voi vain ihailla.
Kommentteja?
-
Itse sen sanoit, syöt toisten leipää. Lopeta sellainen, ja nauti niiistä kuvistasi itse, laita nettisivu pystyyn tai jotain, jos kuvasi todella on hyviä, niinkuin mainostit, sivuillesi alkaa kerääntyä valtava katsojamäärä aivan kohta.. sitten joku kohta jo on haluamassa ostaa kuviasi, jotka voit edelleen tietysti antaakin, jos olet ihan hassu.
Mutta lopeta tuollainen tarjoilu. Sanoinko muuten jo että lopeta.. ;)
Mutta lopeta tuollainen tarjoilu. Sanoinko muuten jo että lopeta.. ;)
-
No, HS lienee ainoita lehtiä jotka panostavat edes jonkun verran valokuvaukseen.
Nykyisin on niin paljon tätä keltaista lehdistöä joille kelpaa vaikka kamerakännykkäkuvat.
Kuvia ei arvosteta tarpeeksi. Siksi siitä ensimmäisenä karsitaan (annetaan toimittajalle kamera käteen ja valokuvaajalle kengänkuva persiiseen).
Älä missään nimessä tarjoa kuviasi ilmaiseksi. Silloin juuri syöt toisten leipää. Harvalla on enää varaa olla ammattilainen jos toinen tarjoaa melkein yhtä hyvää kuvaa ilmaiseksi...
kunnon lehdetkään tuskin ottavat vastaan kuin satunnaisen huippulaakin ettei tule maksettua tyhjästä omille.
Ehkä joskus pienseuroille tms. jotka eivät maksaisi kuitenkaan mitään/eivät hyödy niistä kaupallisesti.
Lehdille ei missään nimessä.
Jos tulee oikeita helmiä vastaan, niin harkitse tarjoamista riittävällä hinnalla lehtiin jotka ovat free-kuvien varassa muutenkin.
Nykyisin on niin paljon tätä keltaista lehdistöä joille kelpaa vaikka kamerakännykkäkuvat.
Kuvia ei arvosteta tarpeeksi. Siksi siitä ensimmäisenä karsitaan (annetaan toimittajalle kamera käteen ja valokuvaajalle kengänkuva persiiseen).
Älä missään nimessä tarjoa kuviasi ilmaiseksi. Silloin juuri syöt toisten leipää. Harvalla on enää varaa olla ammattilainen jos toinen tarjoaa melkein yhtä hyvää kuvaa ilmaiseksi...
kunnon lehdetkään tuskin ottavat vastaan kuin satunnaisen huippulaakin ettei tule maksettua tyhjästä omille.
Ehkä joskus pienseuroille tms. jotka eivät maksaisi kuitenkaan mitään/eivät hyödy niistä kaupallisesti.
Lehdille ei missään nimessä.
Jos tulee oikeita helmiä vastaan, niin harkitse tarjoamista riittävällä hinnalla lehtiin jotka ovat free-kuvien varassa muutenkin.
Juha Makkonen
http://www.digislr.net
http://www.digislr.net
Tuttu itseasiassa ehdotteli, että perustettais kuvapankki josta sais ilmaiseksi kuvat käyttöön. Ihmettelee varmaan vieläkin miksi totesin, että en ainakaan omia kuviani tuonne laita.OskuK kirjoitti:Tässä olisi kyllä markkinarakoa: jospa perustaisi kuvatoimiston joka ei maksa kuvista mitään kuvaajille. Nimeksi voisi laittaa vaikka hyvämielikuvaajalle.fi ;-)
-
- Viesti:
Nettisivujen "tekijät" ja "omistajat" ovat usein eri taho. Jollain urheiluseuralla voi olla jonkun jäsenensä tekemät nettisivut. Niissä on muutama uutissivu tai tapahtumakalenteri, jota päivitetään, muttei välttämättä kuvasivuja. Kuka sen tekisi? Sivujen "omistaja" ei osaa eikä ymmärrä asiasta. "Tekijä" taas ei välttämättä viitsi jatkuvasti muutella sivuja (ilman korvausta, tietenkin). Sitten, kun löytyy tarpeeksi iso urheiluseura, heillä on kuvamateriaalia jo omasta takaa ja paljon.
-
Re: Urheilukuvaus ja lehdet/nettisivut
Syötkö jonkun leipää? Pitääkö se rautalangasta taivuttaa? Kerrompa toistamiseen tällä foorumilla hauskan tarinan Oulusta. Paikallinen harrastelija oli ostanut oikein 300D:n ja lähetti postia paikalliselle IS:n toimitukselle: "Otan kuvia urheilutapahtumista ilmaiseksi". Piti itseään lähes ammattilaisena, koska oli sijoittanut rahansa oikein digijärkkäriin. Halvimpaan sellaiseen.jurveja kirjoitti: Lehdiltä ei saa harvoja poikkeuksia lukuunottamatta mitään palautetta. Syönkö kuvaajien leipää vai mistä lienee kysymys ( siis kuvani ovat ilmaisia )?. Kuvani ovat kuitenkin huomattavasti parempia kuin useimmat lehdissä olevat ja toimitan ne nopeasti käyttöön. Käytössäni on 10xzoom, joten pääsen myös lähelle. Myös tekninen taso on riittävä lehteen.
Seuraus:Kaverilla ei ole uskottavuutta, eikä yksikään media häneltä tule yhtäkään kuvaa ikinä ostamaan. Edes maksusta. Hänelle nauretaan. Hän on tehnyt itsestään pellen, kuten eräässä suomalaisessa sketsisarjassa sanotaan.
Kun kerrot, että sinulla on 10x zoomi tulet samalla paljastaneeksi, ettei sinulla ole edes järkkäriä. Iso kenno ja pitkä polttoväli eivät tee kuvistasi painokelpoisia.
Lopuksi: Jos ei työstä pyydä rahaa, ei silloin työtä kannata edes tehdä. Rahkeet eivät riitä.
Ps. Suurimpaan osaan tapahtumista vaaditaan lehdistökortti. Onko sinulla sellaista? Jos ei ole, et saa kuvia esim. SM-liigasta ottaa, eikä kukaan kuviasi osta.
"Arvoisa kuluttaja-asiamies. Ostin tikitaalikameran Saksasta 50 eurolla. En saanut suomenkielisiä ohjeita. Nyt suomalainen myyjä kieltäytyy niitä minulle antamasta, vaikka heillä on sama kamera myynnissä. Mikä neuvoksi?"
-
Syötkö jonkun leipää? Pitääkö se rautalangasta taivuttaa? Kerrompa toistamiseen tällä foorumilla hauskan tarinan Oulusta. Paikallinen harrastelija oli ostanut oikein 300D:n ja lähetti postia paikalliselle IS:n toimitukselle: "Otan kuvia urheilutapahtumista ilmaiseksi". Piti itseään lähes ammattilaisena, koska oli sijoittanut rahansa oikein digijärkkäriin. Halvimpaan sellaiseen.
- kiitän Markoa asiallisesta ja rakentavasta vastauksesta kysymykseeni. Kun itselle ei ole kauhalla annettu, on mukava kun joku vaivautuu opastamaan.
Seuraus:Kaverilla ei ole uskottavuutta, eikä yksikään media häneltä tule yhtäkään kuvaa ikinä ostamaan. Edes maksusta. Hänelle nauretaan. Hän on tehnyt itsestään pellen, kuten eräässä suomalaisessa sketsisarjassa sanotaan.
Kun kerrot, että sinulla on 10x zoomi tulet samalla paljastaneeksi, ettei sinulla ole edes järkkäriä. Iso kenno ja pitkä polttoväli eivät tee kuvistasi painokelpoisia.
- kuviani on julkaistu sanomalehdissä, joten valitettavasti olet väärässä
Lopuksi: Jos ei työstä pyydä rahaa, ei silloin työtä kannata edes tehdä. Rahkeet eivät riitä.
- mitähän tämäkin tarkoittaa = rahkeet ei riitä, jos ei ota rahaa? Voisitko vähän avata tyhmemmälle.
Ps. Suurimpaan osaan tapahtumista vaaditaan lehdistökortti. Onko sinulla sellaista? Jos ei ole, et saa kuvia esim. SM-liigasta ottaa, eikä kukaan kuviasi osta
- en ole vielä missään tarvinnut lehdistökorttia. Tosin en ole käynyt kuvaamassa SM-liigaa, mutta sen sijaan Mestistä, salibandyliigaa, lentopalloliigaa, jalkapallon veikkausliigaa, koripallon divaria jne eikä missään ole kyselty lehdistökorttia. Tiedätköhän mistä puhut?
- jos olisit lukenut kirjoitukseni tarkemmin, saattaisit huomata, etten edes ole yrittänyt niitä myydä.
- kiitän Markoa asiallisesta ja rakentavasta vastauksesta kysymykseeni. Kun itselle ei ole kauhalla annettu, on mukava kun joku vaivautuu opastamaan.
- kuviani on julkaistu sanomalehdissä, joten valitettavasti olet väärässä
- mitähän tämäkin tarkoittaa = rahkeet ei riitä, jos ei ota rahaa? Voisitko vähän avata tyhmemmälle.
Ps. Suurimpaan osaan tapahtumista vaaditaan lehdistökortti. Onko sinulla sellaista? Jos ei ole, et saa kuvia esim. SM-liigasta ottaa, eikä kukaan kuviasi osta
- en ole vielä missään tarvinnut lehdistökorttia. Tosin en ole käynyt kuvaamassa SM-liigaa, mutta sen sijaan Mestistä, salibandyliigaa, lentopalloliigaa, jalkapallon veikkausliigaa, koripallon divaria jne eikä missään ole kyselty lehdistökorttia. Tiedätköhän mistä puhut?
- jos olisit lukenut kirjoitukseni tarkemmin, saattaisit huomata, etten edes ole yrittänyt niitä myydä.
-
- Viesti:
Miksei työtä kannata tehdä? Ei kaikkien tarvitse edes pyytää rahaa siitä. Joillakin riittää rahkeet muutenkin. Joillakin on niin isot pääomatulot, että kuvista saatavista tuloista menee 70% veroihin. Sitten sen muutaman euron takia pitäisi hoitaa kirjanpitoa, joka maksaa enemmän kuin ne muutamat eurot.markoh7 kirjoitti: Lopuksi: Jos ei työstä pyydä rahaa, ei silloin työtä kannata edes tehdä. Rahkeet eivät riitä.
-
-
- Viesti:
Se kai johtuu noista elintarviketeollisuutta koskevista määräyksistä. Sinulla ei varmaan ole kaikki luvat, ilmoitukset ja omavalvontasuunnitelmat kunnossa.nieppi kirjoitti:Mä olen aika kova leipuri, ja leivonkin ihan pro tasoisia sämpylöitä. Olen tarjonnut sämpylöitäni paikalliseen Prismaan että jakaisivat niitä ilmaiseksi asiakkaille, mutta eivät piruvie ole suostuneet vaikka mulla on tonnin vatkain. Missä vika, kun ei ilmaset sämpylät kelpaa?
-
Ja sama juttu kuvauksessa. Ei ole luvat kunnossa. Tietyissä lajeissa kuvia saa ilman rajoituksia, mutta suurimmissa, kuten SM-liiga, Mestis, Veikkausliiga yms. kuvaamiseen tarvitaan lupa. SM-liigassa ei edes SJL:n kortilla tee mitään, pitää löytyä vielä liigan itsensä myöntämä pressi.adapteri kirjoitti:Se kai johtuu noista elintarviketeollisuutta koskevista määräyksistä. Sinulla ei varmaan ole kaikki luvat, ilmoitukset ja omavalvontasuunnitelmat kunnossa.nieppi kirjoitti:Mä olen aika kova leipuri, ja leivonkin ihan pro tasoisia sämpylöitä. Olen tarjonnut sämpylöitäni paikalliseen Prismaan että jakaisivat niitä ilmaiseksi asiakkaille, mutta eivät piruvie ole suostuneet vaikka mulla on tonnin vatkain. Missä vika, kun ei ilmaset sämpylät kelpaa?
Lehdet eivät toki julkaise tällaisia harmaita kuvia, jotka ilman asiaankuuluvia lupia on otettu.
Ja Jurvajalle: Jos kysymys on niinkin typerä kuin esittämäsi, ei voi olettaa saavansa kuin typerän vastauksen. Ja painojäljellä nyt tarkoitin sitä, että et tasan saa pokkarilla aikaan urheilusta sellaista jälkeä, joka kelpaisi muualle kuin nettiin. Tai paikallisen kaupunkilehden sivuille. Ellet sitten kuviokelluntaa tai eukon kantoa käy fotaamassa. Jos saisi olisi pirun moni kuvaaja iloinen, koska uuden kameran voisi ostaa joka kuukausi.
"Arvoisa kuluttaja-asiamies. Ostin tikitaalikameran Saksasta 50 eurolla. En saanut suomenkielisiä ohjeita. Nyt suomalainen myyjä kieltäytyy niitä minulle antamasta, vaikka heillä on sama kamera myynnissä. Mikä neuvoksi?"
-
Vielä kerran rautalankaa
Ja sama juttu kuvauksessa. Ei ole luvat kunnossa. Tietyissä lajeissa kuvia saa ilman rajoituksia, mutta suurimmissa, kuten SM-liiga, Mestis, Veikkausliiga yms. kuvaamiseen tarvitaan lupa. SM-liigassa ei edes SJL:n kortilla tee mitään, pitää löytyä vielä liigan itsensä myöntämä pressi.
- juuri kirjoitin aiemmin kuvanneeni niin Mestistä kuin veikkausliigaakin eikä kukaan ole lupia kysellyt. Olen varmaan hirveä rikollinen ( tosin tietämättäni ) tai ainakin valvojat eivät ole ajan tasalla. Voisitko kertoa myös missä "tietyissä" lajeissa saa kuvata ja missä ei, kuten kirjoitit. Tunnut tämän asian hallitsevan. Haluaisin tietää, etten enää toimi laittomasti.
Lehdet eivät toki julkaise tällaisia harmaita kuvia, jotka ilman asiaankuuluvia lupia on otettu.
- kuten jo aiemmin kirjoitin, mm. mestiskuviani on julkaistu
Ja Jurvajalle: Jos kysymys on niinkin typerä kuin esittämäsi, ei voi olettaa saavansa kuin typerän vastauksen. Ja painojäljellä nyt tarkoitin sitä, että et tasan saa pokkarilla aikaan urheilusta sellaista jälkeä, joka kelpaisi muualle kuin nettiin. Tai paikallisen kaupunkilehden sivuille. Ellet sitten kuviokelluntaa tai eukon kantoa käy fotaamassa. Jos saisi olisi pirun moni kuvaaja iloinen, koska uuden kameran voisi ostaa joka kuukausi.
- olen saanut kyllä ihan asiallisiakin vastauksia, kiitos niistä
- tarkoitatko siis, että voisin saada kuviokelluntakuviani ( joka on mielilajini ) vaikkapa Hesariin
- kuviani on siis ( vielä kerran sanon ) ollut lehdissä, eikä kyse ole kaupunkilehdistä.
- juuri kirjoitin aiemmin kuvanneeni niin Mestistä kuin veikkausliigaakin eikä kukaan ole lupia kysellyt. Olen varmaan hirveä rikollinen ( tosin tietämättäni ) tai ainakin valvojat eivät ole ajan tasalla. Voisitko kertoa myös missä "tietyissä" lajeissa saa kuvata ja missä ei, kuten kirjoitit. Tunnut tämän asian hallitsevan. Haluaisin tietää, etten enää toimi laittomasti.
- kuten jo aiemmin kirjoitin, mm. mestiskuviani on julkaistu
- olen saanut kyllä ihan asiallisiakin vastauksia, kiitos niistä
- tarkoitatko siis, että voisin saada kuviokelluntakuviani ( joka on mielilajini ) vaikkapa Hesariin
- kuviani on siis ( vielä kerran sanon ) ollut lehdissä, eikä kyse ole kaupunkilehdistä.
-
- Viesti:
jurveja, jatka vaan kuvaamistasi. Sinun kannattaa yrittää kehittää kuvien sisällöllistä laatua. Niinkuin pelaaja tarvitsee pelisilmää, samalla lailla tarvitset sinäkin. Joukkuepeleissä on vaikea saada kuvia, jotka kertovat samalla lailla pelin tunnelmasta ja vauhdista kuin kentän mitä kentän laidalla kokee. Kannattaisi yrittää ottaa "erilaisia" kuvia. Minä kuvaan juniorijalkapalloa kesäisin ja sitä kuvatessa on kiva etsiä uutta tyyliä. Kun ei ole pakko dokumentoida, voi etsiä tunnetta ja tunnelmaa. Kun joskus sitten saat erilaisia kuvia, lehdet voivat kiinnostua kuvistasi useamminkin.
Eli nyt kannattaa kävellä leipomoon ja todeta, että antaisivat kenkää kokeilleen kun sinä voit tehdä heidän hommat ihan ilmaiseksi!adapteri kirjoitti:Se kai johtuu noista elintarviketeollisuutta koskevista määräyksistä. Sinulla ei varmaan ole kaikki luvat, ilmoitukset ja omavalvontasuunnitelmat kunnossa.nieppi kirjoitti:Mä olen aika kova leipuri, ja leivonkin ihan pro tasoisia sämpylöitä. Olen tarjonnut sämpylöitäni paikalliseen Prismaan että jakaisivat niitä ilmaiseksi asiakkaille, mutta eivät piruvie ole suostuneet vaikka mulla on tonnin vatkain. Missä vika, kun ei ilmaset sämpylät kelpaa?
-
Yritin olla sarkastinen, mutta ilmeisesti en onnistunut sillä vain minulla oli hauskaa. Toisaalta itseni viihdyttämisessä olen taitava ;-)laite kirjoitti:Eli nyt kannattaa kävellä leipomoon ja todeta, että antaisivat kenkää kokeilleen kun sinä voit tehdä heidän hommat ihan ilmaiseksi!adapteri kirjoitti:Se kai johtuu noista elintarviketeollisuutta koskevista määräyksistä. Sinulla ei varmaan ole kaikki luvat, ilmoitukset ja omavalvontasuunnitelmat kunnossa.nieppi kirjoitti:Mä olen aika kova leipuri, ja leivonkin ihan pro tasoisia sämpylöitä. Olen tarjonnut sämpylöitäni paikalliseen Prismaan että jakaisivat niitä ilmaiseksi asiakkaille, mutta eivät piruvie ole suostuneet vaikka mulla on tonnin vatkain. Missä vika, kun ei ilmaset sämpylät kelpaa?
-
Itse asiassa minuakin kiinnostaisi tämä laillisuusaspekti.
Onko tosiaan näin, että esim. SM-liigaa ei saa kuvata ilman lehdistökorttia/SM-liigan omaa lupaa?
Mitkä muut sarjat/lajit ovat suojanneet tuotteensa kuvaukselta?
Onko ainoa vaihtoehto kuvaamiselle siis pääseminen jonkin lehden listoille ja sitä kautta lehdistökortin hankkiminen? Itseäni urheilukuvaus kiinnostaa ihan harrastuspohjalta eikä myynti- tai julkaisumielessä. Onko siis kuvaaminen omaankin käyttöön kielletty?
Mikäli homma on tosiaan tehty näin vaikeaksi, niin osaako joku neuvoa mikä on järkevin reitti lehdistökortin hankkimiseen? Tarkoitus ei tosiaan ole talloa toisten elinkeinoa, vaan päästä toteuttamaan omaa harrastustaan...
Onko tosiaan näin, että esim. SM-liigaa ei saa kuvata ilman lehdistökorttia/SM-liigan omaa lupaa?
Mitkä muut sarjat/lajit ovat suojanneet tuotteensa kuvaukselta?
Onko ainoa vaihtoehto kuvaamiselle siis pääseminen jonkin lehden listoille ja sitä kautta lehdistökortin hankkiminen? Itseäni urheilukuvaus kiinnostaa ihan harrastuspohjalta eikä myynti- tai julkaisumielessä. Onko siis kuvaaminen omaankin käyttöön kielletty?
Mikäli homma on tosiaan tehty näin vaikeaksi, niin osaako joku neuvoa mikä on järkevin reitti lehdistökortin hankkimiseen? Tarkoitus ei tosiaan ole talloa toisten elinkeinoa, vaan päästä toteuttamaan omaa harrastustaan...
-
- Viesti:
Lehdistökortin saa journalistiliiton jäsen. Jäseneksi liittymisen ehdot:chris kirjoitti:Onko ainoa vaihtoehto kuvaamiselle siis pääseminen jonkin lehden listoille ja sitä kautta lehdistökortin hankkiminen? Itseäni urheilukuvaus kiinnostaa ihan harrastuspohjalta eikä myynti- tai julkaisumielessä. Onko siis kuvaaminen omaankin käyttöön kielletty?
https://www.journalistiliitto.fi/Resour ... /index.htx
Ensi kerralla kun menet lätkämatsiin, kysy lipuntarkistuspisteessä, saako kameran viedä mukaan.